Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?

Bilag B:
Transportvirksomheders miljøarbejde

I dette bilag gennemgås transportparameterens synlighed hos de 5 virksomheder blandt de udvalgte, som har transport som serviceydelse.

 

Virksomhed

Post Danmark

Grønt regnskab

Årsberetning og regnskab 1999 fra Post Danmark indeholder også deres grønne regnskab. Transport er en væsentlig del af Post Danmarks aktiviteter, og der er opgørelser og målsætninger for både arbejdsmiljøet og det ydre miljø. Arbejdsmiljøet omtales både i forbindelse med virksomhedens chauffører og cyklister.

I regnskabet er der en opgørelse over antal biler, kørt kilometer, brændstofforbrug, udskiftning af transportmidler og emissioner fra transportarbejdet. Der er oplevet en markant reduktion af emissionerne, hvilket bl.a. begrundes med følgende: "..emissionen er reduceret som følge af transportomlægninger fra fly til bil. Øget anvendelse af tog og reduktion af fly og færger har over tre år betydet en samlet CO2 reduktion på 4%. Transportarbejdet ved de landgående transporter bliver for 64% vedkommende udført med tog."

Angående opgørelsesmetoder af forbrugsdata, skriver Post Danmark: "Forbrugsdata vedrørende brændstof og antal af kørte kilometer i Post Danmarks bilpark bliver registreret i et autodatasystem. Registreringen sker på baggrund af et årligt opgjort antal kørte kilometer pr. bil, hhv. liter brændstof pr. bil for regnskabsåret. Brændstofforbrug for indlejede biler er også medtaget. Emissionsberegningerne vedrørende brændstof fra egen bilpark og ekstern transport er foretaget på grundlag af Trafikministeriets TEMA-model" (s. 31).

Desuden oplyses det, at en del af Post Danmarks transport udføres via erhvervede tjenesteydelser/entrepriser, hvor befragtningen foregår med vognmænd, fly, færger eller som før nævnt tog. Om opgørelse skriver Post Danmark: "Volumen af tjenesteydelser er estimeret ud fra køreplaner, entrepriseaftaler, den gennemsnitlige transporterede godsvægt og transportstrækningens længde. Der er ikke anvendt opgørelser for de faktisk afviklede transporter, hvorfor opgørelserne ikke er fuldstændige". (s. 31)

Endvidere kan det fremhæves, at Post Danmark er med i en række aktiviteter, der har fokus på transportområdet, bl.a. i samarbejde med DFDS DanTransport (for at få ekspertise til håndtering af det fysiske vareflow i form af en samlet logistik-, distributions- og lagerhotel-løsning i forbindelse med virtuelle handelspladser) , DHL Worldwide express (for at få adgang til et verdensomspændende distributionsnet) og Posten Sverige AB (for hurtigere distribution af post imellem de to lande).

Søgning på nettet

På Post Danmarks hjemmeside findes et højt antal af netsider og publikationer, som har et høj grad af fokus på miljø og transport. Følgende publikationer er et udvalg og er alle fundet på www.post.dk/postdanmark.

Fokusområder: Denne publikation giver en kort gennemgang af de udvalgte indsatsområder, transport, bygninger samt indkøb og affald. Om transport er det beskrevet, at Post Danmark har landets mest fintmaskede transportnet og årligt kører over 100 millioner kilometer i bil med daglige leverancer til landets over 2 mill. husstande. Trods 2/3 af disse breve er omdelt via postbude på cykel, gør brugen af biler, tog færger og fly brændstofforbruget til et væsentligt punkt at fokusere på. Som løsning på dette punkt fremhæver Post Danmark, at de f.eks. vælger miljøvenlige bilmodeller, tilpasser størrelsen til de aktuelle transportbehov, vedligeholder bilerne, og lærer chaufførerne at køre "miljøhensynsfuldt".

Miljønøgletal og benchmarking: Heri beskrives, at Post Danmark lægger vægt på at definere miljønøgletal for at kunne måle fremdriften på de miljømæssige prioriterede områder. Der skelnes mellem miljønøgletal, der beskriver resultaterne i henhold til fastlagte mål, og nøjletal, der forklarer de bagvedliggende årsager til resultaterne. Der arbejdes bl.a. med disse nøgletal for at kunne foretage sammenligninger på tværs af virksomheden. Resultaterne diskuteres i ERFA-grupper for hhv. København, det øvrige Sjælland samt Fyn-Jylland, som hhv. mødes to gange og året med koordinationsgruppen.

Transport i et livscyklusperspektiv: Livscyklusperspektivet forklares, og der henvises til det grønne regnskab for miljøspecifikation, med henblik på at se hvilken miljøbelastning en given forsendelse har.

Miljøanalyse i Post Danmarks logistikkæde: Denne analyse blev afrapporteret i 1997 af COWI og analysen viser, at miljøbelastningen fra Post Danmarks transporter primært stammer fra opsamling, distribution og transport mellem postcentre.

Bydistribution: Denne publikation udgivet i 1996 indeholder Post Danmarks holdninger og indsats i forbindelse med at etablere distributionsformer i byerne under bæredygtige former. I denne publikation fremhæves bl.a, at tekniske krav til køretøjerne hører med i billedet, ligesom der skulle rettes en øget fokus på at nedbringe antallet af vare- og lastbiler, der kører halvtomme rundt i byområder.

Miljøkrav til leverandører: I en publikation udgivet 1998 gives oplysninger om, hvordan Post Danmark stiller krav til leverandører. Under kategorien specielle indkøb, indgår de indkøb som specielt kendetegner Post Danmark som transportvirksomhed, dvs. indkøb af f.eks. biler, brændstof, motorolie og cykler. For at få en ensartet og kendt miljøprofil af leverandørerne benyttes et standardskema med en række overordnede spørgsmål. Derudover stilles der en række specifikke spørgsmål og krav indenfor udvalgte områder, som dog ikke omfatter de såkaldte specielle indkøb men i stedet papir, rengøringsmidler, kontormaskiner & elektronik, lyskilder samt olie & kemikalier.

Miljøspecifikation af Post Danmarks produkter: På denne hjemmeside www.post.dk/miljspec/miljøespec_start er der mulighed for, at enhver kunde kan gå ind og beregne miljøbelastningen af hhv. breve og pakker. Hvis valget eksempelvis falder på pakker, er det muligt at indtaste antallet af pakker, vægten og destinationen (hele landet, samme amt eller mellem amter). Herefter udregnes miljøbelastningen i g CO2 samt mg SO2 og NOx.

 

Virksomhed

Connex

Grønt regnskab

I Teknik og miljø – grønt regnskab 1999 fra Connex har hele regnskabet fokus på transport i og med, at virksomheden er et busselskab. Derved er transport det produkt, som virksomheden opgør miljøbelastning af i det grønne regnskab, og dette gøres i henhold til ISO 14001. Det oplyses desuden, at dataindsamlingen foregår ved registreringssystemet LB-Bus, som er implementeret i sin fulde udstrækning på alle trafikområder ultimo 1999. Regnskabet har dog ikke fokus på transport, når blikket rettes på leverancer af gods til og fra virksomheden, som eksempelvis levering af motorolie, sprinklervæske etc.

Søgning på nettet

Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og miljøforhold.

 

Virksomhed

DSB

Grønt regnskab

DSB’s årsrapport 1999 indeholder også det grønne regnskab for 1999. I dette regnskab er der ganske naturligt en fokus på transport, idet det er virksomhedens produkt. Der er opgørelser over transportformer og deres respektive energiforbrug og udledninger. Nøgletal for emissioner fra dieselforbruget er baseret på målinger af emissionernes afhængighed af motorydelse, samt simulering af motorydelse ved forskellige kørselsmønstre. Emissionsberegningerne for lastbiler, biler og varevogne er foretaget på grundlag af Trafikministeriets TEMA-model" (s. 56).

Der er dog ikke en decideret opgørelse af miljøbelastningen fra transport af leverancer til DSB af f.eks. brændstof eller en opgørelse af transport ved bortskaffelse af affald.

Hvis blikket rettes på det grønne regnskab fra Genbrugsstationen DSB Materiel Komponenter, er det skrevet at : "Miljøbelastningen, der er knyttet til den videre transport til affaldsmodtageren, anses ikke for at være indenfor Genbrugsstationens område" (s. 4). Derimod er det interne transportarbejde med truck opgjort – dog ikke med hensyn til miljøbelastning. Det påpeges endvidere, at transporten af affaldet sker af en af Miljøkontrollen godkendt transportør til godkendt affaldsmodtager.

Søgning på nettet

På nettet er der en miljøpolitik for DSB gods, hvor det påpeges, at godstransport med tog repræsenterer en miljøgevinst i sig selv. Målet er, at alle aktiviteter, der er tilknyttet driften, planlægges og gennemføres så skånsomt som muligt for mennesker og miljø. I bestræbelserne for at nå dette mål arbejdes der ud fra følgende ledelsesprincipper: 1) sikre en helhedsorienteret og prioriteret miljøindsats gennem miljøledelse, 2) arbejde for fortsat at reducere miljøpåvirkningerne i drift 3) motivere og uddanne medarbejdere på alle niveauer i miljøarbejdet 4) forebygge fremtidige miljøproblemer ved at inddrage miljøhensyn i planlægning af transportprodukter samt i udvikling, projektering og indkøb 5) formidle viden om virksomhedens miljøforhold ved at gøre produktudbuddets miljømæssige fordele og ulemper synlige. (www.dsb.dk/gods/dsb_gods/services/miljoe/miljoepolitik).

 

Virksomhed

SAS

Grønt regnskab

I Miljøregnskab 1999 fra SAS fremgår det af indholdsfortegnelsen, at SAS har en opgørelse af internt brændstofforbrug til både fly og køretøjer. (s. 17) Af miljøforbedringer nævnes, at der er bestilt fly med DAC motorer, hvilket giver en kraftig reduktion af NOx-udslippet. Den eksisterende flyflåde ombygges, så der kan medbringes 8-9% flere passagerer, hvilket relativt betyder en mindre miljøbelastning. (s. 5) Endvidere var et af de prioriterede områder i 1999 at udskifte og modificere ældre fly (s. 10) Der arbejdes også med at højne effektivitet og mindske forsinkelser, som begge er parametre, der generelt betyder ca. 10% ekstra brændstofforbrug og udslip pr. år. ifølge SAS (s. 6). Desuden er det en af SAS målsætninger kun at anvende miljødiesel i respektive lande. (s. 27)

Det kan også nævnes, at SAS har iværksat over 600 miljøprojekter siden 1996 sammen med de over hundrede underleverandører, der skrev under på SAS miljøkontrakt angående kabinevirksomhed. Projekterne spænder bredt fra mad og drikke til udrustning, emballage, vandforbrug, energi og transporter. (s. 8) Et af eksemplerne var Beijing Air Catering’s, som i 1997 fik en leverandørpris, bl.a. for at kunne rapportere til SAS, at de ansatte blev tilbudt at få et mindre miljøbelastende transportalternativ end privatbiler til og fra arbejde. (s. 24)

Søgning på nettet

Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og miljøforhold.

 

Virksomhed

Banestyrelsen

Grønt regnskab

I banestyrelsens miljøberetning for 1999 er der en grundig gennemgang af miljøbelastningen ved virksomhedens aktiviteter, som er at drive og videreudvikle det statslige danske jernbanenet. Derved handler regnskabet udelukkende om transport, og der er en udregning af miljøbelastningen i CO2, SO2, NOx, CO, HC og partikler fra bl.a. arbejdskøretøjer på skinner samt biler og varevogne. Opgørelsen er dog foranlediget af virksomhedens egne aktiviteter, og omfatter ikke transport af leverancer – hvilket også er tilfældet i grønt regnskab for Banestyrelsen, service.

Søgning på nettet

Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og miljøforhold.