| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?
I dette bilag gennemgås transportparameterens synlighed hos de 5 virksomheder blandt
de udvalgte, som har transport som serviceydelse.
Virksomhed
Post Danmark
Grønt regnskab
Årsberetning og regnskab 1999 fra Post Danmark indeholder også deres grønne
regnskab. Transport er en væsentlig del af Post Danmarks aktiviteter, og der er
opgørelser og målsætninger for både arbejdsmiljøet og det ydre miljø.
Arbejdsmiljøet omtales både i forbindelse med virksomhedens chauffører og cyklister.
I regnskabet er der en opgørelse over antal biler, kørt kilometer, brændstofforbrug,
udskiftning af transportmidler og emissioner fra transportarbejdet. Der er oplevet en
markant reduktion af emissionerne, hvilket bl.a. begrundes med følgende:
"..emissionen er reduceret som følge af transportomlægninger fra fly til bil. Øget
anvendelse af tog og reduktion af fly og færger har over tre år betydet en samlet CO2
reduktion på 4%. Transportarbejdet ved de landgående transporter bliver for 64%
vedkommende udført med tog."
Angående opgørelsesmetoder af forbrugsdata, skriver Post Danmark: "Forbrugsdata
vedrørende brændstof og antal af kørte kilometer i Post Danmarks bilpark bliver
registreret i et autodatasystem. Registreringen sker på baggrund af et årligt opgjort
antal kørte kilometer pr. bil, hhv. liter brændstof pr. bil for regnskabsåret.
Brændstofforbrug for indlejede biler er også medtaget. Emissionsberegningerne
vedrørende brændstof fra egen bilpark og ekstern transport er foretaget på grundlag af
Trafikministeriets TEMA-model" (s. 31).
Desuden oplyses det, at en del af Post Danmarks transport udføres via erhvervede
tjenesteydelser/entrepriser, hvor befragtningen foregår med vognmænd, fly, færger eller
som før nævnt tog. Om opgørelse skriver Post Danmark: "Volumen af tjenesteydelser
er estimeret ud fra køreplaner, entrepriseaftaler, den gennemsnitlige transporterede
godsvægt og transportstrækningens længde. Der er ikke anvendt opgørelser for de
faktisk afviklede transporter, hvorfor opgørelserne ikke er fuldstændige". (s. 31)
Endvidere kan det fremhæves, at Post Danmark er med i en række aktiviteter, der har
fokus på transportområdet, bl.a. i samarbejde med DFDS DanTransport (for at få
ekspertise til håndtering af det fysiske vareflow i form af en samlet logistik-,
distributions- og lagerhotel-løsning i forbindelse med virtuelle handelspladser) , DHL
Worldwide express (for at få adgang til et verdensomspændende distributionsnet) og
Posten Sverige AB (for hurtigere distribution af post imellem de to lande).
Søgning på nettet
På Post Danmarks hjemmeside findes et højt antal af netsider og publikationer, som
har et høj grad af fokus på miljø og transport. Følgende publikationer er et udvalg og
er alle fundet på www.post.dk/postdanmark.
Fokusområder: Denne publikation giver en kort gennemgang af de udvalgte
indsatsområder, transport, bygninger samt indkøb og affald. Om transport er det
beskrevet, at Post Danmark har landets mest fintmaskede transportnet og årligt kører
over 100 millioner kilometer i bil med daglige leverancer til landets over 2 mill.
husstande. Trods 2/3 af disse breve er omdelt via postbude på cykel, gør brugen af
biler, tog færger og fly brændstofforbruget til et væsentligt punkt at fokusere på.
Som løsning på dette punkt fremhæver Post Danmark, at de f.eks. vælger miljøvenlige
bilmodeller, tilpasser størrelsen til de aktuelle transportbehov, vedligeholder bilerne,
og lærer chaufførerne at køre "miljøhensynsfuldt".
Miljønøgletal og benchmarking: Heri beskrives, at Post Danmark lægger vægt
på at definere miljønøgletal for at kunne måle fremdriften på de miljømæssige
prioriterede områder. Der skelnes mellem miljønøgletal, der beskriver resultaterne i
henhold til fastlagte mål, og nøjletal, der forklarer de bagvedliggende årsager til
resultaterne. Der arbejdes bl.a. med disse nøgletal for at kunne foretage sammenligninger
på tværs af virksomheden. Resultaterne diskuteres i ERFA-grupper for hhv. København,
det øvrige Sjælland samt Fyn-Jylland, som hhv. mødes to gange og året med
koordinationsgruppen.
Transport i et livscyklusperspektiv: Livscyklusperspektivet forklares, og der
henvises til det grønne regnskab for miljøspecifikation, med henblik på at se hvilken
miljøbelastning en given forsendelse har.
Miljøanalyse i Post Danmarks logistikkæde: Denne analyse blev afrapporteret i
1997 af COWI og analysen viser, at miljøbelastningen fra Post Danmarks transporter
primært stammer fra opsamling, distribution og transport mellem postcentre.
Bydistribution: Denne publikation udgivet i 1996 indeholder Post Danmarks
holdninger og indsats i forbindelse med at etablere distributionsformer i byerne under
bæredygtige former. I denne publikation fremhæves bl.a, at tekniske krav til
køretøjerne hører med i billedet, ligesom der skulle rettes en øget fokus på at
nedbringe antallet af vare- og lastbiler, der kører halvtomme rundt i byområder.
Miljøkrav til leverandører: I en publikation udgivet 1998 gives oplysninger
om, hvordan Post Danmark stiller krav til leverandører. Under kategorien specielle
indkøb, indgår de indkøb som specielt kendetegner Post Danmark som transportvirksomhed,
dvs. indkøb af f.eks. biler, brændstof, motorolie og cykler. For at få en ensartet og
kendt miljøprofil af leverandørerne benyttes et standardskema med en række overordnede
spørgsmål. Derudover stilles der en række specifikke spørgsmål og krav indenfor
udvalgte områder, som dog ikke omfatter de såkaldte specielle indkøb men i stedet
papir, rengøringsmidler, kontormaskiner & elektronik, lyskilder samt olie &
kemikalier.
Miljøspecifikation af Post Danmarks produkter: På denne hjemmeside www.post.dk/miljspec/miljøespec_start
er der mulighed for, at enhver kunde kan gå ind og beregne miljøbelastningen af hhv.
breve og pakker. Hvis valget eksempelvis falder på pakker, er det muligt at indtaste
antallet af pakker, vægten og destinationen (hele landet, samme amt eller mellem amter).
Herefter udregnes miljøbelastningen i g CO2 samt mg SO2 og NOx.
Virksomhed
Connex
Grønt regnskab
I Teknik og miljø grønt regnskab 1999 fra Connex har hele regnskabet fokus på
transport i og med, at virksomheden er et busselskab. Derved er transport det produkt, som
virksomheden opgør miljøbelastning af i det grønne regnskab, og dette gøres i henhold
til ISO 14001. Det oplyses desuden, at dataindsamlingen foregår ved registreringssystemet
LB-Bus, som er implementeret i sin fulde udstrækning på alle trafikområder ultimo 1999.
Regnskabet har dog ikke fokus på transport, når blikket rettes på leverancer af gods
til og fra virksomheden, som eksempelvis levering af motorolie, sprinklervæske etc.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
DSB
Grønt regnskab
DSBs årsrapport 1999 indeholder også det grønne regnskab for 1999. I dette
regnskab er der ganske naturligt en fokus på transport, idet det er virksomhedens
produkt. Der er opgørelser over transportformer og deres respektive energiforbrug og
udledninger. Nøgletal for emissioner fra dieselforbruget er baseret på målinger af
emissionernes afhængighed af motorydelse, samt simulering af motorydelse ved forskellige
kørselsmønstre. Emissionsberegningerne for lastbiler, biler og varevogne er foretaget
på grundlag af Trafikministeriets TEMA-model" (s. 56).
Der er dog ikke en decideret opgørelse af miljøbelastningen fra transport af
leverancer til DSB af f.eks. brændstof eller en opgørelse af transport ved bortskaffelse
af affald.
Hvis blikket rettes på det grønne regnskab fra Genbrugsstationen DSB Materiel
Komponenter, er det skrevet at : "Miljøbelastningen, der er knyttet til den videre
transport til affaldsmodtageren, anses ikke for at være indenfor Genbrugsstationens
område" (s. 4). Derimod er det interne transportarbejde med truck opgjort dog
ikke med hensyn til miljøbelastning. Det påpeges endvidere, at transporten af affaldet
sker af en af Miljøkontrollen godkendt transportør til godkendt affaldsmodtager.
Søgning på nettet
På nettet er der en miljøpolitik for DSB gods, hvor det påpeges, at godstransport
med tog repræsenterer en miljøgevinst i sig selv. Målet er, at alle aktiviteter, der er
tilknyttet driften, planlægges og gennemføres så skånsomt som muligt for mennesker og
miljø. I bestræbelserne for at nå dette mål arbejdes der ud fra følgende
ledelsesprincipper: 1) sikre en helhedsorienteret og prioriteret miljøindsats gennem
miljøledelse, 2) arbejde for fortsat at reducere miljøpåvirkningerne i drift 3)
motivere og uddanne medarbejdere på alle niveauer i miljøarbejdet 4) forebygge
fremtidige miljøproblemer ved at inddrage miljøhensyn i planlægning af
transportprodukter samt i udvikling, projektering og indkøb 5) formidle viden om
virksomhedens miljøforhold ved at gøre produktudbuddets miljømæssige fordele og
ulemper synlige. (www.dsb.dk/gods/dsb_gods/services/miljoe/miljoepolitik).
Virksomhed
SAS
Grønt regnskab
I Miljøregnskab 1999 fra SAS fremgår det af indholdsfortegnelsen, at SAS har en
opgørelse af internt brændstofforbrug til både fly og køretøjer. (s. 17) Af
miljøforbedringer nævnes, at der er bestilt fly med DAC motorer, hvilket giver en
kraftig reduktion af NOx-udslippet. Den eksisterende flyflåde ombygges, så
der kan medbringes 8-9% flere passagerer, hvilket relativt betyder en mindre
miljøbelastning. (s. 5) Endvidere var et af de prioriterede områder i 1999 at udskifte
og modificere ældre fly (s. 10) Der arbejdes også med at højne effektivitet og mindske
forsinkelser, som begge er parametre, der generelt betyder ca. 10% ekstra
brændstofforbrug og udslip pr. år. ifølge SAS (s. 6). Desuden er det en af SAS
målsætninger kun at anvende miljødiesel i respektive lande. (s. 27)
Det kan også nævnes, at SAS har iværksat over 600 miljøprojekter siden 1996 sammen
med de over hundrede underleverandører, der skrev under på SAS miljøkontrakt angående
kabinevirksomhed. Projekterne spænder bredt fra mad og drikke til udrustning, emballage,
vandforbrug, energi og transporter. (s. 8) Et af eksemplerne var Beijing Air
Caterings, som i 1997 fik en leverandørpris, bl.a. for at kunne rapportere til SAS,
at de ansatte blev tilbudt at få et mindre miljøbelastende transportalternativ end
privatbiler til og fra arbejde. (s. 24)
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
Virksomhed
Banestyrelsen
Grønt regnskab
I banestyrelsens miljøberetning for 1999 er der en grundig gennemgang af
miljøbelastningen ved virksomhedens aktiviteter, som er at drive og videreudvikle det
statslige danske jernbanenet. Derved handler regnskabet udelukkende om transport, og der
er en udregning af miljøbelastningen i CO2, SO2, NOx,
CO, HC og partikler fra bl.a. arbejdskøretøjer på skinner samt biler og
varevogne. Opgørelsen er dog foranlediget af virksomhedens egne aktiviteter, og omfatter
ikke transport af leverancer hvilket også er tilfældet i grønt regnskab for
Banestyrelsen, service.
Søgning på nettet
Ved søgning på nettet fås ikke yderligere information om virksomhedens transport og
miljøforhold.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|