| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?
I denne mini-undersøgelse har vi analyseret miljøkommunikationen hos 53 danske
virksomheder, der indkøber transport eller varetager transport af egne produkter. I det
følgende opsummeres projektets baggrund og metode samt de konklusioner og anbefalinger
resultaterne har givet anledning til.
Motivation
Baggrund og metode
Stigning i godstransportarbejdet og en dertilhørende øget miljøbelastning har
medvirket til, at der fra statslig side har været en øget interesse i at nedbringe
miljøbelastningen fra godstransport. Miljøstyrelsen har i relation til den
produktorienterede miljøindsats udvalgt godstransport som et prioriteret område, og i
den forbindelse nedsat et godstransportpanel. Panelet skal identificere allerede
indhøstede erfaringer og på det grundlag vurdere og give forslag til den videre
udvikling på området.
Tankegangen i den produktorienterede miljøindsats indebærer, at både transportører
og indkøbere af godstransport tager ansvar for at nedbringe miljøbelastningen forbundet
hermed. Godstransportpanelet har som en del af indsatsen rettet fokus imod, hvordan
virksomheder kan tilskyndes til at samtænke miljø og godstransport af produkter og
leverancer. I den forbindelse ønskede de at få et overblik over, hvor synlig
godstransport er i virksomhedernes miljøkommunikation. Dette overblik er søgt
tilvejebragt igennem nærværende rapport.
Formål
Rapporten formidler resultatet af en mini-undersøgelse, hvis formål mere har været
at give en pejling af den igangværende indsats end det har været at foretage en egentlig
kortlægning af denne. Med dette udgangspunkt er der arbejdet ud fra følgende mål:
At foretage en screening af transportparameterens synlighed i virksomhedernes
miljøkommunikation, samt at belyse hvordan og i hvilken grad godstransport indgår i
miljøindsatsen.
I søgelyset er derved primært de virksomheder, der har inddraget
godstransport i deres miljøkommunikation. Det kan både omfatte egentransport og indkøb
af transportydelser til at fragte leverancer til virksomheden eller produkter og affald
fra virksomheden.
Metode
Undersøgelsen af virksomhedernes miljøkommunikation er primært baseret på en
analyse af virksomhedernes grønne regnskaber, og sekundært på virksomhedernes
eventuelle hjemmesider på Internettet.
Da udgangspunktet var at finde virksomheder, der har inddraget transportparameteren i
miljøindsatsen er der valgt:
Undersøgelsen omfatter således 58 virksomheder, hvoraf 53 indkøber eller varetager
transport af egne produkter. Virksomheder med en beskrivelse og/eller opgørelse af
miljøforholdene ved transport til og fra virksomheden er blevet kontaktet med henblik for
at få denne indsats uddybet. Ligeledes er virksomheder, der nævner godstransport som et
potentielt område for fremtidige miljøforbedringer. Derudover blev der foretaget 5
interviews med virksomheder, der ikke eller meget perifert havde omtalt transport. Dette
skete for at bedømme, om disse virksomheder direkte eller mere indirekte arbejder med
godstransport og miljø uden at dokumentere det i deres grønne regnskab eller på
Internettet. Endeligt er der foretaget et besøg hos Grundfos, som i øjeblikket er gået
i gang med at kortlægge miljøbelastningen fra den godstransport, som de køber.
Konklusioner
Karakteristik af populationen
De 58 udvalgte virksomheder er kendt for at have en god formidling af deres
miljøindsats, ligesom flere af virksomhederne har arbejdet med livscyklusvurdering af
produkternes miljøpåvirkninger. Af de 53 frontløber virksomheder, som indkøber eller
varetager transport af egne produkter, har 32 nævnt transport, mens 20 virksomheder også
er i front angående miljø og transport.
Af disse 20 virksomheder har de 14 dokumenteret et miljøarbejde omkring godstransport
i deres miljøkommunikation, mens seks virksomheder alene har nævnt transport i
forbindelse med miljømål og planlagte aktiviteter.
Blandt de 14 virksomheder har ni virksomheder kortlagt og vurderet miljøbelastningen
af transportarbejdet, som en del af deres miljøkommunikation; mens de resterende fem har
beskrevet deres transportarbejde og de relaterede miljøpåvirkninger uden direkte at have
kortlagt eller vurderet miljøbelastningen.
Det vil sige, at der er:
Hvad angår sidstnævnte punkt har virksomhederne også en vigtig rolle i og med, at de
kan arbejde med godstransport og miljø ud fra deres egen kundeposition, som aftager af
råvarer, halvfabrikata og hjælpestoffer.
Anbefalinger
Der er brug for at sende et stærkere signal til virksomhederne om at inddrage
godstransport i det forebyggende miljøarbejde. Dette kan ske på to måder; dels ved i
højere grad at stille krav om at transport indgår i virksomhedernes miljøkommunikation
og dels ved at forbedre og udbrede de eksisterende værktøjer til at opgøre
miljøpåvirkningerne fra transport.
Transport i det forebyggende miljøarbejde
I virksomhedernes forebyggende miljøarbejde kan miljøpåvirkningerne fra
godstransport inddrages såvel i de grønne regnskaber, i virksomhedernes
miljøledelsessystemer som i en produktorienteret miljøindsats baseret på
livscyklustankegangen. Dertil kommer, at virksomhederne kan se sig selv om aktører i en
helhedsorienteret transportindsats, som både fokuserer på person- og godstransport.
- grønne regnskaber
Som undersøgelsen har vist indgår miljøpåvirkningerne fra virksomhedens
godstransportarbejde kun i begrænset omfang i de grønne regnskaber. Dette kan
forholdsvis nemt ændres ved, at der ved udmøntningen af den nye lovgivning om grønne
regnskaber stilles enkle krav til virksomhederne om eksempelvis at redegøre for såvel de
anvendte transportformer i forhold til råvarer, hjælpestoffer og produkter som de
gennemførte initiativer med henblik på at reducere godstransportens miljøpåvirkninger.
I øjeblikket er status, at det er op til virksomhederne at vurdere om godstransport
giver anledning til et så væsentligt miljøforhold, at det kræver omtale i det grønne
regnskab og i forhold til virksomhedernes bedømmelse synes det sjældent at være
tilfældet. En kort beskrivelse af godstransportarbejdet kan dog være med til at sætte
tankerne om et miljøarbejde på dette område i gang hos virksomhederne. Dette må ses
som det væsentligste formål i denne indledende fase af den produktorienterede
miljøindsats, hvor det på nuværende tidspunkt ikke synes realistisk at stille krav om,
at virksomhederne opgør miljøbelastningen af deres transportarbejde og præsenterer det
i deres grønne regnskab.
- miljøledelse
Virksomheder med et certificeret eller registreret miljøledelsessystem er forpligtet
til at gennemføre løbende miljøforbedringer. Efterhånden som produktionen bliver
optimeret indenfor virksomhedens hegn, må det forventes at virksomhederne vil udvide
miljøindsatsen til at indbefatte nye områder, herunder godstransport.
Dette kan blandt andet være en indsats, der er initieret af de gældende
miljøstandarder. EUs forordning EMAS lægger eksempelvis vægt på, at EMAS
registrerede virksomheder stiller krav til deres leverandører, så der bliver taget
miljøhensyn i hele produktkæden, herunder hos transportleverandørerne. Sådanne
motivationskilder er betydende men ikke tilstrækkelige for at sikre et miljøarbejde
omkring godstransport hertil er også motivationen fra markedet og tilskyndelse fra
statslige initiativer nødvendige.
For så vidt virksomhederne har en systematisk datafangst i hele leverandørkæden, så
vil det også være muligt relativt enkelt at levere de miljøoplysninger, der er
nødvendige for udarbejdelse af miljøvaredeklarationer eller ved forespørgsel fra
offentlige eller private indkøbere. I forlængelse heraf kan en løbende dialog med
leverandørerne om godstransportens miljøaspekter være et middel til at få igangsat en
miljøforbedringsindsats heraf.
- livscyklustankegangen
Den produktorienterede miljøindsats må alt andet lige medvirke til et
øget fokus på miljøpåvirkningerne fra godstransporten. Dog viser de fleste
livscyklusvurderinger (LCA), at miljøpåvirkningerne fra transporten for de fleste
produktkategoriers tilfælde udgør en forholdsvis lille andel af produktets samlede
miljøbelastninger. Med andre ord, LCA vurderinger lægger sjældent op til at sætte
fokus på transport.
Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at virksomheden ikke skal sætte ind her.
Større virksomheder som eksempelvis Bdr. Hartmann har baseret miljøarbejdet på
livscyklusbaseret miljøledelse (LCM), hvilket blandt andet har ført til udvikling af
enkle redskaber til at miljøoptimere godstransportarbejdet, trods det at en
livscyklusvurdering viser, at miljøbelastningen herfra er relativ begrænset.
Selvfølgelig er det vigtigt, at virksomheder tager hul på at nedbringe de væsentligste
miljøbelastninger fra deres produkter, men af ligeså stor vigtighed er det, at
virksomhederne fokuserer bredt for at få øje på miljøpotentialer, der relativt nemt
kan udnyttes. At foretage miljøforbedringer indenfor transportområdet bliver af god
grund betragtet som alt andet end nemt i øjeblikket. Mulighederne for at kunne vælge
leverandører af godstransport, som kan dokumentere en indsats på miljøområdet, er dog
stigende flere transportører har eksempelvis miljøledelse i dag. Ligeledes kan
der stilles mere overordnede og let kontrollerbare krav til eksempelvis lastbilers
EURO-norm1.
Letanvendelige værktøjer må betragtes som essentielle for at få en bred
miljøindsats på transportområdet, der også omfatter små og mellemstore virksomheders
opgørelse/vurdering af miljøbelastningen fra tilknyttet godstransport. I kraft af den
øgede fokus på miljøpåvirkningerne fra godstransport, må der forventes en øget
efterspørgsel efter enkle værktøjer til at vurdere miljøpåvirkningerne fra
godstransporten. I den forbindelse synes brug af vejledende data, som eksempelvis
lastbilernes EURO-normer og nøgletal for opgørelser af miljøbelastningen for hhv. tog,
skib, fly og lastbil at være et godt sted at begynde for at få et overblik over
miljøforbedringsmulighederne.
Samtidigt med at der sker en metodeudvikling synes det dog mindst ligeså væsentligt
at fokusere på data-fangsten og etablering af et data-flow i kæden. Hvad angår
datafangst er der et behov for en række standarddata, der kan begrænse ressourcekravet.
Yderligere kan udvikling af standardtal lægge op til en benchmarking på området, ved at
resultaterne af virksomhedernes miljøvurderinger af godstransportarbejdet rent faktisk
kan sammenlignes. Hvad angår data-flowet i kæden er det vigtigt at få undersøgt,
hvordan dette kan tilvejebringes og ikke mindst hvilke eksisterende
kommunikationsveje, der kan benyttes til dette formål.
- en helhedsorienteret tankegang
Hvis vi udvidede ovenstående undersøgelse til også at omfatte virksomhedernes
arbejde med persontransport til og fra virksomheden, ville der højst sandsynligt
fremkomme mange ligheder i konklusionerne. Områderne er meget beslægtede, og kunne
derfor med fordel indgå i en helhedsorienteret tankegang, hvor løsningsstrategierne
omfatter både person- og godstransport.
Der er i øjeblikket initiativer i gang, der sigter på at virksomhederne udarbejder
transportplaner, men her er fokus udelukkende på persontransporten til og fra
virksomheden og ikke på godstransport. Transportplanerne kunne dog være et
incitament til også at gennemtænke miljøpotentialer ved godstransport, også da det kan
virke paradoksalt, at en virksomhed stiller krav til medarbejdernes transport uden
først at gribe i "egen barm" og rette blikket imod transport af gods, som kan
betegnes som hørende under virksomhedens transport.
En anden mulighed for at samtænke gods- og persontransport forefindes i forbindelse
med de kommunale trafik- og miljø handlingsplaner, samt de såkaldte miljøzoner, som
allerede er en realitet i bl.a. Sverige og Holland og også har været afprøvet i
dansk sammenhæng. Miljøzoner er geografisk afgrænsede byområder, hvor der indføres
særlige bestemmelser eller restriktioner for biltrafikken med henblik på at reducere
miljøbelastningen i byen. Dette kan blandt andet indebære miljøklassificering af
køretøjer, regulering af vare- og lastbiltrafikken, regulering af persontrafik samt
miljøforbedringer af eksisterende dieselkøretøjer (jf. www.mst.dk).
Der synes således at være både potentialer i og muligheder for at samtænke
virkemidlerne indenfor person- og godstransport især da forbedringstankegangen
omkring bedst mulig udnyttelse af transportmidlernes volumen, "miljørigtig"
kørsel, transportmidlernes brændstofforbrug pr. kørt km osv. er den samme
ligegyldigt om det er transport af personer eller af gods, der er på dagsordenen.
Et skridt ad gangen
Det vigtigste på nuværende tidspunkt er dog at få transport på dagsordenen i
virksomhedens miljøarbejde hvilket indebærer, at der skabes den rette progressive
balance imellem de krav, der stilles til virksomhederne, og de hjælpemidler, der
forefindes til at efterleve de stillede krav. Et sted at starte kunne være at motivere
virksomhederne til et miljøarbejde omkring transport ved at sætte transport på
dagsordenen i deres grønne regnskab.