Lidt uden for kategori falder de miljøcentre, der er involveret i undersøgelsen
(3/20), idet disse er en ny form for samarbejde mellem flere kommuner med henblik på at
opnå rationaliseringsgevinster i forbindelse med udførelsen af de kommunale
miljøopgaver. Medarbejderne på miljøcentrene viser sig at have et godt kendskab til
miljøstyring og miljørevision, men er i stil med midtergruppen ikke særligt aktive. De
informerer og opfordrer, men er ikke opsøgende og/eller systematiske i deres tilgang. En
del af forklaringen ligger i, at miljøcentrene har lavet præcise aftaler med kommunerne
om, hvad de får betaling for. Det er således ikke et led i aftalen eller deres pligt at
udføre opsøgende, holdningsbearbejdende arbejde.
Hvad angår kendskabet til tilskudsordningen, er billedet lidt mere homogent.
Størstedelen (15/20) har kendskab til ordningen uden dog at have været direkte
involveret i den. De resterende (5/20) havde ikke kendskab til ordningen og kunne ikke
erindre, at der har eksisteret en tilskudsordning til miljøstyring og miljørevision i
den pågældende periode. Samlet må kendskabsniveauet betegnes som højt.
Der er i rundspørgen også spurgt til, i hvilket omfang virksomhederne reelt indfører
miljøledelse. Der er ifølge kommunerne en tendens til, at det primært er store og
mellemstore virksomheder, der indfører og arbejder med miljøstyring og miljørevision.
Disse har ressourcer til at indføre miljøledelse og har muligheder for at få et reelt
udbytte, der står mål med indsatsen. Adspurgt omkring hvilke ting der er afgørende for,
hvilke virksomheder der enten indfører miljøledelse, eller står foran en indførelse,
peges der især på kundekrav. Ved at stille krav om miljøcertificering hos leverandører
er kunder ofte den afgørende grund til, at en virksomhed vælger at indføre
miljøledelse. Nogle kommuner katalyserer således denne udvikling ved at forlange, at
deres leverandører er miljøcertificerede. En anden afgørende faktor er ønsket om at
profilere sig i forhold til omverdenen og signalere, at man er en miljøbevidst
virksomhed. Mange kommuner giver således udtryk for, at deres egne aktiviteter ikke er
afgørende for virksomhedernes indførelse af miljøledelse.
Sammenfattende kan konstateres, at kommunernes kendskabs- og aktivitetsniveau
omkring miljøstyring og miljørevision (herunder tilskudsordningen) generelt er højt, og
i øvrigt synes at være afhængigt af kommunernes størrelse. Hermed menes, at de større
kommuner oftere har en eller flere medarbejdere, der er specialiseret indenfor området,
og som derfor har mulighed for at sætte sig grundigt ind i emnet og formidle denne viden
videre til virksomhederne. Desuden spiller antallet af virksomheder i kommunen ind. De
kommuner, der fører tilsyn med mange større og forureningstunge virksomheder, har
større incitament til at sætte sig ind i miljøledelsestankegangen, idet der dermed er
flere virksomheder, der potentielt er interesserede og har ressourcerne til at indføre
miljøledelsessystemer. Samlet vurderes miljømedarbejdere i kommuner at være særdeles
relevante som formidler af miljøledelse.
Baggrunden for inddragelse af amterne er ligesom kommunerne at amterne
har gode muligheder for at samarbejde med virksomhederne omkring miljøledelse, når de
udarbejder og fornyer miljøgodkendelser. Amterne fører tilsyn med en del af de såkaldte
listevirksomheder.
En rundspørge til 7 tilfældigt udvalgte amter30
afslørede, at kendskabet til miljøledelse i amterne generelt er godt. Alle de
interviewede miljømedarbejdere har et indgående kendskab til begreberne miljøstyring,
miljørevision og miljøledelse og de tilhørende registrerings- og certificeringssystemer
EMAS og ISO 14001.
Ydermere er alle de adspurgte amter meget proaktive i forhold til de virksomheder, som
de fører tilsyn med. Alle amter kunne berette om opsøgende adfærd i forhold til
virksomhederne med henblik på holdnings- og adfærdsændringer. Endvidere tilbyder de
vejledning til interesserede virksomheder.
Amternes aktiviteter er i flere tilfælde forankret i grønne netværk, hvor en række
virksomheder og amtet udveksler erfaringer og yder sparring. Disse netværk er etableret
på amternes initiativ og er således styret og organiseret af amterne. Alternativt har
nogle amter afholdt en række temamøder, hvor interesserede virksomheder har haft
mulighed for udvide deres kendskab til emnet, samt få samarbejdsaftaler i stand med
amtets medarbejdere eller eksterne rådgivere.
Enkelte amter (2 ud af 7) har integreret deres godkendelsesprocedurer med et
miljøledelsessystem, således at alle virksomheder der søger miljøgodkendelse opfordres
til at kombinere denne ansøgning med en indførelse af et miljøledelsessystem. Herved
gøres virksomhedernes fremtidige godkendelser og samarbejde med amtet simplere og mindre
tidskrævende. På denne måde gøres miljøledelsessystemet til udgangspunktet for dialog
mellem amt og virksomhed.
Adspurgt om virksomhedernes modtagelighed overfor amtets aktiviteter er den
gennemgående melding, at der på den ene side er en modtagelig og aktiv gruppe samt på
den anden side en mere passiv gruppe, der trods kendskab til begreberne ikke indfører
dem. En afgørende variabel i denne forbindelse er størrelse, idet store virksomheder
langt hyppigere indfører miljøledelse end de mindre. Hertil kommer en brancheeffekt, som
består i, at der indenfor visse brancher ofte forekommer en domino-effekt. Når nogle
virksomheder indenfor en branche indfører miljøledelse, følger der automatisk flere
efter, og med tiden bliver det for omkostningsfyldt for resterende virksomheder at stå
udenfor.
Sammenfattende har amterne generelt et højt videns- og aktivitetsniveau omkring
miljøledelse. Amterne er således helt på højde med de mest aktive kommuner. At videns-
og aktivitetsniveauet generelt er højere hos amterne er imidlertid ikke overraskende.
Amterne fører således tilsyn med særligt forurenende virksomheder, som for det første
har stor relevans i denne forbindelse, og som for det andet er langt færre i antal i
forhold til øvrige virksomheder. Amterne har derfor som udgangspunkt tilsynspligt med
langt færre virksomheder og kan derfor fokusere mere på den enkelte virksomhed. Også
amterne synes således at være relevante formidlere på miljøledelsesområdet.
De teknologiske informationscentre (TIC) er et landsdækkende netværk, der yder gratis
og uvildig rådgivning til små og mellemstore virksomheder.
Virksomhedsrådgiverne i landets 14 centre rådgiver om en lang række aspekter
forbundet med en virksomheds etablering, udvikling og vækst. Rådgivning om virksomhedens
miljøforhold og efterlevelse af myndighedskrav på miljøområdet indgår i
TICernes ydelsesportefølje, og TIC-virksomhedsrådgiverne fremstår derfor som en
logisk formidler af budskaberne omkring miljøledelse.
Den anvendte metode til afdækning af TIC-medarbejdernes relevans som formidler
har været en emailbaseret rundspørge kombineret med telefoniske interviews. 8 ud af 14
TIC-centre har deltaget i rundspørgen, hvilket umiddelbart sikrer en tilfredsstillende
dækning af TIC-nettet. Imidlertid er der på tværs af TIC-centrene dannet et såkaldt
miljønetværk, hvor én TIC-medarbejder på hvert center er særlig
miljøansvarlig. Disse miljø-TICere har i forbindelse med nærværende
rundspørge koordineret deres svar, således at én TIC-medarbejder udover de 8
har givet et uddybende svar på vegne af miljønetværket. Resultaterne af
rundspørgen er følgelig særdeles dækkende for indsats for såvel
miljø-TICerne som TIC-rådgiverne generelt.
En række konklusioner kan fremdrages i relation til TICerne som formidlere af
miljøledelse, og disse fremgår af det følgende.
Rundspørgen viser, at der blandt de adspurgte TIC-medarbejdere er et solidt kendskab
til begreberne miljøstyring, miljøledelse og miljørevision. Flere betegner endda
deres vidensniveau som særdeles godt, hvilket danner et godt afsæt for at rådgive om
forhold relateret til miljøledelse (jf. nedenfor).
Også hvad angår den konkrete anvendelse af begreberne, viser rundspørgen et
positivt billede. TIC-medarbejderne angiver, at de i vid udstrækning rådgiver
virksomheder i miljøspørgsmål i bred forstand, herunder miljøledelse. Ifølge
TICerne indgår rådgivning om miljøforhold helt rutinemæssigt i samtaler med
virksomheder over hele landet. Der er tale om, at TICerne går meget systematisk til
værks i deres rådgivning, hvilket bl.a. er dokumenteret via udarbejdelsen af en række
værktøjer, som TICerne anvender i forhold til virksomhederne. TICernes
miljøværktøj er sammenfattet i boks 5.1.
Boks 5.1.
TIC-værktøjer og ydelser på miljøområdet
I forhold til anvendelsen skal det nævnes, at en enkelt af de involverede
TICere anfører, at rådgivningen af virksomheder om miljøforhold er af begrænset
omfang, hvilket kan skyldes en række forhold. TIC-rådgiveren fremhæver, at dette kan
skyldes manglende profilering af det pågældende amt på miljøområdet, men også at der
simpelthen er meget lille interesse for miljø blandt de fortrinsvis små -
virksomheder.
Samlet må den udbredte anvendelse af begreberne miljøstyring og miljørevision
konkluderes at være et væsentligt resultat i sig selv, men TICerne fremhæver
ligeledes konkrete resultater på virksomhedsniveau. Ifølge koordinatoren for TICs
miljønetværk er der gennemført flere hundreder miljøanalyser og behovsafklaringer på
landsbasis, hvilket tyder på et behov for den type ydelser på miljøområdet, som
TICerne kan tilbyde. Også temaforløbet "Miljøudvikling gennem netværk"
har vundet udbredelse.
Endelig har rundspørgen afdækket et udbredt kendskab til tilskudsordningen.
I den sammenhæng anføres det, at TICerne på den ene side gør brug af det
materiale og de kursusforløb, som er udviklet ved hjælp af TIC-nettets eget projekt
under tilskudsordningen (jf. boks 5.1), men anbefaler på den anden side også
projektmateriale udviklet via brancheprojekterne. Der er således tale om, at
TIC-rådgiverne er egentlige ambassadører for de produkter om miljøstyring, som er
resultatet af tilskudsordningen.
Sammenfattende kan det konstateres, at TIC-rådgiverne herunder særligt
de TIC-medarbejdere, der indgår i miljønetværket fungerer som proaktive
formidlere for dels begreberne miljøstyring og miljørevision, dels tilskudsordningen og
dennes produkter. TIC-medarbejderne synes således at være katalysator for et
øget fokus på miljøforhold i virksomhederne ved at rådgive om miljøforhold generelt
og begreberne miljøstyring og miljørevision. Det kendetegner endvidere
TIC-medarbejderne, at disse som formidlere ikke blot er informerende men ligeledes fagligt
rådgivende, hvilket alt andet lige er en bedre forudsætning for at skabe
adfærdsændringer rettet mod miljøforbedringer i virksomhederne.
Revisorer såvel statsautoriserede som registrerede indgår i
formidleranalysen, idet revisorer i deres funktion som virksomhedernes rådgivere indenfor
regnskab og revision umiddelbart udgør en relevant dialogpartner for virksomhederne om
deres miljøforhold. 5 af de største statsautoriserede revisionsselskaber og 10
tilfældigt udvalgte registrerede revisorer indgik i rundspørgen.
Rundspørgen til de større statsautoriserede revisionsselskaber i Danmark giver
et enslydende indtryk af et højt og fagligt kompetent kendskab til miljøledelse og
miljørevision, herunder grønne regnskaber. Dette resultat skal dog primært ses i
lyset af, at de interviewede personer alle er placeret i revisionsvirksomhedernes særlige
miljøafdelinger.
Det er således kendetegnende for revisionsselskaberne, at miljøforhold (grønne
regnskaber, bæredygtighedsregnskaber, miljø due dilligence mv.) er en nichekompetence
hos selskaberne, der ikke er integreret i selskabernes revisionspraksis generelt.
Der er tale om, at viden om og anvendelse af miljøledelse og miljørevision dels er
forankret hos en afdeling eller hos få personer, hvorfor miljøforhold ikke systematisk
indgår i dialogen med og rådgivningen af kundevirksomhederne. Generelt er området dog
ved at vinde frem, bl.a. som følge af nye myndighedskrav om alternative regnskabsformer.
Interviewpersonerne fremhæver, at brugen af miljøledelse og revision er
efterspørgselsdrevet, hvorfor disse specialkompetencer først inddrages, såfremt en
kunde ønsker det som en del af den samlede revisionsløsning.
Generelt har de statsautoriserede revisionsselskaber indgående kendskab til
tilskudsordningen, hvilket bl.a. skyldes, at flere af interviewpersonerne har været
ansvarlige for at gennemføre projekter under ordningen.
Endelig er det værd at bemærke, at det af flere fremhæves, at det tager tid at få
miljøledelse og miljørevision til at blive en integreret del af revisionsrådgivningen.
Imidlertid er der tegn på, at de forskellige miljøelementer har bidt sig fast, samt at
flere og flere af de klassiske revisorer kender til begreberne. Der foregår
også en løbende informationsindsats internt i selskaberne for at udbrede kendskabet. Der
er endvidere tegn på, at markedet (dvs. virksomhederne) viser en større interesse for
miljøledelse og miljørevision (herunder grønne regnskaber), og at der således pågår
en vis modning af området. Dog fremhæves det, at miljøområdet ikke har
været et så givtigt forretningsområde som forventet i midten af 1990erne, hvor
disse begreber blev introduceret.
Hvad angår de registrerede revisorer, har rundspørgen sandsynliggjort, at
kendskabet til miljøledelse og miljørevision er relativt begrænset. Enkelte har været
på kursus, men generelt er kendskabsniveauet lavt.
Det lave kendskabsniveau hænger logisk sammen med den manglende relevans af
miljøledelse for registrerede revisorer. Det fremhæves, at ydelser på miljøområdet
sjældent efterspørges af kunderne, og at det typisk er store virksomheder, som har dette
behov, og disse virksomheder vil typisk gøre brug af større statsautoriserede
revisionsselskaber. De registrerede revisorer er af samme årsag ikke proaktive i forhold
til at informere kunderne om miljøstyring, da relevansen typisk er fraværende.
Det eksplicitte kendskab til tilskudsordningen er lavt, men derimod fremhæver
halvdelen af de adspurgte revisorer, at de kender til det projekt målrettet mod
registrerede revisorer, der er støttet under tilskudsordningen. Dette tyder på en vis
spredningseffekt af det konkrete projekt (jf. i øvrigt projektanalysen).
I forbindelse med formidleranalysen er landets fem største erhvervsbanker31 inddraget, da disse som udgangspunkt kan
betragtes som formidlere af viden omkring miljøledelse til deres erhvervskunder. Bankerne
er kontaktet på centralt niveau (hovedkontorerne), eftersom det ligger uden for
undersøgelsens rammer at lave en dækkende undersøgelse blandt et udvalg af filialer hos
de store banker.
Der blev i første omgang forsøgt med en telefonisk rundspørge, men det viste sig
hurtigt, at det var meget svært at få folk i tale. Flere af de kontaktede sagde
imidlertid, at de gerne ville besvare spørgsmålene skriftligt, da de på den måde kunne
få deres svar clearet med de nødvendige personer i banken. Løsningen blev derfor en
kortfattet spørgeguide udsendt pr. mail indeholdende fem spørgsmål omkring bankernes
vidensniveau og ikke mindst praksis på området.
Bankernes generelle vidensniveau på området er tilsyneladende lavt. En enkelt
bank har sendt en medarbejder fra hver af deres såkaldte områdecentre på kursus for at
sikre, at der eksisterer en vis viden om emnet i områdecentrene. En anden bank meddeler,
at begreberne er indarbejdet i deres interne miljøledelseshåndbøger. Der er
tilsyneladende ingen systematisk uddannelse af medarbejdere i miljøledelse eller
relaterede emner i bankerne.
Ingen af bankerne har en fast praksis vedrørende aktiv rådgivning af virksomheder om
miljøledelse. Hvis virksomhederne stiller spørgsmål omkring emnet, henvises typisk til
miljømyndighederne. Det kan således konstateres, at miljøledelsesværktøjerne ikke
anvendes systematisk og aktivt af alle bankerne i relation til deres erhvervskunder. I
forbindelse med kreditvurderinger indgår dog en vurdering af virksomhedernes
miljøforhold, og der er således et miljøelement i bankernes kreditvurderingsprocedurer.
Kendskabet til tilskudsordningen er stærkt begrænset. Der er
en overfladisk viden om, at der fandtes og i dag findes tilskudsordninger til
miljøledelse, men der er ikke tale om et indgående kendskab til hverken
tilskudsordningen om miljøstyring og miljørevision eller andre programmer.
En af bankerne nævner i denne forbindelse, at de har deltaget i et kursus omkring
virksomhedernes miljøforhold udbudt af Finansrådet, som er støttet af
tilskudsordningen. Banken var imidlertid ikke bekendt med, at det er nærværende
tilskudsordning, der står bag kurset.
Opsamlende kan det konkluderes, at det generelle kendskab til miljøledelse i de
adspurgte banker er begrænset, og at bankerne ikke systematisk rådgiver deres
erhvervskunder omkring miljøledelse.
Formidleranalysen har afdækket fire grupper af aktører, som i udgangspunktet kunne
være relevante som formidlere af miljøledelse til virksomheder i deres daglige dialog
med erhvervslivet. Miljømedarbejdere i kommuner og amter, TIC-virksomhedsrådgivere,
revisorer og banker har været involveret i analysen. Analysen har således bidraget til
at besvare, hvorvidt ordningen har haft effekter for formidler-målgruppen.
Analysen viser, at TIC-rådgiverne (såvel miljø-TICerne som
TIC-rådgivere generelt) fremstår som de mest relevante ambassadører for miljøledelse.
Denne konklusion begrundes med, at TIC-rådgiverne ikke blot kender til såvel de
relevante begreber som tilskudsordningen, men også giver udtryk for at være særdeles
aktive i forhold til at rådgive virksomheder omkring miljøforhold, herunder de konkrete
muligheder for miljøcertificering. Endvidere har TIC-centrene (og her særligt
miljø-TICerne) påtaget sig den i relation til tilskudsordningen
tiltænkte rolle, idet rådgiverne gør brug af en stor del af det materiale og de
produkter, som er udviklet via tilskud for ordningen (herunder et specifikt TIC-projekt).
Det tyder således på, at TIC-rådgiverne fungerer som informationsspredende og
erfaringsudvekslende aktører, hvilket dog også ligger i TIC-nettets
formålsparagraf. Forankringen af viden om miljøledelse er således udbredt.
Endvidere har analysen dokumenteret, at miljømedarbejdere i kommuner og amter synes
at være væsentlige formidlere af miljøledelsestanken. Om end analysen viste en vis
spredning i kendskabs- og aktivitetsniveau hos kommunerne, tegner der sig et overordnet
billede af vidende og aktive miljømedarbejdere i både amter og kommuner. Desto flere
tilsynsforpligtede virksomheder i kommunen eller amtet, desto større sandsynlighed er der
for, at miljømedarbejderne har stort kendskab og er aktive på området.
Også revisorerne fremstår som hensigtsmæssige formidlere, hvilket bl.a. skal
tilskrives udviklingen af virksomheders grønne regnskaber, samt øvrige innovative
regnskabsformer. Det skal dog bemærkes, at det primært er de statsautoriserede
revisionsselskabers miljøafdelinger, der har kendskab til og er aktive indenfor
miljøledelse og revision, hvilket skyldes, at (de større) virksomheder oftest
efterspørger disse kompetencer hos de statsautoriserede revisorer. Endvidere tyder
analysen på, at miljøforhold ikke systematisk inddrages i revisorens dialog med
virksomheden, men i høj grad er efterspørgselsdrevet. I de tilfælde har de store
revisionsselskaber specialiserede afdelinger, som de kan inddrage efter behov. Kendskabet
til og anvendelsen af miljøledelse hos de registrerede revisorer er derimod
begrænset.
Endelig har analysen sandsynliggjort, at bankrådgivere ikke umiddelbart
fremstår som aktive aktører indenfor miljøledelse, om end de stadig vurderes som
relevante, såfremt de kan mobiliseres. Traditionelt vil dialogen mellem bank og
virksomhed være fokuseret på økonomiske forhold, og denne relation synes ikke at have
en virksomheds miljøforhold integreret i strategisk forstand. Dette kan synes logisk,
idet det ikke er bank- og finansrådgiveres rolle at sikre, at en virksomhed har styr på
ressourceforbrug og miljøpåvirkninger. Tendensen er, at bankerne forudsætter, at
kommune og amt kontrollerer, at disse forhold er i orden.
Sammenfattende peger formidleranalysen på, at tilskudsordningen har
afstedkommet væsentlige effekter i forhold til at udbrede kendskabet til miljøledelse
blandt formidlerne (med undtagelse af bankerne) samt i et vist omfang at initiere
selvstændige aktiviteter blandt formidlerne. Endvidere har inddragelsen af formidlerne
medført effekter i form af videnspredning til ordningens egentlige målgruppe, dvs.
virksomhederne. Det har dog ikke i forbindelse med formidleranalysen været målet at
kvantificere graden af videnspredning. Dette er i højere grad målet med breddeanalyserne
og projektanalysen.