| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indikatorsæt
12. Transport
Det er regeringens overordnede mål at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens
miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien for at opnå bæredygtig udvikling
på transportområdet. Hensyn til sundhed, miljø og sikkerhed integreres i
transportområdet. Regeringen har som langsigtede pejlemærker at transportsektoren skal
yde sit rimelige bidrag til reduktion af det nationale udslip af drivhusgasser, og at
luftforurening fra trafikken ikke udgør en sundhedsfare for befolkningen. Trafikstøj
skal begrænses til et niveau som sikrer at ingen udsættes for negative
sundhedspåvirkninger. Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken.
Transportsystemets negative påvirkning af levesteder for dyr og planter skal begrænses.
Transportsystemet skal sikre befolkningen adgang til arbejde, butikker, offentlig
service og fritidsaktiviteter, og alle skal sikres effektiv mobilitet gennem kollektive og
private transportløsninger. Erhvervslivet skal sikres gode transportforbindelser til
omverdenen, og trængsel på vejene bør kun forekomme i spidsbelastningssituationer. Den
kollektive og individuelle trafik, herunder cykel og gangtrafikken, skal sikres høj
fremkommelighed.
Mål og indsats |
Indikatorer |
Effektiv mobilitet skal sikres gennem
kollektive og private transportløsninger |
1. |
Gennemsnitlig turlængde opdelt på aktiviteter |
|
2. |
Gennemsnitlig gangtid til nærmeste bus eller tog fra henholdsvis
hjem og arbejde |
|
3. |
Indekseret gennemsnitshastighed for bus, tog og bil på udvalgte
strækninger |
|
Bryde sammenhængen mellem vækst i
transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien |
|
5. |
Persontransportarbejde og godstransportarbejde fordelt på
transportformer |
|
Udledning af luftforurening fra trafikken udgør ikke
en sundhedsfare for befolkningen |
6. |
Transportens emissioner (CO2, PM10, CO, HC,
NOx, NMVOC og SOx ) |
|
Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i
trafikken |
7. |
Antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken fordelt efter
transportform i antal og pr. personkm. |
|
Efterspørgsel og udbud af miljøvenlige
transportvalg øges |
8. |
Overgang til renere driv midler (miljøvenlig diesel og benzin,
el, LPG og andre alternative brændstoffer) |
|
9. |
Gennemsnitlig energieffektivitet for persontransport og
godstransport |
|
10. |
Gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse og gennemsnitlig last for
lastbiler over 6 ton |
|
11. |
Nye personbilers energieffektivitet |
|
Perspektiver
Der kan være behov for yderligere at udvikle indikatorsættet på nogen af de centrale
områder hvor der er fastlagt mål, men hvor der endnu ikke er pålidelige data der kan
beskrive udviklingen på området. Det gælder for eksempel spørgsmålet om at udvikle
bedre metoder til at beregne hvor mange boliger der er svært belastet af støj fra
trafikken, defineret i relation til EU's støjdirektiv og den kommende strategi for
vejstøj. Et andet område er mulighederne for at udvikle en indikator der belyser
transportsektorens påvirkning af biodiversitet og levesteder (ved barriereeffekter). Et
tredje område vil være at belyse ændringer i fordelingen mellem transportformerne og
turlængde. Også den nationale andel af persontransportarbejdet foretaget med
internationale forbindelser, herunder luftfart, kan der være behov for at udvikle en
indikator for.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|