Indikatorsæt

12. Transport

Det er regeringens overordnede mål at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien for at opnå bæredygtig udvikling på transportområdet. Hensyn til sundhed, miljø og sikkerhed integreres i transportområdet. Regeringen har som langsigtede pejlemærker at transportsektoren skal yde sit rimelige bidrag til reduktion af det nationale udslip af drivhusgasser, og at luftforurening fra trafikken ikke udgør en sundhedsfare for befolkningen. Trafikstøj skal begrænses til et niveau som sikrer at ingen udsættes for negative sundhedspåvirkninger. Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken. Transportsystemets negative påvirkning af levesteder for dyr og planter skal begrænses.

Transportsystemet skal sikre befolkningen adgang til arbejde, butikker, offentlig service og fritidsaktiviteter, og alle skal sikres effektiv mobilitet gennem kollektive og private transportløsninger. Erhvervslivet skal sikres gode transportforbindelser til omverdenen, og trængsel på vejene bør kun forekomme i spidsbelastningssituationer. Den kollektive og individuelle trafik, herunder cykel og gangtrafikken, skal sikres høj fremkommelighed.

Mål og indsats

Indikatorer

Effektiv mobilitet skal sikres gennem kollektive og private transportløsninger

1.

Gennemsnitlig turlængde opdelt på aktiviteter

2.

Gennemsnitlig gangtid til nærmeste bus eller tog fra henholdsvis hjem og arbejde

3.

Indekseret gennemsnitshastighed for bus, tog og bil på udvalgte strækninger

Bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien

4.

Trafikarbejdet/BNP

5.

Persontransportarbejde og godstransportarbejde fordelt på transportformer

Udledning af luftforurening fra trafikken udgør ikke en sundhedsfare for befolkningen

6.

Transportens emissioner (CO2, PM10, CO, HC, NOx, NMVOC og SOx )

Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken

7.

Antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken fordelt efter transportform i antal og pr. personkm.

Efterspørgsel og udbud af miljøvenlige transportvalg øges

8.

Overgang til renere driv midler (miljøvenlig diesel og benzin, el, LPG og andre alternative brændstoffer)

9.

Gennemsnitlig energieffektivitet for persontransport og godstransport

10.

Gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse og gennemsnitlig last for lastbiler over 6 ton

11.

Nye personbilers energieffektivitet


Perspektiver

Der kan være behov for yderligere at udvikle indikatorsættet på nogen af de centrale områder hvor der er fastlagt mål, men hvor der endnu ikke er pålidelige data der kan beskrive udviklingen på området. Det gælder for eksempel spørgsmålet om at udvikle bedre metoder til at beregne hvor mange boliger der er svært belastet af støj fra trafikken, defineret i relation til EU's støjdirektiv og den kommende strategi for vejstøj. Et andet område er mulighederne for at udvikle en indikator der belyser transportsektorens påvirkning af biodiversitet og levesteder (ved barriereeffekter). Et tredje område vil være at belyse ændringer i fordelingen mellem transportformerne og turlængde. Også den nationale andel af persontransportarbejdet foretaget med internationale forbindelser, herunder luftfart, kan der være behov for at udvikle en indikator for.