I 1993 udarbejdede DAVID (Dansk Amtsvandingeniørforening) en oversigt over status for
amternes arbejde med lossepladsgas /1/, og selvom lossepladsgas
er indgået som tema i forbindelse med bl.a. et par ATV-møder, er der ikke siden 1993
foretaget en systematiseret indsamling og bearbejdning af amternes erfaring med
lossepladsgas.
For at få en opdateret viden om de danske myndigheders, dvs. primært amternes,
erfaringer og strategier for lossepladsgas er der indhentet oplysninger ved en direkte
kontakt til de enkelte amter. Hver af de 14 amter samt Københavns og Frederiksberg
Kommuner er først telefonisk kontaktet, med henblik på at få en kontaktperson. De 14
amter og 2 kommuner har derefter modtaget et breve med vedhæftede spørgeskemaer.
Spørgeskemaerne, se afsnit 2.1, er udarbejdet med hjælp fra Amternes Videncenter for
jordforurening, og omfatter spørgsmål omkring amternes kendskab til ulykkeshændelser
forårsaget af lossepladsgas samt oplysninger omkring fremgangsmetoder, standarder, bedste
praksis samt retningslinjer i forbindelse med undersøgelser, risikovurderinger og
afværgeforanstaltninger i relation til lossepladsgas.
Der er udsendt spørgeskemaer til alle 14 amter samt Københavns og Frederiksberg
Kommuner. En liste over de internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, som har
modtaget et spørgeskema, er gengivet i tabel 2.1. I tabellen er de, der har besvaret
spørgeskemaet eller sendt brev om, at de ingen oplysninger har, markeret med fed skrift.
Som det fremgår af tabellen, er det kun ca. totredjedel af amterne, der har besvaret
spørgeskemaerne.
Tabel 2.1
Danske miljømyndigheder som har modtaget et spørgeskema. Fed skrift
markerer, at den pågældende myndighed har besvaret spørgeskemaet
Amt |
Adresse |
Kontakt person |
Københavns Amt
Teknisk Forvaltning |
Stationsparken 27
2600 Glostrup |
Henning Roed |
Frederiksborg Amt |
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød |
Steen Larsen |
Roskilde Amt |
Køgevej 80
Postbox 170
4000 Roskilde |
Peter Rank |
Vestsjællands Amt
Teknisk Forvaltning |
Alléen 15
4180 Sorø |
Jan Huus Vestergaard |
Storestrøms Amt
Teknisk Forvaltning |
Parkvej 37
4800 Nykøbing F |
Thomas Bjerre |
Bonholms Amt
Teknisk Forvaltning |
Østre Ringvej 1
3700 Rønne |
Bent E. Nielsen |
Fyns Amt
Teknisk Forvaltning |
Ørbækvej 100
5220 Odense SØ |
Jakob S. Weber |
Sønderjyllands Amt
Grundvandsafdelingen |
Jomfrustien 2
6270 Tønder |
Inge Therkilsen |
Ribe Amt
Teknisk Forvaltning |
Sorsigvej 35
6760 Ribe |
Henrik Kikkenborg |
Vejle Amt
Teknisk Forvaltning |
Damhaven 12
7100 Vejle |
Jes Pedersen |
Ringkjøbing Amt
Teknisk Forvaltning |
Dampstrædet 2
6950 Ringkjøbing |
Ingela Karlsson |
Århus Amt
Afd. for forurenet jord og affald |
Lyseng Allé 1
8270 Højbjerg |
Erik Pedersen |
Viborg Amt |
Skottenborg 26
Postbox 21
8800 Viborg |
Hans Fredborg |
Nordjyllands Amt |
Niels Bohrs Vej 30
Postbox 8300
9220 Aalborg Øst |
Mette Mihle Laurbak |
Københavns Kommune
Miljøkontrollen |
Flæsketorvet 68
1711 København V |
Mariam Wahid |
Frederiksberg Kommune
Teknisk Forvaltning |
Rådhuset
2000 Frederiksberg |
Niels Kaalund |
Før udsendelsen af spørgeskemaerne havde arbejdsgruppen kendskab til tre ulykker i
Danmark, som skyldes tilstedeværelsen af lossepladsgas, en ulykke på Amagerfælled i
1970'erne, Skellingsted ulykken i 1991 samt en ulykke i Fåborg på Fyn også i 1991. Ved
udsendelsen af spørgeskemaerne var det forventningen, at der kunne indsamles oplysninger
om yderligere nogle få mindre ulykker på såvel idriftværende affaldsdeponier som
lukkede lossepladser.
I Ringkøbing Amt havde man kendskab til, at der på en losseplads 2 gange i løbet af
90'erne er sket uheld. Begge gange var der tale om eksplosioner i en perkolatdrænbrønd
forårsaget af en ikke gnistfri el-afbryder. Omfanget af ulykkerne er ikke nærmere
beskrevet. Ingen af de øvrige amter havde kendskab til gasulykker ud over de tre, som
arbejdsgruppen allerede havde kendskab til.
Et enkelt amt foreslog, at arbejdstilsynet muligvis havde oplysninger om ulykker på
idriftværende affaldsdeponier. Dette har dog ikke ligget inden for arbejdsgruppens
muligheder.
Hovedparten af de amter, der har besvaret spørgeskemaet, har svaret, at de har en
"bedste praksis"/koncept for undersøgelser af lossepladsgas, f.eks. i form af
minimumskrav til undersøgelserne. De øvrige amter svarer, at undersøgelsernes omfang
bygger på en vurdering fra sag til sag.
I forhold til de oplysninger, der fremkom ved DAVID's erfaringsopsamling i 1993 /1/, viser de besvarede spørgeskemaer, at der er sket en udvikling
i de krav, som amterne stiller med hensyn til gasundersøgelsernes omfang og metodik. I
starten af 1990'erne blev mange gasundersøgelser udført med poreluftsmålinger
udelukkende ved jordspyd, medens amternes svar viser, at i dag udføres undersøgelserne
ved en kombination af målinger i jordspyd og filtersatte boringer, eller udelukkende med
poreluftsmålinger fra filtersatte boringer. Tidligere blev undersøgelsesresultaterne
vurderet på baggrund af en enkelt eller to målinger i hvert målepunkt, medens
hovedparten af amterne svarer, at de i dag foretager 3 eller flere målerunder, og enkelte
amter anvender som udgangspunkt også kontinuerte målinger af 4 til 7 dages varighed i
udvalgte målepunkter.
Med hensyn til at anvende indendørsmålinger er der stadig stor forskel på den
praksis, der er i de forskellige amter. Enkelte amter anvender i vid udstrækning
indendørsmålinger i forbindelse med vurderingen af lossepladsgas, medens andre amter
sjældent eller aldrig anvender indendørsmålinger. I forhold til starten af 1990'erne er
anvendelsen af indendørsmålinger blevet mere målrettet, og hovedparten af amterne, der
anvender indendørsmålinger, foretager også en byggeteknisk gennemgang af bygningen.
Hovedparten af de amter, der har besvaret spørgeskemaet, har svaret, at de anvender
Miljøstyrelsens Vejledninger nr. 6 og 7, 1998 i forbindelse med risikovurderinger for
lossepladsgas, og enkelte amter har anvendt eller forsøgt at anvende det af
Miljøstyrelsen udviklede regneark JAGG.
Et af problemerne ved anvendelsen af Miljøstyrelsens vejledninger og regnearket JAGG
er, at beregningerne af gasindsivningen skal foretages under vurdering af en "worst
case situation". Som det fremgår af bl.a. bilag 1, afsnit 4 i nærværende rapport,
er gassens indtrængninger i bygninger dårligt belyst. En vurdering af worst case forhold
er derfor vanskelig. Tre af de faktorer, som har stor indflydelse på den resulterende
gaskoncentration i bygningen er trykforskellen over gulv, opblandingshøjden og
luftskiftet.
Enkelte amter har svaret, at de anvender et risikovurderingskoncept, som de selv har
fået udviklet. Koncepterne, der typisk er udviklede i starten af 1990'erne, har alle den
ting til fælles, at de ikke anvendes til en egentlig risikovurdering af de enkelte
lossepladser, men anvendes til en form for risikostyring/prioriteringssystem. Systemerne
anvendes således både til at foretage en udvælgelse af de lossepladser, hvor risikoen
vurderes at være størst, og hvor amtet derfor vil prioritere at få foretaget egentlige
gasundersøgelser, samt til udvælgelse af de lossepladser, hvor der ikke anses at være
risiko, og hvor amtet derfor ikke vil foretage yderligere undersøgelser.
Stort set alle amter har svaret, at der er udført afværgeforanstaltninger på 2 eller
flere af de nedlagte eller idriftværende lossepladser i amtet. Hovedparten af amterne har
således erfaringer med og viden om gasafværgeforanstaltninger. For de fleste amter
gælder dog, at detailkendskabet til foranstaltningerne og deres virkemåde ligger hos de
projekterende rådgivere, samt til en vis grad hos affaldsselskaberne for de
idriftværende affaldsdeponier.
Af amternes svar fremgår det, at for de idriftværende affaldsdeponier betragtes en
eventuel gasindvinding også som afværgeforanstaltninger. Internationale erfaringer viser
dog, at et gasindvindingsanlæg til udnyttelse af lossepladsgassen ikke kan erstatte
egentlige afværgeforanstaltninger. Dette skyldes primært, at den overordnede styring af
et gasindvindingsanlæg tilrettelægges med henblik på energiudnyttelsen, og ikke af
sikkerhedshensyn for de omkringliggende huse. Der er flere eksempler på, at der er
opstået kritiske situationer ved lossepladser, hvor gasindvindingsanlægget er
midlertidigt stoppet eller neddroslet af hensyn til energiudnyttelsen.
Hovedparten af amterne har svaret, at der foretages moniteringsprogrammer i forbindelse
med afværgeforanstaltningerne, og at det er muligt at sammenfatte og bearbejde disse
data. I hvor høj grad disse data kan anvendes til effekt vurderinger af
foranstaltningerne, og om dataene vil give yderligere information om produktion og
spredning af lossepladsgas kan ikke vurderes på baggrund af det indsamlede materiale.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|