Metode til risikovurdering af gasproducerende lossepladser 

3 Udenlandske erfaringer

3.1 Spørgeskemaer
3.2 Kendskab til gasulykker
3.3 Undersøgelsesmetodikker
3.4 Risikovurderinger
3.5 Monitering og grænseværdier
3.6 Afværgeforanstaltninger


Udenlandske data er indhentet dels via projektgruppens internationale samarbejdspartnere og dels via Miljøstyrelsens kontakter i andre landes miljømyndigheder. De forskellige kontakter har modtaget breve samt spørgeskemaer. Spørgeskemaerne, se afsnit 2.1, omfatter kendskab til ulykkeshændelser forårsaget af lossepladsgas samt oplysninger omkring fremgangsmetoder, standarder, bedste praksis samt retningslinjer i forbindelse med undersøgelser og risikovurderinger med relation til lossepladsgas. Herudover er centrale personer i USA og Canada blevet kontaktet telefonisk.

Hvor specifikke forhold eller lossepladshændelser er beskrevet i litteraturen, er litteraturen indsamlet i nødvendigt omfang.

Litteratursøgning i relevante databaser

Der er foretaget internetsøgninger på internationale miljøstyrelsers hjemmesider (Environmental Protection Agency (EPA) internetsites), når de indhentede oplysninger fra spørgeskemabesvarelser og litteratur gav indtryk af, at det pågældende land havde noget om lossepladsgas. De anvendte søgeord er landfill, landfill gas, landfill and accident, landfill and explosion, risk assessment and landfill samt kombinationer heraf. De besøgte hjemmesider er www.environment-agency.gov.uk, www.ubavie.gv.at, www.epa.gov og www.ec.gc.ca. Søgningen giver resultat i form af henvisninger til beskrivelser af lugtproblemer, grundvandsforureningsproblemer, klimaændringer eller beskrivelse af afbrænding og energimæssig udnyttelse af lossepladsgas. På nær EPA-siderne for England og USA er der ikke fundet nogen internetsites med data eller oplysninger om lossepladsgas, som falder under kategorien ulykker, gashændelser eller risikoanalyser. Der kan på Englands EPA-side findes henvisninger til guidelines for lossepladsgas (CIRIA og Waste Management Papers). Disse er indhentet via projektgruppens internationale samarbejdspartnere. På US-EPA’s internetsider findes der i nogle få af de indlagte site-vurderinger beskrivelser om problemer med gasmigration fra lossepladser og indsivning i bygninger og bygværker. Flere af de beskrevne hændelser er dog genfundet i litteraturen.

Erfaringsudveksling

Tre af projektgruppens medlemmer har i 1999 deltaget i en konference om lossepladser (Sardinia 99 Seventh Waste Management and Landfill Symposium). Ved opslag på konferencen blev der samlet en diskussionsgruppe af interesserede, hvor erfaringer blev udvekslet. Efterfølgende blev der fremsendt spørgeskemaer til nogle af deltagerne, dog er der ikke modtaget svar fra disse. Det overordnede indtryk fra konferencen var, at der er kendskab til hændelser og ulykker, som involverer lossepladsgas i flere lande, men at der ikke haves erfaringer med eller metoder til risikovurderinger af lossepladsgas indtrængen i huse og bygværker.

3.1 Spørgeskemaer

Der er udsendt spørgeskemaer til 29 af projektgruppens internationale samarbejdspartnere (svarende til 29 forskellige lande) og 40 af Miljøstyrelsens kontakter, hvoraf hhv. 16 og 11 har sendt et udfyldt skema retur. En liste over de internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, som har modtaget et spørgeskema, er gengivet i tabel 3.1. I tabellen er de, som har besvaret spørgeskemaet eller sendt brev om, at de ingen oplysninger har, markeret med fed skrift.

Det anvendte spørgeskema er angivet i følgende figur 3.1. Hvor formuleringen til kontakter via Miljøstyrelsen adskiller sig fra formuleringen til private samarbejdspartnere er formuleringen til Miljøstyrelsens kontakt angivet med kursiv i parentes. Spørgsmål 1 er ikke stillet til Miljøstyrelsens kontakter.

Tabel 3.1
Internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, som har modtaget et spørgeskema. Fed skrift markerer, at den pågældende instans har besvaret spørgeskemaet

Land

International samarbejdspartner

Miljøstyrelse

England

Aspinwall

-

Holland

Tauw

Ministry of Housing, Spatial Planning and the Environment Department of Soil Protection (IPC 625)

Frankrig

Tauw

Ministère de l'Environment.
Direction de la Prevention des Pollution et des Risques
Service de l'Environment Industriel

Belgien

Tauw

SPAQUE
OVAM

Norge

Hjellnes COWI

Norwegian Pollution Control Authority

Sverige

VBB-Viak

Swedish Environmental Protection Agency

Finland

Soil &Water Ltd.

Ministry of the Environment

Irland

M. C. O'Sullivan & Company Ltd

Environmental Protection Agency

Tyskland

BaUm COWI

Ministry of the Environment

Østrig

Wilfried Pistecky Consulting Engineering

Umweltbundesaint, Altlastenabteilung

Schweiz

-

Swiss Agency for the Environment

Spanien

Covitecma

EMGRISA

Portugal

Hígidus

Ministerio do Ambiente

Italien

D'Appolonia S.p.A

ANPA

Grækenland

ECOS Consulting

Ministry of Environment, Physical Planning and Public Works

Makedonien

-

Ministry of Environment

Tyrkiet

ACS ENGINEERING AND CONSULTING CO. INC.

-

Estland

Maves

Ministry of the Environment

Letland

-

State Geological Survey of Latvia

Lithaun

UAB COWI Baltic

Ministry of Environment

Polen

COWI Polska

Ministry of Env. Protection, Nat. Res. and Forestry

Czechiet

Aquatest

Ministry of Environment

Slovakiet

Aquatest

Soil Science and Conservation Research Institute

Rusland

COWI Moscow

The State Committee on Environ. Protection

Ukraine

Ukrainian Research Institute of Water Management & Ecological Problems

-

Georgia

-

Ministry of Environment

Azerbajan

-

State Committee on Ecology and Control of Nat. Res., Utilization

Belarus

-

Ministry for Emergencies

Armenien

-

Ministry of Nature Protection

Moldavien

-

Ministry of Environment

Slovenien

-

Ministry of the Environment
Nature Protection Authority

Bosnien and Herzegovina

-

Federal Ministry of Physical Planning and Environment
Institute for Agropedology

Kroatien

-

State Directorate for the Environment

Ungarn

EdiCon – Environmental Diagnosis and Pollution Control Consultants

Ministry for Environment

Romænien

-

Research and Engineering Institute for Environment

Bulgarien

-

National Centre of Environment

Israel

-

Ministry for Environment
Hazardous Substances Division

Japan

-

Soil and Agricultural Chemicals Division
Water Quality Bureau
Japan Environment Agency

Philippinerne

COWI Philippines, Inc.

-

Indien

MSG Environmental Services Pvt. Ltd.

-

Argentina

Team Profesionales Asociados SRL

-

Syd Afrika

Kagiso COWI
Development Planning Consultants

Department of Water Affairs and Forestry

USA

Ben C. Gerwick, Inc.
Consulting Engineers

-

Canada

Buckland and Taylor Ltd.

-

Argentina

-

Comisión de Ecologia y Medio Ambiente
Provincia de Buenos Aires/Argentina

Brasilien

-

CETESB

New Zealand

-

Ministry for the Environment
Secretary for the Environment
Pollution and Risk Management Directorate

Australien

-

Department of Environment and Natural Resources
Office of the Environment Authority

 

Questionnaire

Company (Public Authority):
Name and position of person filling out the questionnaire:
Email-address/phone no.:
Future contact person:

1)

Have you or has your company been involved in landfill gas investigations and if so, with respect to what?

2)

Do you have knowledge of accidents, e.g. explosions, caused by migrated landfill gas?

  

Yes

No

If yes

2a)

Please describe the accident:

What kind of accident was it (e.g. fire, indoor/outdoor explosion, don’t know)?

Where and when did it happen (city, state/country, date, don’t know)?

What were the surroundings (e.g. type of landfill, buildings, vicinity (city or rural), don’t know)?

What was the consequence of the accident (loss of life, injure of people, damage of property, don’t know)?

(Please state where detailed information on the accident/incidence and the involved landfill can be obtained (e.g. weather conditions, geology/hydrogeology, characteristics of the landfill, landfill gas monitoring results, distance of building from landfill, details on the floor construction of the building etc.))

 

3)

In Denmark a lot of old and closed landfills are being used for urban development such as industrial estates or domestic housing. Do you have the same practice in your country?

Yes

No

If yes

3a)

Is landfill gas a concern with respect to land utilisation?

4)

Is landfill gas migration a subject of concern with respect to explosion risks in buildings located nearby landfills?

Yes

No

If yes

4a)

Is it a subject of concern for ongoing landfills?

Yes

No

4b)

Is it a subject of concern for closed landfills?

Yes

No

5)

Is it common procedure to carry out risk assessment of landfill gas with respect to gas migration into nearby buildings?

Yes

No

If yes

5a)

Do you have standards or best practices for the risk assessment?

6)

Is it common procedure to carry out field investigations of landfill gas production?

Yes

No

If yes

6a)

Does your company or the authorities have best practices or standards for the investigations of landfill gas production?

7)

Is it common procedure to collect data for the evaluation/risk assessment of landfill gas migration (with respect to e.g. explosion hazards, greenhouse effect, plant growth etc.)?

Yes

No

If yes

7a)

Does your company or the authorities have best practices or standards for the evaluation/risk assessment of landfill gas migration?

Yes

No

8)

To which authorities are results of landfill gas investigations reported (please, list name of authority)?

a)

local authorities:

b)

regional authorities:

c)

central authorities:

9)

Is landfill gas a subject of concern when closing a landfill?

Yes

No

If yes

9a)

Are any precautions taken?

Comments:
  

Figur 3.1
Spørgeskema anvendt til indsamling af oplysninger fra internationale kontakter.

3.2 Kendskab til gasulykker

De gennem spørgeskemaerne indhentede supplerende ulykkesdata omfatter kendskab til og korte beskrivelser af mindre og større ulykker forårsaget af indtrængende lossepladsgas i bygninger, bygværker (eks. rørføringer og mandehuller hertil samt operatørhuse) og på friluftsarealer.

Forsøg på at indhente supplerende oplysninger eller litteratur om de i spørgeskema-besvarelserne og i litteraturen nævnte gashændelser viste hurtigt, at de derved fremkomne oplysninger ikke stod mål med anstrengelserne for at skaffe dem. Mange af de nævnte gashændelser er oprindeligt kun beskrevet med et kort notits i en lokal avis, dvs. der eksisterer ingen rapport og slet ingen tekniske målinger af de parametre, som kunne belyse gashændelsen nærmere. Da disse forhold tydede på, at der ikke ville kunne indsamles tilstrækkeligt detaljerede oplysninger til at behandle data statistisk, blev det derfor valgt at fokusere på, at de indsamlede data skulle illustrere scenarier for gashændelser, således at alle tænkelige scenarier inddrages i opstillingen af barrierediagrammerne.

Med dette for øje er alle besvarelser af spørgeskemaer fra internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, samt de i litteraturen bedst beskrevne hændelser opsummeret i tabel 3.2. Tabellen sigter derfor på at illustrere alle forskellige situationer og konsekvenser. I tabellen er data opdelt i hændelser, som er sket på arealet på selve lossepladsen (LP) og hændelser, som er sket på arealer udenfor en losseplads. En del af de i /3/ nævnte 60 rapporterede gashændelser er udeladt, dels fordi beskrivelserne af disse var så uklare, at der var tvivl om hvilken type gashændelse, der var tale om, og dels fordi at de ikke kunne bidrage med ny oplysninger. Mange af hændelserne i /3/ er også beskrevet i samlet rapport og ikke enkeltvis, idet enkeltbeskrivelserne i kilden ikke indeholdt ekstra oplysninger end de anførte.

Der er således ikke foretaget statistiske vurderinger af materialet grundet manglende detailoplysninger.

Tabel 3.1 
Opsummering af ulykkesdata. I tabellen er losseplads forkortet med LP. Endvidere er kilderne opgivet som international samarbejdspartner (IS) af hensyn til ønsker om anonymitet og Miljøstyrelse i det pågældende land (MST). Spørgsmålstegn angiver manglende oplysninger eller usikkerhed omkring det opgivne

Se her!

Som det fremgår af tabel 3.2, findes der mange rapporterede tilfælde af lossepladsgas-hændelser, men som før nævnt findes der desværre ikke nok data til at kunne lave en detaljeret analyse af ulykkesårsagen. Oftest er man først klar over, at der var et problem, efter ulykken er sket, og rapporterne indeholder derfor kun 2 linjer f.eks. om, at der har været en eksplosion i et hus nær en losseplads.

En del af forklaringen på den manglende erkendelse af et eksisterende problem kan være, at betegnelsen losseplads flere steder i udlandet kun bruges eller kun er blevet brugt om en igangværende losseplads, mens nedlukkede lossepladser betragtes som fyldpladser og slet ikke anerkendes som et potentielt problem mht. gasproduktion. En anden forklaring kan, som flere af de adspurgte lande nævner, være, at der i nogle lande (endnu) ikke anlægges bebyggelse på eller nær lossepladser.

Det bør nævnes, at der kan være forskel på måden at drive og anlægge lossepladser på i andre lande sammenlignet med Danmark, og at geologien og klimaet også kan give nogle unikke scenarier for det enkelte land. Generelt gælder dog, at der eksisterer en vis bekymring for risici fra lossepladsgas i bygninger nær lossepladser i de lande, hvor man har oplevet eksplosionsulykker eller brande forårsaget af lossepladsgas.

I det følgende er det derfor tilsigtet at give en kvalitativ beskrivelse af de forekommende ulykkes-scenarier. Ud fra tabellen kan gøres følgende observationer:
Overraskende mange eksplosioner er sket i forbindelse med håndværkerarbejde eller driftsarbejde. Mange af disse er sket på lossepladser, hvor gas formodes at være tilstede under normale forhold, og i bygværker, hvor håndværkere og arbejdere færdes langt mere end andre mennesker.
Der sker ikke kun ulykker i boliger – også for bygværker såsom rørføringer o.l. findes mange rapporter om gashændelser med meget alvorlige eller potentielt meget alvorlige udfald (eksempelvis en legeplads med eksplosion i et mandehul). Ligeledes haves rapporter om eksplosioner og brande på udendørs arealer, som om ikke andet kan have sekundær effekter såsom affaldsskred eller gener fra røg og luftforurening. Dette skal ses i betragtning af at det i nogle lande (f.eks. Spanien og Tyrkiet) er kutyme at anlægge parker, sportsarealer og golfbaner ovenpå lossepladser, og at der samtidig i sådanne tilfælde sjældent er en erkendelse af, at den underliggende losseplads kan udgøre en risiko mht. lossepladsgassen.
Endeligt omfatter de opgjorte konsekvenser af gasulykker/hændelser mere end menneskeliv. Risiko kan udover menneskeliv og tilskadekomst også opgøres i omkostninger ved hospitalsophold, tabt arbejdsfortjeneste, materialeskade, brandbekæmpelse og omkostninger ved efterfølgende påkrævet installation af afværgeforanstaltninger m.m.
Der kan ske gasindtrængen fra lossepladser som har en alder på 40 år - og i huse, som ligger op til 500 m fra en losseplads.

Det mønster, som tegnes, når beskrivelser af gasulykker sammenstilles, peger på, at der overordnet synes at være to typer af hændelser. Der kan dog ikke skelnes helt mellem disse to typer, idet en gashændelse tit er et resultat af mange samspillende faktorer.

Ved den ene hændelse er lossepladsgas tilstede under normale forhold. F.eks. kan gas være tilstede under et hus eller i husets hulrum eller omkring et dræn, når dette findes ovenpå/i gasproducerende fyld. En ulykke er her typisk betinget af, at der i forbindelse med håndværker arbejde, renovering, reparation, konstruktion m.m. skabes kontakt til gassen. Langt de fleste rapporterede tilfælde i tabel 3.2 omhandler ulykker, som er opstået ved en eller anden form for renovationsarbejde eller operationelt arbejde.

Ved den anden type hændelse er gassen tilstede som følge af pludseligt ændrede betingelser. Dvs., der opstår pludselig gasmigrationsfremmende forhold, hvor gassen vil bevæge sig andre steder hen, end hvor den normalt findes. Her kan være tale om ekstreme pludseligt ændrede vejrforhold eller afskæring af gassens normale migrationsvej ved f.eks. slutafdækning af losseplads, belægning af et førhen frit areal, en frostperiode, hvor det frosne vand i topjorden forsejler overfladen eller sågar ved, at et installeret afværgeanlæg svigter.

3.3 Undersøgelsesmetodikker

Der findes flere standarder og guidelines for undersøgelse af en losseplads gasproduktion – bl.a. fordi der i flere lande p.t. eksisterer krav om gassikring ved nedlukning af lossepladser og ved drift af eksisterende lossepladser. Nogle lande benytter nationale retningslinjer, mens de anvendte moniteringsprocedurer i andre lande er knyttet til private firmaer. Af lande, som har standarder eller guidelines for undersøgelse af lossepladsgas kan nævnes Holland, Norge, Frankrig, Østrig, Sverige, Czeckiet, Canada og England.

Irland knytter sig ifølge spørgeskemabesvarelsen (ligesom Danmark) til Englands guidelines, som de står opgivet i Waste management Paper no. 27, /8/, mens bl.a. Spanien bruger U.S. EPA guidelines for gasproduktionsmåling. Der forventes at udkomme en vurdering af Waste Management Paper no. 27 i år 2000 fra det Engelske EPA.

Ingen af de adspurgte lande måler gasproduktion med henblik på en vurdering af gasmigration ind i nærliggende bebyggelser.

3.4 Risikovurderinger

Hvis der udføres en risikovurdering af gas i en losseplads, er det for det meste med hensyn til lugt, drivhusgas, vegetationsskader og støj fra ventilationsrør. Der findes generelt meget få officielle guidelines, som sigter på at analysere risikoen for eksplosion ved indtrængen af lossepladsgas fra undergrunden i bygninger. På lige præcis dette område synes kun England at have materiale, især i form af CIRIA (Construction Industry Research and Information Association) rapport no. 152, /9/. Til gengæld findes der veludviklede risikoanalyseværktøjer til konventionelle analyser af gaseksplosionsrisici i industriøjemed. Også når det gælder anlæg til udnyttelse af lossepladsgasproduktion. Guidelines for en generel risikoanalyse af lossepladsgas kan findes i Englands Waste Management Paper no. 26B (Landfill Design, Construction and Operational Practice). Fra Australien forlyder, at de er ved at udarbejde guidelines for risikoanalyser.

Der er ikke ved søgning i USA fundet nogen systematisk fremgangsmetode for risikovurdering af indsivning af lossepladsgas i huse, skønt man er bekendt med, at der er en risiko for gasmigration fra lossepladser og ind i konstruktioner. I guidelines fra U.S. EPA nævnes, at eventuelle receptorer for lossepladsgasmigration skal identificeres, og at dette kan gøres ved at måle gaskoncentrationer på de pågældende lokaliteter. Der er ved flere lejligheder blevet udført risikovurderinger ved ældre lossepladser. Disse vurderinger har dog ikke fulgt opstillede vurderingsmetoder, men har været udført "case-by-case" hvor en større eller mindre grad af lokal kendskab har været inddraget /11/.

I Canada har man fra den lokale miljøstyrelse opstillet en metode for at vurdere risikoen for gasmigration fra lossepladser /10/. Metoden tager udgangspunkt i fremstillede diagrammer, som kan benyttes til at klassificere en losseplads i forhold til følgende tre faktorer:
Potentialet for produktion af gas
Afstand til potentielle receptorer af gas emitteret til atmosfæren
Potentialet for migration af gas og indtrængning i bygninger/bygværker

Metoden er kun tiltænkt som et indledende trin i en vurdering af påvirkninger fra lossepladsgas.

Lossepladsgasproduktionen vurderes udfra en første ordens nedbrydningsmodel, som også benyttes af USEPA. Til vurdering af migrationen benyttes en 2D matematisk model som køres under forskellige scenarier. Herudfra konstrueres et diagram, som udfra jordtype og afstand til lossepladsen inddeler risikoen i tre grupper. Metoden må karakteriseres som relativ generel, idet der kun kræves lidt lokal kendskab.

Af de udsendte spørgeskemaer fremgår, at der i Norge og Østrig lejlighedsvis udføres vurdering af risici for indsivning af lossepladsgas i nærliggende bygninger. Men der haves ingen standarder herfor. Det fremgår endvidere, at nogle steder i Tyskland består en risikoanalyse for gasmigration i at måle i husene, om metankoncentrationen er mindre end 5%.

I /9/ er der ligeledes foretaget en undersøgelse af, om der findes metoder til at vurdere risikoen for indsivning af lossepladsgas i huse nær lossepladser. Kilden konkluderer, at der hverken i USA, Canada, England, Skandinavien, Tyskland eller Frankrig findes fyldestgørende risikoanalyser mht. indtrængen af lossepladsgas i bygninger og den herved fremkomne risiko. Dette faktum er for USA og Canadas vedkommende blevet bekræftet i 2000 via forespørgsel til flere af de to landes førende lossepladsgaseksperter.

3.5 Monitering og grænseværdier

I flere lande er der opstillet krav til monitering af poreluft og indeluft på og omkring lossepladser for at kunne opdage en eventuel gasmigration eller gasindtrængning. Det er kendetegnende, at det langt overvejende er grænseværdier for metan, som opstilles. I USA har USEPA i 1991 opstillet følgende retningslinier for gas monitering på kontrollerede lossepladser /12/:
Metankoncentrationen i bygværker indenfor lossepladsens afgrænsning må ikke overstige 1,25 %(vol) svarende til 25% af LEL.
Metankoncentrationen i poreluft må ikke overstige 5 % (vol) udenfor lossepladsens afgrænsning (svarende til 100% LEL).

Der skal opstilles en moniteringsplan, hvor der som minimum skal moniteres en gang i kvartalet, for at kunne vurdere eventuelle sæsonvariationer /13/. Der er dog ikke nævnt hvornår, der skal moniteres i forhold til lavtryk, nedbørshændelser mm.

De enkelte stater i USA kan i princippet godt opstille strengere regler end de ovennævnte. Californien, New Jersey, Pennsylvania, Illinois og Alabama har således opstillet strengere krav /10/. For lossepladser afsluttet før 1991 er der ikke opstillet føderale regler, og det er op til de enkelte stater at opstille retningslinier for disse. I mange tilfælde er der ikke opstillet regler, og det kan være op til det lokale "county" (amt), eller sågar kommune at opstille krav og retningslinier i konkrete tilfælde /14/. I North Carolina benyttes i princippet de samme regler som de ovennævnte for ældre pladser godkendt før 1991. Før 1980 blev lossepladser ikke godkendt, og for disse pladser bliver der ikke moniteret. Der er heller ikke gennemført risikovurdering for disse pladser /15/.

I Canada er der ikke opstillet føderale retningslinier, her er det op til de enkelte provinser at opstille lokalt gældende regler. Kun tre af de i alt 12 provinser har opstillet grænseværdier, nemlig de tættest befolkede provinser British Columbia, Ontario og Quebec.

I British Columbia er regelsættet stort set svarende til de amerikanske, dog således at den førstnævnte grænser på 25% LEL gældende for bygværker indenfor lossepladsens afgrænsning også er gældende for bygværker udenfor lossepladsen.

Ontario har fået nye regler pr. 1998. Her fastsættes, at der ved nye lossepladser altid skal laves en vurdering af risikoen for gasmigration (uden at det specificeres hvordan), og der er opstillet følgende grænseværdier /16/:
Metankoncentrationen i poreluft må ikke overstige 2,5 %(vol.) udenfor lossepladsens afgrænsning (svarende til 50 % LEL).
Metankoncentrationen i bygninger (inklusive deres fundamenter) indenfor lossepladsens afgrænsning må ikke overstige 1 % (vol.) (20 % LEL)
Metankoncentrationen i bygninger (inklusive deres fundamenter) udenfor lossepladsens afgrænsning må ikke overstige 0,05%(vol.).

De nye regler kræver også, at nye lossepladser etableres med en bufferzone omkring det opfyldte areal. Denne bufferzone skal være mindst 100 meter bred. Afstanden kan dog nedsættes til mindst 30 meter, hvis det dokumenteres, at den valgte afstand er tilstrækkelig til at undgå uacceptabel påvirkning af omgivelserne. For lossepladser etableret før 1998 findes et andet regelsæt /17/, som tillader metankoncentrationer op til 20 % LEL i fundamenter for bygninger udenfor lossepladsens afgrænsning. Dette regelsæt er under revision, og de nye regler vil formentlig komme til at ligne de nye regler gældende for lossepladser konstrueret efter 1998 /18/.

Quebecs gældende regelsæt er fra 1993. Her fastsættes følgende /19/:
Metankoncentrationen i bygninger eller bygværker indefor lossepladsens afgrænsning, samt i poreluft ved lossepladsens afgrænsning må ikke overstige 1,25 % (vol.) (svarende til 25 % LEL).
Der skal opstilles en moniteringsplan med minimum kvartalsvise prøvetagninger. Der skal som minimum være fire moniteringsboringer.

Man er desuden i færd med at lave regler for gamle lossepladser, hvor der i øjeblikket ikke findes regelsæt.

3.6 Afværgeforanstaltninger

Som før nævnt er der i flere lande krav til drift og nedlukning af lossepladser mht. gasproduktion. Myndighederne fastsætter ofte krav om installation af systemer til opsamling af lossepladsgas fra større lossepladser.

Opsamling af produceret gas for større lossepladser er oftest den eneste nævnte afværge i det indhentede materiale. Af afværgesystemer nævnes opsamlings- og forbrændingssystemer (USA, Canada, Holland, Irland, Norge, Grækenland, Tjekkiet, Sverige, Tyskland, Østrig, Estland), passiv ventilation (Irland, Tyrkiet) elproducerende ekstraktionsenheder (Frankrig, Tyskland), metan-oxiderende topdække for små lossepladser (Norge) eller blot monitering (Litauen, Slovakiet, Østrig).

I guidelines fra U.S. EPA kan man bl.a. læse, at mht. risiko for gasmigration til receptorer, kræves der installation af aktive systemer til gasopsamling, når gasmålinger overskrider 5% metan ved skel til lossepladsen eller ved lossepladsens topdække, eller hvis 25% metan LEL værdien overskrides på eller ved konstruktioner på selve lossepladsen.

I Spanien kan der til tider pålægges en sikkerhedsafstand til byggezonen ved nedlagte lossepladser eller pålægges restriktioner i arealanvendelsen. Visse steder i Tyskland må nedlagte lossepladser først bebygges efter 20 år, men dette krav er primært af hensyn til stabiliteten af undergrunden. Af litteraturen, særligt /9/, fremgår, at England ligeledes opererer med sikkerhedszoner indenfor hvilke, der ikke må bebygges eller skal udvises særlig forsigtighed ved påtænkt bebyggelse. Samme kilde nævner, at Tyskland opererer med sikkerhedszoner, men også med geologiske barrierer.

Der er ikke nævnt noget om byggetekniske foranstaltninger i svarene på de udsendte spørgeskemaer, mens der i /9/ nævnes eksistensen af byggetekniske forskrifter i England, som dog ikke er fyldestgørende.