Manual for offentligt-privat samarbejde om projekteksport

8. Uddannelsesmuligheder

8.1 Hvem skal videreuddannes og i hvad?
8.2 Eksisterende og fremtidige relevante kurser


Uddannelse af offentlige medarbejdere med henblik på forberedelse og kompetenceopbygning til udlandsopgaver er en vigtig forudsætning for offentlige institutioners muligheder for at øge deres deltagelse i privat-offentlige projekteksportsamarbejder.

I det følgende gives et bud på hvilket overordnet kompetenceniveau, der kræves af offentligt ansatte for at kunne deltage i projekteksport. Dernæst afdækkes hvilke relevante uddannelsestilbud, der pt. eksisterer på markedet samt hvilke kursusudbydere, der planlægger at udbyde relevante kurser, eller har kompetencen til at sammensætte relevante kurser, hvis de efterspørges.

8.1 Hvem skal videreuddannes og i hvad?

Målgruppen for et videreuddannelsesprogram med henblik på deltagelse i udlandsopgaver er offentligt ansatte, som har en fagligt stærk baggrund med en relativt lang professionel erfaring bag sig.

Som udgangspunkt forudsættes således, at det tekniske kompetenceniveau hos de offentligt ansatte er i orden. Det er styrkelsen af et generelt kompetenceniveau for varetagelse af udlandsopgaver, der er i fokus og som en videreuddannelse skal underbygge. Konkret hvilket generelt kompetenceniveau, der er brug for, afhænger af opgavens art. Groft sagt kan man tale om to typer af opgaver: driftsopgaver og overordnede institutionelle / politiske mv. opgaver. Den første type varetages af driftsfolk, den anden af myndighedspersoner. Til hver af disse to grupper kræves et vist kompetenceniveau for at kunne varetage udlandsopgaver.

Medarbejder type

Kompetencer

Driftsfolk

Relevant sprog (mundtlige færdigheder på basisniveau - evt. Danida sprogniveau 1);

Viden om modtagerens kulturelle forhold;

Evner til at omsætte egen faglig baggrund og konkrete erfaringer til 'gode råd' til modtageren (formidling / kommunikationsevner); og

Personlige egenskaber som fleksibilitet, dynamik og vedholdenhed.

Myndigheds- personer

Relevant sprog (mundtlige og skriftlige færdigheder - evt. Danida sprogniveau 3);

Viden om modtagerens kulturelle forhold;

Evner til at omsætte egen faglig baggrund og konkrete erfaringer til 'gode råd' til modtageren (formidling / kommunikationsevner);

Kendskab til værktøjer, der sikrer komplet og effektiv assistance/rådgivning (ex. Logical Framework Analysis, rapportskrivning, træning);

Kendskab til Danida / Danced overordnede strategier og politikker; og

Personlige egenskaber som fleksibilitet, dynamik og vedholdenhed.

Figur 8-1:
Ønsket kompetenceniveau for offentligt ansatte

Konkret hvilket kompetenceløft, der er brug for hos den enkelte medarbejder, vil selvfølgelig afhænge af medarbejderens forudsætninger før udlandsopgaven.

I nedenstående skema er der givet forslag til, hvilke overordnede typer af kurser/viden, den enkelte medarbejder bør søge efter for at opnå det ønskede kompetenceniveau. Desuden er der givet forslag til ekstra kurser, hvis opholdet er en langtidsudstationering.

Type af medarbejder

Kursusemner

Korttidsophold

Ekstra hvis langtidsophold

Driftsarbejder

Sprog (basis)

Formidling / kommunikation

Kulturforståelse

Skatteforhold

Sygdom/sundhed

Social sikring

Familieforhold

Myndighedsperson

Sprog (forhandlingsniveau)

Projektredskaber (LFA mm.)

Kulturforståelse

Formidling / kommunikation

Danida / Danced strategier - politikker

Do.

Figur 8-2:
Forslag til uddannelseskurser

8.2 Eksisterende og fremtidige relevante kurser

Følgende oversigt samler, hvad der eksisterer (januar 2001) af relevante kurser i forhold til den ovenfor nævnte gennemgang af kursusbehov. Kurserne i oversigten er tilgængelige for alle. Ud over de nævnte kurser foregår der en del intern kursusvirksomhed i forskellige institutioner, som man med fordel kunne blive inspireret af4.

Sted

Relevant kursusudbud

Mere information og kontakt

Danida Training Centre Hornbækhus

Alle kurser er relevante alt efter behov. Kurser dækker bl.a.:

Sprog

Kultur

Kommunikation

Landekendskab

Projektredskaber (LFA, mm.)

Danida mål/politikker

Ledelsesudvikling

www.danida-hbh.dk

Danmarks Forvaltningshøjskole

Kursusprogram for internationalisering og studieture indeholder kursus i:

Sprog (præsentationsteknik, telefonteknik, mm)

www.danmarksforvalt
ningshoejskole.dk

Danmarks Jurist- og Økonomforbund

Logical Framework Analysis kursus

www.djoef.dk

Figur 8-3:
Eksisterende uddannelsesmuligheder

Der eksisterer derudover selvfølgelig et konstant udbud af sprogkurser fra diverse sprogskoler og aftenskoler landet over.

Følgende kursusudbydere har tidligere afholdt relevante kurser, planlægger p.t. relevante kurser, og/eller er villige til at udarbejde efterspurgte nye kurser.

Sted / projekt

Kursuserfaring samt mulige fremtidige kurser

Mere information og kontakt

Danish Water Services

Har afholdt et 7 ugers kursus for offentligt ansatte i udlandsprojekt arbejde inkl. udlandsstudietur samt efterfølgende føltur.

Har kompetencen samt viljen til at sammensætte et lignende kursusforløb, hvis efterspørgslen samt finansieringen er tilstede.

Carsten Møller
Tlf: 89 21 21 55
eller
www.danwater.dk (er under udarbejdelse)

MODA projektet (Medarbejder Opkvalificering i Danske Amter og Kommuner)

Projektet kørte i juli 2000 et brugerfinansieret kursus for medarbejdere, der ønsker at arbejde med internationale udviklingsprojekter og konsulentopgaver. Det er hensigten, at der vil blive udbudt et opfølgningskursus.

Lene Herdel,
Frederiksborg Amt
Tlf.: 48 20 50 00

Henrik Nielsen,
Bornholms Amt
Tlf.: 56 95 60 00

Harald M. Jensen,
Storstrøms Amt
Tlf.: 55 34 01 55

IBIS

IBIS kører 14 dages forberedelseskursus inden udsendelse for egne medarbejdere. Planlægger p.t. eventuelt at udbyde kurser for eksterne.

www.ibis.dk

DUCED (Danish University Consortium for Environment and Development)

DUCED er et samarbejde mellem 7 danske universiteter delt op på to konsortier - SLUSE (grønt miljø), og DUCED-I&UA (brunt miljø). Formålet er at styrke den danske ressourcebase til udlandsprojektarbejde gennem forskning, uddannelse og træning. Målgruppen er primært studerende og post-graduates. I DUCED regi planlægges at udbyde kursus i kulturforståelse, kommunikation, og projektredskaber. Planlagt målgruppe: teknisk kvalificerede specialister fra det private eller det offentlige.

www.agsci.kvl.dk/sluse
Kontakt:
Christopher
Saarnak / Jacob
Magid
Tlf.: 35 28 34 91

www.duced-iua.dk
Kontakt: Niels Thygesen
Tlf.: 96 35 97 91

Figur 8-4:
Fremtidige mulige kurser

4 F.eks. har Arbejdsministeriet kørt nogle kurser for egne medarbejdere om LFA, projektledelse og international kompetence og Mellemfolkeligt Samvirke kører konstant et uddannelsesprogram for egne medarbejdere, der skal udsendes.