Manual for offentligt-privat samarbejde om projekteksport

10. Guidelines til udarbejdelse af CV

10.1 Hvad skal et CV indeholde
10.2 CV formatet


Et Curriculum Vitae (CV) er det grundlæggende udgangspunkt for vurderingen af en persons faglige kvalifikationer. Man kan kalde det en levnedsbeskrivelse af ens professionelle virke. Et godt gennemskrevet, overskueligt CV er altafgørende for ens muligheder for at komme med på opgaver i udlandet. Hvis man planlægger at ville arbejde på et internationalt projekt, er et af de første skridt således at få udarbejdet et godt CV på engelsk.

10.1 Hvad skal et CV indeholde

Et CV skal først og fremmest indeholde beskrivelse af ens uddannelsesbaggrund og professionelle erfaringer. Beskrivelsen skal være præcis og oplysende, så læseren får god forståelse for ens arbejdserfaring.

Det er vigtigt, at ens arbejdsopgaver bliver fremstillet:
overskueligt og kronologisk, både mht. ansættelsessteder og projekter, og
resultatorienteret: Det vil sige, at man for faste jobs ikke kun skriver, hvilken rolle/hvilket ansvarsområde man har haft, men også hvilke hovedopgaver man har løst og resultaterne heraf.

Et CV indeholder endvidere også personlige oplysninger, herunder ægtestand, antal børn og særlige fritidsinteresser. Som minimum skal man altid oplyse fødselsår og nationalitet.

Som kan ses af nedenstående beskrivelse af CV formater er det hensigtsmæssigt både at udarbejde et langt og et kort CV. Et langt CV er et brutto CV, hvori alle uddannelsesmæssige og professionelle oplysninger fremgår, samt evt. publikationsliste, medlemsskaber, personlige forhold. Indeholdet af et kort CV vil variere lidt alt efter formatet, men generelt er et kort CV en opsummering, evt. uddrag af ens arbejdserfaring med fokus på relevant erfaring for en aktuel opgave.

10.2 CV formatet

Hver donor har sit krav om CV format. De mest anvendte formater for danske firmaer er de danske donorer samt EU og Verdensbanken. Formaterne ligner meget hinanden i hvilken information, der ønskes, men varierer i format / opsætning. Det er en god ide at udarbejde sit CV i et af disse formater, da de er kendt af projekthaverne, og da de således hurtigt ville kunne bruges i en tilbudssituation.

De mest anvendte formater i forbindelse med projekteksport er:
Danida CV format (maksimum tre sider).
DANCED/DANCEE (Miljøstyrelsen) CV format (maksimum tre sider).
EU/Phare format (ingen begrænsning på sidetal).
Verdensbank format (ingen begrænsning på sideantal).

Som sagt kan det anbefales at udarbejde sit lange CV på forhånd. Hertil kan det vedlagte EU-format benyttes, hvis ikke man arbejder i et firma, som har sin egen standard.

Man kan derudover med meget kort varsel komme ud for også at skulle bruge et kort CV, som skal tilpasses den konkrete opgave. De to korte formater, som hyppigst benyttes af danske konsulenter, er DANIDA formatet og DANCEE-DANCED formatet. "Kort varsel" skal tages bogstaveligt, så det er en stor fordel, hvis man på forhånd har CVet i disse formater og blot laver en justering af det til det givne projekt.

I de vedlagte formater (bilag 2) kan man se de nærmere krav, der stilles. Donorerne, særligt DANCED/DANCEE, giver som regel en uddybning af deres krav til udfyldelsen i udbudsdokumentet. F.eks. beder DANCED/DANCEE om, at man ikke blot kopierer sine nøglekvalifikationer fra sit lange CV, men at man gør noget ud af at beskrive sig selv til lige præcis den foreliggende opgave.

CVformaterne kan endvidere findes elektronisk på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.