I dette kapitel gennemgås de generelle erfaringer, som er blevet gjort under
projektforløbet i Miljøstyring I og II. For indvundne erfaringer af mere
teknisk/praktisk karakter henvises til Plastindustriens ERFA-håndbog om miljøledelse i
plastindustrien. Disse erfaringer har været udgangspunktet for udarbejdelsen af
ERFA-håndbogen.
Ved den indledende miljøgennemgang bør plastforarbejdende virksomheder være særligt
opmærksomme på følgende forhold, som er beskrevet nærmere i ERFA-håndbogen:
Udledning til luft
Mange plastforarbejdende virksomheder har kun få udledninger til luft.
Sprøjtestøbning og ekstrudering af plast giver normalt ikke anledning til emissioner,
der betyder, at det er nødvendigt at iværksætte emissionsbegrænsende foranstaltninger.
Andre processer eller hjælpefunktioner kan dog have betydning i denne henseende.
Affald
Alle plastforarbejdende virksomheder bør se grundigt på deres affaldsdannelse.
Erfaringerne viser, at der ofte er et stort potentiale for besparelser i forbindelse med
affald fra plastvirksomheder, enten i form af at undgå affaldsdannelse, at sortere det
forekommende affald bedre og/eller at undersøge mulighederne for materialegenvinding af
affaldet.
Råvarer
En kortlægning af råvarer og hjælpestoffer, der indgår i produktionen og
produkterne kan danne et godt udgangspunkt for at klarlægge, om der skulle være
problematiske kemiske stoffer, som virksomheden om muligt bør begrænse eller helt
undgå. Generelt kan der være tale om et større udviklingsarbejde, hvis virksomheden
sigter mod en egentlig substitution af evt. hjælpestoffer eller råvarer, og i så
tilfælde vil det typisk være nødvendigt at arbejde tæt sammen med virksomhedens
leverandører.
Energiforbrug
For de fleste plastforarbejdende virksomheder udgør energiforbruget den potentielt
største miljøbelastning. De fleste virksomheder bør derfor kortlægge deres
energiforbrug og vil sandsynligvis med fordel kunne iværksætte miljøprogrammer indenfor
energiområdet. Inspiration hertil kan fås i vejledningen i energiledelse DS/INF 136:2001
fra Dansk Standard, som gennemgår kravene i standarden DS 2403:2001 Energiledelse -
Kravbeskrivelse.
Miljøgodkendelse
Oplysningerne i den indledende miljøgennemgang hænger tæt sammen med mange af de
oplysninger, der skal indgå i en ansøgning om miljøgodkendelse, hvis virksomheden i
øvrigt er klassificeret som listevirksomhed. Det betyder, at den indledende
miljøgennemgang kan bruges som udgangspunkt for udarbejdelse af ansøgning om
miljøgodkendelse eller omvendt, for de virksomheder som allerede har en
miljøgodkendelse, kan miljøgodkendelsen danne udgangspunkt for den indledende
miljøgennemgang.
Ved udformningen af virksomhedens miljøpolitik skal man være opmærksom på, i hvor
stor udstrækning man formelt forpligter sig til at følge de politikker og/eller
kutymeregler, der er vedtaget på brancheniveau.
Hvis man i sin miljøpolitik f.eks. skriver, at den skal være i overensstemmelse med
branchens miljøpolitik, vil nogle auditører fortolke dette således, at virksomhedens
miljøpolitik skal indeholde alle de elementer, der indgår i branchens miljøpolitik.
Dette kan for mange virksomheder være uhensigtsmæssigt, idet branchens generelle
miljøpolitik ofte vil dække langt bredere end den enkelte virksomhed har behov for. Man
kan komme uden om dette problem ved at anvende en knapt så forpligtende vending som
f.eks. "virksomhedens miljøpolitik må ikke være i modstrid med branchens
miljøpolitik".
Erfaringen har vist, at det kan være svært at skelne mellem mål og målsætning.
Under de gennemførte certificeringer i projektforløbet har det således vist sig, at
miljømålene oftest fortolkes som konkrete mål, der skal være målbare og helst
talbestemte, og som der skal sigtes efter indenfor opstillede tidsterminer.
Hvor det er muligt, skal målene kvantificeres i forhold til miljøpolitikken og den
indledende miljøgennemgang. For hver væsentlig miljøpåvirkning skal der være et
tilsvarende langsigtet mål.
Miljøpolitik og miljømål hænger tæt sammen, og virksomheden bør således checke,
at der rent faktisk er en sammenhæng imellem de enkelte dele i politikken og målene.
Det er ligeledes vigtigt, at der er sammenhæng mellem prioritering af miljøprogrammer
og den overordnede miljøpolitik, som først bør udarbejdes efter, at miljøprogrammerne
er udarbejdet og prioriteret. Erfaringerne har vist, at i nogle tilfælde fokuserede de
målsætninger, som virksomhederne oprindeligt havde formuleret, ikke på områder, som
miljøpolitikken omhandlede. Dette kan der rettes op på ved at tilpasse de enkelte dele
til hinanden under udarbejdelsen.
Nogle virksomheder valgte at udarbejde få miljøprogrammer, andre benyttede
miljøprogrammerne til at igangsætte en række miljøforbedrende aktiviteter. En enkelt
virksomhed udarbejdede omkring 120 miljøprogrammer.
Den prioritering, som virksomhederne foretager, bør være virksomhedsspecifik, helt
afhængig af den pågældende virksomheds forhold. Erfaringen har dog vist, at der er et
sammenfald med hensyn til, hvilke områder virksomheder inderfor samme delbranche
prioriterer højest.
I virksomheder, der overfladebehandler, sintrer, presser eller støber plastprodukter,
vil det ofte være mest hensigtsmæssigt at koncentrere sig om materialeforbruget,
udnyttelsen af materialer og råvarer samt på affaldsdannelsen.
I ekstruderings- og sprøjtestøbevirksomheder er det ofte energiforbruget og
affaldsdannelsen, der udgør den største potentielle miljøbelastning. De fleste
virksomheder inden for ekstrudering og sprøjtestøbning vil derfor ofte prioritere disse
to områder højt.
Det er vigtigt at sørge for en god implementering af miljøledelsen fra starten af, og
at der er en generel forståelse for opgaven i virksomheden. Der er mange gode redskaber i
miljøledelse, men bliver det ikke implementeret rigtigt fra starten af kan det være
svært at rette op senere i forløbet. Det er således vigtigt, at virksomheden giver sig
god tid til at gennemtænke og planlægge implementeringsforløbet, inden det praktiske
arbejde igangsættes.
Samtidigt er det vigtigt ikke blot at fokusere på det praktiske arbejde, men også at
fokusere på holdninger i virksomheden og blandt medarbejderne til miljø og
miljøledelse. Dette kendes fra alle styringssystemer. Hvis man ikke får etableret de
rigtige holdninger, så kan det være meget svært om ikke umuligt at opnå de mulige
fordele, der kan være ved miljøledelse.
En måde at bearbejde virksomheden og medarbejdernes holdninger på er fortløbende at
informere og fokusere på miljøpolitikken og de mål, der skal nås.
Samfundsudviklingen i tiden fra Miljøstyring I til Miljøstyring II medførte et
ønske i virksomhederne om større fokus på medarbejderinddragelse i processen ved
indførelse af miljøledelse. Derfor blev der i Miljøstyring II lagt mere vægt på
implementerings- og undervisningsdelen ved individuelle arrangementer på virksomhederne,
hvor der har været arrangeret undervisning for medarbejderne, samt ved udvikling af
informationsmateriale til medarbejderne.
På alle virksomheder har man naturligvis inddraget medarbejderne i arbejdet med
miljøstyring. Ofte er arbejdet blevet organiseret i arbejdsgrupper eller arbejdet er
blevet lagt i regi af sikkerhedsudvalget eller samarbejdsudvalget.
På nogle virksomheder har man desuden valgt f.eks. at lade medarbejderne selv
udarbejde instruktioner. Generelt må det konstateres, at medarbejdernes inddragelse i
miljøstyringsarbejdet er helt afgørende for, hvorvidt et miljøstyringssystem kommer til
at fungere eller ej.
Flere virksomheder har haft stor glæde af, at virksomhedernes egne medarbejdere med
kendskab til kvalitetsstyring har medvirket i hele arbejdet med udarbejdelse af
virksomhedens miljøstyringssystem. Det kan derfor anbefales, at virksomheder, der har
medarbejdere med erfaring fra ISO 9000, inddrager disse i opbygningen af virksomhedens
miljøstyringssystem.
Forslag til miljøforbedringer kan man tilrettelægge på den måde, at virksomhedens
ledelse prøver at samordne forslagene én gang om året i forbindelse med årets sidste
kvalitets- og miljømøde, hvor ledelsen kan opstille målsætninger for de kommende år.
På lignede vis kan det første kvalitets- og miljømøde om året gennemførtes som et
evalueringsmøde, hvor ledelsen evaluerer på sidste års mål og på baggrund heraf
justerer på det indeværende års mål.
Ledelsens evaluering kan gennemføres i en meget åben proces, som foregår i
forbindelse med de tilbagevendende audits. Ledelsen kan således med fordel involvere hele
organisationen i evalueringen, hvilket er en god måde at skabe en fælles forståelse og
respekt omkring miljøstyringssystemet i virksomheden.
Det er vigtig at sikre den rette interne og eksterne kommunikation i
miljøstyringssystemet. Den interne kommunikation kan sikres ved periodiske informations
og/eller arbejdsmøder samt f.eks. ved at inddrage hele organisationen i ledelsens
evaluering.
Det kan anbefales, at de medarbejdere, der er ansvarlige for besvarelse af
henvendelser, både interne såvel som eksterne, opretter et arkiv, hvor samtlige
henvendelser organiseres og gemmes. For de enkelte henvendelser bør det anføres, hvad
henvendelserne drejer sig om, hvad der er svaret og hvornår og hvordan svaret er
givet/blevet afsendt mv.
Såfremt virksomheden i forvejen har et certificeret kvalitetsstyringssystem, kan det
stærkt anbefales, at virksomheden anvender samme certificeringsbureau til sit
miljøstyringssystem som til sit kvalitetsstyringssystem. Dette indebærer den fordel, at
certificeringsbureauet kender virksomheden og derfor ikke skal anvende tid på at sætte
sig ind i alle virksomhedens forhold på ny.
Erfaringerne fra projektplanlægningen er bl.a. at der anvendes mere tid til
indførelse af miljøledelse, end man umiddelbart have forventet. Dette gælder både i
arbejdstimer og periodens længde. Der er få plastforarbejdende virksomheder, som har
kunnet indføre og få certificeret sit miljøledelsessystem i løbet af et år.
Erfaringen er snarere, at det tager mellem 1,5 og 3 år.
Den tid, der har skullet anvendes på virksomhederne i forbindelse med arbejdet, har,
selv om virksomhederne var forberedt på et stort tidsforbrug, ofte været et problem.
Generelt har virksomhederne undervurderet omfanget af arbejdet og hermed tidsforbruget. En
del virksomheder har endvidere haft vanskeligt ved at indpasse miljøstyringsarbejdet i
det daglige arbejde. En del virksomheder har løst problemet ved at købe ekstra ekstern
konsulenthjælp, hvilken i noget omfang har afhjulpet de tidsmæssige problemer. Der er
dog en række opgaver, som kun virksomhedens egne medarbejdere selv kan udføre.
M.h.t. omkostninger vedr. indførelse af miljøledelse er det svært at sige noget om
de præcise udgifter. Omkostningerne afhænger af virksomhedens størrelse og
kompleksitet.
Erfaringerne har vist, at udgifterne internt vil ligge på mellem ¼ til ½ mandeår og
eksternt til konsulent mellem 50 - 200.000 kr., afhængig af virksomhedens størrelse og
egenindsats. Dertil kommer udgifter til certificering, som ligger fra 20.000 kr. og op til
70.000 kr. (ved meget store virksomheder med over 250 ansatte et endnu større beløb).
Herudover kan der være udgifter til tekniske forbedringer af forskellige slags, som
det også fremgår af kapitel 5. Efter implementering reduceres arbejdsmængden til
løbende vedligehold, som er mere overkommeligt. Udgifterne hertil afhænger meget af, om
virksomheden har andre ledelsessystemer så som kvalitetsstyring og igen af virksomhedens
størrelse og kompleksitet.
Der er ligeledes mindre certificeringsudgifter (5-10.000 kr.) til årlige inspektioner.
| Forside | | Indhold
| | Forrige | | Næste | | Top |