Strategien har som overordnet mål for Miljøstøtteordningen til Østeuropa at:
Specifikke målsætningerStøtte til implementering af EU´s miljøregelsætMed EU-tilnærmelse som det primære overordnede tema for støtten til EU kandidatlandene fremover vil EU´s miljøacquis være udgangspunktet for at definere landeprogrammer og udvælge projekter. Den danske miljøbistand vil bestå af direkte støtte til gennemførelse og implementering af EU´s miljøkrav i modtagerlandene, i form af forarbejde til investeringer eller direkte investeringer, og som ramme herfor styrkelse af de relevante institutioner centralt, regionalt og lokalt til varetagelse af implementering, tilsyn og kontrol. Det vil - i overensstemmelse med EU´s krav til ansøgerlandene for at få PHARE og ISPA bistand- være en betingelse, at alle nye investeringer så vidt muligt skal være i overensstemmelse med EU´s miljøacquis, samt at der for alle større private eller offentlige projekter, som måtte have sandsynlige væsentlige indvirkninger på miljøet, foretages en vurdering svarende til EU´s VVMregler.(15) EU-ansøgerlandenes handlingsplaner for gennemførelse af EU´s miljøkrav(16) angiver status og prioriteringer for EUtilnærmelsesindsatsen, institutionelle behov og omkostningsberegninger, og er et vigtigt udgangspunkt for prioriteringen af den fremtidige støtte, sammen med landenes nationale miljøhandlingsplaner(17) og ISPA(18) strategier. Støtte til den bredere EU integrationsprocesUdover støtte til direktivimplementering vil Miljøstøtteordningen også lægge vægt på fremme af EU´s politikker og handlingsplaner på miljøområdet i øvrigt, samt på støtte til fremme af internationale konventioners ratifikation og efterlevelse. En indsats for bedre integration af miljøhensyn i øvrige sektorpolitikker, særligt på områder som klima, energi, sundhed, landbrug, skovbrug og transport samt fremme af en bæredygtig udvikling i lyset af EU´s 5. og 6. Miljøhandlingsprogram og udformningen af Fællesskabets bæredygtigheds strategi samt det forestående Rio+10 møde i 2002, vil blive søgt styrket. Indsatsen for integration af miljø i andre sektorer vil desuden fortsat være hovedindsatsen i "Den Sektorintegrerede Miljøindsats", som omtalt særskilt, som et led i videreførelsen af Cardiff-processen. I SNG og de øvrige lande, som ikke er ansøgerlande til EU, vil indsatsen dels skulle ses i relation til partnerskabs- og samarbejdsaftalerne med EU(19), dels i relation til den konkrete miljømæssige situation. Partnerskabsaftalerne understreger bl.a. med reference til det Europæiske Energicharter og "Environment for Europe"-processen behovet for forbedring af miljølovgivningen i retning af EU´s standarder samt samarbejde på regionalt og internationalt plan som ramme for bekæmpelse af miljøforringelserne i SNG-landene. Udmøntningen af partnerskabsaftalerne på miljøområdet finder primært sted via EU-kommissionens TACIS program. For indeværende har imidlertid kun et enkelt land prioriteret miljø som indsatsområde i dets nationale program (Kazakhstan), udover den miljøindsats der ligger dels i TACIS´ regionale program (REP), dels cross border programmet (CBC). Den danske indsats vil fremover søge at fremme større komplementaritet og synergi mellem den danske indsats og EU´s indsats, på såvel program- som projektniveau, særligt for de SNGlande, der vil grænse op til et nyt udvidet EU (Rusland, Ukraine, Hviderusland og Moldova). Det vil være en dansk mærkesag at arbejde for en større miljøprofil i TACIS-programmet, både som selvstændig miljøsøjle, men også som en integreret del af de øvrige sektorer.
|
|