| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bæredygtigt byggeri og grønne job
Papiruld til isolering udfordrer et etableret marked
Producenten af papiruld fik støtte fra Den Grønne Jobpulje til ansættelse af
en sælger. De offentlige indkøbere skulle være målgruppen for forstærket
markedsføringsindsats, men budskabet bed ikke på. De offentlige bygherrer er endnu ikke
parate til at anvende alternative isoleringsmaterialer. I stedet blev produktet
markedsført over for private forbrugere, entreprenører og mindre håndværkere, og her
har papiruld langt større succes.
Miljø Isolering er en lille virksomhed, der har været i vækst siden etableringen for
13 år siden. Virksomheden har i dag 10,5 ansatte og en omsætning på 6 millioner. Det
har ikke været let at lancere et alternativt isoleringsprodukt på det danske marked,
fortæller Claus Skov, en af ejerne og initiativtagerne til virksomheden. Mineraluld til
isolering er plantet grundigt i den danske byggebevidsthed. Det har været vanskeligt at
hamle op med vanen om, at det skal være mineraluld, man isolerer med, men ejerne af
Miljø Isolering føler nu, at de er kommet ud over rampen. Nu kender de fleste i
byggebranchen efterhånden papiruld af omtale, og det er et vigtigt skridt. Det næste
skridt er, at flere bygherrer får erfaringer med anvendelsen af papiruld.
Et genbrugsprodukt - med god virkning
Papiruldens store miljømæssige fortrin er, at det er et genbrugsprodukt, der består
af aviser, der er blevet findelt, brandhæmmet og imprægneret mod brand, råd, svamp og
skadedyr. Tilbage er et produkt, der mest af alt ligner lommeuld, dog indeholdende to
kemiske stoffer: borsyre og aluminium hydroxid. Energiforbruget er selvsagt langt lavere
ved produktion af papiruld end for stenuld og glasuld, der er meget energitunge
produktioner.
Ud fra en livscyklusbetragtning er isoleringsmaterialets energiforbrug i produktionen
ikke det vigtigste. Det er til gengæld isoleringsmaterialets isoleringsevne. Det centrale
spørgsmål er derfor, om isoleringsevnen er lige så god for papiruld som for de
traditionelle isoleringsprodukter. Det mener Jørgen Dufour fra Dansk Standard at den er.
Den ligger på linie med de andre traditionelle isoleringsmaterialer fx mineraluld. Der er
ikke de store forskelle, man kan ikke sige, det er ringere end de andre, lyder hans
vurdering. Han tilføjer, at det er hans egen vurdering, og vi må vente på den forskning
om emnet, der i øjeblikket pågår. For eksempel undersøges papirulds isoleringsevne
efter eventuelle sammensynkninger i materialet.
Energistyrelsen har et program, der netop opsamler erfaringer med alternative
isoleringsmaterialer. SBI samler trådene fra de mange småprojekter, som Energistyrelsen
giver støtte til. Først ved udgangen af 2002 kommer der en anvisning fra SBI om de
alternative isoleringsmaterialer.
Miljø Isolering står over for en miljømæssig udfordring
Den miljømæssige udfordring for Miljø Isolering er i øjeblikket, at papirulden
brandhæmmes med borsyre og borax. De stoffer er netop kommet på Miljøstyrelsens liste
over uønskede stoffer. Det er et stof, der anvendes i så store mængder i Danmark, at
det nu er kommet på 100- stof listen. Men skal man nå grænseværdien for indtaget af
bor, skal man indtage 1 sæk papiruld om dagen i 3 menneskeliv.
Placeringen af bor på listen over uønskede kemiske stoffer i Danmark kan Miljø
Isolering ikke leve med. De søger nu at udvikle og teste andre typer af imprægnering og
brandhæmning. Claus Skov fra Miljø Isolering forventer, at de inden for de næste år
har en ny blanding parat, som ikke indeholder uønskede kemiske stoffer.
Arbejdsmiljøet får det bedre
Et andet væsentligt aspekt er arbejdsmiljøet. Det er velkendt, hvordan stenuldsfibre
og glasuld i særdeleshed giver arbejdsmiljømæssige gener som kløe og
vejrtrækningsbesvær. Fagbevægelsen er derfor meget interesseret i udbredelsen af
papiruld. De har støttet Miljø Isolering i en produktudvikling af rørskåle til
isolering af rør. Netop isolering af rør er opgaver, hvor håndværkerne kravler rundt
på lidt plads og derfor er mere generet af mineralulden.
Papiruld er dog heller ikke helt problemfrit på den arbejdsmiljømæssige side, da
produktet til gengæld indeholder mange støvfibre. For at løse det problem har Miljø
Isolering installeret et afstøvningsanlæg. Her minimeres antallet af støvfibre med 30%.
Miljø Isolerings autoriserede isolatører er dem, der har flest erfaringer med brugen af
papiruld. De er typisk håndværkere, der både arbejder for private samt i større
byggeentrepriser.
Henrik Holm er autoriseret papiruldisolatør. Hans begrundelse for at arbejde med
papiruld er primært det arbejdsmiljømæssige. Der er ingen gener, når man bruger
papiruld, det klør ikke og kradser ikke. Tøjet kan blæses rent med en trykluftpistol
efter arbejdet. Når man arbejder med mineraluld skal man jo nærmest have rumdragt på.
Støvet fra papirulden er ingenting at regne sammenlignet med støvet og fibrene fra
mineralulden, siger Henrik Holm, indehaver af tømrerfirmaet Holm.
Hans oplevelse er, at der er øget interesse for papiruld som isoleringsmateriale, mest
blandt private forbrugere og de mindre tømrerfirmaer. Men også de større entreprenører
begynder så småt at anvende papiruld. For eksempel anvender NCC-Danmark papiruld i et
stort luksusbyggeri ved Langelinie Kaj, fortæller Henrik Holm.
De offentlige indkøbere er svære at trække op
Da den nye sælger i Miljø Isolering blev ansat med støtte fra Den Grønne Jobpulje,
var det med henblik på, at det offentlige skulle være målgruppen for en øget
markedsføring og afsætning af papiruld. Det viste sig at være vanskeligt. Det
offentlige har meget travlt med at skrive på papir, at de tænker på miljøet, når de
køber ind. Men når det kommer til stykket, er de ikke parate til at handle derefter. Det
er tomme formuleringer uden egentlig betydning, siger Claus Skov fra Miljø Isolering. En
anden barriere i det offentlige handler om den måde, der projekteres på. Rådgiverne og
bygherrerne er som regel under et stort tidspres, og så tager man de velkendte løsninger
op af skuffen. Der er ikke tid til at eksperimentere eller give alternative materialer en
chance. I de planlægningsværktøjer, rådgiverne anvender, er det slet ikke muligt at
kalkulere med brug af papiruld, da programmerne ikke indeholder værdierne for papiruld.
Mit indtryk fra byggebranchen er, at hvis bygherren ønsker at anvende alternative
isoleringsmaterialer, så vil entreprenørerne gerne bruge dem. Men det er rigtigt at
entreprenørerne ikke af sig selv slår på tromme for de alternative
isoleringsmaterialer. De vil helst bruge de velkendte materialer, siger Ernst Jan De Place
Hansen, seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut.
Der er en tendens til, at de større bygherrer forbinder de alternative
isoleringsmaterialer med selvbyggere og eksperimenterende byøkologi. Det bekræftes også
af Ernst Jan De Place Hansen fra SBI.
Vanskelighederne med at få tag i de offentlige bygherrer og rådgivere fik Miljø
Isolering til at skifte strategi. I stedet blev tømmerhandlerne målgruppen for en
markedsføring. Dermed blev sigtekornet rettet mod de mindre håndværksmestre og de
private forbrugere. Det er lykkedes Michael Petersen at få aftaler med 98
tømmerhandlere, der sælger og informerer forbrugerne om papiruld. På informationssiden
har han udarbejdet produktmapper til personalet i tømmerhandlerne, så de kan svare på
spørgsmål til papiruldens egenskaber.
Ud over tømmerhandlerne har Miljø Isolering opbygget et stort netværk bestående af
27 autoriserede isolatører fordelt over hele landet. De har tæt kontrakt med Miljø
Isolering og har blæseudstyr til at foretage autoriserede isoleringer med papiruld.
Isolatørerne sørger selv for markedsføringen i deres lokalområde. Således er det
blevet aftalt mellem isolatørerne og Miljø Isolering, at der afsættes 10 kroner pr.
sæk papiruld til markedsføring. Endvidere mødes isolatørerne 2-3 gange årligt, hvor
forskellige temaer omkring papiruld drøftes og erfaringer udveksles.
En udadvendt virksomhed
Miljø Isolering har mange kontakter udadtil og er gode til at trække på fagfolk,
når der er ting, de ikke selv kan løfte eller de mangler viden om et givent spørgsmål.
Miljø Isolering betragter ikke de andre alternative isoleringssproducenter som
konkurrenter, men som "konkollegaer". Der er i øjeblikket et netværk mellem
producenter af alternative isoleringsmaterialer i Danmark. Claus Skov fra Miljø Isolering
håber, at det kan blive spiren til en egentlig brancheforening.
Derudover har de et mailnetværk med internationale producenter af alternative
isoleringsmaterialer. Miljø Isolering oplever fra udlandet stor opmærksomhed på deres
initiativ med at udvikle nye imprægneringsmidler og brandhæmmende stoffer.
Virksomhedens ejere har været gode til at få artikler i aviser og fagblade. Over et
halvt hundrede artikler har været bragt i forskellige blade, både i blade som Gør Det
Selv, Stads- og Havneingeniøren, diverse boligaviser samt i de store dagblade som
Berlingske Tidende.
Støtten fra Den Grønne Jobpulje
Inden støtten fra Den Grønne Jobpulje var virksomhedens situation ifølge
indehaverne, at virksomheden havde et godt produkt, men markedet et for dårligt kendskab
til produktet. Kendskabet måtte ud til en bredere kreds, og derfor valgte Miljø
Isolering at søge om støtte til ansættelse af en sælger. Støtten blev bevilget, og
Michael Petersen blev ansat. Han kendte byggebranchen i forvejen og havde erfaring som
sælger.
Han oplever arbejdet hos Miljø Isolering som udfordrende. Det er en lille virksomhed,
hvor jeg har stor indflydelse på arbejdet selv. Det betyder, at jeg også skal være med
til at pege på strategiske indsatsområder selv og være med til at finde ud af, hvordan
vi som virksomhed kommer videre, siger Michael Petersen.
Miljø Isolering oplever, at samarbejdet mellem sælgeren og den øvrige virksomhed er
gået godt. Det var jo vores hjerteblod, en anden skulle ud at sælge. Vi skulle lære at
give slip og overlade jobbet til Michael, siger indehaveren Claus Skov.
Strategien med at intensivere markedsføringsindsatsen på det pågældende tidspunkt
har tilsyneladende været god. Den nyansatte sælger Michael Petersen har i sin
ansættelsestid fået skabt kontakt til 98 byggemarkeder, der nu sælger og informerer
kunderne om papirulden. Derudover er 27 professionelle isolatører tilknyttet. Derudover
har Michael Petersen udviklet markedsføringsmaterialer, produktmapper og
informationsmaterialer om papiruld, som byggemarkederne kan bruge videre i deres
information til kunderne.
Ifølge Claus Skov kunne Miljø Isolering ikke have ansat Michael Petersen på det
tidspunkt. På daværende tidspunkt var der ikke luft i økonomien til en
fuldtidsansættelse. Uden støtten fra Den Grønne Jobpulje havde vi nok fundet andre
løsninger, men virksomheden ville ikke have udviklet sig med den samme hastighed og
professionalisme på den markedsføringsmæssige front. Støtten var en
saltvandsindsprøjtning på det rigtige tidspunkt, nemlig hvor produktet var klar, men
opmærksomheden i byggebranchen manglede, siger Claus Skov.
Miljø Isolerings sælger er fastansat, og støtten fra Den Grønne Jobpulje har været
startskuddet til et varigt job. Derudover er virksomheden i støtteperioden blevet
forøget med 4 medarbejdere, primært til produktionen.
Anbefaling til Den Grønne Jobpulje
Claus Skov mener, at de nye spirende virksomheder, som Den Grønne Jobpulje støtter,
kunne have glæde af, at en mindre del af deres støttebeløb var øremærket til
rådgivning. Nye virksomheder, der er ved at finde fodfæste løber altid ind i problemer.
Der er altid områder, hvor virksomheden ville have godt af rådgivning udefra. Vi har
klaret os igennem de værste skær ved at være gode til at hive fat i folk, når der var
noget, vi ikke kunne klare selv. Hjælp udefra er altid en nødvendighed, vi kan meget
selv, men ikke det hele, siger Claus Skov.
10 procent af markedet
Miljø Isolering gennemfører løbende produktudviklinger. I øjeblikket arbejdes der
på at lave papiruld som formstykker som supplement til det løse granulatagtige papiruld.
De forventer at have et produkt klar i slutningen af 2001. Derudover eksperimenterer de i
øjeblikket med at lave rørskåle til isolering af rør.
Indehaverne af Miljø Isolering har store forventninger til, hvad fremtiden vil bringe.
Når først de offentlige bygherrer bliver lidt grønnere, skal der nok komme skred i
markedsandelene. Vi har i øjeblikket mindre end én procent af markedet for isolering.
Men når vi retter blikket mod Sverige og Tyskland, er det iøjnefaldende, at her har
papirisolering op til 10 procent af markedet. Det er en udvikling, vi håber gentaget i
Danmark, siger Claus Skov.
Ernst Jan De Place Hansen fra Statens Byggeforskningsinstitut har fulgt udviklingen i
de alternative isoleringsmaterialer. Han fornemmer også, at det er et område i vækst,
da der er stigende interesse for og opmærksomhed omkring de alternative
isoleringsmaterialer. Det er helt centralt at have en løbende produktion af de
alternative isoleringsmaterialer, så de kan sælges til konkurrencedygtige priser. Ellers
daler interessen hurtigt, siger Ernst Jan De Place fra Statens Byggeforskningsinstitut.