Bæredygtigt byggeri og grønne job

Papiruld til isolering udfordrer et etableret marked

Producenten af papiruld fik støtte fra Den Grønne Jobpulje til ansættelse af en sælger. De offentlige indkøbere skulle være målgruppen for forstærket markedsføringsindsats, men budskabet bed ikke på. De offentlige bygherrer er endnu ikke parate til at anvende alternative isoleringsmaterialer. I stedet blev produktet markedsført over for private forbrugere, entreprenører og mindre håndværkere, og her har papiruld langt større succes.

Miljø Isolering er en lille virksomhed, der har været i vækst siden etableringen for 13 år siden. Virksomheden har i dag 10,5 ansatte og en omsætning på 6 millioner. Det har ikke været let at lancere et alternativt isoleringsprodukt på det danske marked, fortæller Claus Skov, en af ejerne og initiativtagerne til virksomheden. Mineraluld til isolering er plantet grundigt i den danske byggebevidsthed. Det har været vanskeligt at hamle op med vanen om, at det skal være mineraluld, man isolerer med, men ejerne af Miljø Isolering føler nu, at de er kommet ud over rampen. Nu kender de fleste i byggebranchen efterhånden papiruld af omtale, og det er et vigtigt skridt. Det næste skridt er, at flere bygherrer får erfaringer med anvendelsen af papiruld.

Et genbrugsprodukt - med god virkning

Papiruldens store miljømæssige fortrin er, at det er et genbrugsprodukt, der består af aviser, der er blevet findelt, brandhæmmet og imprægneret mod brand, råd, svamp og skadedyr. Tilbage er et produkt, der mest af alt ligner lommeuld, dog indeholdende to kemiske stoffer: borsyre og aluminium hydroxid. Energiforbruget er selvsagt langt lavere ved produktion af papiruld end for stenuld og glasuld, der er meget energitunge produktioner.

Ud fra en livscyklusbetragtning er isoleringsmaterialets energiforbrug i produktionen ikke det vigtigste. Det er til gengæld isoleringsmaterialets isoleringsevne. Det centrale spørgsmål er derfor, om isoleringsevnen er lige så god for papiruld som for de traditionelle isoleringsprodukter. Det mener Jørgen Dufour fra Dansk Standard at den er. Den ligger på linie med de andre traditionelle isoleringsmaterialer fx mineraluld. Der er ikke de store forskelle, man kan ikke sige, det er ringere end de andre, lyder hans vurdering. Han tilføjer, at det er hans egen vurdering, og vi må vente på den forskning om emnet, der i øjeblikket pågår. For eksempel undersøges papirulds isoleringsevne efter eventuelle sammensynkninger i materialet.

Energistyrelsen har et program, der netop opsamler erfaringer med alternative isoleringsmaterialer. SBI samler trådene fra de mange småprojekter, som Energistyrelsen giver støtte til. Først ved udgangen af 2002 kommer der en anvisning fra SBI om de alternative isoleringsmaterialer.

Miljø Isolering står over for en miljømæssig udfordring

Den miljømæssige udfordring for Miljø Isolering er i øjeblikket, at papirulden brandhæmmes med borsyre og borax. De stoffer er netop kommet på Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. Det er et stof, der anvendes i så store mængder i Danmark, at det nu er kommet på 100- stof listen. Men skal man nå grænseværdien for indtaget af bor, skal man indtage 1 sæk papiruld om dagen i 3 menneskeliv.

Placeringen af bor på listen over uønskede kemiske stoffer i Danmark kan Miljø Isolering ikke leve med. De søger nu at udvikle og teste andre typer af imprægnering og brandhæmning. Claus Skov fra Miljø Isolering forventer, at de inden for de næste år har en ny blanding parat, som ikke indeholder uønskede kemiske stoffer.

Arbejdsmiljøet får det bedre

Et andet væsentligt aspekt er arbejdsmiljøet. Det er velkendt, hvordan stenuldsfibre og glasuld i særdeleshed giver arbejdsmiljømæssige gener som kløe og vejrtrækningsbesvær. Fagbevægelsen er derfor meget interesseret i udbredelsen af papiruld. De har støttet Miljø Isolering i en produktudvikling af rørskåle til isolering af rør. Netop isolering af rør er opgaver, hvor håndværkerne kravler rundt på lidt plads og derfor er mere generet af mineralulden.

Papiruld er dog heller ikke helt problemfrit på den arbejdsmiljømæssige side, da produktet til gengæld indeholder mange støvfibre. For at løse det problem har Miljø Isolering installeret et afstøvningsanlæg. Her minimeres antallet af støvfibre med 30%. Miljø Isolerings autoriserede isolatører er dem, der har flest erfaringer med brugen af papiruld. De er typisk håndværkere, der både arbejder for private samt i større byggeentrepriser.

Henrik Holm er autoriseret papiruldisolatør. Hans begrundelse for at arbejde med papiruld er primært det arbejdsmiljømæssige. Der er ingen gener, når man bruger papiruld, det klør ikke og kradser ikke. Tøjet kan blæses rent med en trykluftpistol efter arbejdet. Når man arbejder med mineraluld skal man jo nærmest have rumdragt på. Støvet fra papirulden er ingenting at regne sammenlignet med støvet og fibrene fra mineralulden, siger Henrik Holm, indehaver af tømrerfirmaet Holm.

Hans oplevelse er, at der er øget interesse for papiruld som isoleringsmateriale, mest blandt private forbrugere og de mindre tømrerfirmaer. Men også de større entreprenører begynder så småt at anvende papiruld. For eksempel anvender NCC-Danmark papiruld i et stort luksusbyggeri ved Langelinie Kaj, fortæller Henrik Holm.

De offentlige indkøbere er svære at trække op

Da den nye sælger i Miljø Isolering blev ansat med støtte fra Den Grønne Jobpulje, var det med henblik på, at det offentlige skulle være målgruppen for en øget markedsføring og afsætning af papiruld. Det viste sig at være vanskeligt. Det offentlige har meget travlt med at skrive på papir, at de tænker på miljøet, når de køber ind. Men når det kommer til stykket, er de ikke parate til at handle derefter. Det er tomme formuleringer uden egentlig betydning, siger Claus Skov fra Miljø Isolering. En anden barriere i det offentlige handler om den måde, der projekteres på. Rådgiverne og bygherrerne er som regel under et stort tidspres, og så tager man de velkendte løsninger op af skuffen. Der er ikke tid til at eksperimentere eller give alternative materialer en chance. I de planlægningsværktøjer, rådgiverne anvender, er det slet ikke muligt at kalkulere med brug af papiruld, da programmerne ikke indeholder værdierne for papiruld.

Mit indtryk fra byggebranchen er, at hvis bygherren ønsker at anvende alternative isoleringsmaterialer, så vil entreprenørerne gerne bruge dem. Men det er rigtigt at entreprenørerne ikke af sig selv slår på tromme for de alternative isoleringsmaterialer. De vil helst bruge de velkendte materialer, siger Ernst Jan De Place Hansen, seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut.

Der er en tendens til, at de større bygherrer forbinder de alternative isoleringsmaterialer med selvbyggere og eksperimenterende byøkologi. Det bekræftes også af Ernst Jan De Place Hansen fra SBI.

Vanskelighederne med at få tag i de offentlige bygherrer og rådgivere fik Miljø Isolering til at skifte strategi. I stedet blev tømmerhandlerne målgruppen for en markedsføring. Dermed blev sigtekornet rettet mod de mindre håndværksmestre og de private forbrugere. Det er lykkedes Michael Petersen at få aftaler med 98 tømmerhandlere, der sælger og informerer forbrugerne om papiruld. På informationssiden har han udarbejdet produktmapper til personalet i tømmerhandlerne, så de kan svare på spørgsmål til papiruldens egenskaber.

Ud over tømmerhandlerne har Miljø Isolering opbygget et stort netværk bestående af 27 autoriserede isolatører fordelt over hele landet. De har tæt kontrakt med Miljø Isolering og har blæseudstyr til at foretage autoriserede isoleringer med papiruld. Isolatørerne sørger selv for markedsføringen i deres lokalområde. Således er det blevet aftalt mellem isolatørerne og Miljø Isolering, at der afsættes 10 kroner pr. sæk papiruld til markedsføring. Endvidere mødes isolatørerne 2-3 gange årligt, hvor forskellige temaer omkring papiruld drøftes og erfaringer udveksles.

En udadvendt virksomhed

Miljø Isolering har mange kontakter udadtil og er gode til at trække på fagfolk, når der er ting, de ikke selv kan løfte eller de mangler viden om et givent spørgsmål.

Miljø Isolering betragter ikke de andre alternative isoleringssproducenter som konkurrenter, men som "konkollegaer". Der er i øjeblikket et netværk mellem producenter af alternative isoleringsmaterialer i Danmark. Claus Skov fra Miljø Isolering håber, at det kan blive spiren til en egentlig brancheforening.

Derudover har de et mailnetværk med internationale producenter af alternative isoleringsmaterialer. Miljø Isolering oplever fra udlandet stor opmærksomhed på deres initiativ med at udvikle nye imprægneringsmidler og brandhæmmende stoffer.

Virksomhedens ejere har været gode til at få artikler i aviser og fagblade. Over et halvt hundrede artikler har været bragt i forskellige blade, både i blade som Gør Det Selv, Stads- og Havneingeniøren, diverse boligaviser samt i de store dagblade som Berlingske Tidende.

Støtten fra Den Grønne Jobpulje

Inden støtten fra Den Grønne Jobpulje var virksomhedens situation ifølge indehaverne, at virksomheden havde et godt produkt, men markedet et for dårligt kendskab til produktet. Kendskabet måtte ud til en bredere kreds, og derfor valgte Miljø Isolering at søge om støtte til ansættelse af en sælger. Støtten blev bevilget, og Michael Petersen blev ansat. Han kendte byggebranchen i forvejen og havde erfaring som sælger.

Han oplever arbejdet hos Miljø Isolering som udfordrende. Det er en lille virksomhed, hvor jeg har stor indflydelse på arbejdet selv. Det betyder, at jeg også skal være med til at pege på strategiske indsatsområder selv og være med til at finde ud af, hvordan vi som virksomhed kommer videre, siger Michael Petersen.

Miljø Isolering oplever, at samarbejdet mellem sælgeren og den øvrige virksomhed er gået godt. Det var jo vores hjerteblod, en anden skulle ud at sælge. Vi skulle lære at give slip og overlade jobbet til Michael, siger indehaveren Claus Skov.

Strategien med at intensivere markedsføringsindsatsen på det pågældende tidspunkt har tilsyneladende været god. Den nyansatte sælger Michael Petersen har i sin ansættelsestid fået skabt kontakt til 98 byggemarkeder, der nu sælger og informerer kunderne om papirulden. Derudover er 27 professionelle isolatører tilknyttet. Derudover har Michael Petersen udviklet markedsføringsmaterialer, produktmapper og informationsmaterialer om papiruld, som byggemarkederne kan bruge videre i deres information til kunderne.

Ifølge Claus Skov kunne Miljø Isolering ikke have ansat Michael Petersen på det tidspunkt. På daværende tidspunkt var der ikke luft i økonomien til en fuldtidsansættelse. Uden støtten fra Den Grønne Jobpulje havde vi nok fundet andre løsninger, men virksomheden ville ikke have udviklet sig med den samme hastighed og professionalisme på den markedsføringsmæssige front. Støtten var en saltvandsindsprøjtning på det rigtige tidspunkt, nemlig hvor produktet var klar, men opmærksomheden i byggebranchen manglede, siger Claus Skov.

Miljø Isolerings sælger er fastansat, og støtten fra Den Grønne Jobpulje har været startskuddet til et varigt job. Derudover er virksomheden i støtteperioden blevet forøget med 4 medarbejdere, primært til produktionen.

Anbefaling til Den Grønne Jobpulje

Claus Skov mener, at de nye spirende virksomheder, som Den Grønne Jobpulje støtter, kunne have glæde af, at en mindre del af deres støttebeløb var øremærket til rådgivning. Nye virksomheder, der er ved at finde fodfæste løber altid ind i problemer. Der er altid områder, hvor virksomheden ville have godt af rådgivning udefra. Vi har klaret os igennem de værste skær ved at være gode til at hive fat i folk, når der var noget, vi ikke kunne klare selv. Hjælp udefra er altid en nødvendighed, vi kan meget selv, men ikke det hele, siger Claus Skov.

10 procent af markedet

Miljø Isolering gennemfører løbende produktudviklinger. I øjeblikket arbejdes der på at lave papiruld som formstykker som supplement til det løse granulatagtige papiruld. De forventer at have et produkt klar i slutningen af 2001. Derudover eksperimenterer de i øjeblikket med at lave rørskåle til isolering af rør.

Indehaverne af Miljø Isolering har store forventninger til, hvad fremtiden vil bringe. Når først de offentlige bygherrer bliver lidt grønnere, skal der nok komme skred i markedsandelene. Vi har i øjeblikket mindre end én procent af markedet for isolering. Men når vi retter blikket mod Sverige og Tyskland, er det iøjnefaldende, at her har papirisolering op til 10 procent af markedet. Det er en udvikling, vi håber gentaget i Danmark, siger Claus Skov.

Ernst Jan De Place Hansen fra Statens Byggeforskningsinstitut har fulgt udviklingen i de alternative isoleringsmaterialer. Han fornemmer også, at det er et område i vækst, da der er stigende interesse for og opmærksomhed omkring de alternative isoleringsmaterialer. Det er helt centralt at have en løbende produktion af de alternative isoleringsmaterialer, så de kan sælges til konkurrencedygtige priser. Ellers daler interessen hurtigt, siger Ernst Jan De Place fra Statens Byggeforskningsinstitut.

Projekttitel:

Papiruld til grønne indkøb
Journalnummer: 0374-0699
  

Støttebeløb:

600.000 kroner
  

Projektansvarlig/kontaktperson:

Claus Skov
Miljø Isolering ApS
Brødeskovvej 40, postbox1
3400 Hillerød
Tlf. 48 14 11 88
  

Interviewede:

Claus Skov, indehaver af Miljø Isolering

Michael Petersen, sælger hos Miljø Isolering

Ernst Jan De Place Hansen, seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut

Henrik Holm, indehaver af tømrerfirmaet Holm

Jørgen Dufour, ingeniør Dansk Standard
   

Litteratur:

Alternativ Isolering, Vejledning for byggeteknikere. Udgivet af Forbundet Træ-Industri-Byg i Danmark.

Miljø- og arbejdsmiljøpolitik for Miljø Isolering ApS, december 1996
  

Diverse artikler i aviser og fagblade:

Dagens avis bliver til morgendagens isolering, Gør Det Selv 2/2000

Papiruldjyder med et budskab, Træ og Byg marts/2001-07-11

Isolering med omtanke, HomeNYT, tillæg til Berlingske Tidende 15.10.2000

Salg i grøn fremtid, Sælgeren 10/1999

Miljøvenligt isoleringsmateriale af brugte aviser, Stads- og Havneingeniøren 2/2000