| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bæredygtigt byggeri og grønne job
For meget af det gode
En blanding af formidling og virksomhedsdrift skulle bære opvæksten af et nyt
byggemarked i Veksø - Veksø Handelsstation. Formidlingen kom til at fylde for meget, og
det var en af flere årsager til, at Veksø Handelsstation ikke kunne blive økonomisk
rentabel. Handelsstationen er nu lukket. De bevidste forbrugere ville have en masse
informationer, men købte ikke så meget. Ofte går der mange år fra kunden får
informationen til byggeriet iværksættes, og et egentlig salg kommer på tale.
Var bedre til at formidle end til at sælge
Tanken bag Veksø Handelsstation var, at man ville kombinere salget af byggevarer med
en grundig formidling om byggeriet og produkternes miljømæssige aspekter.
Der kom mange bevidste forbrugere, som havde en masse gode spørgsmål og ønskede en
masse informationer. De er grønne kritiske forbrugere og ønsker dokumentation af alt. En
meget spændende forbrugergruppe, men dyr. Vi var åbenbart bedre til at formidle end til
at sælge. Vi troede at alt vores formidling også ville give et videresalg, men efter to
år valgte vi at lukke. Heldigvis gjorde vi det i tide, så vi slap fra det med skindet
på næsen, fortæller Michael Parbst, der var grøn guide på Veksø Handelsstation og nu
er grøn guide hos Foreningen til fremme af Bæredygtigt Byggeri. Han har i dag kontor hos
Genbyg i København.
Vi har sikkert sået en masse frø, men der går lang tid fra, at kunden får et input
om miljøvenligt byggeri, til at kunden reelt vælger at bygge om i hjemmet. Et andet
problem er, at når kunderne har besluttet, at de skal sætte et hegn eller begynde på en
ombygning, så vil de have materialerne med hjem med det samme til weekenden. Og det kunne
vi ikke klare på Handelsstationen. Der var vi ofte nødt til at bestille varen hjem
først, fortæller Michael Parbst.
Michael Parbst er ud over grøn guide også bygningssnedker og var med til at stifte
Veksø Handelsstation i 1998. Bag Handelsstationen stod en bred gruppe af fagpersoner og
privatpersoner, der interesserede sig for miljøbevidst byggeri. Deres erfaring var, at
hvis man ville bygge miljøbevidst, skulle man styrte rundt alverdens steder for at finde
alle de rigtige materialer. De ville starte et samlet sted som forhandlede de
miljøbevidste produkter til byggeri. Det betød, at Veksø Handelsstation blev en blandet
landhandel, hvor man kunne købe alt fra hegnspæle til fingermaling.
Den Grønne Jobpulje støttede projektet med 700.000 kroner til aflønning af sælgeren
i to år. Uden støtten fra jobpuljen var Veksø Handelsstation aldrig kommet op at stå,
vurderer Michael Parbst.
Hvorfor lukkede Veksø Handelsstation?
Der var tilsyneladende mange årsager til, at Handelsstationen ikke var økonomisk
rentabel efter de to år, hvor tilskuddet fra Den Grønne Jobpulje udløb.
Michael Parbst, der har fulgt Handelsstationen fra start, og som har siddet i dens
bestyrelse, mener, at et vigtigt element har været for dårlig økonomistyring. Vi havde
svært ved at overskue bundlinietallene. Den i bestyrelsen, som vidste noget om
regnskabssystemer, tænkte for stort, det passede ikke til vores lille virksomhed,
fortæller Michael Parbst.
Beliggenheden var nok heller ikke optimal, erkender Michael Parbst. Handelsstationen
blev grundlagt i nedlagte DSB-lokaler lige ved Veksø Station. En uheldig omstændighed
var, at baneoverskæringen blev lukket, og trafikken ført en anden vej uden om
Handelsstationen. Det har formentlig haft en negativ indflydelse på antallet af kunder,
vurderer Michael Parbst.
Personen, der ansættes som sælger, skal være den helt rette, det er meget vigtigt,
pointerer Michael Parbst. Der var store forventninger til, hvad vores sælger skulle
præstere, og det er nok illusorisk at tro, at det kunne lade sig gøre. Det betyder meget
for engagementet, om man har været med til at føde projektet eller ej. Man kan ikke
ansætte en ildsjæl, siger Michael Parbst.
Sælgeren, som også havde ansvaret for den daglige ledelse, sagde op efter et års
ansættelse. Opgaven med både at være daglig leder, styre økonomien, opbygge et
kundekartotek, holde styr på leverandørmapper osv. var for tung en opgave. Hans
opsigelse krævede ansættelse af en ny daglig leder og dermed en ny oplæringsperiode for
ham.
Endelig var bestyrelsen også ny, og den var usikker på nogle punkter. Det har smittet
af på den daglige leder. Alt skulle diskuteres af bestyrelsen, og det gjorde
virksomhedens beslutningsgange meget tunge.
Kaj Jensen, som var bestyrelsesmedlem og en af initiativtagerne bag Veksø
Handelsstation, er enig i Michael Parbsts vurdering af, hvorfor Handelsstationen lukkede.
Kaj Jensen fremhæver betydningen af Handelsstationens organisering med en bestyrelse og
en daglig leder. Det betød, at der var mange om at træffe beslutninger, og det kunne tag
lang tid for bestyrelsen at bestemme sig. Endvidere kunne der komme lidt forskellige
meldinger fra de fem bestyrelsesmedlemmer om, hvad den daglige leder skulle prioritere.
Jeg kan levende forestille mig, hvor vanskelig en arbejdsgiver, vi har været, siger Kaj
Jensen.
På den positive sider fremhæver han fordelene ved, at der stod en forening bag
initiativet. Det gav en masse engagement fra kompetente folk og noget frivillig
arbejdskraft at trække på. Foreningen lever i dag videre, og formålet er nu at støtte
bæredygtigt byggeri på anden vis, fx gennem workshops, informationsprojekter og
udstillingsprojekter. Foreningen er bagland for Michael Parbst's virke som grøn guide.
En del af strategien for Veksø Handelsstation handlede om at få kontakt til de mindre
håndværksvirksomheder, men det var ikke let. Antallet af dem kunne tælles på to
hænder og en fod, fortæller Michael Parbst. Problemet var, at da vi startede Veksø
Handelsstation kom der samtidig et byggeboom, så de små håndværkere havde rasende
travlt. De havde ikke tid til at høre om nye alternative produkter, det hele skulle gå
hurtigt.
Ellers er det primært de private forbrugere, som har modtaget viden fra Veksø
Handelsstation. Nogle forbrugere kom også i kraft af, at de sad i en forældrebestyrelse
og skulle vide, hvilke miljøvenlige alternativer de kunne anbefale til deres børns
daginstitutioner.
Det var ikke det miljøfaglige og byggefaglige netværk, der var for svagt for
Handelsstationen. Veksø Handelsstation havde en stor kontaktflade til forskellige
videnscentre som Rådvadcentret, Dansk Center for Byøkologi, LØB, SBI, andre
videnscentre, diverse producenter og leverandører.
Michael Parbst understreger, at der i bestyrelsen bag Handelsstationen helt sikkert er
flere holdninger til, hvorfor Veksø Handelsstation lukkede, end de årsager han har
beskrevet.
Veksø Handelsstation har sat sig spor
Ved lukningen af Veksø Handelsstation opkøbte Genbyg lageret. Gælden til
underleverandører blev stort set betalt, tilbage er et mellemværende hos DSB for lejen
af lokalerne. Den grønne guide har nu til huse hos Genbyg, og de kan udnytte de
erfaringer, han fik fra Veksø Handelsstation. Den Grønne Fond godkendte en omdefinering
af hans stilling, så nu er hans arbejdsområde endnu mere orienteret mod byggebranchen og
byggeriets faglige uddannelse.
Genbyg overtog en del af de gamle lagre fra Handelsstationen, og den grønne guide fik
placering hos Genbyg. Det har betydet, at der hos Genbyg i dag er større viden om fx
mindre miljøbelastende maling. Desuden er der er kommet nye varegrupper til hos Genbyg,
fx solfangere, fagbøger og havemøbler, som Veksø Handelsstation havde erfaring med at
forhandle.
Særligt de fagspecifikke bøger var noget, Veksø Handelsstation havde meget god
erfaring med at sælge. Det gik som varmt brød, både til private kunder, til
entreprenører, arkitekter og ingeniørvirksomheder og endelig til andre boghandlere. Den
erfaring har Genbyg taget til sig, og de har nu et stort udsalg af bøger om byggeri og
miljø.
Kaj Jensen fra bestyrelsen bag Veksø Handelsstation er ikke tvivl om, at projektet har
sat sine fingeraftryk. Han fremhæver dels de erfaringer, foreningen har opsamlet, og som
stadig anvendes blot nu i andre sammenhænge dels den viden, som kunderne har modtaget og
de erfaringer, de har fået med brugen af mere miljøvenlige produkter.
Ingen varige job, men en indirekte jobskabelse
Det var målsætningen for Veksø Handelsstation at skabe 6-8 fuldtidsjob over 5 år.
Reelt blev det kun til 1,5 stilling i projektperioden. Der er ikke skabt varige job, idet
projektet nu er lukket ned. Den grønne guide fortsætter hos Genbyg.
Til gengæld har Veksø Handelsstation i sin virketid haft 4 praktikanter, som alle er
i job andre steder i dag. Det var både positivt og negativt for Veksø Handelsstation,
når praktikanterne kom videre til andre job, da Handelsstationen manglede deres
arbejdskraft, når det skete.
Veksø Handelsstation fik tidligt kontakt til en pilefletter fra Eksjugoslavien, der
havde flettet pil, siden han var 14 år gammel. Gennem Veksø Handelsstation solgte og
afholdt han kurser i pileflet, og herigennem er han i dag halvtidsselvstædig som
pilefletter. Derudover arbejder han som sliber på en stålvirksomhed, men han håber på
sigt at arbejde fuldtids med sit gamle håndværk som pilefletter og måske trække sin
kone med ind i virksomheden.
Det er vanskeligt at sige noget endeligt om den indirekte jobskabelse hos Veksø
Handelsstations leverandører. Men mange af de mindre leverandører må havde øget
afsætning gennem Handelsstationens virke, og det har formodentligt haft en positiv
indflydelse på deres afsætning og måske i sidste ende antallet af beskæftigede.
Dialog med leverandører og producenter
Michael Parbst har gjort meget ud af i sin tid hos Veksø Handelsstation ved at
påvirke leverandørerne til at professionalisere deres produkter. De små producenter har
haft brug for konkrete input til bedre indholdsdeklarationer, til dataark for deres
produkter, for levering til tiden. Der er mange knaster, når man samarbejder med de små
idealistiske producenter, fortæller Michael Parbst.
De lidt større producenter har også brug for at blive skubbet i en mere miljøvenlig
retning, fortæller Michael Parbst. Her har han fx opfordret nogle af de større til at
få licens til Svanemærket.
Find et kerneområde
Find et kerneområde, det er en vigtig anbefaling til andre, der vil lave noget
lignende, siger Michael Parbst. Det nytter ikke at ville det hele, det gælder både med
varesortimentet og med strategien: Skal det være formidling eller forretning, der er i
højsædet. Jeg tror ikke på, at man kan overleve med så stor en grad af formidling, som
vi leverede. Der må støtte til fra stat, amt eller kommune, og man må etablere et
egentlig formidlingscenter, er Michael Parbst vurdering.
En anden anbefaling, Michael Parbst har til andre nystartede virksomheder, er, at det
er alfa og omega at have en god revisor, der kan styre økonomien. En regnskabskyndig
skrap tante. Det er hvad mange, der starter virksomhed for første gang, har brug for,
siger Michael Parbst. Han foreslår endvidere, at en del af de støttede midler til
projekterne er øremærkede til rådgivning, når de nystartede virksomheder støder på
problemer. Et fagligt sekretariat for de nystartede virksomheder kunne afhjælpe de
typiske problemer, mange løber ind i. Jobpuljen kunne disponere over en vifte af
rådgivere, der kunne støtte de nye virksomheder, mener Michael Parbst.