Indsatsen skal i 2001 fortsætte efter de samme principper der var gældende for 2000
hvor den nye lov trådte i kraft.
Miljøstyrelsen forventer i 2001 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 390 mio.
kr. Hertil kommer indsatsen fra DSB/Banestyrelsen og Forsvaret. Ca. 200 mio. kr. vil være
fordelt over bloktilskud mens der er afsat henholdsvis 18,2 mio. kr. og 15,0 mio. kr. til
Værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne
baggrund.
Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2001.
Tabel 4.1.
Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2001, mio. kr.
Se her!
Der er en stigning på ca. 33 mio. kr. fra regnskabstallene fra 2000 og de budgetterede
tal for 2001 hvis det antages at kontingentet til Amternes Videnscenter er det samme i
2001. Stigningen skyldes at der er afsat flere midler til projektering og
afværgeforanstaltninger. Specielt forventer Frederiksborg Amt, Sønderjyllands Amt, Vejle
Amt, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune en øget indsats mens Storstrøms Amt og
Nordjyllands Amt planlægger en væsentlig indskrænkelse. Amternes prioritering af hvilke
opgaver de selv skal udfører og hvilke de skal købe er meget forskellig. F.eks. har de i
Københavns Kommune valgt i 2001 i modsætning til 2000 selv at stå for kortlægning,
registrering og tilsyn. Det betyder en væsentlig nedgang i de budgetterede udgifterne
hertil i 2001. Dette må forventes i nogen grad at blive opvejet med et forøget årsværk
forbrug på området. Årsværkforbruget opgøres samlet og ikke fordelt på aktiviteter
og omjusteringer af årsværksfordelingen mellem aktiviteterne kan derfor ikke aflæses af
budgetterne..
Med henblik på den videre offentlige indsats skal amterne udpege de arealer der kan
- have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige
drikkevandsinteresser,
- have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment
vandforsyningsanlæg eller
- have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig børneinstitution eller
offentlig legeplads.
Det fremgår af amternes skriftlige indberetning at arbejdet, med fastlæggelse af
indsatsområder i nogen amter, allerede er gennemført for allerede kortlagte lokaliteter
mens arbejdet i andre amter ved årsskiftet 2000/2001 først var ved at begynde.
Det har ved indberetningen om jordforurening for 2000 ikke været obligatorisk for
amterne at indberette indsatsområder i tilknytning til lokaliteten.
Det har derfor ikke været muligt nærmere at opgøre hvor langt amterne er nået med
dette arbejde og heller ikke deres nærmere planer for udpegning af indsatsområder.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|