Renere teknologiprojekter 1997

Renere teknologi i busselskaber

Arbejdsrapport nr. 3, 1997
Miljøstyrelsen

Rapporten indeholder resultaterne af arbejdet med udvalgte indsatsområder med henblik på at reducere busselskabernes miljøbelastning og ressourceforbrug. Indsatsområderne var blevet valgt under et forudgående projekt, hvor man kortlagde miljøpåvirkningerne ved klargøring og vedligeholdelse af busser under Århus Sporveje. Rapporten er primært rettet mod trafikselskaber, som har aktiviteter svarende til Århus Sporvejes, dvs. busser.

Følgende indsatsområder er der arbejdet med:
Genbrug (recirkulering) af vand fra udvendig vask af busser med mulighed for udnyttelse af regnvand.
Begrænsning af forbruget af motorolie og kølervæske.
Begrænsning af brændstofforbruget til busdriften.
Større grad af genanvendelse af affald.
Substitution af rengøringsmidler.

De væsentligste resultater og konklusioner for hvert indsatsområde er gengivet nedenfor.

I begyndelsen af projektet var der en forventning om, at der skulle udvikles et koncept til recirkulering af vaskevand med mulighed for at anvende regnvand som tilskudsvand, samt at bæredygtigheden af dette koncept skulle demonstreres. Anvendelsen af regnvand som tilskudsvand blev imidlertid opgivet på et ret tidligt tidspunkt, da det blev anset for at være uøkonomisk. Efter indhentning af tilbud på etablering af et genbrugsanlæg på basis af en udarbejdet kravspecifikation viste det sig, at det skitserede/udviklede anlægskoncept ikke kunne konkurrere prismæssigt med et allerede eksisterende engelsk genbrugskoncept, når anlægget skulle leveres og opbygges af et firma i totalentreprise. Det engelske anlæg var imidlertid ikke kendt af projektdeltagerne ved projektets begyndelse.

Det engelske koncept viste sig imidlertid at give driftsproblemer under danske forhold på trods af flere års driftserfaringer fra mange hundrede anlæg i England. De blev dog løst efterhånden primært takket være en ekstraordinær indsats fra den driftsansvarlige ved Århus Sporveje.

Konklusionen af en undersøgelse på Århus Sporvejes station NORD er, at et unormalt stort forbrug af motorolie under drift skyldes:
Overfyldning af motorerne med motorolie (selvom det ikke blev påvist i det konkrete tilfælde).
Relativt store tolerancer i motorerne (fortrinsvis i motorer af ældre dato).
Motorutætheder, der medfører oliespild.

For 10 år siden faldt forbruget af kølervæske drastisk, fordi man begyndte at anvende silikoneslanger i stedet for gummislanger til de fleksible forbindelser i køler-/varmesystemet. Forbruget faldt dengang til det niveau, der er almindeligt i dag.

Der indgår omkring 20 slanger, dvs. 40 forbindelser til (metal)rør i forskellige dimensioner i køler-/varmesystemet i en almindelig bybus. En nærmere undersøgelse har vist, at spild af kølervæske primært sker under kørslen på grund af utætheder ved slangeforbindelserne og i køleren.

Den almindelige opfattelse er, at en bussens brændstofforbrug afhænger mest af chaufførens holdninger til besparelser og miljøforhold. Flere trafikselskaber har gode erfaringer med kurser for chauffører i brændstoføkonomisk kørsel, men effekten af kurserne er dog kortvarig. Derfor er det nødvendigt med jævne mellemrum at gennemføre genopfriskningskurser for chaufførerne.

Et værktøj til oplæring i brændstofbesparende kørsel er brændstofmålere eller kørselscomputere, som kan vise chaufføren det aktuelle brændstofbrug under kørslen. På den måde kan chaufføren lære hvilke kørselsmåder, der medfører brændstofbrug henholdsvis over og under gennemsnittet.

Ifølge DTI’s motorsektion kan dæk/slidbaner med lavere rullemodstand sagtens udvikles. Sådanne dæk markedsføres i dag til personvogne, men ikke til busser og lastvogne. Det skyldes, at indtil videre har ingen busselskaber eller vognmandsfirmaer vist interesse heri.

I projektets følgegruppe har man desuden diskuteret anvendelse af mindre busser på de tidspunkter, hvor der ikke er ret mange passagerer. Rapporten indeholder en beskrivelse af fordele og ulemper ved anvendelse af mindre busser og en konklusion på, om det kan hænge sammen i virkeligheden.

Århus Sporveje har tilsluttet sig et affaldssystem efter at have undersøgt fordelene, herunder økonomien, ved tilslutning til et af autobranchens affaldssystemer. Økonomisk var der næsten ingen fordel, men ved at overlade affaldsbortskaffelsen til en ekstern, professionel virksomhed kan der spares medarbejdertid og bortskaffelsen af farligt affald vil ske på forsvarlig vis.

Reklamestreamere fremstilles udelukkende af PVC, som betegnes som ubrændbart affald. Det lokale forbrændingsanlæg vil ikke afbrænde PVC, på grund af risikoen for forurening med dioxin. Det forlyder, at visse firmaer ikke vil benytte busreklamer, så længe der benyttes PVC-folie til formålet. En rundspørge til leverandører af PVC-folie har vist, at foliebranchen forventer at kunne tilbyde en PVC-fri folie inden for de næste to år.

Århus Sporveje har fået en positiv vurdering fra det lokale BST-center af de rengøringsmidler, der benyttes i dag. Da de deltagende selskaber anså et skift til andre rengøringsmidler som problematisk i forhold til rengøringspersonalet, lykkedes det ikke at få iværksat forsøg under projektforløbet.

Forfatter/udførende institution

Jens Wood Pedersen, DTI Miljø. Center for Miljøteknik.

Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi.

ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-726-1