Note: Resultaterne er baseret på de "overlevede" projekter (89
projekter)
Under andet nævnes: tv (anvendt af 7 projekter), udstillinger, fagblade, foredrag,
nyhedsbreve.
Den mest hyppige formidlingsform er deltagelsen i møder og konferencer. Det fremgår
ikke, om projektmagerne har været foredragsholdere eller deltagere på konferencen.
Dernæst er det pressen og Internettet, der anvendes.
11.2 Konkrete erfaringer
Der er forskel på, hvilke informationsaktiviteter der betyder noget i projekterne, og
hvor spredningseffekterne fra projekterne skal findes.
I miljøstyringsprojekterne er den interne indsats med formidling til medarbejderne
ofte vigtig. Spredningseffekten kan også ligge i de erfaringer, medarbejderne bringer med
hjem eller til andre arbejdspladser. Virksomhederne kan desuden bruge deres resultater til
at profilere sig i konkurrencen med andre virksomheder. I nogle brancher bliver
miljøstyring og indførelse af miljøcertificering eksempelvis en forudsætning for at
forblive på markedet og dermed en spredningseffekt, således at flere virksomheder er
nødt til at gå i gang. Endelig er det indbygget i eksempelvis EMAS (Den europæiske
miljøstyringsstandard), at der stilles krav til underleverandører.
I gruppen af nye virksomheder og produkter er markedsføringen af produkterne og
virksomhederne særligt afgørende: Hvis der ikke er salg af de nye produkter, så kan
virksomheden ikke overleve. Spredningseffekten eksisterer primært i det omfang, de nye og
renere produkter og serviceydelser kan fortrænge de mere miljøbelastende produkter fra
markedet. Kontakt til kunderne og leverandørerne er derfor afgørende. Flere af
projekterne har udover salg af produkter også et element af mere almen formidlende
karakter.
Spredningseffekten for pilotprojekterne og videns- og netværksprojekterne er i sidste
ende den vigtigste effekt for disse projekter, der gennem demonstration af nye løsninger
og formidling af viden og kontakter skal inspirere andre til at handle. Det er sværere at
vurdere disse effekter. Endelig giver gruppen af de øvrige projekter forskellige bud på,
hvordan en spredningseffekt kan opnås.
Forløbsevalueringerne viste, at gruppen af projekter af typen nye virksomheder
og produkter har opnået megen omtale i dagspresse, ugeblade og fagblade. Alle de besøgte
pilotprojekter har opnået lokal omtale, men der skal mere til, hvis spredningseffekten
skal sikres. Indholdet af videns- og netværksprojekterne er typisk informationsprojekter,
og netværkene har da også arbejdet med både hjemmesider, informationsmøder,
konferencer og nyhedsbreve. Netværkene i amterne er generelt blevet godt omtalt i de
lokale medier.
De innovative virksomheder, der rummer en del af de samme projekter som nye
virksomheder og produkter, har generelt været meget opmærksomme på formidlingen og
spredningen. De skal leve af at blive så kendte som muligt, hvorfor pressen har været
brugt flittigt som medie til at blive kendt.
De økologiske frisører er et eksempel på iværksættere, der har været medvirkende
til at hjælpe andre i gang i deres fag til at arbejde ud fra princippet om
"økologiske" produkter. De underviser nu på frisørskolen i de alternative
produkter. De alternative produkter betyder ikke blot, at der i produktionen af
produkterne ikke er anvendt miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Det betyder også, at
udledningerne med fx spildevandet er mindre forurenende fra de "økologiske
frisører" end fra andre frisørsaloner. Endeligt betyder det en forbedring af
arbejdsmiljøet for frisørerne, som er et erhverv, der er særligt ramt af
allergiproblemer. Derfor er det af central betydning for erhvervet, hvis det kan
godtgøres, at der er andre muligheder.
For de innovative virksomheder med grønne produkter er det generelt vigtigt at være
opmærksom på, at miljø alene ikke sælger de nye produkter. Det håndværksmæssige,
design og kvalitet skal være i orden. Tinta, der laver "økologiske tekstiler",
oplever, at de i højere grad skal sælge deres produkter udfra god kvalitet og design
frem for på miljøfordelene.
De 5 projekter, der er omfattet af temahæftet om sociale aspekter i grønne job,
har en lidt anden måde at udbrede informationen og medvirke til spredningen. Mange har
gennem disse projekter fået kendskab til projekterne gennem aktiverings- og
vikarordninger. Der er en tilkendegivelse af, at det er betydningsfuldt for dem, der
deltager, at de laver noget nyttigt, og at de i høj grad er glade for at gøre noget godt
for miljøet. Serviceordningen for Bycyklen medvirker gerne til forskellige arrangementer
og happenings for både at udbrede tanken bag bycyklen og også den sociale side med
jobtræningen i serviceafdelingen. I Binderup i Nordjylland indebærer jobtræningen
bl.a., at de aktiverede kommer ud på lokale virksomheder og hjælper med miljøarbejdet.
Det er en anden måde at sprede både kendskabet og indsatsen.
Projekterne om de økologiske fødevarer har haft et lidt forskelligt liv, men
generelt har formidlingen og udbredelsen om det "pædagogiske" i projekterne
været højt prioriteret. Projekterne med omlægning af institutionskøkkener har været
med til at påvirke udviklingen og har ført til, at der er etableret en tilskudsordning
"Børnekostpuljen", som i perioden 2001-2003 giver støtte med 50 millioner
kroner om året til forsøg med ernæringsrigtig og økologisk mad i skoler og i
daginstitutioner. De første projekter om økologisk omlægning var med til at synliggøre
behovet for også at sikre leverancerne af de økologiske råvarer. Det betød, at der
også er kommet flere projekter i gang på dette felt. Det lille projekt med at sikre
distributionsruten mellem små lokale producenter via gårdmejeri Grambogård og
specialbutikker har haft en god demonstrationseffekt, da flere gårdmejerier er under
etablering.
Ideen med grønne job i lokale affalds- og genbrugsprojekter har vist sig at
kunne holde. Jobpuljen har støttet ansættelse af en lang række grønne gårdmænd i
boligselskaber og lokalområder. De har fået ekstra gang i affaldssortering og dermed
øget andelen til genanvendelse. Trods indkøringsvanskeligheder nyder projekterne god
opbakning fra beboerne, gårdmændene selv og boligselskaberne. For at fastholde fokus og
hjælpe både igangværende og nye projekter gennem de vanskelighederne, der naturligt
opstår, når man indfører noget nyt, og nye parter skal samarbejde, så har jobpuljen
også igangsat et netværksprojekt. Netværket skal bl.a. samle op på alle de erfaringer,
som ligger og formidle dem til flere boligselskaber, grundejerforeninger og kommuner, så
endnu flere kommer i gang med øget affaldssortering.
Erhvervsaffaldskonsulenterne har gjort en stor indsats for, at mange også mindre
virksomheder er blevet mere miljøbevidste. Informationen og spredningen går i høj grad
gennem den direkte kontakt med virksomhederne. Når affaldssorteringen går i gang,
stopper miljøindsatsen heldigvis ikke altid kun her. Virksomheder ser jo, at de også kan
spare penge.
Indsatsen for det økologiske byggeri lever stadig lidt på græsrodsplan.
Udfordringen for det bæredygtige byggeri er i dag at sprede og udvikle erfaringerne fra
græsrodsniveauet til den etablerede byggebranche. Der er åbninger på vej, hvor nogle af
de alternative byggefirmaer arbejder side om side med et konventionelt byggefirma. Der har
generelt været en god formidling om de mange alternative byggeprojekter og
byggematerialer, men det er klart et område, hvor formidlingen ikke er nok. Der er en
række barrierer, som skal overvindes for, at det økologiske byggeri får en større
tyngde. Der er tale om både tekniske, holdningsmæssige, økonomiske, strukturelle
og/eller lovgivningsmæssige barrierer. Tilkendegivelserne lyder, at kravene primært skal
komme fra bygherrerne, da entreprenørerne er lidt bange for at prøve nyt. Det offentlige
kunne fungere som drivkraft, hvis de som bygherre stillede miljøkrav og på den måde
være med til at understøtte udviklingen inden for det bæredygtige byggeri.
Formidlingen om bæredygtig turisme er ikke nået ret mange turister endnu.
Gennem en række af de projekter, som jobpuljen har støttet, der handler om grøn eller
bæredygtig turisme, er der sat gang i en positiv udvikling omkring miljø og turisme.
Turisterhvervet har fået gang i miljøarbejdet i de store virksomheder, men mange af de
små familieforetagender i denne branche kan ikke overskue miljøarbejdet. Et problem er,
at miljøindsatsen ikke er så efterspurgt, og miljøindsatsen er sjældent særlig synlig
for turisterne.
106 overnatningssteder i Danmark har "Den Grønne Nøgle", men det ved de
færreste, og de ved heller ikke, hvad det betyder, når et hotel, en campingplads eller
et badeland som Lalandia har "Den Grønne Nøgle". De fleste ved, at man kan
komme på bondegårdsferie, men de færreste ved, at der er etableret en forening til
fremme af økologisk bondegårdsferie. Tivoli har gjort en stor indsats for at reducere
deres miljøpåvirkninger, men det er ikke noget, de gør meget for at reklamere med. Som
deres miljøansvarlige siger, "så er det jo helt andre årsager, der får folk til
at komme i Tivoli. Vi skal som ansvarlig virksomhed have styr på miljøet, og vi vil
gerne i mere end en forstand være en grøn oase midt i storbyen".
De regionale miljønetværk har stort set alle ladet sig inspirere af Green
Network. De regionale miljønetværk bygger på et samarbejde om miljøindsatsen mellem
amter, kommuner og de private virksomheder. Målet med formidlingen her er især at få
kommuner og virksomheder til at slutte op om netværkene til fremme af miljøarbejdet. Det
er vigtigt både af hensyn til forankring af netværkene, men det er samtidig en styrke
for miljøarbejdet. Netværkene kan bruges til fx fælles organisering af miljøledelse
for mindre virksomheder. Et tættere kendskab og samarbejde mellem myndighederne og
virksomhederne har været med til både at øge miljøindsatsen og til at gøre arbejdet
med eksempelvis miljøgodkendelser lettere. Netværkene kan således være et bud på
integration af miljøpolitik og erhvervspolitik.
I dag findes netværk i 5 af 14 amter, og flere er på vej. Derudover findes der mindre
netværk mellem kommuner og virksomheder, hvor vægten i samarbejdet er lagt på
miljøredegørelser og miljøstyring. Derudover findes en række informationsnetværk
mellem myndigheder og virksomheder, der med fordel kan fungere som erfaringsbase og skabe
afsæt for mere forpligtende regionale samarbejder. Miljøforum Danmark er de danske
miljønetværks netværk. Miljøforum Danmark har som målsætning at støtte de
eksisterende netværk, initiere nye netværk og være bindeled mellem danske og
internationale miljønetværk.
11.3 Diskussion
I projekterne er der anvendt ca. 9% af de samlede projektmidler på formidling af
resultater - svarende til omkring 100.000 kroner pr. projekt, der er dog stor spredning
mellem de forskellige projekter fra ingen midler til det dyreste på over 2 millioner
kroner. Ekstern information og formidling har været et vigtigt element for stort set alle
projekter.
Det er en generel erfaring og oplevelse, at der ofte er for lidt opmærksomhed på
formidlingsindsatsen. Det har jobpuljen søgt at imødegå ved for større projekter at
kræve, at der sammen med ansøgningen forelå en informationsplan. Hvis det sammenholdes
med, at næsten alle projekter har prioriteret informationsindsatsen, kan det konstateres,
at der er opmærksomhed hos både puljen og projekterne på informations- og
spredningsindsatsen.
Evalueringen kan ikke sige noget om kvaliteten og gennemslagskraften på den
information, der bliver sat i værk. Generelt er det vigtigt ikke at nedprioritere denne
side af en opgave ved fx at sikre sig, at de, der skal stå for informationen, også har
kompetencen og erfaringen på dette område.
Puljen yder tilskud til lokale miljøinitiativer. Prioriteringen i det lokale viser sig
i de mindre målgrupper, og kun 12% af projekterne har haft en fornemmelse af at skulle
kommunikere med mere end 100.000 mennesker. De mindre målgrupper - lokalt og med kunder -
afspejler sig også i, at den hyppigste kommunikationsform er personlig kontakt.
Det er karakteristisk, at projekterne bæres igennem af ildsjæle, som brænder for
deres idé, og som regel også brænder for at fortælle vidt og bredt om indsatsen. Den
Grønne Jobpulje har således fået stor kredit for den støtte, der er ydet til de mange
forskellige projekter gennem de mange niveauer og indsatser for formidling og spredning.
Halvdelen af de projektansvarlige har således også tilkendegivet, at deres
initiativer er udbredt til andre, efter de selv har været i kontakt med dem. Det må
betegnes som en meget positiv spredning af projekterne.
Analysen af de projekter, hvor støtten er ophørt, viser, at der sker en fortsat
formidling fra projekterne. Dette er ikke overraskende, da initiativerne skal være
"selvforsørgende", og de i den forbindelse er nødsaget til at gøre
omgivelserne opmærksomme på deres eksistens.
De økologiske frisører er et eksempel på et projekt, der har været genstand for
megen diskussion i medierne. Hvad er en "økologisk frisør"? Frisørerne har
anvendt begrebet økologisk frisør, fordi de i deres arbejde tager udgangspunkt i at
bruge de mindst miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Reelt set er begrebet økologisk
forbeholdt landbrugsprodukter. Ideelt ville det miljøfagligt set være mere korrekt at
bruge betegnelsen "mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende frisør". Men
begreberne grøn og økologisk bruges generelt som blikfang og for at sende et kort
budskab. Det samme gør sig gældende for de "offentlige grønne indkøb", der
tidligere konsekvent blev kaldt "mindre energi- og miljøbelastende indkøb".
Miljøstyringsprojekterne, pilotprojekterne og nye virksomheder og produkter viser, at
de med gode resultater kan være overbevisende eksempler for andre. Videns- og
netværksprojekter har haft som deres primære mål at inspirere andre til at arbejde for
et bedre miljø og flere grønne job. Det er lykkedes for flere af de projekter, som har
været undersøgt i evalueringen.
Evalueringen bliver, særligt gennem temahæfterne, i sig selv brugt til at formidle
erfaringer fra de 7 udvalgte temaer. Dette var en prioritering, som CASA og Den Grønne
Jobpujle foretog efter midtvejsevalueringen for netop at sikre så bred information og
spredning som mulig.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|