4.1 IndledningI efteråret 1996 gav Miljøstyrelsens tilskudsordning "Bytrafikprojektet" tilskud til at gennemføre projektet "Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune". Projektet er udført i samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Vejle Amt, Horsens Kommune og RAMBØLL NYVIG. Det overordnede formål med projektet var at undersøge og udvikle muligheden for, at pendling mellem bolig og arbejde sker på en mere miljømæssig forsvarlig måde, end det nu er tilfældet. Målet med projektet er således at kortlægge transportarbejdet til og fra 4 udvalgte virksomheder og skoler for siden at udarbejde individuelle pendlerplaner for de involverede. Udgangspunktet for denne pendlerplan er den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998 i samarbejde med virksomhederne og skolerne. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen var at klarlægge transportmønstre og vaner hvert enkelt sted. I spørgeskemaundersøgelsen er yderligere faktorer som parkeringsforhold, bade- og omklædningsfaciliteter og afstand til kollektiv transport samt frekvenser af denne foruden brug af bil i arbejdstiden søgt kortlagt. Spørgeskemaundersøgelsen samt resultaterne af denne er beskrevet nærmere i en separat rapport. 4.2 Overordnet mål50% af de ca. 650 ansatte svarende til omkring 322 ansatte kører i dag i egen bil til arbejde. Målsætningen er, at antallet af ansatte, der kører til arbejde på Danish Crown i egen bil skal reduceres til 43% svarende til 279 ved 650 ansatte. 4.3 BaggrundDanish Crown er beliggende i Horsens by lige ved Horsens Banegård. Figur 1 Fra det overordnede vejnet er de vigtigste adgangsveje til Danish Crown Emil Møllers Gade, Godsbanegade, Konsul Jensens Gade, Claus Cortsens Gade og Løvenørnsgade. Der er ingen cykelstier, og biltrafikken er forholdsvis beskeden. På Emil Møllers Gade indbyder gadens udformning til, at bilerne kører forholdsvist stærkt. Alle 8 bybusser såvel som alle regionale busser stopper ved den nærliggende Horsens Banegård. Bybusserne kører hver halve time. De fleste regionale busser og tog ankommer til Horsens meget kort efter 6.30, hvor de fleste ansatte møder. Ved afgang fra Horsens om eftermiddagen passer tiderne noget bedre med, at de fleste ansatte får fri 14.30, men der er stadig busser, hvor der er ventetider op mod en time. Der er fra Horsens Banegård togforbindelse hver time til og fra Frederikshavn (Ålborg, Århus), København (Odense, Fredericia) og Esbjerg samt enkelte forbindelser til og fra Struer. I morgen- og eftermiddagsmyldretiden er der indsat ekstra tog, men myldretiderne falder senere end de fleste ansattes mødetider. Ved personaleindgangen findes uoverdækket cykelparkering for 20-30 cykler, og cykelkælderen har plads til omkring 200 cykler. Cykelkælderen er forsynet med trykluftpumpe til cykel og knallert. Bade- og omklædningsfaciliteterne er gode. Der er knap 300 parkeringspladser i direkte tilknytning til virksomheden. Her ud over har virksomheden lejet sig ind på godsbanearealet, således at der er tilstrækkeligt med parkeringspladser. På Danish Crown er der ca. 650 ansatte, hvoraf 46% har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Mødetiderne for de ansatte på Danish Crown er som følger: Tabel 1
Fordelingen af medarbejdere ud fra bopælskommuner er: Tabel 2
Der er væsentlig forskel mellem bopælskommunerne som fundet i pendlerundersøgelsen i forhold til Danish Crowns statistik. Undersøgelsen viser bl.a. en højere andel af ansatte med langt til arbejde, end statistikken. Danish Crowns statistik er dog baseret på postnumre og ikke kommuner, hvilket kan forklare en del af denne forskel. Dette betyder, at undersøgelsen ikke nødvendigvis er repræsentativ for alle ansatte. Det er på baggrund af de foreliggende resultater ikke muligt at foretage en nøjagtig opskrivning af materialet. Det er dog valgt at korrigere materialet, således at ansatte bosat inden for 10 kilometers afstand udgør 62% svarende til antallet af ansatte bosiddende i Horsens Kommune som opgivet fra Danish Crown. I den følgende tabel er transportmiddelfordelingen vist i forhold til afstanden mellem de ansattes bopæl og Danish Crown. Antallet af ansatte i de forskellige kategorier er fremkommet ved en aflæsning af figurerne 3.2.1 og 3.2.3 fra undersøgelsesrapporten. Herefter er fordelingen af afstande tilrettet i henhold til oplysninger fra Danish Crown. Tabel 3
Korrektionen betyder, at flere får kortere til arbejde og dermed at færre kører i bil og flere på cykel som udgangspunkt. Blandt de ansatte, der har svaret, har 93% kørekort, og 78% rådighed over bil. Dette svarer til, at 507 ansatte har mulighed for at køre i bil til arbejde. Tabel 3 viser, at 322 af de ansatte kører til arbejde i bil (som fører). At ansatte med rådighed over bil alligevel vælger alternative transportformer skyldes formentligt Danish Crowns centrale placering i Horsens. 4.4 VirkemidlerI det følgende beskrives de forskellige virkemidler, der kan anvendes for at nedsætte andelen af soloture med personbil til Danish Crown. Virkemidlerne kan deles op på følgende 4 hovedoverskrifter:
I det følgende er de forskellige tiltag indenfor hver hovedgruppe beskrevet, og der er opsat mål for de første 3 hovedgruppe. 28% af de ansatte på Danish Crown kører til arbejde i bil (som fører). Dette kan skyldes flere faktorer. Nogle ansatte skal bruge bilen i arbejdstiden. Utryghed som følge af mangel på cykelstier kan også være årsag til, at nogle vælger ikke at cykle. Desuden kan det være en væsentlig barriere for brugen af cyklen, at mange af de ansatte møder meget tidligt, og at det derfor ofte er mørkt om morgenen. Som mål sættes, at flere af de ansatte, der har under 6 km til arbejde, skal benytte cyklen. Årsagen til, at 6 km vælges som den maksimale afstand, hvor det anses for sandsynligt at overflytte bilister til cykel, er, at en sådan tur kan køres på ca. 20 minutter, hvilket kun er godt 10 minutter mere, end den samme tur ville tage i bil. I myldretid er det lige så hurtigt eller hurtigere at bruge cykel indenfor en afstand af ca. 4 km. En cykeltur på 6 km kræver desuden ikke, at cyklisten er i meget god fysisk form for at kunne gennemføre turen. Transportmiddelfordelingen for ansatte med under 6 km. til arbejde er som vist i efterfølgende tabel: Tabel 4
Det forventes at være muligt at flytte ca. 5% af bilturene som chauffør under 6 km, svarende til 4 ture til cykel og gang. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Den forholdsvis lave bilandel og høje andel af cykel og gang til Danish Crown hænger i høj grad sammen med, at virksomheden ligger centralt i Horsens meget tæt på Horsens Banegård. Over halvdelen af de ansatte anvender dog stadig bilen til arbejde. Flere, der benytter kollektiv transport På trods af, at Danish Crown ligger centralt placeret i forhold til den kollektive trafik, benytter kun 8% af de ansatte kollektiv transport. Det er den generelle opfattelse blandt de ansatte, at forbindelserne til Danish Crown er mindre gode eller dårlige (denne opfattelse har 59% af de, der deltog i spørgeskemaundersøgelsen). De ansatte, der bor i Gedved eller Horsens, er de mindst utilfredse. Andelen af utilfredse ansatte fra de øvrige kommuner er stor i betragtning af virksomhedens meget centrale beliggenhed, men er forståelig i og med, at regionale busser og togs afgangs- og ankomsttider passer dårligt med mødetiderne især om morgenen. Mødetidspunkterne på Danish Crown gør, at mange ansatte møder udenfor myldretiderne, hvor der kun er en enkelt forbindelse i timen. Nogle ansatte møder så tidligt, at de ikke har mulighed for at benytte kollektiv transport. Det er især bilister, der er utilfredse den kollektive transport. Dette kan skyldes, at den kollektive transport faktisk er så dårlig i nærheden af deres bopæl eller på grund af deres arbejdstider, at det reelt ikke er et alternativ, eller det kan skyldes, at bilisterne ikke har kendskab til de muligheder, den kollektive transport giver. Det vurderes, at der er stor mulighed for en overflytning fra bil til kollektiv trafik. Som mål sættes, at flere af de ansatte, der har over 3 km til arbejde skal benytte kollektiv transport. Målene opdeles i to delmål:
Transportmiddelfordelingen for ansatte med over 6 km. til arbejde er som i efterfølgende tabel: Tabel 5
Pga. af at en så lille del af de ansatte anvender kollektiv transport og pga. at Danish Crown ligger meget centralt i forhold til den kollektive trafik, sættes som mål, at ca. 10% af bilturene som chauffør over 6 km svarende til 24 bilture skal overflyttes til kollektiv transport. Transportmiddelfordelingen for ansatte med mellem 3 og 6 km til arbejde er som i efterfølgende tabel: Tabel 6
Som for de ansatte med over 6 km til arbejde skal 10% af bilturene som chauffør mellem 3 og 6 km til arbejde svarende til 5 bilture overflyttes til kollektiv transport. Målene søges opnået ved følgende virkemidler:
Nogle ansatte bor så langt fra arbejde eller fra kollektive forbindelser, at samkørsel er den eneste mulighed for mere miljøvenlig transport. Fordelingen af ansatte på, om de kører i bil som chauffør eller som passager, svarer til, at belægningen i bilerne i dag er 1,20 personer pr. bil, hvis det antages, at alle passagererne kører med deres kolleger til arbejde. På grund af skifteholdsarbejdet er det ikke sikkert, at ansatte fra samme lokalområde har fordel af at køre sammen, men som tidligere nævnt møder de fleste ansatte mellem 6.00 og 7.00og tager hjem mellem 14.30 og 15.00 Som mål sættes, at 5% af de ansatte, der kører i egen bil til arbejde, skal køre sammen med andre. Transportmiddelfordelingen for alle ansatte er som i efterfølgende tabel: Tabel 7
Pga. at mange af de ansatte arbejder på skiftehold, anses det på trods af Danish Crowns centrale beliggenhed i Horsens ikke for sandsynligt via samkørsel at reducere antallet af bilture med mere end ca. 5%, svarende til 16 ture, således at kun ca. 306 ansatte kører til arbejde som chauffør. Dette svarer til, at belægningen i bilerne øges fra 1,20 til 1,27. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Følgende virkemidler kan yderligere anvendes til at reducere de ansattes transportbehov:
4.5 Implementering af virkemidlerI det følgende er alle virkemidlerne opstillet efter, hvem der er ansvarlig for virkemidlets gennemførelse. Virkemidlerne for Danish Crown er opdelt på de virkemidler, virksomheden agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, og som der endnu ikke er sat tidshorisont på. Virkemidler, der foreslås gennemført:
Virkemidler, der overvejes gennemført:
Virkemidlerne for Horsens Kommune er opdelt på de virkemidler, kommunen agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, som der derfor endnu ikke er sat tidshorisont på. Virkemidler, der foreslås gennemført:
Virkemidler, der overvejes gennemført:
4.6 Forventet effektI afsnit 4 er opridset en række virkemidler, der implementeret hver for sig vil give den anførte reduktion i antallet af bilture som chauffør til Danish Crown. Idet der er overlap i målgruppen, der skal flyttes fra bil til cykel, kollektiv trafik og samkørsel, kan den samlede reduktion i bilture ikke blot summeres. På skemaform ser reduktionen i antallet af bilture til Danish Crown ud som følger: Tabel 8
Den reduktion, hvert enkelt af virkemidlerne vil give, afhænger af, om der er udført andre virkemidler for samme målgruppe. Derfor er der angivet en minimums- og en maksimumseffekt for hvert af virkemidlerne. Maksimumseffekten for det enkelte virkemiddel vil kunne forventes, hvis alene dette virkemiddel implementeres, men hvis effekten af virkemidlerne summeres, vil det være de mindste effekter, der beregnes til at være de reelle effekter. Den samlede reduktion i antallet af bilture bliver således 46 ture, svarende til, at den samlede andel af ansatte, der selv kører til arbejde som fører af bil, reduceres fra 50% til 42%. Ud over ovennævnte reduktion i antallet af bilture vil der komme en miljøgevinst, hvis et eller flere af tiltagene under øvrige virkemidler gennemføres. 4.7 Evaluering1-2 år efter gennemførelsen af virkemidlerne foretages en ny spørgeskemaundersøgelse for at undersøge, om tiltagene i forbindelse med pendlerplanen har medført ændringer i transportmønstre og vaner. Som udgangspunkt skal spørgeskemaundersøgelsen være udformet på samme måde som den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998. Den nye spørgeskemaundersøgelse skal yderligere indeholde spørgsmål om de virkemidler, der er vedtaget i pendlerplanen, og om disse har haft indflydelse på transportmiddelvalget. Den nye spørgeskemaundersøgelse udføres på et tidspunkt, hvor vejrforholdene nogenlunde svarer til forholdene for analysetidspunktet for den første spørgeskemaundersøgelse, og de samlede fordelinger af bilture som chauffør sammenlignes med målet opsat i pendlerplanen. En simpel tælling af antallet af bilture til Danish Crown kunne også være en mulig evalueringsmetode. Ved en tælling vil det være nødvendigt at korrigere for forskelle pga. at kun 46% har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, jf. uddybningen i afsnit 3. Desuden vil der evt. være besøgende, som ikke skal medregnes. Hvis der ønskes gennemført en tælling, bør der også laves en før-tælling af antallet af bilister, inden virksomheden påbegynder tiltag til reduktion af bilismen.
|
|