5.1 IndledningI efteråret 1996 gav Miljøstyrelsens tilskudsordning "Bytrafikprojektet" tilskud til at gennemføre projektet "Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune". Projektet er udført i samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Vejle Amt, Horsens Kommune og RAMBØLL NYVIG. Det overordnede formål med projektet var at undersøge og udvikle muligheden for, at pendling mellem bolig og arbejde sker på en mere miljømæssig forsvarlig måde, end det nu er tilfældet. Målet med projektet er således at kortlægge transportarbejdet til og fra 4 udvalgte virksomheder og skoler for siden at udarbejde individuelle pendlerplaner for de involverede. Udgangspunktet for denne pendlerplan er den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998 i samarbejde med virksomhederne og skolerne. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen var at klarlægge transportmønstre og vaner hvert enkelt sted. I spørgeskemaundersøgelsen er yderligere faktorer som parkeringsforhold, bade- og omklædningsfaciliteter og afstand til kollektiv transport samt frekvenser af denne foruden brug af bil i arbejdstiden søgt kortlagt. Spørgeskemaundersøgelsen samt resultaterne af denne er beskrevet nærmere i en separat rapport. 5.2 Overordnet mål78% af de ca. 400 ansatte svarende til omkring 312 ansatte kører i dag i egen bil til arbejde. Målet er, at dette antal skal reduceres, så den samlede andel af ansatte, der kommer til Cerealia Unibake i egen bil, bliver 70% svarende til 281 bilture ved 400 ansatte. 5.3 BaggrundCerealia Unibake er lokaliseret i Hatting, en lille by ca. 6 km vest for Horsens. Fysisk havde virksomhedens ved spørgeskemaundersøgelsen 3 afdelinger i Hatting: Overholm afdelingen, placeret 500 meter fra Hatting Hovedgade, og "Bake-off" og produktionsafdelingen, der begge er placeret ca. 1 km fra Hatting by. Overholm afdelingen er i dag lukket. Figur 1 Fra det overordnede vejnet er de vigtigste adgangsveje til Cerealia Unibake Hattingvej, Thorsgårdsvej og Oensvej. I dag er der kun cykelstier mellem Hatting og Horsens ad Hattingvej (samt på del af Kirkebakken og Storegade igennem Hatting by). Cykelstien slutter ved Horsens ved Ringvejen og Bygholm Parkvej, der ikke er forsynet med cykelstianlæg. Der er ikke cykelstier mellem Torsted og Hatting. Busstoppested for rute 108 og 117 og bybus 8 i Hatting ligger ca. 1 km fra "Bake-off" og produktionsafdelingen og tæt på Overholm afdelingen. Fra Hatting er der forbindelse til Horsens Banegård, hvor alle busser og tog stopper. I modsat retning er der forbindelse til Vejle over Løsning og Kragelund og til Billund over Tørring og Give. I VATs køreplan for maj 1999 til maj 2000 giver linie 108 og 107 samlet en dækning, der på hverdage svarer til timedrift fra Horsens Rutebilstation til Hatting - fra 12 til 15 dog halvtimesdrift. Med ankomster fra 16.18 til 22.18 suppleres de regionale ruter med en afgang i timen for bybus linie 8. Ingen busser ankommer til Hatting mellem 22.18 og 05.21. Fra Hatting til Horsens Banegård er der på hverdage også næsten timedrift til Horsens med de regionale buslinier - om eftermiddagen er der dog næsten halvtimesdrift. Fra 16.20 til 22.20 suppleres de regionale ruter med en afgang i timen for bybus linie 8. Der kører ingen busser fra Hatting til Horsens mellem 22.20 og 06.14. Køretiden fra Horsens Banegård til Hatting er 7 15 minutter afhængigt af tidspunkt og rutevalg. Ved produktionsafdelingen fandtes ved spørgeskemaundersøgelsen 8 ikke-overdækkede cykelparkeringspladser, samt 14 overdækkede pladser, der dog var placeret relativt langt væk fra indgangen. Ved "Bake-off" afdelingen var der 14 overdækkede pladser. Cykelfaciliteterne vurderes af virksomheden til at være tilstrækkelige. Bade- og omklædningsfaciliteterne er gode. Der er ca. 100 bilparkeringspladser ved produktionsafdelingen, 30 ved "Bake-off" og 40 ved Overholm afdelingen. Virksomheden havde ved spørgeskemaundersøgelsen ca. 400 ansatte fordelt på de 3 afdelinger, og heraf deltog 52% i spørgeundersøgelsen. Mødetiderne for de ansatte på Cerealia Unibake er, afhængigt af om de ansatte har faste mødetider (56%) eller skiftende arbejdstider (44%), som vist i efterfølgende tabeller: Tabel 1
Tabel 3
Det ses, at størsteparten af de ansatte, der har besvaret undersøgelsen, kommer fra Horsens Kommune samt fra Hedensted Kommune og Tørring-Uldum Kommune, der er de kommuner, der ligger tættest på Hatting. På grund af den lave besvarelsesprocent på 52%, kan der være forskel på fordelingen som vist ovenfor og fordelingen i spørgeskemaundersøgelsen. Det har dog ikke været muligt at fremskaffe materiale, der med en større repræsentativitet kan belyse fordelingen på bopælskommuner. I den følgende tabel er transportmiddelfordelingen vist i forhold til afstanden mellem de ansattes bopæl og Cerealia Unibake. Antallet af ansatte i de forskellige kategorier er fremkommet ved en aflæsning af figurerne 3.1.1 og 3.1.3 fra undersøgelsesrapporten. Tabel 4
Blandt de ansatte, der har svaret, har 98% kørekort, og 83% rådighed over bil. Dette svarer til, at 332 ansatte har mulighed for at køre i bil til arbejde. Ifølge undersøgelse kører 324 ansatte til arbejde i bil, hvilket svarer til, at 98% af ansatte med rådighed over bil anvender denne. At så mange ansatte med rådighed over bil vælger at benytte denne, skyldes formentligt Cerealia Unibakes decentrale placering i Hatting by. 5.4 VirkemidlerI det følgende beskrives de forskellige virkemidler, der kan anvendes til at nedsætte andelen af soloture med personbil til Cerealia Unibake. Virkemidlerne kan deles op på følgende 4 hovedoverskrifter:
I det følgende er de forskellige tiltag indenfor hver hovedgruppe beskrevet, og der er opsat mål for de første 3 hovedgrupper. Fordelingen af afstande tyder på, at det mest er ansatte fra selve Hatting by, der cykler og går, mens stort set alle andre kører i bil. Årsagerne til, at så få ansatte med under 6 km til arbejde cykler eller går, kan være, at bilen skal bruges i arbejdstiden. Det kan være pga. at en stor del af cykelturen foregår langs landevej gennem åbent land uden belysning, eller pga. at der mangler cykelstier på dele af vejene igennem Hatting. Skifteholdene er en væsentlig barriere for brugen af cykel, idet mange ansatte møder enten meget tidligt eller får fri meget sent. Som mål sættes, at flere af de ansatte, der har under 6 km til arbejde, skal benytte cyklen. Pga. Cerealia Unibakes placering er målgruppen af bilister, der kan overflyttes til cykel, begrænset, og effekten af virkemidlet vil således også være begrænset. Årsagen til, at 6 km vælges som den maksimale afstand, hvor det anses for sandsynligt at overflytte bilister til cykel, er, at en sådan tur kan køres på ca. 20 minutter, hvilket kun er omkring 10 min. mere end den samme tur ville tage i bil. En cykeltur på 6 km kræver desuden ikke, at cyklisten er i meget god fysisk form for at kunne gennemføre turen. Transportmiddelfordelingen for ansatte med under 6 km. til arbejde er som i efterfølgende tabel: Tabel 5
Pga. de problemer, der er nævnt ovenfor, vurderes at blot ca. 5% af turene i bil svarende til 2 bilture kan overflyttes til cykel og gang, således at kun 40 ansatte svarende til 49% af de ansatte i denne gruppe kører til arbejde i bil som chauffør. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Flere, der benytter kollektiv transport Kun 12 af de ansatte svarende til 3% af alle ansatte benytter bus, og ingen benytter tog til arbejde. De ansatte, der kører med bus, har alle mellem 6 og 15 km til arbejde. 300 ansatte svarende til 75% mener, at forbindelserne til Hatting er mindre gode eller dårlige. Kun ansatte, der bor i Hatting eller Horsens, opfatter de kollektive forbindelser som gode eller meget gode. Afgangstiderne både til og fra Hatting varierer meget. Der er ikke faste minuttal for afgangene, ligesom der er spring i intervallerne mellem busserne selv midt på dagen. De mange buslinier, der skal holdes styr på, bidrager til at øge forvirringen omkring den kollektive transport. De ansatte, der møder meget tidligt eller får fri meget sent, har slet ikke mulighed for at anvende offentlig transport. At de ansatte ikke benytter tog skyldes, at de derefter skal cykle eller køre i bus og senere gå for at komme det sidste stykke til arbejde. Afstanden fra stoppestederne i Hatting til "Bake-off" og produktionsafdelingen er ca. 1 km, hvilket er langt at gå efter en bustur. Det bør undersøges, om det vil være muligt at indsætte direkte busser til Cerealia Unibakes afdelinger på de tidspunkter, hvor mange møder samtidigt. Disse direkte busser kan evt. have opsamlingssteder forskellige steder i Horsens. Som mål sættes, at flere af de ansatte, der har over 6 km til arbejde, skal benytte kollektiv transport. Der er et stort potentiale for overflytning af bilister til kollektiv transport, men dette dog under forudsætning af, at der indsættes direkte busser til Horsens Banegård. Transportmiddelfordelingen for ansatte med over 6 km. til arbejde er som i efterfølgende tabel: Tabel 6
Pga. at Cerealia Unibake ligger decentralt i forhold til den kollektive trafik, og det ikke er realistisk at få ret mange ruter til Hatting, anses det kun for sandsynligt, at ca. 5% af turene over 6 km med bil svarende til ca. 14 ture kan overflyttes til kollektiv transport. Derefter vil kun 256 ansatte i denne gruppe svarende til ca. 81% køre til arbejde i egen bil. Som en forudsætning for overflytningen sættes, at der indsættes direkte forbindelser til Horsens Banegård, når mange ansatte møder og får fri. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Fordelingen af ansatte på, om de kører i bil som chauffør eller som passager, svarer til, at belægningen i bilerne i dag er 1,04 personer pr. bil, hvis det antages, at alle passagererne kører med deres kolleger til arbejde. En oplagt løsning på, at så mange kører i bil som chauffør, vil være, at virksomheden satser på at få sine ansatte til at køre sammen. På grund af skifteholdsarbejdet har ansatte fra samme lokalområde ikke nødvendigvis fordel af at køre sammen, men som tidligere nævnt møder de fleste ansatte mellem 7.00og 8.00 eller mellem 14.00 og 15.00og tager hjem mellem 15.00 og 16.00 eller kl. 23.45. Med den store andel af solobilister, tyder meget på, at der enten er stort potentiale for samkørsel, eller at samkørsel netop ikke er muligt pga. beliggenheden eller skiftende arbejdstider. Som mål sættes, at flere af de ansatte, der kører i bil, skal køre sammen. Transportmiddelfordelingen for alle ansatte er som i efterfølgende tabel: Tabel 7
Pga. skifteholdsarbejdet og den decentrale beliggenhed anses det kun muligt at reducere bilturene via samkørsel med ca. 5% svarende til 16 ture. Dermed vil kun ca. 296 svarende til 74% af de ansatte køre til arbejde som chauffør. Dette svarer til, at belægningen i bilerne øges fra 1,04 til 1,09. Målet søges opnået ved følgende virkemidler:
Følgende virkemidler kan søges anvendt til at reducere de ansattes transportbehov: 5.5 Implementering af virkemidlerI det følgende er alle virkemidlerne opstillet efter, hvem der er ansvarlig for virkemidlets gennemførelse. Virkemidlerne for Cerealia Unibake er opdelt på de virkemidler, virksomheden agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, som der derfor endnu ikke er sat tidshorisont på. Virkemidler, der foreslås gennemført:
Virkemidler, der overvejes gennemført
Virkemidlerne for Horsens Kommune er opdelt på de virkemidler, kommunen agter at indføre indenfor en tidshorisont på 3 år og de virkemidler, der i øvrigt overvejes udført, som der derfor endnu ikke er sat tidshorisont på. Virkemidler, der foreslås gennemført:
5.6 Forventet effektOvenfor er opridset en række virkemidler, der implementeret hver for sig vil give den anførte reduktion i antallet af bilture som chauffør til Cerealia Unibake. Idet der er overlap i målgruppen, der skal flyttes fra bil til cykel, kollektiv trafik og samkørsel, kan den samlede reduktion i bilture ikke summeres, men skal beregnes ud fra målgrupperne. På skemaform ser reduktionen i antallet af bilture til Cerealia Unibake ud som følger: Tabel 8
Den reduktion, hvert enkelt af virkemidlerne vil give, afhænger af, om der er udført andre virkemidler for samme målgruppe. Derfor er der angivet en minimums- og en maksimumseffekt for hvert af virkemidlerne. Maksimumseffekten for det enkelte virkemiddel vil kunne forventes, hvis alene dette virkemiddel implementeres, men hvis effekten af virkemidlerne summeres, vil det være de mindste effekter, der beregnes til at være de reelle effekter. Den samlede reduktion i antallet af ture bliver således 31 ture, svarende til, at den samlede andel af ansatte, der selv kører til arbejde i bil, reduceres fra 312 (78%) til 281 (70%). Ud over ovennævnte reduktion i antallet af bilture vil der komme en miljøgevinst, hvis et eller flere af tiltagene under øvrige virkemidler gennemføres. 5.7 EvalueringEfter en periode på 1-2 år efter gennemførelsen af pendlerplanen foretages en ny spørgeskemaundersøgelse for at undersøge, om tiltagene i forbindelse med pendlerplanen har medført ændringer i transportmønstre og vaner. Som udgangspunkt skal spørgeskemaundersøgelsen være udformet på samme måde som den spørgeskemaundersøgelse, Horsens Kommune gennemførte i oktober 1998. Den nye spørgeskemaundersøgelse skal yderligere indeholde spørgsmål om de tiltag, der er vedtaget i pendlerplanen, og om disse har haft indflydelse på transportmiddelvalget, f.eks. om mulighederne for hjemmearbejde er til stede, og om de bliver udnyttet, om de ansatte er flyttet for nyligt, og om bopælen var valgt i forhold til afstand til Cerealia Unibake, om ansatte generelt har ændret transportvaner pga. pendlerundersøgelsen. Den nye spørgeskemaundersøgelse udføres i oktober, og de samlede fordelinger af bilture som chauffør sammenlignes med målet opsat i pendlerplanen. En simpel tælling af antallet af bilture til Cerealia Unibake kunne også være en mulig evalueringsmetode, men ved en tælling vil det være nødvendigt at korrigere for forskelle pga. at kun 52% har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen, jf. uddybningen i afsnit 3. Desuden kan der være besøgende, som ikke skal medregnes. Hvis der ønskes gennemført en tælling, kan denne således ikke sammenlignes direkte med spørgeskemaundersøgelsen, og der bør også laves en før-tælling af antallet af bilister, før virksomheden påbegynder tiltag til reduktion af bilismen.
|
|