Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune

Bilag 10
10 Vurdering af to samkørselsdatabaser

10.1 Indledning
10.2 www.pendler.net
10.3 www.pendlerservice.dk
10.4 Sammenligning af databaser


10.1 Indledning

I efteråret 1996 gav Miljøstyrelsens tilskudsordning "Bytrafikprojektet" tilskud til at gennemføre projektet "Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune". Projektet er udført i samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Vejle Amt, Horsens Kommune og RAMBØLL NYVIG.

Det overordnede formål med projektet var at undersøge og udvikle muligheden for, at pendling mellem bolig og arbejde sker på en mere miljømæssig forsvarlig måde, end det nu er tilfældet. Målet med projektet er således at kortlægge transportarbejdet til og fra 5 udvalgte virksomheder og skoler for siden at udarbejde individuelle pendlerplaner for de involverede.

Etablering af og anvendelse af samkørselsdatabaser er et af virkemidlerne i samtlige pendlerplaner for virksomhederne. I forbindelse med projektet Grøn Horsens Kommune har fået tilbud på to samkørselsdatabaser: www.pendler.net og www.pendlerservice.dk. Der findes foruden ovennævnte pendledatabaser et antal mindre og mere lokale databaser, hvoraf de fleste retter sig mod enten lokale områder eller virksomheder. Disse vurderes på nuværende tidspunkt ikke at være relevante for Horsens Kommune.

I følgende notat foretages en kort sammenligning af Danmarks to største samkørselsdatabaser med internetadresserne www.pendler.net og www.pendlerservice.dk med henblik på at vejlede Horsens Kommune i, hvilken database, der er pt. er den mest brugervenlige og gavnlige for kommunen.

I det følgende vil grundprincipperne i de to databaser blive beskrevet meget kort med fokus på brugervenligheden og den generelle anvendelighed, og til slut vil de to databaser blive sammenlignet.

10.2 www.pendler.net

Pendlernet er en database, der er udviklet af pendler.net i samarbejde med Vejdirektoratet. Samkørselsdatabasen er døgnåben på Vejdirektoratets hjemmeside eller på egen internetadresse.

10.2.1 Tilmelding

En person med Internetadgang kan oprette en konto med information om kørselsbehov. Personen kan enten tilbyde kørsel, søge kørselslejlighed eller både tilbyde og søge kørsel.

Personen oplyser hjem- og arbejdsadresse samt telefonnummer og e-mail adresse. Der ud over indtastes oplysninger om afgangstidspunkt fra hjem og arbejde samt om hvor mange dage om ugen, personen pendler. Der er mulighed for at tilføje bemærkninger som f.eks. ikke ryger, flextid, rutevalg eller andet.

10.2.2 Søgemetode

Når en person er optaget i www.pendler.net, vil personens køremønster blive sammenlignet med de data som allerede findes i databasen. 30 sekunder efter tilmeldingen får personen tilsendt en e-mail, der bekræfter tilmeldingen samt en e-mail med de 10 pendlerprofiler fra databasen som passer bedst til netop denne persons køremønster. Her ud over modtager tilmeldte personer en e-mail, hvis der senere dukker en god "match" op.

Det er derefter op til den enkelte person selv at tage kontakt til den eller de andre tilmeldte, personen ønsker at pendle sammen med.

Personer matches indenfor et interval af 15 minutter på afgangstider, men findes der ikke match inden for dette tidsrum, fremsendes de 10 bedste pendlerprofiler uafhængigt af tidspunkt.

Der er mulighed for at lægge flere ruter ind f.eks. med forskellige mødetider eller lign. så flere oplysninger kan kombineres.

Foruden de 10 profiler, der automatisk tilsendes, er det muligt vha. Pendler.nets fire søgemaskiner selv at søge efter personer, der helt eller delvist matcher personens pendlerprofil.

  1. Tekstsøgning:
    Her er det f.eks. muligt at søge på bynavne. Pendler personen f.eks. fra Frederikshavn kan personen søge på dette bynavn. Efter et par sekunder melder databasen tilbage med oplysninger om hvem der ligeledes pendler til og fra Frederikshavn.
  2. Grafisk søgning:
    Ved hjælp af den grafiske søgemaskine er det muligt finde andre pendlere fra samme lokalområde. Søgemetoden er meget præcis, men tager lidt længere tid at benytte end den tekstbaserede.
  3. Email søgning
    Hvis en person arbejder for en større virksomhed, kan personen finde kolleger der også er tilmeldt i pendler.net ved at søge på endelsen i email adressen. Arbejder personen f.eks. for Novo Nordisk så søges på 'novo.dk' eller arbejder personen for Danmarks Radio så søges på 'dr.dk'.
  4. Postnummer søgning
    Her er det muligt at søge på postnumre. Der angives postnummer på hjemadresse og postnummer på arbejdsadresse.

Sandsynligheden for at finde en pendlerpartner er størst i de kommuner der deltager i samarbejdet, pga. der i de kommuner er flest tilmeldte, men det kan også lade sig gøre at finde match, hvis man ikke bor eller arbejder i én af de kommuner, der deltager.

10.2.3 Supplerende ydelser til kommunen

Ved en kommunes indtræden i Pendler.net yder Vejdirektoratet og Pendler.net følgende ydelser:

  1. Pendler.net integreres på kommunens hjemmeside som en adgangsside, eller kommunen får en adgangsside til Pendler.net med navn, telefonnummer, faxnummer for den eller de lokale kontaktpersoner for pendlerordningen. Adgangssiden indeholder alle væsentlige funktioner fra pendlerdatabasen (tilmelding, afmelding. Generelle informationer, lokale informationer samt søgning)
  2. Kommunen får adgang til statistiske oplysninger over antallet af pendlere, der benytter databasen, samt over antallet af pendlere, der har fundet sig en partner via databasen.
  3. Vejdirektoratet og Pendler.net er ansvarlig for drift, vedligehold og fortsat udvikling af computerprogrammer til styring af samkørselsdatabasen.
  4. Kommunen får kvartalsvist tilsendt et nyhedsbrev med informationer om antallet af brugere samt en beskrivelse af nye tiltag indenfor ordningen. Endvidere vil resultater for andre kommuner blive beskrevet.
  5. Vejdirektoratet forestår landsdækkende markedsføring af databasen via Vejdirektoratets hjemmeside samt publikationer som Motorvej 99, Europaguide, Sommer- og Vintertrafik mv. gennem TrafikInformationsCenteret og Info-terier og serviceanlæg langs motorvejsnettet mv.

10.2.4 Tilmeldte kommuner

13. september 2001 var 6168 personer, 112 firmaer og følgende 121 kommuner tilmeldt Pendler.net (kommunens tilmeldingsdato står i parentes):

Tabel 1
Oversigt over kommuner, der pr. 18. juli 2000 var tilmeldt Pendler.net

Aakirkeby Kommune (28 aug. 2000)

Kolding kommune (3 aug. 2000)

Aarup Kommune (18 apr. 2000)

Korsør Kommune (6 nov. 2000)

Albertslund Kommune (20 mar. 2000)

Langebæk Kommune (16 jan. 2000)

Allerød Kommune (22 feb. 2000)

Ledøje-Smørum Kommune (23 mar. 2000)

Allinge-Gudhjem Kommune (28 aug.2000)

Lejre Kommune (20 Juni 2000)

Assens Kommune (24 apr. 2001)

Lyngby Taarbæk Kommune (20 mar. 2000)

Augustenborg Kommune (28 apr. 2000)

Maribo Kommune (30 sep. 2000)

Ballerup Kommune (8 feb. 2000)

Møn Kommune (16 jan. 2000)

Billund Kommune (25 jan.2000)

Munkebo Kommune (7 mar. 2000)

Birkerød Kommune (16 dec.1999)

Næstved Kommune (31 okt. 2000)

Bjergsted Kommune (22 dec.1999)

Nakskov Kommune (30 aug. 2000)

Bjerringbro Kommune (14 jan. 2000)

Nexø Kommune (28 aug. 2000)

Bramming Kommune (6 nov. 2000)

Nibe Kommune (17 jan. 2000)

Brøndby Kommune (20 mar. 2000)

Nykøbing F. Kommune (23 maj 2000)

Dragør Kommune (tilmeldt 20 mar. 2000)

Nykøbing-Rørvig Kommune (21 sep.2000)

Dragsholm Kommune (9 mar. 2000)

Odder Kommune (10 feb. 2000)

Egebjerg Kommune (18 apr. 2000)

Odense Kommune (3 mar. 2000)

Esbjerg Kommune (29 aug. 2000)

Ølgod Kommune (25. jan. 2000)

Faaborg Kommune (2 feb. 2000)

Pandrup Kommune (3 feb. 2000)

Fakse Kommune (16 mar. 2000)

Præstø Kommune (16 jan. 2000)

Fjends Kommune (8 dec. 2000)

Randers Kommune (19 jan. 2000)

Fladså Kommune (16 jan. 2000)

Ringe Kommune (27 apr. 2000)

Fredensborg Humlebæk Kom. (3 jan.2000)

Ringsted Kommune (30 aug. 2000)

Fredericia Kommune (17 mar. 2000)

Rødovre Kommune (20 mar. 2000)

Frederiksberg Kommune (20 mar. 2000)

Rønne Kommune (28 aug. 2000)

Frederikshavn Kommune (16 mar. 2000)

Roskilde Kommune (14 apr. 2000)

Frederikssund Kommune (23 mar. 2000)

Ry Kommune (25 jan. 2000)

Gedved Kommune (13 okt. 2000)

Silkeborg Kommune (18 maj 2000)

Gentofte Kommune (20 mar. 2000)

Sindal Kommune (10 mar. 2000)

Give Kommune (2 maj 2001)

Skagen Kommune (20 mar. 2000)

Gladsaxe Kommune (20 mar. 2000)

Skanderborg Kommune (3 mar. 2000)

Glostrup Kommune (16 dec.1999)

Skibby Kommune (23 mar. 2000)

Gørlev Kommune (18 mar. 2000)

Skive Kommune (24 mar. 2000)

Gundsø Kommune (23 mar. 2000)

Skjern Kommune (26 jan. 2000)

Hadsten Kommune (19 dec. 2000)

Skørping Kommune (22 dec. 1999)

Hadsund Kommune (14 apr. 2000)

Slagelse Kommune (17 aug. 2000)

Hals Kommune (20 feb. 2000)

Slangerup Kommune (23 mar. 2000)

Hasle Kommune (28 aug. 2000)

Søllerød Kommune (20 mar. 2000)

Haslev Kommune (12 jan.2000)

Stenløse Kommune (23 mar. 2000)

Helsingør Kommune (25 feb. 2000)

Støvring Kommune (28 sep. 2000)

Herlev Kommune (20 mar. 2000)

Stubbekøbing Kommune (16 jan. 2001)

Herning Kommune (18 aug. 2000)

Svendborg Kommune (26 apr. 2000)

Hinnerup Kommune (14 dec.1999)

Svinninge Kommune (18 jan. 2000)

Hjørring Kommune (16 dec.1999)

Sydfalster Kommune (3 maj 2000)

Hobro Kommune (15 sep. 2000)

Sæby Kommune (22 feb. 2001)

Høje Taastrup Kommune (20 mar. 2000)

Tårnby Kommune (20 mar. 2000)

Holbæk Kommune (28 juni 2000)

Tjele Kommune (14 jan. 2000)

Holmegaard Kommune (7 mar. 2000)

Tommerup Kommune (7 jan.2000)

Holstebro Kommune (22 aug. 2000)

Tørring Uldum Kommune (20 jan. 2000)

Horsens Kommune (1 jan. 2001)

Trundholm Kommune (13 sep. 2000)

Hundested Kommune (10 jan.2000)

Ullerslev Kommune (3 feb. 2000)

Hvidovre Kommune (20 mar. 2000)

Værløse Kommune (20 mar. 2000)

Hvorslev Kommune (14 jan.2000)

Vallensbæk Kommune (20 mar. 2000)

Ikast Kommune (30 aug. 2000)

Vejle Kommune (16. mar. 2000)

Ishøj Kommune (20 mar. 2000)

Viborg Kommune (25. feb. 2000)

Jægerspris Kommune (23 mar. 2000)

Vordingborg Kommune (16. jan. 2000)

Jernløse Kommune (28 nov. 2000)

Ølstykke Kommune (23 mar. 2000)

Kerteminde Kommune (7 feb. 2000)

Ørbæk Kommune (1 maj 2000)

Kjellerup Kommune (14 jan. 2000)

Århus Kommune (14 aug. 2000)

Københavns Kommune (20 mar. 2000)

Årslev Kommune (9 mar. 2000)

10.2.5 Økonomi

Prisen for implementering af pendler.net for den enkelte kommune er fastsat for en periode af 1 år gældende fra den 1. januar 2000:

Tabel 2
Økonomi ved investering i Pendler.net

Antal indbyggere i kommunen

Årlig udgift ekskl. moms

under 15.000

4.000 kr.

over 15.000

8.000 kr.

10.3 www.pendlerservice.dk

Pendlerservice er udarbejdet i samarbejde mellem Kraks Forlag og Pendlerkontoret i Hillerød Kommune

10.3.1 Tilmelding

En person med Internetadgang kan oprette en konto med information om kørselsbehov. Personen kan enten tilbyde kørsel, søge kørselslejlighed eller både tilbyde og søge kørsel.

Personen oplyser hjem- og arbejdsadresse samt telefonnummer og e-mail adresse. Der ud over indtastes oplysninger om afgangstidspunkt fra hjem og arbejde samt om hvor mange dage om ugen, personen pendler. Desuden indtastes oplysninger om, hvor langt personen vil bevæge sig væk fra sin normale rute for at samle passagerer op eller evt. hvor langt en passager kan transportere sig selv før og efter opsamling. Der er mulighed for at tilføje bemærkninger som f.eks. ikke ryger, flextid, rutevalg eller andet.

10.3.2 Søgemetode

Når en person er tilmeldt pendlerservice, identificerer databasen andre personer, man kan køre sammen med, og der sendes en e-mail til de pågældende personer. Derefter er det op til de tilmeldte at kontakte hinanden for at lave den endelig aftale.

Søgningen er fuldautomatisk, og alle oplysningerne skal gives, før systemet søger. Brugerens adresse verificeres af systemet, og det vil være muligt at få vist kort med såvel hjem- som arbejdsadresse samt evt. opsamlingssted, der ikke ligger på nogen af de to adresser.

Der er mulighed for at lægge flere ruter ind f.eks. men forskellige mødetider, forskellige gangafstande eller lign. så flere forskellige oplysninger kan kombineres.

10.3.3 Supplerende ydelser til kommunen

Pendlerservice tilbyder kommunen følgende supplerende ydelser:

  1. Landsdækkende markedsføringssamarbejde med bl.a. Kraks Hjemmeside
  2. Lokal markedsføringssamarbejde sammen med andre kommuner. Bl.a. benyttes erfaringer fra Hillerød Kommunes Pendler Kontor.
  3. Adgang til resultater med bl.a. data over tilmeldinger og match resultater.
  4. Mulighed for analyser over adresser og ruter fra databasen
  5. Teknisk hjælp fra Kraks IT Support
  6. Profilering af kommunen på bl.a. forsiden af internet-stederne www.pendlerservice.dk og på www.Krakskort.dk .

10.3.4 Tilmeldte kommuner

Pr. 13. september 2001 var i alt 4212 personer, 10 firmaer og følgende 60 kommuner tilmeldt Pendlerservice:

Tabel 3
Oversigt over kommuner, der pr. 18. juli 2000 var tilmeldt Pendlerservice

Aabenraa Kommune

Jægerspris Kommune

Aabybro Kommune

Karlebo Kommune

Kommune Aalborg

København Kommune

Albertslund Kommune

Køge Kommune

Allerød Kommune

Ledøje-Smørum Kommune

Ballerup Kommune

Lundtoft Kommune

Bov Kommune

Lyngby-Taarbæk Kommune

Bredebro Kommune

Løgumkloster Kommune

Broager Kommune

Nordborg Kommune

Brøndby Kommune

Nørager Kommune

Dragør Kommune

Pandrup Kommune

Fredensborg-Humlebæk Kommune

Ringsted Kommune

Fredericia Kommune

Rosenholm Kommune

Frederikssund Kommune

Rødekro Kommune

Frederiksværk Kommune

Rødovre Kommune

Gentofte Kommune

Skibby Kommune

Gladsaxe Kommune

Skærbæk Kommune

Gundsø Kommune

Skævinge Kommune

Haderslev Kommune

Slangerup Kommune

Hadsten Kommune

Stenløse Kommune

Hammel Kommune

Sundeved Kommune

Helsinge Kommune

Søllerød Kommune

Helsingør Kommune

Sønderborg Kommune

Herlev Kommune

Tinglev Kommune

Hillerød Kommune

Tårnby Kommune

Hirtshals Kommune

Tønder Kommune

Hvidovre Kommune

Vallensbæk Kommune

Høje-Taastrup Kommune

Vinderup Kommune

Højer Kommune

Værløse Kommune

Ishøj Kommune

Ølstykke Kommune

10.3.5 Økonomi

Prisen for implementering af Pendlerservice for den enkelte kommune er ifølge tilbud af 26. januar 2000:

Tabel 4
Økonomi ved investering i Pendlerservice

Antal indbyggere i kommunen

Årlig udgift ekskl. moms

under 15.000

4.000 kr.

15.000-40000

10.000 kr.

40.000-70.000

15.000 kr.

10.4 Sammenligning af databaser

10.4.1 Brugervenlighed

Hvordan brugere af databaser opfatter brugervenligheden af disse vil altid være individuelt. Nogle brugere ønsker muligheden for selv at søge aktivt, mens andre brugere vil have deres pendlerpartnere udvalgt uden selv at gøre andet end at indtaste navn og adresse. Hvad der her er listet op om brugervenligheden, vil således ikke dække opfattelsen hos enhver borger i Horsens Kommune.

Begge samkørselsdatabaser er meget enkle at benytte, og brugeren ledes nemt igennem selve søgningen.

Pendler.net giver både mulighed for fuldautomatisk søgning og for, at brugeren selv kan finde en pendlerpartner i databasen via de 4 søgemaskiner. Dette ses som en stor fordel for de, der ikke umiddelbart får hits og selv har nok kendskab til databasen til at søge i denne. I Pendlerservice er dette ikke en mulighed.

I Pendler.net gives, selvom der ikke er 100% overensstemmelse mellem ruter og tidspunkter mellem to personer, alligevel et bud på de 10 bedste hits. I Pendlerservice skal der være fuld overensstemmelse, hvilket betyder, at personer med flextid, der er villige til at flexe efter deres pendlerpartnere måske kun kan få kontakt, hvis de indtaster mange forskellige ruter.

Mht. kortene i Pendlerservice ses disse som mindre vigtige, idet de fleste pendlere, der allerede kører i bil til arbejde på forhånd kender deres rute, og ved kontakt til andre personer alligevel skal aftale et opsamlingsstedsted.

Pendlerservice understreger, at den tager specielt hensyn til personer, der søger passagerer. Dette fordi de personer, der stiller bil til rådighed er de vigtigste i systemet. Derfor lader de også førerne angive, hvor langt disse har ønske om at fravige deres rute for at samle passagerer op. For at denne funktion skal fungere, kræver det dog, at førerne faktisk opgiver en fravigelse af ruten, således at det ikke kun er passagererne, der skal flytte sig for at blive samlet op. I Pendler.net vil denne fravigelse fra ruten blive aftalt indbyrdes mellem de to pendlerpartnere, hvis der ikke er andre personer, der matcher.

Pendlerservice lader brugerne være anonyme, idet de kun oplyser e-mailadresse og hjem- og arbejdskommuner. Dette kan være en stor fordel for enkelte personer, der ønsker at være anonyme.

10.4.2 Begrænsninger pga. antal tilmeldte kommuner og pendlere

Den vigtigste konkrete forskel på de to databaser er, at Pendler.net ikke som Pendlerservice begrænser sig til at have en tilmeldt og betalende kommune som start eller endestation. Pendler.net giver således mulighed for, at en person, der kører fra én ikke tilmeldt kommune til en anden ikke tilmeldt kommune kan medtage passagerer til eller fra tilmeldte kommuner. To næsten naboer fra Århus med arbejdssted i hhv. Horsens og Gedved kan således ikke få kontakt til at køre sammen, idet hverken Århus eller Gedved Kommune er tilmeldt Pendlerservice.

Jo flere der allerede er tilmeldt samkørselsdatabasen, des større er sandsynligheden for at finde en pendlerpartner. Pr. 13. september 2001 var dobbelt så mange kommuner tilmeldt Pendler.net som Pendlerservice. Samtidig havde Pendler.net knap 50% flere tilmeldte personer og over 10 gange så mange firmaer. Det skal understreges, at der ikke er oplysninger om lokaliseringen af de tilmeldte.

10.4.3 Supplerende ydelser

Der er ikke den store forskel på de supplerende ydelser, der følger med investering i de to samkørselsdatabaser. Begge tilbyder installation og vedligeholdelse af databasen sammen med en reklame for kommunen bl.a. på nettet. Yderligere er der i begge tilfælde mulighed for at få statistiske oplysninger om turene i databasen.

10.4.4 Økonomi

For en kommune som Horsens vil udgifterne til en samkørselsdatabase være:

Tabel 5
Økonomi ved investering i en samkørselsdatabase31.

Databasens navn

Årlig udgift ekskl. moms

Pendlerservice

15.000 kr.

Pendler.net

8.000 kr.

 

31 Priser pr. 1.1.2001.
[Tilbage]