Omkostningerne er beregnet på årsbasis og forventes at være gældende i et antal år
ud i fremtiden. Det forventes at omkostningerne gradvist vil falde over tiden på grund af
den fortsatte nyudvikling på området samt den internationale politiske situation (se
nedenfor). Det er meget usikkert, hvor mange år der vil gå, førend
substitutionsomkostningerne er forsvindende små. Idet udviklingen af blyfrie produkter
allerede er langt inden for alle fire anvendelsesområder forventes
substitutionsomkostningerne allerede inden for en 10-årig tidshorisont at være så godt
som ikke-eksisterende. For fiskeredkaber er dette forhold dog noget usikkert.
7.1.2 Den internationale og danske markedssituation
Forbudet mod bly er kun gældende for Danmark og omfatter således import og salg
af blyholdige produkter i Danmark, mens eksport til udlandet ikke er omfattet.
En sådan situation ændrer konkurrenceforholdene for de danske virksomheder, hvilket
kan være både til skade og gavn samfundsøkonomisk.
En række danske producenter af blyholdige produkter omfattet af blybekendtgørelsen
producerer i dag til såvel det danske som det udenlandske marked. Ved indførelse af
blyforbudet betyder det således, at virksomheden skal køre med en dobbeltproduktion af
blyfrie produkter til Danmark og de traditionelle (blyholdige) produkter til udlandet.
Virksomheden kan selvfølgelig forsøge også at sælge de blyfrie produkter i udlandet,
men konkurrencesituationen vil i de fleste tilfælde gøre dette svært. Ifølge flere
producenter inden for fiskeredskabsindustrien og enkelte inden for plastindustrien vil
forbudet sandsynligvis medføre, at den danske blyholdige produktion til eksport
nedlægges.
På det danske marked betyder forbudet, at udenlandske virksomheder nu tilsvarende kun
må sælge blyfrie produkter her. Da forbudet kun gælder Danmark vil langt de fleste
udenlandske virksomheder vurdere, at markedet er for lille til at starte en udvikling og
produktion af blyfrie produkter. Det betyder således, at konkurrencen på det danske
marked vil blive langt mindre og stort set kun bestå af danske virksomheder.
Det kan være både godt og dårligt set med danske øjne. På den ene side betyder den
manglende udenlandske konkurrence, at eventuelt overskud, der før tilfaldt udenlandske
virksomheder fra salg af produkter på det danske marked, nu tilfalder danske
virksomheder. På den anden side vil den mindre konkurrence i nogle tilfælde skabe en
monopollignende situation, fordi der kun findes en eller ganske få danske producenter på
området. Monopol forventes normalt at have velfærdsforringende effekt på et samfund.
De økonomiske konsekvenser for det danske samfund afhænger også af den
fremtidige udvikling i resten af Europa. Et vigtigt forhold er, om og hvornår der kommer
et tilsvarende forbud i EU. Hvis et sådant kommer forholdsvis hurtigt, har danske
virksomheder på relativt kort sigt mulighed for at udnytte deres udvikling af blyfrie
produkter til salg på et langt større marked. Jo længere tid der går, før et
eventuelt EU forbud kommer, desto længere tid ude i fremtiden vil en sådan eventuel
gevinst for danske virksomheder opstå, og den bliver således af mindre betydning.
Det er uvist, hvor lang tid, der vil gå, førend EU følger efter med et omfattende
blyforbud. Der er dog på nuværende tidspunkt tydelige tegn på, at EU bevæger sig i
retning af bredere regulering af bly i produkter. De kommende direktiver om udrangerede
køretøjer og elektroniske/elektriske produkter vil således indeholde forbud mod bly
(samt andre ubehagelige stoffer). I EU-Kommissionens grønbog om PVC er der endvidere
forslag om, at blystabilisatorer skal afvikles.
Der findes forskellige opfattelser af, hvorvidt et udviklingsmæssigt forspring på det
internationale marked vil være en fordel på længere sig. En række teorier om
økonomisk vækst peger også i den anden retning, idet de på længere sigt tilskriver
virksomheder, der kan kopiere forsknings- og udviklingsresultater udført af de førende
virksomheder, en større økonomisk fordel end den førende virksomhed27.
Da der ikke finder særlig beskatning sted af bly eller alternativerne, forventes der
ikke større ændringer i statens provenu som følge af blybekendtgørelsen.
Momsen gør, at meromkostninger båret af private brugere af de fordyrede produkter vil
indbringe staten en merindtjening. Imidlertid vil meromkostnngen betyde, at de private
forbrugere må nedsætte deres forbrug tilsvarende af andre produkter, idet de har en
uændret budgetrestriktion. Således kan der ikke forventes gevinster i form af
momsindtægter for staten.
Imidlertid må der forudses en række omkostninger i forbindelse med administration og
håndhævelse af forbudet. Salget af produkter, der er mistænkt for at indeholde bly, må
kontrolleres. Endvidere omfatter forbudet mod metallisk bly ikke anvendelse af bly til
reparation og vedligeholdelse. I mange tilfælde vil der være en gråzone, hvor det kan
diskuteres, om der er tale om reparation/vedligeholdelse, eller om der er tale om nye
produkter. Der må forventes, at producenter, for hvilke substitutionen forekommer dyr,
vil benytte sig af en sådan mulighed for at kategorisere en given aktivitet som
reparation og vedligeholdelse.
Det er ikke muligt at vurdere størrelsesorden af de omkostninger der kræves for at
administrere og håndhæve bekendtgørelsen.
Denne analyse omfatter ikke miljøbenefits, og der er dermed tale om en
cost-effectiveness analyse, der vurderer omkostningerne ved at opnå en given
miljøeffekt.
Imidlertid er det vigtigt, at man i anvendelsen af denne analyses resultater er
opmærksom på at netto-miljøeffekterne kan være forskellige afhængigt af, hvilket
anvendelsesområde og alternativ, man kigger på. For det første er blys
miljøpåvirkninger sandsynligvis forskellige afhængigt af, om det anvendes i det ene
eller det andet produkt og særligt afhængigt af, hvordan man normalt bortskaffer det
inden for de forskellige anvendelser. For det andet kan der være en række mere eller
mindre negative miljøkonsekvenser ved det valgte alternativ. Som det f.eks. blev nævnt
under fiskeredskaber, er man i tvivl om, hvorvidt der kommer en betydelig positiv
netto-miljøgevinst ved at substituere bly med zink.