Indsamling af data vedrørende erfaringer fra udenlandske og nationale
miljømærkeordninger, der har udarbejdet kriterier for tekstilprodukter er den første
aktivitet. Data er indsamlet gennem litteraturstudier samt skriftlig henvendelse til de
ansvarlige for miljømærkeordningerne. Informationen om de forskellige miljømærker er
sammenfattet i en oversigt, der illustrerer hovedelementerne i de forskellige ordninger.
Sideløbende med dataindsamlingen er der udarbejdet spørgsmål målrettet til de 3
grupper af aktører: producenter, detail handel og professionelle indkøbere. De
professionelle indkøbere repræsenterer forbrugeren. Spørgeskemaundersøgelsen er
herefter gennemført blandt udvalgte aktører i de enkelte grupper.
De indhentede oplysninger er bearbejdet og det er analyseret hvilke emner, der er behov
for få uddybet via interviews med udvalgte aktører indenfor de 3 grupper. Interviewene
er sammenfattet og resultaterne sammenholdt med resultater af spørgeskemaundersøgelsen
til en samlet analyse af væsentlige barrierer i branchen imod erhvervelse af
miljømærker.
Afslutningsvis opstilles på baggrund af barriererne forslag til virkemidler målrettet
til henholdsvis producenter, detailhandel og professionelle indkøbere.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|