Udover de ovenfor nævnte mærker, er det undersøgt, om der findes andre
miljømærker, som er relevante i Europa. Det hollandske miljømærke Milieukeur har
tidligere haft kriterier for tekstiler. De blev trukket tilbage, da EU-Blomsten blev
etableret for tekstiler. På det tidspunkt var der i øvrigt ingen miljømærkede
tekstilprodukter på det hollandske marked /8/. Et andet eksempel er det
tyske IVN (Internationaler Naturtextil Verband), som er et privat mærke for medlemmer af
IVN, der opdeler tekstilprodukterne i "BEST" og "BETTER" med
forskellige niveauer af krav til produktion, kvalitet og brug af kemikalier /18/.
Derudover findes internationale og nationale miljømærker for økologisk dyrket
bomuld. Blandt disse er EKO-quality (certificeringsorgan SKAL /12/) og
det svenske KRAV. De to mærker er ligeledes medtaget her.
Kravene i de enkelte mærker er på forskellige niveauer. For nogle mærker er der
udelukkende krav til det færdige produkt (f.eks. Økotex 100), for andre er der krav til
produktionen (f.eks. EU Blomsten og Svanen).
Nogle mærker har udelukkende fokus på økologisk produktion af bomuld, uld og andre
fibre (EcoLogo og til dels EKO) og inddrager ikke miljøaspekter ved fremstillingen af det
færdige tekstilprodukt.
Det skal bemærkes, at EU-Blomsten er udvalgt af branchen som det miljømærke, der
satses på i fremtiden.
I slutningen af 1980'erne var flere EU-lande i færd med at indføre nationale
miljømærkeordninger. Hvis en række lande nåede at implementere egne miljømærker,
kunne det komme i konflikt med EUs strategi om fri udveksling af varer mellem landene.
Mærkerne kunne komme til at virke som tekniske handelshindringer. For at modvirke dette,
blev forordningen vedtaget som en fælleseuropæisk miljømærkeordning i 1992.
Formålet med ordningen er at fremme udbud og efterspørgsel på produkter, der
belaster miljøet mindre end tilsvarende produkter. EU-blomsten skal give forbrugerne en
enkel og troværdig information om, at et produkt hører til blandt de mindst
miljøbelastende inden for en produktgruppe.
Ordningen kan bruges af alle producenter og importører, der afsætter produkter på
EU-markedet samt Norge, Island og Liechtenstein (EØS-landene).
Kriterierne fornyes som regel hvert tredje år, hvilket kræver fornyet ansøgning, for
fortsat at kunne bevise, at produktet lever op til de nye krav. Mærket tildeles således
for en bestemt produktionsperiode, der ikke kan strække sig ud over kriteriernes
gyldighedsperiode. Hvis kriteriernes gyldighed forlænges uden ændringer, kan mærkets
gyldighedsperiode forlænges i samme tidsrum. /6/
Kriterierne søges fastsat, så 5-30% af produkterne på markedet inden for en
produktgruppe vil kunne opfylde miljømærkets kriterier. Kriterierne udvælges ud fra
livscyklusvurderinger af, hvor de væsentligste miljøproblemer optræder.
For tekstilprodukter er det valgt at fokusere på reduktion af forurening af spildevand
i produktionskæden. Derudover dækker kravene også emissioner til luften, toksikologiske
forhold og produktets egenskaber under brug.
Der er specifikke krav vedrørende rester af økotoksiske og humantoksiske stoffer for
de enkelte fibertyper, som akryl, bomuld, elastan, hør, uld, kunstige cellulosefibre,
polyamid, polyester og polypropylen.
90% af alle anvendte spindeolier, voks og stoffer til efterbehandling skal være
bio-nedbrydelige. 95% af slettemidler skal være bionedbrydelige. Derudover er der krav
vedrørende COD og pH-værdi af spildevand.
Visse blødgørere, detergenter og kompleksdannere er ikke tilladt. Det gælder bl.a.
APEO og EDTA. Tetrachlorphenol (TCP) og pentachlorphenol (PCP) er ikke tilladt.
Flammehæmmere, bl.a. kræftfremkaldende, reproduktionsskadende eller skadelige for
vandmiljøet, er ikke tilladt.
Derudover er der en række specifikke krav vedrørende farvestoffer, blegemidler og
midler til depigmentering. Der er krav til indholdet af fri formaldehyd.
Niveauet afhænger af, om produktet er beregnet til babyer, er i berøring med huden
eller er beregnet til andre formål.
For det færdige produkt er der krav til farvebestandighed og krympning.
Ansøger skal vedlægge dokumentation jf. de krav, der stilles i de enkelte
produktkategorier. Kravene omfatter dokumentation fra blandt andet ansøger selv,
underleverandører og uafhængige laboratorier.
Ved ansøgning kan der være kontrol med lagerbeholdning, produktion,
regnskabsmateriale, vareprøver, analyseudstyr og indkøbsfortegnelse. Desuden vurderes
virksomhedens eventuelle kvalitets- og miljøstyringssystem, for at vurdere
pålideligheden af de miljømæssige registreringer. Der udføres også efterkontrol./7, 16/
Miljømærkesekretariatet er ansvarlig for kontrollen, som udføres ved ansøgning,
samt i mærkets gyldighedsperiode. /7, 16/
Miljømærkesekretariatet kan endvidere foretage stikprøvekontrol af mærkede
produkter på markedet. I tilfælde hvor kravene i det gældende kriteriesæt eller
betingelserne for anvendelsen af miljømærket ikke opfyldes, kan
miljømærke-sekretariatet inddrage licensen til at anvende Blomsten.
I dag findes der i Danmark en producent, der kan mærke sine produkter med
EU-Blomsten inden for produktgruppen duge og sengelinned /11/.
Derudover er der (pr. april 2000) 6 producenter i Frankrig og en i Italien, som har
opnået miljømærket Blomsten på deres produkter. Alle produkter er inden for gruppen
sengelinned /13/ med undtagelse af et produkt, som er T-shirts.
Udgifter til at deltage i ordningen er berammet til 3.500,- kr. for ansøgningen.
Derudover er der en årlig afgift på 0,15% af omsætningen i EØS af det mærkede produkt
som anvendelsesgebyr /7/.
Licens- eller registreringshaver skal hvert år ved årets afslutning indsende en
attesteret revisorerklæring til miljømærkesekretariatet. Erklæringen skal indeholde
oplysninger om årets omsætning af det miljømærkede produkt.
"BRA MILJÖVAL" mærket har eksisteret siden 1992 og er resultatet af en
proces, der begyndte i 1987. Bra Miljöval blev etableret som hjælp til de miljøbevidste
svenske forbrugere, på baggrund af Naturskyddsföreningen og andre aktørers arbejde for
at stoppe udledningen af klor fra papirindustriens blegning af papir /16/.
Ordningen betyder, at hvis en producent får accepteret en ansøgning om at bruge
mærket, lægger Naturskyddsföreningen navn til godkendelse af produktets
miljøegenskaber. Ordningen er indført i Sverige.
Det tilstræbes at vælge produktgrupper, der forbruges i stor mængde og som giver
anledning til en stor miljøpåvirkning. Bra Miljöval omfatter ikke produktgrupper, som
Naturskyddsföreningen vurderer er unødvendige, f.eks. blødgøringsmidler til vask af
tekstiler.
De generelle krav for mærkede produkter er, at 10-15% af det eksisterende marked skal
kunne kvalificere sig til mærket. Der stilles typisk krav om, at produkternes
indholdsstoffer er let nedbrydelige, ligesom deres virkning på vandorganismer vurderes.
Kravene kan være udformet som en positivliste og forbud mod at anvende visse stoffer.
Produkter af tekstiler med forskellig forædlingsniveau kan mærkes, f.eks. garn,
vævet stof eller en færdig plaid. Tekstilfibrene kan være alle slags naturfibre
(bomuld, hør, uld, silke, etc.) og kunstfibre af viskose, polyamid, polyester og akryl.
Derudover må der være iblandet op til 10 vægt % elastan eller andre fibre /2/.
Produktet må ikke være tilsat flammehæmmere. Der stilles ikke miljøkrav til
gummibånd, knapper, spænder eller andre detaljer. Kravene er opdelt i følgende
elementer:
A |
Krav til "Bra fibrar" (frivilligt)
|
B |
Krav til "Bra Beredning" (skal opfyldes)
|
C |
Krav til slutproduktet (skal opfyldes) |
Mærkning med "Bra fibrar" er frivillig. Hvis denne mærkning ønskes,
skal mindst 90% af fibrene kunne opfylde kravene, som bl.a. er, at 80 vægt % af fibrene
skal være returfibre. Returfibre kan være fremstillet af gammel beklædning eller være
spild fra konfektionsindustrien.
Derudover er der en række krav til henholdsvis naturfibre og syntetiske fibre.
Naturfibrene skal være baseret på økologisk dyrkning eller produktion (dyrehold). For
de syntetiske fibre gælder bl.a., at højst 30% må være baseret på jomfruelige fibre.
Specielle regler gælder for viskosefibre, bl.a. vedrørende udledning fra produktionen og
krav om, at hverken papirmassen, der bruges til fremstillingen eller selve fremstillingen,
må være baseret på klorblegning.
Alle produkter, der ønskes mærket, skal kunne opfylde alle krav, der vedrører
fremstillingen. Der er opsat krav til alle trin i fremstillingsprocesserne. For våde
processer er der generelt krav om, at udledte stoffer skal være let bionedbrydelige eller
genindvindes. Der er specifikke krav vedrørende COD og fosfor og rensningsgrad af det
udledte vand. Dispensationer kan gives for lande med tradition for lavere niveau for
spildevandsrensning. Derudover er der krav om max. energiforbrug på 70 MJ/kg tekstil.
Kemikalier skal generelt være let biologisk nedbrydelige for min. 85% af indholdet (i
henhold til OECD test 301) eller fuldstændig biologisk nedbrydelig (i henhold til OECD
test 302). Derudover er der specifikke krav vedrørende kemikalier. Der må bl.a. ikke
anvendes optisk hvidt, mineralolie baserede spinde olier, klorerede opløsningsmidler,
klorholdige blegemidler, bromerede flammehæmmere, fluorkulbrinter, polyurethan og PVC.
Farvestoffer, der fraspalter aromatiske aminer mistænkt for at være kræftfremkaldende,
må ikke anvendes. En liste over forbudte aromatiske aminer er vedlagt kriterierne.
Kravene til slutproduktet skal opfyldes af alle produkter, der ønskes forsynet med
miljømærket.
Farverne skal være lys- og vaskebestandige, hvilket skal dokumenteres i ansøgningen.
Producentens kvalitetskrav må ikke være ringere til miljømærkede produkter end til
ikke-miljømærkede produkter. Produktet skal opfylde Konsumentverkets retningslinier for
krympning. Produktet skal være mærket med vaskeanvisning og skal kunne vaskes.
Formaldehyd afgivelsen skal være testet i henhold til Japan Law 112. Afgivelsen må max.
være 30 ppm for børne- og voksentøj (der anvendes direkte på huden) og badetekstiler.
Grænsen er 100 ppm for yderbeklædning og 300 ppm for boligtekstiler.
Ansøgeren skal give Naturskyddsföreningen en deklaration af, hvad produktet
indeholder. Licensen gives på basis af ansøgerens informationer og garantier, inklusiv
laboratorietest om nødvendigt.
Produktionen kontrolleres enten inden ansøgningen er godkendt eller
efterfølgende. Naturskyddsföreningen foretager kontrollen eller den kan udføres af en
af Naturskyddsföreningen godkendt kontrollant. Stikprøveanalyser kan anvendes til at
kontrollere, om ikke tilladte kemikalier indgår. Hvis dette konstateres, kan certifikatet
inddrages.
Pr. marts 2000 findes i alt 19 tekstilprodukter fra 15 producenter mærket med
"Bra beredning" eller "Bra fibrar och beredning". De mærkede
produkter omfatter boligtekstiler (gardiner), garn, frotté-varer, vævede stoffer,
strømper, undertøj og linned.
Administration af mærkning af dagligvareprodukter finansieres dels af
handelskæderne (75%) dels af Naturskyddsföreningen (25%).
Der betales et ansøgningsgebyr på 10.000 SEK. Derudover betales licens svarende til
5.000 SEK plus 0,14 SEK/ton. Den årlige licensafgift kan maksimalt udgøre 300.000
SEK/virksomhed.
Ordningen blev etableret i 1988 af organisationen "Environmental Choice",
Canada. Formålene er at fremme udviklingen af miljøvenlige produkter og tjenesteydelser,
at øge befolkningens viden om miljø og produkter eller tjenesteydelser, og at give
befolkningen et grundlag for at vælge de mest miljørigtige produkter eller
tjenesteydelser. /3/
Ordningen gælder primært i Canada. Canada har en uofficiel aftale med USAs Green Seal
ordning, der blandt andet har ført til fælles brug af miljømærkekriterier.
I prioriteret rækkefølge udvælges produktgrupper ud fra følgende principper:
- Væsentlige, langsigtede miljøbelastninger skal undgås (kortsigtede for ventes
reguleret med andre midler),
- Livcyklusvurdering skal ligge til grund for kriterieudvælgelsen, selvom kriterierne kan
begrænses til nogle faser,
- Forbrugerne skal vide, at selv ikke et miljømærke er absolut miljøvenligt, og at
mærket gælder produktet ikke virksomheden, og
- Mærket skal støtte og motivere de virksomheder, der arbejder på at begrænse
miljøbelastningen.
Højst 20% af markedets produkter inden for en produktgruppe skal kunne opnå
miljømærket. Kriterier kan opstilles inden for alle livscyklusfaser, selv om kriterierne
for de enkelte produktgrupper ofte kun omfatter enkelte faser.
Kriterierne for tekstiler dækker udelukkende økologisk bomuld /9/.
Udover kravene til økologisk dyrkning og certificering af bomulden skal produktet være
fremstillet af 100 % økologisk bomuld. Det må ikke indeholde farvestoffer og der må kun
være anvendt additiver til produktionen, som er på en positiv-liste.
Ansøger skal dokumentere, at produktet eller servicen opfylder kriterierne,
eventuelt ved at gennemføre test på foranledning af Terra Choice /3/
som er den virksomhed, der administrerer ordningen for Environmental Choice, Canada og
udsteder licenserne i Canada.
Udover opfyldelse af produktgruppens kriterier, skal ansøger dokumentere, at produkter
og serviceydelser opfylder de industrielle standarder for sikkerhed og ydeevne (kvalitet
og effekt).
Ansøger skal årligt dokumentere, at kriterierne opfyldes. Terra Choice
kontrollerer i forbindelse med ansøgningen, at kravene i kriteriedokumentet er opfyldt.
Terra Choice kan på eget initiativ inspicere produktionsanlæg eller teste produkter.
Environmental Choice, Canada informeres om uregelmæssigheder. Hvis mærket misbruges,
tilbagekaldes licensen øjeblikkelig.
Det totale antal licenser er 185. Der findes p.t. ingen opgørelse over, hvor stor
andel af disse, der dækker tekstiler, ej heller antallet af produkter, der er omfattet af
licenserne.
Der betales licens for at bruge mærket. Der betales 0,5 % af omsætningen under
$CAN 1.000.000 og 0,1 % af omsætning herover. Minimumslicensen er $CAN 300
(1.500 kr.) og max. $CAN 10.000 (50.000 kr.) pr. licens. Hvis en producent har licens
til at miljømærke flere produkter betales maksimalt $CAN 20.000 (100.000 kr.).
Test- og verifikationsgebyr opkræves af Terra Choice eller anden ekstern auditør. Det
varierer fra $CAN 750 til $CAN 3.500.
Ordningen blev etableret i 1985 på initiativ af fire organisationer inden for den
økologiske bevægelse /15/. Ordningen er både virksomhedsbaseret og
produktorienteret. Virksomhedsbaseret på den måde, at de landbrug, der producerer
økologiske varer, der lever op til KRAV's kriterier, bliver godkendte. KRAV offentliggør
en liste over godkendte producenter og produktionssteder. Derudover kan butikker,
restauranter og storkøkkener få en KRAV-autorisation til at forhandle KRAV-mærkede
produkter. Ordningen er produktorienteret på den måde, at produkter og råvarer fra KRAV
godkendte producenter må bære KRAV-mærket /15/. Derudover kan
importerede varer få tilladelse til at bære KRAV-mærket, hvis KRAV finder, at den
udenlandske kontrol med produktionen er i orden, f.eks. akkrediteret af den internationale
organisation IFOAM /16/.
Formålet med ordningen er at skabe en troværdig mærkning for økologiske varer og
dermed forenkle forbrugernes mulighed for at gøre en miljøindsats gennem sine daglige
indkøb. Mærket findes også på tekstiler, hvor fibrene er økologisk producerede /15/.
Ordningen omfatter produktionsfasen, herunder forarbejdningen. Desuden stilles der krav
til oplagring og forhandling.
Kravene til tekstiler omfatter forædling af KRAV godkendte fibre. Disse kan komme
fra økologisk produktion godkendt af KRAV eller fra vildtvoksende produktion, ligeledes
godkendt af KRAV.
Forædlingen skal så vidt muligt anvende bedst kendte teknik ud fra et
miljøsynspunkt, minimere energiforbrug, minimere forureninger, anvende KRAV-godkendte
midler og så vidt muligt undgå kemiske tilsætningsstoffer. Ikke-KRAV-godkendte råvarer
kan tilades i et vist omfang, hvis de øger slidstyrken eller giver en bedre funktion
eller design. Det er dog en forudsætning, at fibrene ikke er skadelige for mennesker
eller miljø.
Naturfibre (også ikke-KRAV-godkendte, forudsat det tilstræbes at opnå KRAV),
polyester, viskose og polyurethan (lycra, Elastan) kan godkendes uden prøvning.
Acrylfibre, asbest, Cupro (cuprammoniumrayon), fluorfibre, glasfibre, klorfibre, Modacryl
og Modal er ikke tilladt. Andre fibre skal godkendes.
Der er desuden krav til hvert trin i produktionen, herunder krav om
spildevandsrensning. Kravene vedrører primært anvendte kemiske stoffer og
tilsætningsstoffer i de enkelte produktionstrin. Alle tilsætningsstoffer skal
dokumenteres. Kemiske stoffer som indgår med mere end 1% i et tilsætningsmiddel skal
dokumenteres (bl.a. med CAS nr., kemisk struktur og økotox data). Stoffer (herunder også
farvestoffer), der er kræftfremkaldende, mutagene, reproduktionsskadende,
bio-akkumulerbare eller giftige for dyr, må ikke anvendes. Der er specifikke krav til
bio-nedbrydelighed og max. tilladte grænser for giftighed. Specifikke kemiske stoffer må
ikke indgå, disse er anført på en liste samt krav vedrørende max. restindhold af
specifikke tungmetaller. Tilsætningsstoffer som opfylder kriterierne kan underkendes,
hvis der findes andre mindre miljøskadelige stoffer. Der må desuden ikke anvendes klor
eller perborater til blegning.
Formaldehydniveauet i det færdige produkt må ikke overstige specifikke grænser
(Japan Law 112): 20 ppm for børnetøj, 20 ppm for badetøj, 75 ppm for øvrige
voksenklæder og 100 ppm for boligtekstiler.
Alle kriterier skal opfyldes. Dog fungerer KRAV-mærket på to niveauer et
A-niveau, hvor 95% af råvarerne er KRAV-godkendte, og et B-niveau, hvor mellem 70-95% af
råvarerne er KRAV-godkendte /15/. Produkter, der lever op til A-niveau
kravene må mærkes med "økologiske", produkter, der lever op til B-niveau
kriterierne må ikke mærkes økologiske.
Hvert år skal den enkelte producent indsende en fyldig beskrivelse af
produktionen. Beskrivelsen skal vise, at kriterierne bag KRAV-mærket overholdes.
Beskrivelsen danner udgangspunkt for den årlige tredje parts kontrol.
Alle tilsluttede virksomheder kontrolleres en gang årligt. Efter behov kan flere
kontrolbesøg aflægges. Dette sker oftest ved intensiv produktion, eller hvor der er
mistanke om ureglmæssigheder. Analyser udføres kun ved mistanke og betales af
producenten.
Pr. maj 2000 er der i alt 19 tekstilproducenter, som har mærket /15/.
Det er ikke muligt at se indenfor hvilke produktgrupper.
Der fastsættes en årlig afgift for mærket, som er af størrelsesordenen 5.000
SEK pr. produkt /15/. Dertil kan komme udgifter til kontrolbesøg
Mærket EKO er det officielle kvalitetsmærke i Holland for bæredygtig produktion
(økologisk produktion). Mærket skal opfylde efterspørgsel fra forbrugerside efter
produkter, som er produceret ud fra bæredygtighedsprincipper. EKO-mærket er en garanti
for, at produktet er kontrolleret efter objektive principper. Certificeringen varetages af
SKAL Certification eller af andre certificeringsorganer godkendt af SKAL. SKAL er en
uafhængig international organisation, som inspicerer og certificerer produktionsmetoder
indenfor bæredygtigt landbrug. SKAL er udnævnt af det hollandske Landbrugs-, Natur- og
Fiskeriministerium og er medlem af den internationale organisation IFOAM /12/.
Ordningen omfatter bæredygtig produktion inden for landbrug, dyrebrug og skovbrug samt
produktionsvirksomheder inden for fødevarer, tekstiler, handelsselskaber og importører /12/.
Certificering af bæredygtig tekstilproduktion gælder for alle tekstilprodukter
fremstillet af naturfibre. Det er f.eks. undertøj, bleer, beklædning, gardiner og
sengelinned. Naturfibre anvendt i produktet skal være fremstillet i henhold til regler i
EU-Regulation 2092/91 om økologisk produktion. Derudover er der en specifik
"SKAL-standard for sustainable textile production" som også skal opfyldes.
Denne standard supplerer EU reguleringen ved at inddrage alle produktionsprocesser fra
vævning til slutbehandling.
Tekstilproduktet må ikke indeholde tungmetaller. Kræftfremkaldende stoffer, giftige
stoffer samt stoffer, som ikke er let biologisk nedbrydelige må ikke anvendes i
produktionen.
Reglerne inkluderer også virksomhedens interne miljøforhold herunder
miljøledelsessystem, udledning af spildevand og sociale aspekter som børnearbejde.
Ansøgeren skal levere information om produktet og produktionen på en checkliste.
SKAL inspicerer virksomheden i forbindelse med ansøgningsproceduren. Denne
inspektion kan være af flere dages varighed afhængigt af produktionens størrelse m.m.
Derudover er der løbende kontrol i form af årlige kontrolbesøg og opfølgning.
Pr. november 1998 var der 32 certificerede virksomheder inden for tekstil produkter
i Holland, Peru, Schweiz, Sri Lanka, Tyrkiet, Indien, Tyskland og Grækenland, heraf er de
11 virksomheder med hollandsk tilknytning, 8 fra Peru, 4 fra Tyrkiet og 4 fra Tyskland.
Det er ikke oplyst, hvilke produkttyper, der er tale om.
Ansøgerne betaler for inspektion i forbindelse med ansøgningsproceduren.
Beløbets størrelse afhænger af inspektionens varighed.
Derudover betales et årligt beløb for medlemsskab af SKAL. Beløbet er ca. 1.500 NLG
pr. produkt (ca. kr. 5.000) /12/.
Ordningen blev etableret i 1989. Baggrunden for ordningen er en filosofi om, at alle
må gøre en indsats for at løse de nuværende miljøproblemer og bevare de naturlige
ressourcer. Miljømærket sætter forbrugerne i stand til at yde en indsats gennem
miljøbevidste indkøb. /4/
Formålet med ordningen er at udbrede information om produkters miljømæssige
kvaliteter, og opmuntre forbrugere til at vælge mindre miljøbelastende produkter.
Ordningens produktvurdering omfatter følgende livscyklusfaser: Råvareforbrug,
produktion, distribution, brug og forbrug, bortskaffelse og genanvendelse. Der er fastsat
kriterier for 90 produktgrupper.
Kriterierne for tekstiler varierer i omfang og indhold.
Kravene i kriteriedokumentet til stofbleer indeholder krav om min. 50% indhold af
bomuld, bleen skal kunne genbruges efter vask. Der må ikke være anvendt fluoresceret
blegning, produktet må ikke indeholde formaldehyd eller farlige stoffer i henhold til
gældende lovgivning. Produktet skal være af en kvalitet, så det ikke flosser og har
løse tråde. Produktet skal være mærket med "recyclable" eller "for
repeated use".
Tekstiler fremstillet af spild/affalds fibre skal bestå af mindst 70% affaldsfibre,
enten spild fra spinde-processer, spild fra tilskæring eller fibre fra brugt beklædning.
Produktet må ikke frigive farlige stoffer ved bortskaffelsen. Produktet skal opfylde
gældende kvalitetsstandarder. Det skal mærkes med "recyclable" eller "use
resources effectively".
Kravene til tekstiler af genanvendt PET er mere detaljerede. Produktet skal indeholde
min. 50% fibre fra genanvendt PET fra flasker og andre PET produkter. Produktet skal
opfylde kravene i gældende lovgivning med hensyn til indhold af farlige stoffer.
Indholdet af fri formaldehyd må ikke overstige 75 ppm. Der må ikke være anvendt
benzidine farvestoffer, der kan fraspalte angivne aromatiske aminer. Flourescerende
blegning må ikke være anvendt. Brugen af regulerede farlige stoffer og tungmetaller i
produktionen skal være vel kontrolleret.
Ansøgeren skal dokumentere at kriterierne overholdes; at ansøger eller producent
overholder alle gældende miljølove og -reguleringer samt aftaler om miljøbegrænsende
foranstaltninger; at produktet overholder gældende love, kriterier og standarder for
kvalitet og sikkerhed; at der er ydet en indsats for at reducere produktionsprocessens
miljøbelastning; at brug af produktet medfører effektiv udnyttelse af energi og
ressourcer; at produktbortskaffelsen ikke forårsager væsentlige miljøproblemer; og at
produktet er økonomisk konkurrencedygtigt. /4/.
Ordningen beror i høj grad på tillid mellem parterne og miljømærket kan
tildeles alene på baggrund af ansøgers oplysninger. Eco Mark kan for nogle
produktgrupper kræve, at en tredjepart tester produktet og tilhørende materialer, for at
godkende en ansøgning. /4/ Dette gælder bl.a. for kriterier
vedrørende genanvendelse af PET, hvor der er krav om tredje parts test. Der skal udføres
test af produktet for opfyldelse af gældende lovgivning for indhold af farlige kemiske
stoffer samt specifikt for at krav til restindhold af formaldehyd ikke overskrides. Der
skal desuden vedlægges certifikat fra leverandør af farvestoffer, at kravene vedrørende
disse er opfyldt.
Inden for grupper af tekstilprodukter er der pr. marts 2000 mærket i alt 643
produkter, som fordeler sig på følgende produktgrupper:
Der betales ikke afgift for mærket, men virksomheden skal finansiere udgifterne til
test af produktet.
Ordningen blev etableret i 1989 af Nordisk Ministerråd. Danmark tilsluttede sig
ordningen i maj 1997.
Formålet med Svanemærket er at stimulere til et mere miljøvenligt forbrug ved
vejledning af forbrugere og indkøbere, som ønsker at handle miljøbevidst, samt at
fremme udvikling, afsætning og anvendelse af produkter, som er mindre miljøbelastende
end andre lignende produkter.
Ordningen kan benyttes af alle brancher, der producerer eller importerer produkter, der
er udviklet kriterier for.
Både nordiske og ikke-nordiske virksomheder kan søge. Nordiske virksomheder søger i
eget land, ikke-nordiske virksomheder søger i det land, de ønsker at sælge produktet i,
og hvis de ikke vil sælge produktet i Norden, søges der i det nordiske land, der har
udviklet kriterierne. En ansøgning kan omfatte flere produkter inden for samme
produktgruppe, såfremt de repræsenterer ensartede forhold ud fra et miljøsynspunkt. /16/.
Der er udviklet kriterier for i alt 48 produktgrupper /16/. Pr. 1.
maj 2000 er der ca. 1.300 svanemærkede produkter (opgjort på handelsnavne) på det
danske marked Danmark, fortrinsvis papirvarer.
Nordisk Miljømærkenævn prioriterer hvilke produktgrupper, der skal udvikles
kriterier for. Prioriteringen sker ved at vurdere produktgruppens miljøpåvirkning,
mulighederne for at mindske miljøpåvirkningerne og fremme en bæredygtig udvikling, samt
potentialet for at den miljømærkede produktgruppe får succes på markedet. Det
analyseres hvilke produkter, der er på markedet, omsætningsmængden på det Nordiske
marked, importmængden, behovet for forbrugervejledning, samt producent- og
konkurrenceforhold /16/.
Kriterierne fastlægges med det formål, at de højst kan opfyldes af 1/3 af varerne
på det nordiske marked. Alle livscyklusfaser kan være inddraget: udvinding af råvarer,
produktion, transport, brug og bortskaffelse. Der udarbejdes kriterier for de mest
miljøbelastende livscyklusfaser, hvilket for mange produkter kan være produktion og
brugsfase /16/.
Kriterierne for tekstiler gælder alle produktionstrin inklusive det færdige
produkt. For økologisk fiberproduktion er kravene til vådbehandling lidt mere lempelige
end for ikke økologiske fibre, for at fremme brugen af de økologiske fibre /17/.
Garn, vævet stof og færdige produkter af bomuld, hør, uld, hamp, jute, regenereret
cellulose (viskose, lyocell og acetat) og syntetiske fibre (polyester og polyamid) kan
mærkes.
Dyrkning af naturfibre (bomuld, uld, hør, hamp og jute) skal foregå uden anvendelse
af bekæmpelsesmidler. Specielle krav stilles til uld, som ikke må indeholde rester af
specifikke miljøskadelige bekæmpelsesmidler. Derudover er der krav vedrørende udledning
af spildevand fra behandling af bastfibre og vask af fåreuld. For fremstilling af
regenereret cellulosefibre er der bl.a. krav til udledning af iltforbrugende stoffer. For
syntetiske fibre gælder de samme krav som for EU Blomsten bl.a. for udslip af VOC og NO2
/17/.
Kravene til det færdige produkt vedrører bl.a. indhold af tungmetaller,
farvebestandighed, produktet skal være vaskbart (gælder ikke møbelstoffer) og indholdet
af fri formaldehyd må ikke overstige fra 30 til 300 ppm, afhængigt af anvendelsesområde
for produktet. Det laveste niveau gælder for babytøj, beklædning og badetøj. Det
højeste niveau er for gardiner, møbelstof og tæpper.
Licenshaver skal føre journal over resultater af foretagne tests og målinger til
brug for dokumentation for løbende overholdelse af kriteriesættene. Journalen skal
opbevares under licensens gyldighedsperiode. Miljømærkesekretariatet har adgang til
journalen. Licenshaver skal underrette miljømærkesekretariatet, før der sker
væsentlige ændringer i produktionsprocessen, produktets sammensætning, konstruktion
m.v. i forhold til den oprindelige ansøgning, som kan påvirke produktets egenskaber og
miljøpåvirkning i relation til kriteriesættet.
Miljømærkesekretariatet forestår driften af ordningen og foretager kontrolbesøg
hos ansøgeren eller producenten i forbindelse med behandling af ansøgningen. Kontrollen
omfatter f.eks. lagerbeholdning, fremstilling, regnskabsmateriale, vareprøver,
analyseudstyr og indkøbsfortegnelser.
Ansøgeren skal have et system til kvalitet- eller miljøstyring med henblik på at
sikre pålideligheden af miljømæssige registreringer, der anvendes som dokumentation i
forbindelse med Svanen. Dette system vurderes. Udover det indledende kontrolarbejde
foretages der efterkontrol. Dette kan eksempelvis være fornyet besøg på virksomheden.
Miljømærkesekretariatet kan endvidere foretage stikprøvekontrol for Svanemærkede
produkter, der er på markedet. I tilfælde hvor kravene i det gældende kriteriesæt
eller betingelserne for anvendelsen af miljømærket ikke opfyldes, kan
miljømærkesekretariatet inddrage licensen til at anvende Svanemærket, og der kan
iværksættes forskellige foranstaltninger overfor licenshaver, eksempelvis
politianmeldelse.
4 virksomheder har pr. 1. maj 2000 mærkede produkter, som dækker børnetøj,
sengelinned, vævet stof, strømper og T-shirts /11/.
Gebyret for at ansøge udgør 3.500 kr. i Danmark. Anvendelsesgebyret er fastsat
til 0,4% af licensindehaverens omsætning af det miljømærkede produkt pr. år, i Danmark
dog maximalt kr. 250.000 /11, 16/. Licens- eller
registreringshaver skal hvert år ved årets afslutning indsende en attesteret
revisorerklæring til miljømærkesekretariatet. Erklæringen skal indeholde oplysninger
om årets omsætning af det miljømærkede produkt.
I den efterfølgende tabel er der lavet en oversigt over kriteriekrav i de forskellige
miljømærker samt udgift til erhvervelse af miljømærket.
Tabel 3.1.
Sammenligning mellem miljømærker
Se her!
EU-Blomsten, Svanen og de svenske nationale mærker Bra Miljöval og KRAV har alle
fokus på miljøbelastningen i hele produktionen. Økotex har fokus på det færdige
produkt. De øvrige mærker har fokus på begrænsede dele af produktionen (f.eks.
økologisk producerede fibre).
Økotex kravene til det færdige produkt ligger tæt på kravene i både Blomsten og
Svanen, men der er væsentlige afvigelser i forhold til produktion og udledning af
spildevand, som ikke er indeholdt i Økotex 100. I kriterierne for Blomsten er der desuden
specifikke krav til de enkelte fibertyper. En sådan opdeling ses ikke i Økotex 100. Der
er mindre afvigelser imellem de to mærker, når det gælder de accepterede
koncentrationer af urenheder fra pesticider og andre stoffer. Kraven for at opnå Blomsten
er således generelt højere end for Økotex 100.
De svenske mærker "Bra Miljöval" og KRAV samt det nordiske Svanen afviger
meget lidt fra Blomsten både hvad angår kriterier og øvrige forhold omkring opnåelse
af mærket.
Som nævnt i indledningen vedrører EcoLogo og EKO primært økologisk produceret
bomuld. EKO omhandler enkelte andre krav vedr. kemiske stoffer. Der er således færre
krav i begge mærker, end der er i Blomsten og Svanen.
Eco Mark kravene virker væsentligt lavere end for både EU Blomsten og Svanen og
indeholder meget få reelle krav, som kontrolleres af tredie part.
Både EU-Blomsten og Økotex repræsenterer mærker, som er internationalt orienterede.
Svanen dækker de nordiske lande og de øvrige mærker er primært nationale mærker.
/1/ |
http://www.snf.se/hmv/bmv.htm (hjemmeside for det svenske
miljømærke Bra Miljöval)
[Tilbage]
|
/2/ |
Bra Miljöval for textil. Svenska Naturskyddsföreningen,
1996
[Tilbage]
|
/3/ |
www.environmentalchoice.com (hjemmeside for det canadiske
miljømærke)
[Tilbage]
|
/4/ |
http://www.jeas.or.jp/english/index.html (hjemmeside for det
japanske miljømærke Eco Mark)
[Tilbage]
|
/5/ |
http://www.oeko-tex.com (hjemmeside for den internationale
organisation bag Økotex)
[Tilbage]
|
/6/ |
Bekendtgørelse nr. 35 af 19. januar 1998 om det europæiske
og det nordiske miljømærke, Miljø- og Energiministeriet.
[Tilbage]
|
/7/ |
Miljøstyrelsen EU's miljømærke, Blomsten,
Miljøvejledning, 1998
[Tilbage]
|
/8/ |
Kontakt pr. e-mail til K. Delen, Stichting Milieukeur,
Holland, april 2000
[Tilbage]
|
/9/ |
Clothing made from certified organic cotton. Environmental
Choice Program. Panel Review Process. Verification and Licensing Criteria. PRC-001
[Tilbage]
|
/10/ |
http://europa.eu.int/comm/environment/ecolabel/award.htm (EU
hjemme side om Blomsten)
[Tilbage]
|
/11/ |
http://www.ecolabel.dk (hjemmeside for
Miljømærkesekretariatet)
[Tilbage]
|
/12/ |
http://www.skal.com (hjemmeside for det internationale
certificeringsorgan for bæredygtigt landbrug)
[Tilbage]
|
/13/ |
Korrespondance (e-mail) med Patricia Proia, Afnor.
Miljømærkesekretariatet, Frankrig. April 2000
[Tilbage]
|
/14/ |
Environmental quick scan. Textiles. SIDA, June 1996
[Tilbage]
|
/15/ |
http://www.krav.se (hjemmeside for den svenske ordning KRAV)
[Tilbage]
|
/16/ |
Arbejdsmiljømærkning. Fase 1 rapport. Arbejdstilsynet,
februar 1999 (ikke publiceret)
[Tilbage]
|
/17/ |
Miljömärkning av Textilier. Kriteriedokument. 3 dec 1999 -
15 juni 2003. Version 2.1. /11/
[Tilbage]
|
/18/ |
http://www.naturtextil.com
[Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|