Placering af koordinationen af
arbejdet med miljø og arbejdsmiljø
Eksempler på interne og eksterne relationer |
Virkemidler i formidling og styring af
krav til miljø og arbejdsmiljø |
Fordele |
Ulemper |
Selvstændig miljøfunktion
Interne relationer: Samarbejde mellem miljøkoordinator og
produktionsansvarlige
Miljøgruppe med ledere og miljøkoordinator
Opdeling mellem central afdeling og lokale produktionskontorer
Eksterne relationer: Miljøansvarlig har generel dialog med
leverandører
Produktionsansvarlig indgår i udviklingsprojekter med kunder og
leverandører
Lokale produktionskontorer har dialog med leverandører |
Leverandørstyringssystem
Code of Conduct
Udviklingsprojekter |
Eksplicitte krav og opfølgning sikrer
kontinuitet i arbejdet med prioriterede kravområder
Procedurer gør det muligt og sikkert hurtigt at tage nye
leverandører ind |
Fare for at leverandørerne ikke udvikler
egen selvstændig kompetence og bliver for afhængig af virksomheden (kunden). |
Integreret i stabsfunktion, f.eks.
personalefunktion
Interne relationer: Formidling til indkøbere, evt. assisteret af
konsulent
Eksterne relationer: Koordinator samarbejder med konsulent om
oversættelse
Indkøbere formidler til sælgere hos leverandører |
Rekruttering
Integration i samhandelsbetingelser
Remburser |
Målsætninger m.m. i forhold til de
forskellige kravområder er ikke bundet til eksisterende regler, procedurer m.m. i
virksomheden og et hurtigt skift i krav til leverandører og rekruttering af
leverandører, der kan opfylde nye krav, er derfor mulig |
Manglende miljøfaglig viden hos
miljøkoordinator kan gøre det svært at oversætte eksterne krav ind i organisationen og
problemer med at oversætte kravene til andre relevante aktører i organisationen, f.eks.
indkøbere |
Del af forretnings-udvikling
Interne relationer:
Leder varetager alle funktioner i små virksomheder
Teams med ansvar for udvikling, indkøb, salg og miljø i større
virksomheder
Eksterne relationer:
Leder eller Integrerede teams varetager samarbejde med
leverandører |
Dialog
Udviklingsprojekter |
Miljø integreres som del af både
virksomhedens og leverandørernes forretningsudvikling. Det kan give anledning til
igangsættelse af produktudvikling, der integrerer miljøhensyn.
Alle led i produktkæden kan udvikle selvstændig miljøkompetence,
som kan anvendes i andre forretningssammenhænge |
Produktkæden er kun bundet sammen af
forretningsmæssige relationer. Alle led i kæden vil optimere efter egne fordele. Det kan
skabe usikkerhed for de enkelte led i kæden. |