Miljø-, etik og arbejdsmiljøkrav i tekstilproduktkæden

Tabel 2.4:
Sammenhænge mellem placering af miljøarbejdet i organisationen, valg af strategier og fordele/ulemper for den samlede produktkæde

Placering af koordinationen af arbejdet med miljø og arbejdsmiljø
Eksempler på interne og eksterne relationer

Virkemidler i formidling og styring af krav til miljø og arbejdsmiljø

Fordele

Ulemper

Selvstændig miljøfunktion

Interne relationer: Samarbejde mellem miljøkoordinator og produktionsansvarlige

Miljøgruppe med ledere og miljøkoordinator

Opdeling mellem central afdeling og lokale produktionskontorer

Eksterne relationer: Miljøansvarlig har generel dialog med leverandører

Produktionsansvarlig indgår i udviklingsprojekter med kunder og leverandører

Lokale produktionskontorer har dialog med leverandører

Leverandørstyringssystem

Code of Conduct

Udviklingsprojekter

Eksplicitte krav og opfølgning sikrer kontinuitet i arbejdet med prioriterede kravområder

Procedurer gør det muligt og sikkert hurtigt at tage nye leverandører ind

Fare for at leverandørerne ikke udvikler egen selvstændig kompetence og bliver for afhængig af virksomheden (kunden).

Integreret i stabsfunktion, f.eks. personalefunktion

Interne relationer: Formidling til indkøbere, evt. assisteret af konsulent

Eksterne relationer: Koordinator samarbejder med konsulent om oversættelse

Indkøbere formidler til sælgere hos leverandører

Rekruttering

Integration i samhandelsbetingelser

Remburser

Målsætninger m.m. i forhold til de forskellige kravområder er ikke bundet til eksisterende regler, procedurer m.m. i virksomheden og et hurtigt skift i krav til leverandører og rekruttering af leverandører, der kan opfylde nye krav, er derfor mulig

Manglende miljøfaglig viden hos miljøkoordinator kan gøre det svært at oversætte eksterne krav ind i organisationen og problemer med at oversætte kravene til andre relevante aktører i organisationen, f.eks. indkøbere

Del af forretnings-udvikling

Interne relationer:

Leder varetager alle funktioner i små virksomheder

Teams med ansvar for udvikling, indkøb, salg og miljø i større virksomheder

Eksterne relationer:

Leder eller Integrerede teams varetager samarbejde med leverandører

Dialog

Udviklingsprojekter

Miljø integreres som del af både virksomhedens og leverandørernes forretningsudvikling. Det kan give anledning til igangsættelse af produktudvikling, der integrerer miljøhensyn.

Alle led i produktkæden kan udvikle selvstændig miljøkompetence, som kan anvendes i andre forretningssammenhænge

Produktkæden er kun bundet sammen af forretningsmæssige relationer. Alle led i kæden vil optimere efter egne fordele. Det kan skabe usikkerhed for de enkelte led i kæden.