Kvalitetssikring af LCA-arbejde

2. Definitioner

En umiddelbar konklusion på de diskussioner, der har været i i løbet af forprojektet er, at det for at undgå misforståelser er nødvendigt at definere en række af de begreber, som anvendes i relation til kvalitetssikring af LCA:

Kvalitetssikring (quality assurance): Ved kvalitetssikring forstås i henhold til DS/ISO 9000: alle planlagte og systematisk aktiviteter, som er nødvendige for at skabe tillid til, at et produkt eller en serviceydelse vil tilfredsstille givne krav vedrørende kvalitet. Kvalitetssikring af LCA omfatter hele forløbet såvel diskussion af formål, metodevalg og afgrænsninger), kortlægning, beregning og vurdering samt fortolkningen af analysen. Det er en forudsætning for at udføre kvalitetssikring, at udførelsen af LCA i hele forløbet er transparent og dokumenteret, f.eks. skal de valg, der er foretaget, være beskrevet, det skal være muligt at kontrollere beregninger, og datakilder skal være angivet. Formulering af kvalitetssikringsstrategien er en del af diskussion af mål og afgrænsninger.

I relation til LCA kan kvalitetssikring opfattes som overordnet i forhold til de begreber, der defineret nedenfor.

Kritisk gennemgang (critical review): Kritisk gennemgang er en kvalitetssikring, der foretages af en kritisk ekspert eller af et ekspertpanel (eng. review panel). Det kan f.eks. sammenlignes med en revision af et regnskab. Den kritiske gennemgang udføres oftest i henhold til de krav til kvalitetssikring, der stilles i ISO 14040 serien, og der er endvidere udarbejdet en foreløbig vejledning fra Miljøstyrelsen, som for tiden ligger som udkast (Caspersen & Wenzel 2000). Den kritiske gennemgang kan udføres på den færdige rapport, eller foregå interaktivt mellem LCA udføreren og den kritiske ekspert eller panelet. Processen omfatter både en vurdering af metodevalg og afgrænsninger, en stikprøvebaseret kvalitetskontrol (se definition nedenfor) og en validering af resultater og konklusioner.

Kvalitetskontrol (quality control): Kvalitetskontrol fokuserer på de data og beregninger, der foretages i løbet af en LCA, og er således en del af kvalitetssikringen. For at kunne foretage en effektiv kvalitetskontrol skal der foreligge dokumentation af de data, beregningsmetoder og resultater, som vurderinger og konklusioner bygger på. LCA’en skal for at muliggøre kvalitetskontrol være transparent, og det skal være muligt for en udefra kommende ekspert at udvælge og kontrollere beregninger. Anvendes edb-værktøjer, skal disse være dokumenterede og validerede, dvs. det skal være beskrevet hvilke algoritmer programmet udfører, og det skal kunne dokumenteres, at beregningerne er reproducerbare. På grund af de mange beregninger, der oftest ligger bag en LCA, er det ikke muligt i en kontrolsituation at gennemregne alt. Kvalitetskontrollen vil derfor nødvendigvis være baseret på stikprøvekontrol og/eller kontrol af særligt kritiske beregninger.

Kvalitetshjælp: I forbindelse med simplificerede LCA’er, der ikke udføres i henhold til ISO 14040 serien, og derfor ikke er underlagt de krav til kvalitetssikring, der ligger i standarden, er der ofte behov for at vejlede LCA-udøveren, som ofte kun har begrænset LCA erfaring. Vejledningen kan f.eks. omfatte diskussion af formål, metodevalg og systemafgrænsning, og kan omfatte forhold, der er specifikke for det pågældende produktsystem eller være af generel LCA faglig karakter. Der er blandt de mindre virksomheder udtrykt et behov for generel vejledning eller kvalitetshjælp (sparring). Kvalitetshjælp er især vigtig i de kritiske faser i LCA’en, herunder diskussion af mål og afgrænsning "goal & scope" og konklusionen på resultaterne.

Diskussion af personkvalifikationer og habilitet indgår i kapitel 6.

Begreberne er illustreret i nedenstående figur 1.

Figur 1:
Begreber med relation til kvalitetssikring af LCA