| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vejledning i kritisk gennemgang af LCA
4. Hvor detaljeret skal LCA-undersøgelsen være - hvornår er noget godt nok ?
ISO-standarderne angiver nogle komponenter, som skal dækkes af LCAen. Herudover
skal rapporten være gennemskuelig og niveauet fornuftigt i forhold til LCAens
formål. Det første punkt om alle komponenterne i LCAen er inkluderet, er ret
objektivt at afgøre. Gå ind i listen over punkter og se, om alle punkter er med. Hvis de
ikke er det, skal det rettes.
Når alle punkter er medtaget, er spørgsmålet, om det er godt nok. Det er ikke muligt
at give præcise anvisninger for, hvornår noget er godt nok. Man kan diskutere om et
"6-tal" (i forbindelse med en LCA-undersøgelse) er bestået, eller om det er
nødvendigt med et "11-tal".
Her kommer reviewerens erfaring og fornuft ind i billedet. Det er revieweren, som
afgør, om noget er godt nok. Og niveauet vil ikke altid være det samme, det afhænger
bl.a. af formålet med LCAen. Samtidig må man som reviewer skele til, hvor vigtigt
et givent element i LCAen er for det samlede resultat.
Kommentarerne kan jo gives på flere niveauer: Noget man vil kommentere og noget som
skal ændres/burde have været anderledes. Formuleringen afhænger af, om kommentaren
gives i den fase, hvor der er mulighed for at rette op på arbejdet, eller det er en
konstatering i slutfasen af rapporten.
Eksempel: Væsentlige og uvæsentlige bidrag
I "LCA for el og kraftvarme" er der opstillet data for 1
kWh el henholdsvis varme. For el er bidraget sammensat af de forskellige teknologier, som
anvendes til fremstilling af el, dvs. forbrænding af kul, naturgas, olie, biomasse,
vindkraft mm. Fremstilling af bygninger, dvs. kraftværker samt transmission og
distribution er også med.
For bygninger er der foretaget nogle antagelser om genbrug, som ikke
virker rimelige. Imidlertid udgør bygninger en forsvindende lille del af den samlede
belastning, og det vil derfor ikke have afgørende betydning, hvordan livsforløbet for
bygning er modelleret. Dette er et eksempel på, at man godt som reviewer kan påpege, at
noget ikke virker rimeligt, men samtidig sige, at der ikke er grund til at ændre det,
fordi det ikke har betydning for det samlede resultat.
For vindkraft var et forbrug af bly i første omgang ikke medtaget.
Forbruget af bly var lille, men da fremstilling af bly giver anledning til emissioner af
bly, som er giftigt, kunne de godt få betydning alligevel Dette blev kommenteret af
revieweren som noget, der burde ændres. Vindkraft udgør også en lille del af det
samlede system, men da data for de enkelte el-teknologier også kan anvendes hver for sig,
bør hver enkelt teknologi være behandlet dækkende. Ydermere bidrager bygninger (i dette
tilfælde vindmøllen) med langt størsteparten af miljøpåvirkningerne for vindkraft.
Her er der altså tale om noget, der skal ændres. Kommentaren medførte, at bly blev
medtaget. |
Spørgsmålet om, hvorvidt noget skal ændres, må derfor bunde i en vurdering af, om en
ændring vil have betydning for den samlede konklusion.
Overordnet gælder, at hvis en LCA skal følge ISO, vil kravene til den kritiske
gennemgang typisk være højere, end hvis den ikke skal følge ISO. Sammenhængen mellem
omfanget af den kritiske gennemgang og budgettet er beskrevet i afsnit 1.5.
Hvilket kvalitetsniveau og omfang, den kritiske gennemgang herudover skal have,
afhænger af den LCA, der skal gennemgås, og af den sammenhæng, LCAen indgår i.
Denne afhængighed af LCAen kan opdeles på følgende punkter:
| LCAens fortolkninger og konklusioner |
| LCAens sammenhæng: konsekvenser af LCAens fortolkning og konklusioner |
Den kritiske gennemgang skal altid dække de dele, der er nævnt i kapitel 2, men
afhængig af de nævnte parametre, skal der lægges mere eller mindre vægt på de enkelte
dele.
Reviewerens opgave er at gennemgå LCAens tekst og data kritisk og at tage
stilling til deres rigtighed for herigennem at sikre troværdigheden af LCAen.
Væsentlige data og udsagn i LCAen skal derfor være gennemgået. Selv om alle
væsentlige data og udsagn således bør gennemgås, er der selvfølgelig størst fokus
på de fortolkninger og konklusioner, som udføreren af LCAen selv har trukket frem.
Det er altid reviewerens opgave at tage stilling til holdbarheden af disse fortolkninger
og konklusioner.
Det gælder overordnet, at en LCA, der er forsigtig i sine fortolkninger og
konklusioner, ikke kræver så grundig en kritisk gennemgang, som en LCA, der fortolker og
konkluderer lige til grænsen af, hvad data mv. kan bære. Udføreren af LCAen skal
derfor gøre sig klart, at "det koster" i form af kvalitetssikring, følsomheds-
og usikkerhedsvurdering og kritisk gennemgang at konkludere vidtgående og på områder,
hvor usikkerheden er stor.
Ønsket om at fremkomme med markante konklusioner kan evt. ses i formålet. Eksempler
er sammenligninger af produkter, hvor formålet fra starten er at afgøre, om det ene
produkt er bedre end det andet. Et sådant ønske vil automatisk udløse større behov for
usikkerheds- og følsomhedsvurdering, også selv om sammenligningen ikke anvendes til
markedsføringsformål.
Det kan også dreje sig om vanskelige afvejninger mellem f.eks. toksiske stoffer og
energiforbrug, som kræver en nøjere granskning.
En vigtig pointe er, at niveauet for den kritiske gennemgang i en vis udstrækning
ligger i den detaljerede ordlyd af de enkelte fortolkninger og konklusioner, der fremgår
af LCAen. Udføreren og revieweren af LCAen bør være bevidste om dette og
drøfte fortolkningernes og konklusionernes ordlyd i samspil med diskussionen om niveauet
af den kritiske gennemgang.
I det foregående afsnit blev det pointeret, at ønsker om stærke konklusioner kan
forøge omfanget af den kritiske gennemgang.
Hvis LCAens fortolkning og konklusioner har meget store konsekvenser kan behovet
for at sikre troværdigheden tilsvarende øges og dermed omfanget/niveauet af den kritiske
gennemgang.
Eksempel: LCAens sammenhæng og konsekvenser
af LCAens fortolkning og konklusioner - dåsesagen
Den udførte miljøvurdering af emballager til øl- og læskedrikke
har konsekvenser for såvel producenter af emballage som detailhandel mfl., og
konsekvenserne har stor geografisk udstrækning. Et sådant arbejde kræver en omfattende
kritisk gennemgang pga. konsekvenserne af konklusionerne. I dette tilfælde er det
anvendelsen som beslutningsstøtte for myndigheder, der betyder, at omfanget af den
kritiske gennemgang bliver stort. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|