| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljø- og kvalitetsledelsessystemer i fire danske virksomheder
Miljøstyrelsen iværksatte i 1992 projekter vedrørende implementering af miljø- og
kvalitetsstyring på 4 virksomheder. Virksomhederne har nu flere års erfaringer med
ledelsessystemerne og er derfor i stand til at videregive deres erfaringer om længere
tids drift af ledelsessystemerne.
Virksomhederne har hver for sig udarbejdet en slutrapport for projektforløbet, der er
vedlagt som bilag til herværende. Virksomhedsrapporterne har dannet baggrund for
interview med relevante personer på virksomhederne. Det er virksomhedernes slutrapporter
og interviewudsagn, som udgør grundlaget for herværende rapport.
Systemet beskriver ansvar og kompetencer bedre
Alle virksomheder har som følge af ledelsessystemerne fået en betydelige bedre
afklaring af de interne kompetence- og ansvarsforhold. Dette beskrives som en af de
største gevinster ved projektet.
.. og opfattes mest positivt af medarbejdere med rutinepræget arbejde
Ledelsessystemet opfattes typisk mere positivt af medarbejdere med rutinearbejde end af
medarbejdere med ikke-rutinepræget arbejde som finder de skrevne forretningsgange
unødvendigt bureaukratiske og snærende. Dette er ikke overraskende, da rutinearbejde
lettes ved udarbejdelse af faste fremgangsmåder. Det omvendte kan blive tilfældet for
det ikke-rutineprægede arbejde, hvis der fastlægges for usmidige fremgangsmåder.
Det bliver en del af hverdagen og kræver ikke megen ekstra tid
I løbet af få år bliver ledelsessystemet en naturlig og integreret del af hverdagen
og aktiviteterne på virksomhederne. Det er således ikke muligt at udskille tidsforbruget
til miljøregistreringer og vedligeholdelse af ledelsessystemet, men det vurderes at være
lavt.
Det er nødvendigt at opretholde certificeringen
De interne og eksterne audits får i stigende grad ren præventiv karakter, da antallet
af afvigelser falder efterhånden. Det er fortsat nødvendigt med certificering, da der
ellers er risiko for at ledelsessystemet går mere eller mindre i opløsning fordi der
ikke er nogen "eksamenskrav" og dermed ikke nogen anledning til at få
vedligeholdt systemet og systemanvendelsen. Samtidig sikrer certificeringen og de eksterne
audits troværdighed overfor kunder og andre eksterne interessenter.
Miljømål skal være realistiske
Der skal opstilles realistiske, entydige, målbare og opnåelige miljømål fra
starten. Det bliver hurtigt vanskeligt at opstille nye mål, når de lette gevinster er
lokaliseret og nået. Det er samtidig vanskelig at finde nøgletal, som kan beskrive den
tidslige ændringer i produktionsforholdene og dermed dokumentere realiseringen af
miljømålene.
Miljøhåndbogen skal beskrive virkeligheden
Det er en stor udfordring ved implementering af et miljøledelsessystem at få
beskrevet den faktiske adfærd på virksomheden. Der er en stor risiko for, at håndbogen
i stedet kommer til at beskrive ambitioner om, hvordan det burde være, hvilket
vanskeliggør fuld tilslutning og engagement fra virksomhedens medarbejdere.
.. og kun forefindes i få eksemplarer
Miljøhåndbogen skal kun eksistere i få eksemplarer, da det ellers bliver for
besværligt at opdatere den. Alternativt er at den kun forefindes på en central
EDB-server.
Det er let at integrere miljø i et eksisterende kvalitets-ledelsesystem
Det kræver ikke nogen stor indsats at indbygge miljø i et eksisterende
kvalitetsstyringssystem. Langt hovedparten af procedurerne eksisterer og alle
virksomhedens medarbejdere ved, hvordan de skal forholde sig til et ledelsessystem.
og det samme gælder arbejdsmiljø
Det er naturligt at integrere arbejdsmiljø i ledelsessystemet, specielt de
fysisk/kemiske forhold, da ydre og indre miljø i praksis opleves som to sider af samme
sag.
Det er en fordel at have både kvalitet- og miljøstyring
Det kan være en fordel at have både miljø- og kvalitetsledelse, da kvalitetsstyring
kan siges at holde liv i miljøaktiviteterne. Det skyldes at aktiviteterne i
kvalitetsledelsen typisk foregår noget hyppigere end aktiviteterne i miljøledelsen.
Miljøeffekterne er ikke nødvendigvis store.
De miljømæssige effekter ved etableringen af miljøledelse har i forhold til
potentialet på de deltagende virksomheder været tilfredsstillende, men ikke imponerende.
Miljøledelse har hos de deltagende virksomheder kun i meget begrænset omfang medført
miljømæssig innovation for eksempel i form af udvikling og implementering af renere
teknologi løsninger.
Miljøledelse reducerer omkostningerne og giver flere kunder
Virksomhederne har vanskeligt ved at kvantificere det økonomiske udbytte af
miljøledelse. De mener dog alle, at det har været økonomisk fordelagtigt, at indføre
miljøledelse. Det har medført reduktion i omkostninger til anskaffelse af ressourcer og
til bortskaffelse af affald og spildevand. Certificeringen har endvidere i konkrete
tilfælde gjort det lettere for virksomhederne at fastholde eksisterende kunder, samt at
tiltrække nye. Indsatsen og inddragelsen af virksomhedernes medarbejdere vurderes
endvidere at have medført en væsentlig generel styrkelse af medarbejdernes motivation og
engagement på arbejdspladsen.
Miljøledelse ændrer ikke nødvendigvis på forholdet til leverandører
En enkelt af de deltagende virksomheder har i kraft af miljøledelsessystemet udviklet
deres leverandørstyring. De øvrige har ikke aktivt forsøgt at påvirke leverandørerne
til en mere miljøforsvarlig adfærd.
og myndigheder
Det er ikke muligt at konkludere, hvorvidt miljøledelse ændrer forholdet til og
kravene fra miljø- og arbejdsmiljømyndigheder.
En huskeseddel
Der er med udgangspunkt i virksomhedernes samlede erfaringer udarbejdet en huskeseddel
med nødvendige, men ikke altid tilstrækkelige, beslutninger, aktiviteter og
fremgangsmåder i forbindelse med opstart og drift af et miljøledelsessystem.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|