"Landbrugets Fødevarepolitik" (Landbrugsraadet, maj 2000), som viser
ønskerne til landbrugets udvikling de nærmeste år, lægger især vægt på at drage
konkur-rencemæssige fordele af den store grad af vertikal integration i det danske
system, kombineret med de danske styrkeområder inden for fødevaresikkerhed, miljø,
dyrevelfærd og dyresundhed. Den fortsatte forskning og udvikling af omkostnings-effektive
systemer til dokumentation, sporbarhed og kontrol skal først og fremmest underbygge og
dokumentere disse styrkeområder.
Da vi endvidere i Danmark har - og må forventes at vedblive med at have - en mere
omfattende miljøregulering end de fleste andre lande, så er det oplagt at landbruget
prøver at høste de markedsmæssige fordele af dette, som der er mulighed for.
Udover det økologiske koncept, eksisterer der i dag ingen mulighed for særskilt
mærkning af fødevarers miljøegenskaber. De officielle miljømærker "Svanen"
eller "Blomsten" undtager eksplicit fødevare-området. De eksisterende mærker
for fødevarer anpriser kvalitet og dyrevelfærd.
Succesen for det røde statskontrollerede økologimærke har vist at der er et marked
og at det kan lade sig gøre at sælge fødevarer med miljøargumenter. Økologimærket
opfattes af både aftagere og forbrugere som dækkende varer der er sundere, mere sikre og
bedre for miljøet.
Det gælder imidlertid også selvom varerne er fløjet ind fra udlandet eller
produceret i drivhuse med stort energiforbrug. Økologimærket tager dermed ikke
udgangspunkt i en helhedsvurdering af miljøpåvirkningen.
Det økologiske mærke er imidlertid et dynamisk mærke, der løbende skal udvikle sig.
I Det Økologiske Fødevareråds "Aktionsplan II Økologi i udvikling"
(Strukturdirektoratet, 1999) anbefales (Anbefaling nr. 46):
"at de gældende regler for økologimærket (Ø-mærket) løbende søges
justeret i takt med videnopbygning, international regeldannelse og teknologiudvikling for
derved at sikre forbrugernes tillid og den videre udvikling af økologien i henhold til
målsætningerne herfor."
Videre hedder det (i afsnit 11.5 Økologisk Jordbrug i særligt følsomme
landbrugsområder) at:
"For at sikre at økologisk jordbrug reelt nærmer sig idealerne, er der behov
for et redskab, som kan hjælpe den enkelte driftsleder med at følge, hvordan bedriften
udvikler sig i forhold til hans egne mål. Både til brug internt på bedriften (styring)
og til brug som dokumentation udadtil. For eksempel i relation til et øget eller mindsket
næringsstofoverskud. Med dette formål er "Etisk regnskab for husdyrbrug"
udviklet og afprøvet i samarbejde med blandt andet 10 økologiske mælkeproducenter. De
fleste af de økologiske landmænd blev efter eget udsagn inspirerede af kvantificeringen
af bedriftens miljøpåvirkning og ressourceforbrug såsom energiforbrug pr. produceret
enhed, udnyttelsen af næringsstoffer samt beskrivelsen af naturværdier på ejendommen.
Det er ikke tanken at et sådant regnskab vil kunne erstatte regler eller kontrol indenfor
økologisk jordbrug. Men en opgørelse af resultater kunne give et bedre fundament for at
udvikle økologisk jordbrug ved for eksempel at pege på emner eller værdikonflikter, som
ikke bevidst indgår i diskussionen om økologireglerne."
"Det er derfor
vigtigt, at der sker en overordnet koordinering af udviklingsarbejdet i forhold til det
økologiske jordbrugs aktuelle behov samt i forhold til hvorledes de enkelte regnskaber
med mere kan medvirke til udvikling af de økologiske målsætninger. I indsatsen om
grønne regnskaber indgår mange af de delelementer, som også skal bruges i en eventuel
livscyklusvurdering af økologiske produkter. Det vil derfor være naturligt at
datatilvejebringelse for initiativer inden for grønne regnskaber koordineres med de
datakrav, der måtte være til livscyklusvurderinger af økologiske produkter. Derved
iværksættes de indledende processer vedrørende systemafgrænsning og specificering af
databehov."
Endelig hedder det (i afsnit 11.8 Kortlægning og analyse af miljø- og
ressourceparametre - grønne regnskaber og livscyklusanalyse):
"De ovennævnte behov for præsentation af individuelle resultater kunne
dækkes ved at kræve, at de økologiske bedrifter hvert år udarbejder et grønt regnskab
eller et etisk regnskab, hvor de nævnte forhold er beskrevet."
"Efter
Det Økologiske Fødevareråds opfattelse er det centralt, at der som minimum opbygges et
beredskab og et solidt kendskab til samtlige problemstillinger forbundet med
livscyklusanalyse, idet dette miljøvurderingsværktøj før eller senere vil blive
anvendt i relation til økologiske produkter."
Det må på denne baggrund forventes at økologimærket med tiden vil nærme sig det
man kender fra de almindelige miljømærker, dvs. komme til at omfatte livscyklusaspekter,
mere omfattende miljødokumentation, samt at en større procentdel af alle bedrifter vil
kunne opnå mærkning. Dette vil blive understøttet af de øgede muligheder for kontrol
og sporing. Samtidig vil miljø formodentlig få en mere fremtrædende plads i
forbrugernes opfattelse af de økologiske fødevarer, mens opfattelsen af sammenhæng
mellem sundhed og økologi vil blive mere nuanceret. Tilsammen vil disse tre tendenser
(flere livscyklusaspekter, større antal økologiske bedrifter, og miljø som mere
centralt i forbrugernes opfattelse af økologimærket) betyde at der næppe vil være
plads på markedet til et yderligere miljøbaseret mærke på fødevarer, selv ikke hvis
dette mærke kan gives en høj troværdighed. Dette skal også ses i lyset af at den
aktuelle vækst i areal under økologisk driftsform er kraftigere end væksten i markedet
for økologiske produkter ("Potentialet for økologisk jordbrug." SJFI rapport
nr. 121, 2001).
Dette afspejles også blandt markedsføringsfolk i en udbredt skepsis overfor flere
mærker og oplysninger til forbrugerne. Som alternativ til miljømærkning peges på en
tendens til at der i forbindelse med supermarkedskæders "branding" stilles
bestemte krav til produkter og produktionsformer, hvor kæderne altså foretager udvalget
på forbrugernes vegne og hvor de udvalgte varer så indgår i et samlet koncept for
kæden. En sådan "branding" kan evt. også ske med udgangspunkt i væsentlige
aktører i aftagerleddet. Der er således ikke tale om at det enkelte produkt skal
mærkes, men at kravene indarbejdes i et samlet koncept for "Danske fødevarer"
eller "Supermarkedskæde X". Indgår en parameter (f.eks. en miljøparameter) i
én kæde eller aftagers "branding" vil der være en tendens til at dette vil
sprede sig til andre aktører på det samme marked.
Flere aktører blandt landmændene og i levnedsmiddelindustrien påpeger i denne
forbindelse et behov for synliggørelse af landbrugets hidtidige miljøindsats og en mere
positiv omtale af dansk landbrug generelt (også fra politikerne og myndighedernes side).
Dertil mangler værktøjer og kommunikationsformer til en debat om miljøforhold fra
landmænd over de forarbejdende virksomheder til detailhandel og offentlige indkøbere.
Her ser landbrugets organisationer det som vigtigt at sikre en samlet profilering af
dansk landbrug ved at erhvervet eller brancherne selv opstiller reglerne og organiserer en
uvildig certificering heraf. Initiativet til en ordning kunne f.eks. udgå fra
Landbrugsraadet i et samarbejde med de store aftagere. En sådan selv-organiseret, fælles
certificeringsordning indebærer flere fordele. Dels kan dokumentationskravene
koordineres, også i forhold til myndighederne, dels kan man undgå at engros- og
detailkæder stiller forskellige krav og spiller landmænd ud imod hinanden. Som Henrik
Høegh, 1. Viceformand i landboforeningerne, udtrykker det: "Hvis erhvervet selv
opstiller en række grundregler for adfærd og miljøforhold (en slags fælles
certificering), så vi sikret et fælles fodslag og vi hindrer måske, at vi drives rundt
i manegen af kæder, der "brander" dem selv på vores bekostning - således at
forstå, at alt for specifikke krav kan låse en leverandør så fast til en detailkæde,
at det bliver vanskeligt for landmanden at skifte til andre aftagere i hvert tilfælde på
kort sigt." Samstemmende udtrykker Peder Thomsen, formand for Dansk Familielandbrug:
"Vi skal prøve at komme lidt foran for en gangs skyld. Der er forskel på at
dokumentere, at man lever op til et krav stillet af andre og at arbejde med egne
krav." En fælles certificeringsordning vil også kunne betyde at man fra starten
opnår et så stort volumen, at der ikke bliver de økonomiske start-barrierer, som man
f.eks. har set for de økologiske produkter (adskilte linjer, større
distributionsomkostninger, særskilt markedsføring, mv.).
Der er en stor fællesskabsfølelse landmændene imellem, og andelsorganiseringen
opfattes generelt som en styrke for dansk landbrug, også i forhold til at håndtere nye
udfordringer som øgede krav om miljødokumentation m.v. Kan der opnås en bedre pris for
varerne vil det give økonomisk råderum til yderligere udvikling på alle bedrifterne, og
ikke bare hos de der allerede er "de bedste." En anden begrundelse for at ønske
alle med, er at også de mest belastende bedrifter kan påvirkes, hvorved man kan
forebygge evt. "brodne kar" der belaster hele erhvervets muligheder. Hvis en
fælles certificeringsordning tilrettelægges tilstrækkeligt fleksibelt behøver den ikke
at være baseret på den laveste fællesnævner, selvom alle er med.
Udover økologimærkets succes, oplever landbrugets forarbejdningsindustri ikke i dag
nogen væsentlig efterspørgsel efter dokumentation af produkternes miljø-egenskaber.
Omdrejningspunktet for kommunikationen i værdikæden er pris, kvalitet (smag mv.),
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Virksomhederne i Arbejdsgruppen for Renere Produkter
under Landbrugsraadets Forum for Virksomhedsmiljø udtrykker at de har "svært ved at
finde de ofte omtalte højprismarkeder, hvor kunden er villig til at betale en merpris for
produkter med dokumenteret miljøpåvirkning."
Salgsdirektør i Danish Crown Jens Haven Christensen påpeger endda at der er kunder
der vil møde miljødokumentation med reaktioner som: "Ja, det er jo udmærket, men
er det nu ikke med til at fordyre varerne unødigt?"
En stor del af landbrugets produkter eksporteres til udlandet, og mange til markeder
hvor miljø ikke er en væsentlig faktor. Endvidere er miljøargumentet kun af afgørende
betydning for et mindre udsnit af kunderne, selv på det danske marked.
Selvom miljø således ikke ses som en central parameter for kommunikationen i
værdikæden, opfattes det som et område hvor der foreligger en grundlæggende
forventning hos aftagerne. Selv en aktør som ellers udtrykker sig skeptisk overfor
mulighederne udtaler: "Danmark er nødt til at være en anelse foran de andre
markeder også på dette område, og jeg er er enig i, at et vist beredskab på dette
område er nødvendigt. Vi kan være helt sikre på, at Nordeuropa vil følge os lige i
hælene på dette område." (Fra vores interview med Salgsdirektør i Danish Crown
Jens Haven Christensen). Imidlertid fortsætter han: "Selvom jeg tror, at vi i
Danmark vil udvikle en vis og større grad af nicheproduktion, så vil miljøet aldrig
blive denne produktions omdrejningspunkt."
På fødevareområdet kan miljø således ikke opfattes som en drivende salgsparameter
(markeds-træk), men som en parameter hvor det alligevel er nødvendigt at følge med de
andre udbydere (markeds-skub). Markedets krav drives således af de større udbydere der
som de første er i stand til at garantere et vist niveau af miljødokumentation.
I denne sammenhæng kan den ovenfor udtrykte strategi for dansk landbrug beskrives
som en målsætning om at være markeds-førende og integrere miljødokumentation som en
del af et samlet koncept, der fremstiller danske produkter som kvalitetsprodukter med
en høj grad af sporbarhed, fødevaresikkerhed og hensyn til bløde værdier såsom
dyrevelfærd. Forventningen er herigennem at opnå eller fastholde konkurrencefordele
(merpriser eller markedsandele).
Vores aktørundersøgelse viser at dansk landbrug og fødevareindustri generelt
opfatter sig selv som værende relativt omstillingsparate overfor pludseligt opstående
miljøkrav fra kunderne eller overfor nye markedsmuligheder for fødevarer med
dokumenteret lav miljøpåvirkning, i hvert fald i sammenligning med andre lande.
Afgørende for viljen til omstilling er dog at der er økonomiske fordele forbundet
hermed.
En enkelt af de interviewede landmænd mener dog at aftagerleddet ikke har mod og
kapital nok til at reagere hurtigt på ændringer i markedet. Desuden kan der for så vidt
angår produktionsapparatet være tale om så betydelige investeringer at det giver
anledning til en teknologisk binding til de eksisterende systemer.
Mulighederne for at påvirke de udenlandske markeder er ringe da de danske virksomheder
generelt er for små aktører på disse markeder. Dog kunne man forestille sig at en dansk
systemeksport på landbrugs-miljø-området kan medvirke til en bevidstgørelse af
forbrugerne på de lokale markeder, og dermed være med til at skabe nye markeder også
for vore egne produkter. Skandinavien, Tyskland, Nederlandene, Storbritannien og Japan er
eksempler på markeder, hvor miljøbevidsthed forventes at kunne komme til at spille en
rolle. Der er dog ikke foretaget specifikke markedsundersøgelser ud fra dette perspektiv.
Landbrugsraadet udtrykker i øvrigt betænkelighed ved at internationale handelsregler
bremser miljøhensyn som konkurrenceparameter, og anfører som højeste prioritet at finde
ud af hvordan dette forhold kan ændres.
For det danske marked peger erfaringerne fra økologimærket (og miljømærkerne) på
en vis mulighed for at øge markedsandelen for miljødokumenterede produkter, men kun
gennem en massiv reklameindsats, som nok kun er realistisk hvis det sker i et samarbejde
mellem (og samfinansieret af) myndigheder og erhverv. I forhold til andre virkemidler må
den nødvendige investering betragtes som uforholdsmæssigt stor (se den sammenfattende
vurdering i kapitel 8). En undtagelse udgøres dog af det danske marked for offentlige
indkøb, der kan påvirkes med forholdsvis begrænset indsats. EU-kommissionen har i sin
"Grønbog om en integreret produktpolitik" foreslået en nedsat momssats for
miljømærkede produkter. Som et økonomisk virkemiddel er dette behandlet i kapitel 7.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|