Samfundsøkonomisk analyse af bortskaffelse af plastflaske- og dunkeaffald fra husholdninger

5 Velfærdsøkonomisk analyse

5.1 Alternativ 1. Forbrænding
5.2 Alternativ 2. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt behandling i Danmark.
5.3 Alternativ 3. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt eksport.
5.4 Alternativ 4. Indsamling på genbrugsstationer og eksport

Hensigten med den velfærdsøkonomiske analyse er at vurdere hvilken af de fire bortskaffelsesmetoder, der samfundsøkonomisk er at foretrække. Den velfærdsøkonomiske analyse søger at opgøre den velfædsmæssige påvirkning af hele samfundet, mens den budgetøkonomiske i kapitel 4 illustrerer de økonomiske konsekvenser for hver af de berørte sektorer (i dette tilfælde kommunerne og genanvendelsesvirksomhederne), jf. omtalen af de to former for analyse i kapitel 2.

Teknisk adskiller den velfærdsøkonomiske analyse sig i store træk fra den budgetøkonomiske analyse ved, at der anvendes et andet sæt priser (der afspejler de forskellige goders marginale velfærdsmæssige bidrag), en anden kalkulationsrente, investeringerne opgøres anderledes og endelig opgøres miljøkonsekvenserne, jf. boks 4, der beskriver den tekniske opgørelse af det velfærdsøkonomiske overskud.

I denne analyse er nogle af miljøkonsekvenserne forsøgt prissat i kroner og ører (fortrinsvis emissioner til luft), mens resten alene er opgjort i fysiske mængder (udledning af COD, dioxin m.m.). Miljøkonsekvenserne opgjort i fysiske størrelser stammer fra Miljøprojekt nr. 657. Priserne på miljøkonsekvenserne er hentet fra Finansministeriet (2001).

For udledning, der har global effekt – CO2 – er anvendt én pris (260 kr./tons), mens der for udledning med mere lokale og regionale miljøeffekter (SO2, NOx) er brugt priser, der afhænger af miljøeffektens karakter.

Således er anvendt forskellige priser på emissioner fra transport og på behandlingsprocesser (forbrænding og produktion af regenerat), idet emissionerne foregår i forskellig højde og dermed spredes forskelligt. Priserne på SO2 og NOx for store faste anlæg (forbrændingsanlæg og genanvendelsesvirksomhed) er derfor lavere end for transport, da emissionen spredes over et større område og foregår i en større højde.

For SO2, NOx, PM10, CO og VOC27 er anvendt følgende priser: For transporten i forbindelse med indsamling er anvendt priserne fra Finansministeriet (2001), tabel 9.6 (kategorien trafikafgift og køretøjer). Prisen er 90 kr./kg for NOx, 60 kr./kg for SO2, 200 kr./kg for PM10 , 0,010 kr./kg for CO og 50 kr./kg for VOC. Disse priser bygger på undersøgelser primært over transport på land, der tager hensyn til, at det er lokale effekter, der emitteres i en forholdsvis lav højde til skade for cyklister og fodgængere – især børn – bygninger m.m.

For forbrændingsprocessen og produktion af regenerat er anvendt priserne fra Finansministeriet (2001), tabel 9.6, kategorien energipolitik og energiafgift. Det drejer sig om emission fra store faste anlæg med en vis skorstenshøjde, der spredes over et større område. Disse priser er for et gennemsnitligt kraftværk og indeholder påvirkningen på mennesker og sundhed (primært helbredseffekter). Disse priser antages også at være gældende for forbrændingsanlæg samt genanvendelsesvirksomhed. Prisen er 35 kr./kg for NOx, 30 kr./kg for SO2, 50 kr./kg for PM10 , 0,010 kr./kg for CO og 50 kr./kg for VOC.

Udledningen af COD med spildevand28, ultrafine partikler samt dioxin er ikke værdisat. Det har ikke været muligt at finde undersøgelser, der indeholder priser herpå. For yderligere oplysninger om de anvendte priser på miljeffekter henvises til bilagsboks 12. I kapitel 6 udføres følsomhedsberegninger for priserne på miljøeffekter.

Boks 4.
Opgørelse af priser, investeringer og kalulationsrente i den velfærdsøkonomiske analyse.

Opgørelse af priser

I den budgetøkonomiske analyse anvendes markedspriser opgjort ekskl. afgifter, som refunderes, idet disse reelt ikke belaster sektorens økonomi. Afgifter, der refunderes, er typisk moms. Derved fås et udtryk for, hvor meget sektoren skal betale for miljøtiltaget, jf. kapitel 4. Disse priser vil altså være ekskl. moms og andre afgifter, der refunderes, men inkl. f.eks. grønne afgifter, jf. boks 2.

I den velfærdsøkonomiske analyse skal priserne afspejle befolkningens marginale betalingsvillighed for goderne. Priserne, som producenterne (her kommunerne og genanvendelsesvirksomheder) betaler, er yderst sjældent de samme som befolkningen er villig til at betale. Befolkningen betaler også en række afgifter, som lægges oven i producenternes priser.

Derfor skal producenternes priser bringes op på niveauet for befolkningens betalingsvillighed til såkaldte beregningspriser. Beregningspriserne er dermed et udtryk for de endelige markedspriser (eller forbrugerpriser).

Hvis man har kendskab til de endelige markedspriser for forbrugsgoderne, bør disse selvfølgelig benyttes. Dette vil derimod langt fra i praksis være tilfældet. Derfor benyttes en "genvejs"–løsning. Der benyttes en faktor, der udtrykker det generelle afgiftsniveau i samfundet. Denne faktor kaldes den generelle nettoafgiftsfaktor og er teknisk beregnet som forholdet mellem BNP og BFI, dvs. bruttonationalproduktet opgjort i markedspriser og bruttonationalproduktet opgjort i faktorpriser (priser uden afgifter). Dette forhold har i de senere år ligget på 1,17, således at det generelle afgiftstryk er 17 pct.

Ved at multiplicere producenternes priser med den generelle nettoafgiftsfaktor fås de velfærdsøkonomiske priser (også kaldet beregningspriser), der er et udtryk for den endelige markedspris for forbrugsgoderne.

Importerede og eksporterede goder (dvs. varer der handles internationalt) har et andet afgiftstryk end nationalt producerede goder på grund af told, eksportsubsidier og subsidier til indenlandsk producerede varer (subsidier kan opfattes som negative skatter). Derfor anvendes en særlig nettoafgiftsfaktor for internationalt handlede goder. Der anvendes således to afgiftsfaktorer: den generelle nettoafgiftsfaktor på 1,17 for nationalt handlede goder og nettoafgiftsfaktor på 1,25 for internationalt handlede goder, jf. Flemming Møller m.fl. (2000), afsnit 3.3.9 og 3.3.10.

Virksomhedernes (producenternes) grønne afgifter er medregnet i de priser, som ganges med nettoafgiftsfaktoren. Der skal nemlig bruges de priser, der er aktuelle for virksomhederne, og som de reagerer på. Nettoafgiftsfaktoren burde derfor i virkeligheden opgøres ekskl. grønne afgifter (for virksomheder) således at de ikke blev regnet med dobbelt. Denne korrektion er imidlertid uden praktisk betydning for nettoafgiftsfaktorens størrelse.

Under fuldkommen konkurrence vil der ikke være en ekstra profit, idet markedsprisen vil være lig de marginale omkostninger. I analyserne beregnes typisk producenternes omkostninger og dermed de gennemsnitlige omkostninger, som vil være lavere end de marginale omkostninger. De gennemsnitlige omkostninger benyttes som indikator på de marginale, som i praksis er særdeles vanskelige at beregne.

Alle de ovenstående betragtninger (regler) gælder kun for "perfekte" markeder, hvor der hersker normale konkurrencebetingelser. Der eksisterer imidlertid en lang række mere eller mindre beskyttede markeder, hvor der ikke er konkurrence, og hvor priserne ikke afspejler de reelle omkostninger (dvs. godernes marginale værdiproduktivitet). Det kan være markeder, hvor priserne er subsidierede eller lignende, eller det kan være goder, der ikke omsættes, men forbruges internt. Som eksempler kan nævnes græs som dyrefoder (vedvarende græs) eller deponering af affald. For sådanne imperfekte markeder med "kunstige" priser bør man selv forsøge at beregne den velfærdsøkonomiske pris på baggrund af det reelle marginale ressourceforbrug.

Kalkulationsrente

I den budgetøkonomiske analyse anvendes en kalkulationsrente på 6 pct., der udtrykker den aktuelle reale rentesats før skat og dermed alternative afkastrate. I den velfærdsøkonomiske analyse bruges den tidspræferencebaserede kalkulationsrente på 3 pct., jf. afsnit 4.3 i Flemming Møller m.fl. (2000).

Opgørelse af investeringer

I den budgetøkonomiske analyse opgøres udgifterne til investeringer som de faktiske omkostninger og med den aktuelle rentesats, som afspejler den alternative afkastrate. I den velfærdsøkonomiske analyse indarbejdes de alternative afkastmuligheder ved at beregne nutidsværdien af de forbrugsmuligheder, som miljøtiltagets investeringsbeløb alternativt afkaster. Nutidsværdien af de alternative afkastmuligheder udtrykkes ved en såkaldt forrentningsfaktor på kapital.

Teknisk gøres dette ved at multiplicere investeringen med denne forrentningsfaktor, som afspejler nutidsværdien af de alternative afkastningsmuligheder. Som forrentningsfaktor er anvendt (q/r) * (1-(1/(1+r)T)) + ((1/(1+r))T ; hvor q er den alternative afkastrate, r er den samfundsøkonomiske kalkulationsrente og T er tidshorisonten, jf. side 89 i Flemming Møller (1989), Flemming Møller m.fl. (2000) samt supplement hertil af 15. august 2001 om forrentningsfaktor og diskontering.

Investeringerne er derfor multipliceret med en kapitalindvindingsfaktor udregnet med en samfundsøkonomisk kalkulationsrente på 3 pct., således at investeringerne spredes ud over den forventede levetid (annuiseres). Investeringen er også multipliceret med en forrentningsfaktor udregnet med en samfundsøkonomisk kalkulationsrente på 3 pct. og en alternativ afkastrate på 6 pct.

   
Tabel 5.
Velfærdsøkonomiske omkostninger. Kr. pr. tons.

Se her!

5.1 Alternativ 1. Forbrænding

Dette alternativ repræsenterer behandlingen i dag, hvor plastflaskerne og –dunkene indsamles og forbrændes sammen med den øvrige dagrenovation fra husholdninger.

De velfærdsøkonomiske udgifter til indsamling af husholdningsaffald udgør 779 kr./tons, jf. tabel 5. Udgifterne til forbrænding er 1.000 kr./tons, i alt udgifter på 1.779 kr./tons. Indtægt fra salg af el og varme udgør 460 kr./tons, således at nettoomkostningerne udgør 1.319 kr./tons.

De prissatte miljøkonsekvenser (miljøskader, da det er øgede udledninger) har en værdi 885 kr./tons. Transporten udgør en forsvindende lille andel heraf, mens selve forbrændingen tegner sig for hovedparten af miljøskaderne. Hertil kommer de miljøeffekter, som det ikke har været muligt at sætte priser på, bl.a. udledning af COD med spildevand29 og dioxin.

De totale velfærdsøkonomiske omkostninger inkl. miljøskader er 2.204 kr./tons ved forbrænding.

5.2 Alternativ 2. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt behandling i Danmark.

Der indsamles 40 pct. af husholdningernes plastflaske- og dunkeaffald, svarende til 5.000 tons, fordelt med 75 pct. på affaldsøer og 25 pct. på genbrugsstationer.

Omkostningerne til indsamling er 2.237 kr./tons, fordelt med 2.520 kr./tons på affaldsøer og 1.386 kr./tons på genbrugsstationer. Det er især udgifterne til arbejdskraft, der gør indsamlingen på affaldsøerne dyrere.

Sorteringen koster 2.246 kr./tons. Transporten til behandlingsvirksomhed i Danmark udgør 208 kr./tons. I alt bliver udgifterne til indsamling, sortering og transport 4.691kr./tons.

Behandlingen på genanvendelsesvirksomheden koster 3.321 kr./tons. Derved bliver de samlede udgifter til indsamling, sortering, transport og behandling 8.012 kr./tons. Salgsindtægten for det fremstillede regenerat er 3.938 kr. pr. indsamlet tons.

De samlede nettoudgifter for alternativ 2 bliver 4.075 kr./tons.

Miljøskaderne har en værdi på 181 kr./tons, næsten udelukkende fra behandlingen (fremstilling af regenerat). De samlede udgifter bliver da 4.255 kr./tons. Hertil kommer udledning af COD på 0,270 kg/tons samt øvrige miljøeffekter, som det ikke har været muligt at prissætte.

5.3 Alternativ 3. Indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer samt eksport.

Udgifterne til indsamling, sortering og transport er de samme som for alternativ 2, dvs. 4.691 kr./tons. Indsamlingen og sorteringen foregår på nøjagtig samme måde, og prisen til transport er den samme, uanset om der køres til behandling i Danmark eller i Tyskland (fast pris pr. tons).

Samfundet opnår en eksportindtægt på 1.063 kr./tons, således at nettoudgifterne reduceres til 3.628 kr./tons. Der er knyttet stor usikkerhed til eksportprisen, der udviser store udsving historisk. I kapitel 6 er lavet følsomhedsberegninger herpå.

Miljøskaderne har en værdi på 26 kr./tons fra transporten (dvs. indsamlingen). De totale udgifter udgør 3.654 kr./tons, eller 3.809 kr. inkl. miljøeffekt i ekportlandet.

5.4 Alternativ 4. Indsamling på genbrugsstationer og eksport

I dette alternativ foregår indsamlingen udelukkende på genbrugsstationer. Den indsamlede mængde fra husholdningerne bliver da lavere, og indsamlingsraten er skønnet til 20 pct., svarende til en indsamlet mængde på 2.500 tons (halvdelen af alternativ 2 og 3).

Udgifterne til indsamling bliver 1.038 kr./tons. Som for de budgetøkonomiske udgifter bliver indsamlingen på genbrugsstationer lidt billigere pr. tons end i alternativ 2 og 3. Dette skyldes primært, at der i alternativ 4 indsamles den dobbelte mængde på genbrugsstationer (sammenlignet med alternativ 2 og 3), hvilket mere end opvejer den hyppigere tømning af containerne og den længere kørsel til sorteringsanlæg.

Sorteringen og transport til Tyskland koster det samme som i alternativ 2 og 3.

Udgifterne til indsamling, sortering og transport i alternativ 4 bliver 3.492 kr./tons. Eksportindtægten på 1.063 kr./tons bevirker, at nettoudgifterne reduceres til 2.430 kr./tons.

Miljøskaderne har en værdi på 13 kr./tons fra transporten (dvs. indsamlingen). De totale udgifter er 2.442 kr./tons, eller 2.520 kr./tons inkl. miljøeffekt i eksportlandet.

27 VOC er flygtige organiske forbindelser (Volatile Organic Carbons), dvs. flygtige kulbrinter; f.eks. ikke-forbrændt brændstof fra motorer, fortynder fra maling eller afgasning fra plastproduktion.
   
28 COD (chemical oxygen demand) er den mængde ilt, der skal til for at nedbryde stofferne i spildevandet
     
29 Udledning til spildevand fra rensning af plastflaskerne og –dunkene er opgjort som COD, der står for "chemical oxygen demand", dvs. den mængde ilt, der skal til for at nedbryde det udledte stof.