Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder

6 Kommunernes tilsyn, kontrol og vejledning

6.1 Manglende fokus på affaldssortering i virksomhederne
6.2 Samarbejde mellem kommuner/affaldsselskaber og virksomheder

6.1 Manglende fokus på affaldssortering i virksomhederne

Mange virksomheder og institutioner har ikke fokus på affaldsbortskaffelse, ligesom en del virksomheder (ofte mindre virksomheder) ikke har en person, der er ansvarlig for virksomhedens håndtering af affald.

Årsagerne hertil kan være mange, og den manglende opmærksomhed på affald kan bl.a. skyldes, at der ikke fokuseres på affald ved generelle miljøtiltag. F.eks. omfatter kravene i bekendtgørelsen om grønne regnskaber9 ikke opgørelser over de samlede affaldsmængder og bortskaffelsesmetoder, så længe affaldet ikke indeholder forurenende stoffer. Det vil sige, at virksomhederne ikke behøver at redegøre for de affaldsmængder, der leveres til genanvendelse i grønne regenskaber. Der er forslag til nye regler om grønne regenskaber, og dette vil kunne betyde at regnskaberne skal suppleres med flere oplysninger om virksomhedens affaldshåndtering.

Håndteringen af ikke farligt erhvervsaffald drøftes måske ikke tilstrækkeligt ved de kommunale miljøtilsyn.

6.2 Samarbejde mellem kommuner/affaldsselskaber og virksomheder

Mange virksomheder, offentlige og private institutioner kender ikke kommunens krav til genanvendelse af papir og pap. Der er derfor behov for en konkret og målrettet information fra kommunens side.

Effekten af udsendt informationsmateriale forbedres, hvis informationen kræver en reaktion fra virksomheden; eksempelvis besvarelse og returnering af et spørgeskema.

Et opsøgende arbejde over for virksomhederne og institutionerne kan f.eks. baseres på krav til virksomhederne om at anmelde affaldsproduktion, bortskaffelsesmetode og evt. transportør til kommunen. Kommunen eller affaldsselskabet får på denne måde et godt overblik over virksomhedernes og institutionernes affaldsproduktion og over, hvilke transportører der opererer og samtidig tvinges virksomhederne og institutionerne til at forholde sig til affaldsmængderne.

Telefonisk kontakt og besøg på virksomheden fremmer virksomhedens opfattelse af en aktiv kommune, der prioriterer håndhævelse af egne regler højt.

Det er således hensigtsmæssigt, at der afsættes ressourcer til samarbejdet mellem kommune/affaldsselskab og virksomhed. Mange steder fungerer erhvervsaffaldskonsulenten både som én, virksomhederne kan ringe til med henblik på at få vejledning i affaldsspørgsmål (f.eks. sortering og afsætning), og som én der på mere opsøgende vis tager fat i virksomhederne for at forbedre deres affaldshåndtering. Kontakten til virksomhederne kan både have karakter af en telefonisk, skriftlig eller personlig henvendelse eller i form af en kampagne. Hidtidige erfaringer viser, at erhvervsaffaldskonsulenter er et godt middel til at styrke samarbejdet mellem kommuner/affaldsselskaber og virksomheder.

9 Bekendtgørelse nr. 975 af 13. december 1995 om visse godkendelsespligtige virksomheders pligt til udarbejdelse af grønt regnskab