Mange virksomheder og institutioner har ikke fokus på affaldsbortskaffelse, ligesom en
del virksomheder (ofte mindre virksomheder) ikke har en person, der er ansvarlig for
virksomhedens håndtering af affald.
Årsagerne hertil kan være mange, og den manglende opmærksomhed på affald kan bl.a.
skyldes, at der ikke fokuseres på affald ved generelle miljøtiltag. F.eks. omfatter
kravene i bekendtgørelsen om grønne regnskaber9
ikke opgørelser over de samlede affaldsmængder og bortskaffelsesmetoder, så længe
affaldet ikke indeholder forurenende stoffer. Det vil sige, at virksomhederne ikke
behøver at redegøre for de affaldsmængder, der leveres til genanvendelse i grønne
regenskaber. Der er forslag til nye regler om grønne regenskaber, og dette vil kunne
betyde at regnskaberne skal suppleres med flere oplysninger om virksomhedens
affaldshåndtering.
Håndteringen af ikke farligt erhvervsaffald drøftes måske ikke tilstrækkeligt ved
de kommunale miljøtilsyn.
Mange virksomheder, offentlige og private institutioner kender ikke kommunens krav til
genanvendelse af papir og pap. Der er derfor behov for en konkret og målrettet
information fra kommunens side.
Effekten af udsendt informationsmateriale forbedres, hvis informationen kræver en
reaktion fra virksomheden; eksempelvis besvarelse og returnering af et spørgeskema.
Et opsøgende arbejde over for virksomhederne og institutionerne kan f.eks. baseres på
krav til virksomhederne om at anmelde affaldsproduktion, bortskaffelsesmetode og evt.
transportør til kommunen. Kommunen eller affaldsselskabet får på denne måde et godt
overblik over virksomhedernes og institutionernes affaldsproduktion og over, hvilke
transportører der opererer og samtidig tvinges virksomhederne og institutionerne til at
forholde sig til affaldsmængderne.
Telefonisk kontakt og besøg på virksomheden fremmer virksomhedens opfattelse af en
aktiv kommune, der prioriterer håndhævelse af egne regler højt.
Det er således hensigtsmæssigt, at der afsættes ressourcer til samarbejdet mellem
kommune/affaldsselskab og virksomhed. Mange steder fungerer erhvervsaffaldskonsulenten
både som én, virksomhederne kan ringe til med henblik på at få vejledning i
affaldsspørgsmål (f.eks. sortering og afsætning), og som én der på mere opsøgende
vis tager fat i virksomhederne for at forbedre deres affaldshåndtering. Kontakten til
virksomhederne kan både have karakter af en telefonisk, skriftlig eller personlig
henvendelse eller i form af en kampagne. Hidtidige erfaringer viser, at
erhvervsaffaldskonsulenter er et godt middel til at styrke samarbejdet mellem
kommuner/affaldsselskaber og virksomheder.