Ved ruteindsamling er der typisk tale om, at virksomhederne opsamler papir og
pap i mini-, midi- og vipcontainere eller trådbure, som tømmes på stedet med
komprimatorvogn i rutekørsel. Der kan dog også være tale om, at opsamlingsmateriellet
medtages på en vogn med baglæsser eller kran, og tom beholder eller minicontainer
afleveres. Denne type indsamling kan f.eks. praktiseres hos butikker i strøggader med
meget begrænset opbevaringsareal. Indsamlingsintervallet er typisk meget kort sådanne
steder. Ruteindsamling kan foretages af såvel offentlige som private virksomheder.
Ved rekvireret indsamling er der tale om, at virksomheden kontakter
transportøren, når der er behov for tømning af opsamlingsmateriellet. Er der tale om
opsamlingsmateriel i form af større containere, køres opsamlingsmateriellet direkte til
et oparbejdningsanlæg, hvor materiellet tømmes. Rekvireret indsamling kan ligeledes
foretages af såvel offentlige som private virksomheder.
Transporterer virksomheden selv papir og pap, vil der oftest være tale om, at
virksomheden afleverer materialet hos den eller de af kommunen anviste behandlingsanlæg.
I flere kommuner kan mindre virksomheder aflevere papir og pap på kommunens genbrugsstation.
Nogle kommuner og affaldsselskaber har etableret genbrugsstationer, som kun må benyttes
af virksomheder, som mod betaling kan aflevere genanvendelige materialer.
Større virksomheder med store mængder papir og pap råder ofte over internt
opsamlingsmateriel i form af 200-800 liters beholdere og containere på hjul placeret
rundt omkring i produktion og administration. Disse beholdere eller containere tømmes
efter behov over i større typer af opsamlingsmateriel.
Virksomheder, der har større mængder papir, kan anvende vipcontainere, der typisk har
en størrelse på fra 4 m3 til 16 m3 eller frontlæsserkasser i
størrelser fra 4 m3 til 8 m3. Begge typer materiel kan tømmes på
stedet. For virksomheder med store mængder papir og pap kan der også være tale om at
anvende maxicontainere på op til ca. 30 m3.
Mindre virksomheder eller virksomheder med mindre mængder papir og pap anvender typisk
beholdere på hjul som opsamlingsmateriel. Der er her typisk tale om 2-hjulede beholdere
på ca. 240 eller 360 liter og om 4-hjulede beholdere (minicontainere) på ca. 400, 600
eller 800 liter.
Virksomheder, der har opstillet beholdere forskellige steder i virksomheden med henblik
på tømning i større opsamlingsmateriel, kan benytte sig af mindre beholdere f.eks. til
opsamling af kontorpapir eller bure til papir og pap fra produktionen.
Til opsamling af papiraffald på de enkelte kontorer findes et bredt sortiment af
papkasser og plastkasser. Endvidere findes systemer med en papirkurvelignende beholder
(anvendes til papir) med en indsat eller påhæftet mindre beholder til andet affald.
Opsamlingsmateriellet på de enkelte kontorer tømmes af kontorpersonalet eller
rengøringspersonalet over i beholdere eller containere, der kan være placeret på gange
eller i særskilte rum.
Med henblik på at begrænse omkostningerne til transport råder mange virksomheder og
genbrugsstationer over stationære komprimatorer med tilkoblede pressecontainere eller
komprimatorcontainere. Presseanlæggene gør det muligt at øge papirets og pappets
rumvægt betydeligt.
Andre virksomheder (f.eks. supermarkeder) kan have en mindre ballepresse. De såkaldte
"varehusballer" vejer mellem 60 og 150 kg.
Ruteindsamlingerne foretages typisk med komprimatorvogn eller ladvogn med
læssebagsmæk.
Tømning med frontlæsser er væsentligt hurtigere end tømning af minicontainere og
vipcontainere, fordi chaufføren kan blive i førerhuset under hele tømningen. Nogle
modtageanlæg for papir og pap forudsætter imidlertid, at chaufføren har vurderet, om
materialet opfylder det pågældende anlægs modtagekrav, og kræver derfor, at der på
frontlæssere skal være monteret videoovervågning, så chaufføren kan kontrollere, hvad
der er i frontlæsserkassen under tømning.
Maxicontainere og komprimatorcontainere tømmes med ophalervogn. Som for frontlæssere
gælder det, at chaufføren skal vurdere, om læsset kan tilføres det aktuelle
modtageanlæg. Mange maxicontainere er i dag forsynet med lås for at forebygge misbrug og
fejlsorteringer, hvilket umuliggør inspektion.
Omfanget af den sortering, der finder sted hos modtageanlægget, afhænger dels af
renheden af den indkomne papir-/papfraktion, dels af det enkelte anlægs fysiske
muligheder for at foretage sortering.
Virksomheder med en ensartet papirfraktion (f.eks. detailhandel med en papirfraktion,
der overvejende består af bølgepap, eller kontorer/administrative enheder med
overvejende kontorpapir), større virksomheder eller virksomheder med meget papiraffald,
har mulighed for at sortere papiret, således at der hos modtageanlægget kun er behov for
en visuel inspektion og en begrænset eller ingen sortering.
Mindre virksomheder (f.eks. små detailhandlere eller selvstændige med ingen eller få
ansatte) eller virksomheder med en mindre, men blandet papirfraktion kan have vanskeligere
ved at foretage en sortering af papir og pap i flere fraktioner.
Papir og pap bør som hovedregel opsamles hver for sig i virksomheden for at undgå en
efterfølgende sortering og den hertil knyttede omkostning her ved. Om en sådan sortering
er mulig eller nødvendig i den enkelte virksomhed afhænger af mængden af papir og pap
til genanvendelse, der fremstilles i virksomheden. I nogle tilfælde vil den aktuelle
sammensætning af papir og pap til genanvendelse i en virksomhed være sammenfaldende med
kvalitetskravene til f.eks. bølgepap, mens der i andre tilfælde vil være tale om, at
papir- og papfraktionen kan afsættes som den lavere kvalitet blandet papir.
Den enkelte virksomhed bør kontakte det aktuelle modtageanlæg for at få klarlagt, om
yderligere opdeling af papir- og papaffaldet i virksomheden er økonomisk fordelagtigt.
Når en virksomhed udfører kildesortering af papir og pap, kan virksomheden ofte
ifølge regulativet frit vælge, hvilken af de førnævnte opsamlingssystemer, den
ønsker.
Har virksomheden mindre mængder af papir og pap, eksempelvis under 100 kg om måneden,
og er pladsforholdene begrænsede, vil det være mest praktisk at indgå i en
ruteindsamling eller selv køre papir og pap til en genbrugsstation, såfremt dette er en
mulighed.
Har virksomheden større mængder af papir og pap f.eks. 100-500 kg om måneden og
fordeler mængden af papir og pap sig ikke nogenlunde jævnt over året, kan det måske
være en fordel at anvende rekvireret indsamling.
Har virksomheden store mængder f.eks. over 500 kg per måned, og har virksomheden i
forvejen egnet transportmateriel, kan det måske være en fordel selv at transportere
papir og pap til modtageanlægget.
Hvis virksomheden vælger ruteindsamling eller rekvireret indsamling, skal/bør
virksomheden indgå aftale med modtageanlægget/transportøren om udstyr til opsamling,
tømningsfrekvens, tømningspris, kontraktens løbetid og opsigelse.
Det er vigtigt at finde frem til den rigtige størrelse af opsamlingsudstyret
kombineret med tømningsfrekvensen, således at der ikke foretages unødige tømninger.
Tømningsprisen kan være en fast pris på tømning eller en kombination af en
tømningspris og mængden af papir og pap.
Opsigelse af en aftale/kontrakt med en indsamler bør i almindelighed kunne ske med 1
måneds varsel og bør ikke overstige 3 måneder. Hvis indsamleren imidlertid har
foretaget investeringer i virksomheden i form af specielt udstyr (eksempelvis i form af
pressere), kan der være tale om betydeligt længere opsigelsesvarsel.
Ved indgåelse af aftale/kontrakt med en indsamler/transportør skal virksomheden være
opmærksom på, at der i indtægter fra eller udgifter til indsamler/transportør indgår
følgende: