Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder

7 Opsamlingssystemer

7.1 Teknik – fælles for anvisnings- og indsamlingsordninger
7.1.1 Typer af opsamlingssystemer
7.1.2 Opsamlingsmateriel
7.1.3 Indsamlingsmateriel
7.1.4 Sortering
7.2 Organisering
7.2.1 Organisering af opsamlingssystemet
7.2.2 Aftaler/kontrakter
7.2.3 Registrerede transportører

7.1 Teknik – fælles for anvisnings- og indsamlingsordninger

7.1.1 Typer af opsamlingssystemer

Der praktiseres i dag forskellige former for indsamling af papir og pap til genanvendelse. Indsamlingen kan enten ske ved at en transportør afhenter papir- og papaffaldet fra affaldsproducenten, eller ved at affaldsproducenten selv afleverer sit papir og pap til genanvendelse. Indsamlingen af papir og pap kan for affaldsproducenten foregå på én af følgende fire måder:
Ruteindsamling – hvor papir og pap afhentes med faste tidsintervaller,
rekvireret indsamling – hvor papir og pap afhentes ved at virksomheden kontakter transportøren, når der er behov for det,
egen aflevering direkte til behandlingsanlæg/oparbejdningsanlæg,
egen aflevering på genbrugsstation.

Ved ruteindsamling er der typisk tale om, at virksomhederne opsamler papir og pap i mini-, midi- og vipcontainere eller trådbure, som tømmes på stedet med komprimatorvogn i rutekørsel. Der kan dog også være tale om, at opsamlingsmateriellet medtages på en vogn med baglæsser eller kran, og tom beholder eller minicontainer afleveres. Denne type indsamling kan f.eks. praktiseres hos butikker i strøggader med meget begrænset opbevaringsareal. Indsamlingsintervallet er typisk meget kort sådanne steder. Ruteindsamling kan foretages af såvel offentlige som private virksomheder.

Ved rekvireret indsamling er der tale om, at virksomheden kontakter transportøren, når der er behov for tømning af opsamlingsmateriellet. Er der tale om opsamlingsmateriel i form af større containere, køres opsamlingsmateriellet direkte til et oparbejdningsanlæg, hvor materiellet tømmes. Rekvireret indsamling kan ligeledes foretages af såvel offentlige som private virksomheder.

Transporterer virksomheden selv papir og pap, vil der oftest være tale om, at virksomheden afleverer materialet hos den eller de af kommunen anviste behandlingsanlæg.

I flere kommuner kan mindre virksomheder aflevere papir og pap på kommunens genbrugsstation. Nogle kommuner og affaldsselskaber har etableret genbrugsstationer, som kun må benyttes af virksomheder, som mod betaling kan aflevere genanvendelige materialer.

7.1.2 Opsamlingsmateriel

Større virksomheder med store mængder papir og pap råder ofte over internt opsamlingsmateriel i form af 200-800 liters beholdere og containere på hjul placeret rundt omkring i produktion og administration. Disse beholdere eller containere tømmes efter behov over i større typer af opsamlingsmateriel.

Virksomheder, der har større mængder papir, kan anvende vipcontainere, der typisk har en størrelse på fra 4 m3 til 16 m3 eller frontlæsserkasser i størrelser fra 4 m3 til 8 m3. Begge typer materiel kan tømmes på stedet. For virksomheder med store mængder papir og pap kan der også være tale om at anvende maxicontainere på op til ca. 30 m3.

Mindre virksomheder eller virksomheder med mindre mængder papir og pap anvender typisk beholdere på hjul som opsamlingsmateriel. Der er her typisk tale om 2-hjulede beholdere på ca. 240 eller 360 liter og om 4-hjulede beholdere (minicontainere) på ca. 400, 600 eller 800 liter.

Virksomheder, der har opstillet beholdere forskellige steder i virksomheden med henblik på tømning i større opsamlingsmateriel, kan benytte sig af mindre beholdere f.eks. til opsamling af kontorpapir eller bure til papir og pap fra produktionen.

Til opsamling af papiraffald på de enkelte kontorer findes et bredt sortiment af papkasser og plastkasser. Endvidere findes systemer med en papirkurvelignende beholder (anvendes til papir) med en indsat eller påhæftet mindre beholder til andet affald.

Opsamlingsmateriellet på de enkelte kontorer tømmes af kontorpersonalet eller rengøringspersonalet over i beholdere eller containere, der kan være placeret på gange eller i særskilte rum.

Med henblik på at begrænse omkostningerne til transport råder mange virksomheder og genbrugsstationer over stationære komprimatorer med tilkoblede pressecontainere eller komprimatorcontainere. Presseanlæggene gør det muligt at øge papirets og pappets rumvægt betydeligt.

Andre virksomheder (f.eks. supermarkeder) kan have en mindre ballepresse. De såkaldte "varehusballer" vejer mellem 60 og 150 kg.

7.1.3 Indsamlingsmateriel

Ruteindsamlingerne foretages typisk med komprimatorvogn eller ladvogn med læssebagsmæk.

Tømning med frontlæsser er væsentligt hurtigere end tømning af minicontainere og vipcontainere, fordi chaufføren kan blive i førerhuset under hele tømningen. Nogle modtageanlæg for papir og pap forudsætter imidlertid, at chaufføren har vurderet, om materialet opfylder det pågældende anlægs modtagekrav, og kræver derfor, at der på frontlæssere skal være monteret videoovervågning, så chaufføren kan kontrollere, hvad der er i frontlæsserkassen under tømning.

Maxicontainere og komprimatorcontainere tømmes med ophalervogn. Som for frontlæssere gælder det, at chaufføren skal vurdere, om læsset kan tilføres det aktuelle modtageanlæg. Mange maxicontainere er i dag forsynet med lås for at forebygge misbrug og fejlsorteringer, hvilket umuliggør inspektion.

7.1.4 Sortering

Omfanget af den sortering, der finder sted hos modtageanlægget, afhænger dels af renheden af den indkomne papir-/papfraktion, dels af det enkelte anlægs fysiske muligheder for at foretage sortering.

Virksomheder med en ensartet papirfraktion (f.eks. detailhandel med en papirfraktion, der overvejende består af bølgepap, eller kontorer/administrative enheder med overvejende kontorpapir), større virksomheder eller virksomheder med meget papiraffald, har mulighed for at sortere papiret, således at der hos modtageanlægget kun er behov for en visuel inspektion og en begrænset eller ingen sortering.

Mindre virksomheder (f.eks. små detailhandlere eller selvstændige med ingen eller få ansatte) eller virksomheder med en mindre, men blandet papirfraktion kan have vanskeligere ved at foretage en sortering af papir og pap i flere fraktioner.

Papir og pap bør som hovedregel opsamles hver for sig i virksomheden for at undgå en efterfølgende sortering og den hertil knyttede omkostning her ved. Om en sådan sortering er mulig eller nødvendig i den enkelte virksomhed afhænger af mængden af papir og pap til genanvendelse, der fremstilles i virksomheden. I nogle tilfælde vil den aktuelle sammensætning af papir og pap til genanvendelse i en virksomhed være sammenfaldende med kvalitetskravene til f.eks. bølgepap, mens der i andre tilfælde vil være tale om, at papir- og papfraktionen kan afsættes som den lavere kvalitet blandet papir.

Den enkelte virksomhed bør kontakte det aktuelle modtageanlæg for at få klarlagt, om yderligere opdeling af papir- og papaffaldet i virksomheden er økonomisk fordelagtigt.

7.2 Organisering

7.2.1 Organisering af opsamlingssystemet

Når en virksomhed udfører kildesortering af papir og pap, kan virksomheden ofte ifølge regulativet frit vælge, hvilken af de førnævnte opsamlingssystemer, den ønsker.

Har virksomheden mindre mængder af papir og pap, eksempelvis under 100 kg om måneden, og er pladsforholdene begrænsede, vil det være mest praktisk at indgå i en ruteindsamling eller selv køre papir og pap til en genbrugsstation, såfremt dette er en mulighed.

Har virksomheden større mængder af papir og pap f.eks. 100-500 kg om måneden og fordeler mængden af papir og pap sig ikke nogenlunde jævnt over året, kan det måske være en fordel at anvende rekvireret indsamling.

Har virksomheden store mængder f.eks. over 500 kg per måned, og har virksomheden i forvejen egnet transportmateriel, kan det måske være en fordel selv at transportere papir og pap til modtageanlægget.

7.2.2 Aftaler/kontrakter

Hvis virksomheden vælger ruteindsamling eller rekvireret indsamling, skal/bør virksomheden indgå aftale med modtageanlægget/transportøren om udstyr til opsamling, tømningsfrekvens, tømningspris, kontraktens løbetid og opsigelse.

Det er vigtigt at finde frem til den rigtige størrelse af opsamlingsudstyret kombineret med tømningsfrekvensen, således at der ikke foretages unødige tømninger.

Tømningsprisen kan være en fast pris på tømning eller en kombination af en tømningspris og mængden af papir og pap.

Opsigelse af en aftale/kontrakt med en indsamler bør i almindelighed kunne ske med 1 måneds varsel og bør ikke overstige 3 måneder. Hvis indsamleren imidlertid har foretaget investeringer i virksomheden i form af specielt udstyr (eksempelvis i form af pressere), kan der være tale om betydeligt længere opsigelsesvarsel.

Ved indgåelse af aftale/kontrakt med en indsamler/transportør skal virksomheden være opmærksom på, at der i indtægter fra eller udgifter til indsamler/transportør indgår følgende:
Værdien af det indsamlede papir og pap
evt. leje af opsamlingsmateriel
en afhentningspris (tømningspris)
en behandlingspris (evt. sortering, opbalning og transport til oparbejdningsanlæg).

Når en virksomhed skal indgå aftale/kontrakt vedrørende indsamling af papir og pap til genanvendelse, bør virksomheden altid huske at indhente tilbud fra flere indsamlere.

7.2.3 Registrerede transportører

Ifølge affaldsbekendtgørelsen skal en virksomhed lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen, hvis den erhvervsmæssigt indsamler og transporterer papir og pap produceret i kommunen (§ 12).

Affaldstransportøren skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen afgive oplysninger om transporterede mængder af affald, affaldsfraktioner og -typer (herunder papir og pap), affaldsproducenter og afleveringssted (§ 31).