| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder
Arbejdsmiljøet inden for affaldsområdet reguleres overordnet af arbejdsmiljøloven14 og de generelle arbejdsmiljøregler i
bekendtgørelserne om arbejdets udførelse, manuel håndtering, arbejdsstedets indretning
etc.
På det overordnede plan er det helt centralt, at arbejdsmiljølovgivningen er opbygget
som en rammelovgivning, der helt grundlæggende pålægger arbejdsgiveren at sikre, at
hans/hendes ansatte arbejder i et arbejdsmiljø, der er sikkert og sundt i forhold til den
aktuelle opfattelse af, hvad dette måtte betyde, og under hensyntagen til den tekniske og
sociale udvikling i samfundet.
I arbejdsmiljøreglerne15 findes der
en række specifikke bestemmelser, som er relevante i forbindelse med indsamling af affald
fra virksomheder.
Det drejer sig om følgende skrivelser og meddelelser:
|
|
At-anvisning nr. 4.1.0.1, november 1993; |
Manuel håndtering og transport af dagrenovation mv. |
|
|
At-cirkulæreskrivelse nr. 10/1990; |
Konstruktion af renovationssystemer m.v. |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; |
Manuel håndtering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; |
Vurdering af løft |
|
|
At-meddelelse nr. 4.00.1, november 1998; |
Arbejdspladsvurdering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; |
Manuel håndtering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; |
Vurdering af løft |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.3, marts 1998; |
Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser |
|
|
At-meddelelse nr. 4.10.3, april 1998; |
Ryg-, nakke- og skulderbesvær
|