Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder

10 Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøet inden for affaldsområdet reguleres overordnet af arbejdsmiljøloven14 og de generelle arbejdsmiljøregler i bekendtgørelserne om arbejdets udførelse, manuel håndtering, arbejdsstedets indretning etc.

På det overordnede plan er det helt centralt, at arbejdsmiljølovgivningen er opbygget som en rammelovgivning, der helt grundlæggende pålægger arbejdsgiveren at sikre, at hans/hendes ansatte arbejder i et arbejdsmiljø, der er sikkert og sundt i forhold til den aktuelle opfattelse af, hvad dette måtte betyde, og under hensyntagen til den tekniske og sociale udvikling i samfundet.

I arbejdsmiljøreglerne15 findes der en række specifikke bestemmelser, som er relevante i forbindelse med indsamling af affald fra virksomheder.

Det drejer sig om følgende skrivelser og meddelelser:

At-anvisning nr. 4.1.0.1, november 1993; Manuel håndtering og transport af dagrenovation mv.
At-cirkulæreskrivelse nr. 10/1990; Konstruktion af renovationssystemer m.v.
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; Manuel håndtering
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; Vurdering af løft
At-meddelelse nr. 4.00.1, november 1998; Arbejdspladsvurdering
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; Manuel håndtering
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; Vurdering af løft
At-meddelelse nr. 4.05.3, marts 1998; Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser
At-meddelelse nr. 4.10.3, april 1998; Ryg-, nakke- og skulderbesvær
    
14 Lov om arbejdsmiljø nr. 68, 1975
   
15 F.eks. Bekendtgørelse om arbejdets udførelse, nr. 867, 1994