Markedet betragtes i velfærdsteorien som et mødested for profitmaksimerende
virksomheder og nyttemaksimerende forbrugere. Når priserne afspejler de faktiske
omkostninger, vil markedet ifølge teorien sikre en optimal ressourcefordeling. Det er
imidlertid ofte tilfældet, at kun en del af de samfundsøkonomiske omkostninger betales
af brugerne, f.eks. trafikanterne, mens de øvrige omkostninger betales af det øvrige
samfund, f.eks. i forbindelse med trafikkens forurening. Sådanne øvrige omkostninger for
samfundet betegnes eksternaliteter. Ved at internalisere de eksterne omkostninger via
f.eks. en afgift, kan mere korrekte prissignaler sendes til markedet. Ligeledes er det
væsentligt, at der ved samfundsøkonomiske vurderinger af f.eks. infrastrukturudbygning,
medregnes samtlige samfundsmæssige omkostninger, incl. de eksterne omkostninger.
Der er derfor behov for at opgøre de eksterne omkostninger, i nærværende projekt
omkostningerne forbundet med trafikkens forurening af jord og grundvand.
For nogle af de eksterne omkostninger som jord- og grundvandsforurening fra trafikken
medfører, kan der findes tilgængelige markedspriser - eksempelvis prisen for at oprense
forurenet jord i forbindelse med ny anvendelse. Forureningen medfører imidlertid også en
række skader og gener, der medfører omkostninger for samfundet, for hvilke der ikke
eksisterer et direkte marked, hvor disse prisfastsættes. Det er derfor nødvendigt at
anvende en alternativ metode til at udlede værdien. Der findes i dag en række
forskellige metoder, som er udviklet til dette formål.
Formålet med værdisætning af ikke-markedsomsatte skader og gener er således at
tilvejebringe en værdi, som kan indgå på lige fod med andre priser i økonomiske
analyser af trafikprojekter, afgiftspolitik, mv.
Det bemærkes, at det i den samfundsøkonomiske analyse er de marginale eksterne
omkostninger, der er behov for. Det betyder, at historisk forurening i princippet ikke er
relevant, fordi omkostningerne ved denne forurening ikke kan internaliseres. Den
historiske forurening har dog stor betydning for størrelsen af de marginale omkostninger
i dag, fordi de marginale skader og dermed omkostningerne ofte stiger med mængden af
forurening. Den historiske forurening har endvidere betydning for konkrete
oprensningsomkostninger, mv., ligesom det ud fra et finansieringssynspunkt kan overvejes,
om f.eks. biltrafikken kan bidrage til finansiering af de samfundsmæssige
oprensningsomkostninger.
I afsnittene nedenfor redegøres først kort for forskellen mellem pris og værdi.
Herefter gives en kort introduktion til de metoder, der findes til værdisætning af
eksternaliteter og andre ikke prissatte effekter, herunder skader og gener fra jord- og
grundvandsforurening, samt vurdering af de krav metoderne stiller til data.
Det er væsentligt at skelne mellem begreberne pris og værdi. En pris er det beløb,
der betales på et marked for et givent gode, og som er et resultat af mødet mellem udbud
og efterspørgsel på markedet. Værdien af et gode er derimod det beløb, som en
forbruger ville have været parat til at betale for det pågældende gode, eller omvendt
det beløb som forbrugeren skulle kompenseres med for at skulle undvære godet og være
lige tilfreds. For nogle forbrugere er værdien højere eller lig med prisen, og disse
forbrugere vil eventuelt købe godet. For andre forbrugere er værdien lavere end prisen,
og disse forbrugere vil ikke købe varen.
For en vare, hvortil der er knyttet eksterne omkostninger, betaler forbrugeren kun
markedsprisen, mens den reelle samfundsmæssige omkostning er højere, nemlig svarende til
de omkostninger der påføres andre. Disse omkostninger kan være omkostninger, hvor der
eksisterer en markedspris, f.eks. mindsket produktion af en vare, og omkostninger, hvor
der ikke eksisterer en markedspris, f.eks. forringet sundhed eller tab af biodiversitet. I
sidstnævnte tilfælde må man forsøge at værdisætte skaderne på anden vis.
5.1.2 Udledning af enhedspriser
For at kunne udlede en enhedspris eksempelvis pr. km kørt er det nødvendigt at
koble værdisætningsestimater for skader med antal kørte km. Det er således nødvendigt
at benytte en tilgang, der kobler forureningsbidrag til jord og grundvand fra trafikken
med værdien af skaderne.
Impact pathway tilgangen er en tilgang, som på denne måde systematisk kobler en
aktivitet med tilhørende forurening (eksempelvis forurening af jord og vand) til
"skader og gener" med henblik på efterfølgende værdisætning og opgørelse af
en enhedspris (jf. afsnit 2). Tilgangen består som nævnt af en række trin:
Emissionsmodellering, sprednings- og eksponeringsmodellering, estimering af den fysiske
effekt ud fra "dose-response" sammenhænge og endelig priser for de fysiske
effekter.
Impact pathway tilgangen baserer sig på at identificere og udnytte sammenhængen
mellem et givent forureningsniveau og de tilhørende fysiske effekter. De fysiske
effekter, som eksempelvis skader på menneskers helbred, skal estimeres på baggrund af de
fysiske sammenhænge mellem forurening, eksponering og skader. Endelig fastsættes de
samlede omkostninger ved en given forurening ud fra værdien af de forskellige skader.
Værdien af skaderne kan som nævnt dels være baseret på markedspriser, dels være
baseret på værdisætningsestimater for eksterne effekter.
Denne procedure illustrerer, at metoden stiller krav om såvel data om de
videnskabelige sammenhænge mellem koncentrationer af stoffer og deres skadevirkninger
samt økonomiske data. Det største problem er som regel at estimere spredning og
eksponering samt sammenhængen mellem dosis og effekt.
Økonomisk værdisætning sigter på at fastsætte betalingsvilligheden
(willingness to pay (WTP)) for at undgå en negativ indvirkning eller villigheden for at
acceptere (willingness to accept (WTA)) en kompensation for at opleve en negativ
indvirkning. Rationalet bag denne tilgang er, at værdier skal være baseret på individers
præferencer, hvilket omsættes monetært til individuel betalingsvillighed.
Trafikkens forurening af jord- og grundvand er årsag til en række gener og skader.
Når disse skader er identificeret og kvantificeret i fysiske termer, skal de
værdisættes. Nogle skader, som eksempelvis skader på afgrøder, kan værdisættes ved
at benytte kendte markedspriser, mens der for andre som eksempelvis øget risiko for
sygdom og død samt forringelse af miljøet ikke findes priser i markedet. For disse
skader og gener er det nødvendigt at benytte en alternativ metode.
Der findes som nævnt en række forskellige metoder, der kan benyttes til at
værdisætte ikke-markedsprisfastsatte effekter. Hver enkelt metode er forbundet med
forskellige fordele og ulemper og stiller forskellige krav til data. Hvilken metode, man
bør vælge, vil således afhænge af den konkrete situation. Dette diskuteres
indledningsvist nedenfor, mens de mere konkrete vurderinger i forhold til jord- og
grundvandsforurening fra vejtrafik behandles senere.
Værdisætningsmetoderne kan principielt inddeles i følgende kategorier:
Udover ovenstående metoder, som alle har basis i økonomisk velfærdsteori, og som
baserer estimationen på de bagvedliggende efterspørgselskurver, findes der en række
andre metoder, som bliver brugt til at give approksimative estimater af forskellige slags.
Disse metoder betegnes ofte som ikke-efterspørgsels-baserede metoder og omfatter bl.a.
Avoidance costs og Clean-up costs metoderne. Disse metoder har det til fælles, at de ikke
er baseret på individuelle betalingsvilligheder, som den økonomiske velfærdsteori
foreskriver. Metoderne er i stedet alternative tilgange eksempelvis baseret på opgørelse
af omkostningerne ved at rense op efter en forurening.
Endelig er en tilgang som kaldes benefits transfer de sidste år blevet stadig
mere anvendt. Benefits transfer er defineret som "overførslen af eksisterende
estimater af ikke-markedsomsatte effekter til brug i et nyt studie, der er forskelligt for
det studie hvori værdierne oprindeligt var estimeret"6.
Benefits transfer kan således ikke betegnes som en egentlig værdisætning metode, men
derimod snarere som en pragmatisk tilgang til at tilvejebringe værdisætningsestimater
til konkret brug.
I det følgende gives en kort beskrivelse af det teoretiske grundlag og den praktiske
udformning af de mest udbredte metoder, ligesom det kort diskuteres i hvilken relation, de
forskellige metoder særligt har deres styrke. For en beskrivelse af de øvrige metoder
samt en mere udførlig beskrivelse af de mest udbredte metoder henvises til Møller, 1996,
OECD, 1995 og US EPA, 2000.
5.1.3.1 Markedsomsatte goder
Den markedsbaserede metode benytter, som navnet antyder, en markedsbaseret tilgang til
værdisætning af skader. De fysiske effekter værdisættes ud fra priser, som kan
observeres direkte i markedet. Det betyder eksempelvis, at skader på afgrøder
værdisættes ud fra de aktuelle markedspriser på afgrøderne. Metoden anvendes således
ofte i forbindelse med produktions- og forbrugtab.
I princippet kan den markedsbaserede metode ikke karakteriseres som en
værdisætningsmetode i sig selv, da metoden benytter eksisterende priser til
værdisætningen. Metoden kun kan bruges til værdisætning for en begrænset del af de
skader, der opstår som følge af jord- og grundvandsforurening.
5.1.3.2 Contingent valuation (CV)
Contingent valuation ("betinget værdisætning") er et eksempel på en
direkte metode, hvor man forsøger at uddrage folks betalingsvillighed direkte gennem
interviews. Man kan eksempelvis spørge, hvad folk er villige til at betale for at
undgå/reducere forurening fra trafikken omkring deres bolig. Ud fra denne type
spørgsmål kan et estimat for værdien af miljøgodet uddrages ved en aggregering af de
individuelle betalingsvilligheder. Metoden er i princippet enkel, men den kræver en
dataintensiv undersøgelse, som kan være kostbar og tidskrævende. Metoden resulterer i
hypotetiske værdier, som ikke afspejler, hvad folk rent faktisk har været villige til at
betale, men derimod hvad de hypotetisk vil betale under en række forudsætninger.
En fordel ved contingent valuation analyser er, at alle spørgsmål i princippet kan
belyses, og som følge deraf kan alle effekter, inklusiv forurening af jord- og grundvand,
i princippet forsøges værdisat ud fra disse metoder. En ulempe er, at individerne ikke
oplever konsekvenser af deres svar, hvilket kan betyde, at individerne
overdriver/underdriver deres svar i forhold til egne interesser. Det forsøges dog i
interviewmetoderne at tages højde for strategiske svar.
I praksis bør CV undersøgelser kun udføres, hvis interviewpersonerne er
velinformerede om selve den skade, som forsøges værdisat. Respondenterne skal med andre
ord stilles overfor spørgsmål, der har så realistisk et skær som muligt. Netop denne
begrænsning er relevant for værdisætning af jord- og grundvandsforurening, da det
formentlig ikke er rimeligt at forvente, at almindelige mennesker kan vurdere
skadevirkningerne af forureningen.
Fordelen ved de direkte metoder er, at der opnås information om betalingsvilligheden i
forhold til et konkret miljøgode, hvilket ikke er tilfældet ved de indirekte metode,
hvor folk ikke giver direkte udtryk for deres preferencer.
Metoden er mest egnet, når respondenterne er velinformerede om de skader de skal
forholde sig til.
5.1.3.3 Hedonisk prisfastsættelse
Ved Hedonisk prisfastsættelse estimeres værdien af et miljøgode ved at udnytte,
at andre goder, som er prissat i markedet, indeholder forskellig mængde af miljøgodet.
Hermed er miljøgodet implicit værdisat. Metoden baserer sig således på at finde et
marked og priser for goder, hvor godet pris også er afhængig af det ikke-markedsomsatte
miljøgode. Metoden kan bedst illustreres med et eksempel på værdisætning af forurening
på en ejendom med forurenet jord.
Grunde/huse er markedsomsatte, og prisen kan antages at være bestemt som en funktion
af en række egenskaber ved grunden/huset. Egenskaberne kan være beliggenhed, alder,
størrelse, men også graden af forurening på grunden, som vil påvirke prisen på
grunden/ejendommen.
Sammenhængen mellem pris og egenskaber kan beskrives ved hjælp af en såkaldt
hedonisk prisfunktion. Idéen bag den hedoniske prisfastsættelse er nu, at hvis man er i
stand til at udskille én egenskabs selvstændige indflydelse på prisen på
grunden/ejendommen, så har man et udtryk for betalingsvilligheden for denne egenskab. Det
vil sige, hvis man kan isolere egenskaben forurening i en prisfunktion for
grunde/ejendomme, så har man i princippet værdisat forureningen.
Den hedoniske prisfastsættelsesmetode har typisk været anvendt i forbindelse med
værdisættelse af miljøeffekter (støj), som har betydning for prisen på grunde og fast
ejendom.
Det vurderes, at konkrete forureninger af jord, som eksempelvis kan stamme fra
vejtrafik, i princippet kan værdisættes ud fra den hedoniske metode. Umiddelbart kan en
hedonisk prisfastsættelse synes enkel, men i praksis knytter der sig en lang række
ulemper og begrænsninger ved metoden til værdisætning af forurening.
Metoden stiller store krav til datamaterialet, da det er nødvendigt at medtage alle de
variable, som påvirker huspriser i en regressionsanalyse, som skal bruges til at beregne
prisen, for at få isoleret virkningen af forurening fra de andre variable.
Det kan desuden være et problem, at nogle egenskaber i en prisfunktion er mere synlige
for forbrugeren end andre og dermed dominerende i prisfunktionen. Det betyder eksempelvis,
at det kan være vanskeligt for købere at vurdere konsekvenserne af en given forurening.
Individer kan med andre ord have vanskeligt ved at opfatte kvalitetsforskelle ved
forurening, hvilket kan betyde, at forureningen ikke bliver værdisat "korrekt"
af de enkelte individer.
I regressionsanalysen, som skal udføres for at udlede prisfunktionen, vil det desuden
være et problem, at visse variable vil være positivt korrelerede med forurening, hvilket
skaber problemer med multikollinearitet. Jo tættere man kommer på en by, jo højere vil
prisen på ejendommen være, men jo større vil sandsynligheden for forurening af jorden
formentlig også være. Dette skaber multikollinearitet.
Det største problem, som knytter sig til værdisætningsmetoden, er dog formentligt,
at der ved handlen med huse er tilknyttet meget store transaktionsomkostninger. Det
betyder, at markedet på intet tidspunkt er i optimal ligevægt (der sker for få
handler), hvilket igen betyder, at de forurenede ejendomme ikke nødvendigvis er ejet af
de individer, som har den største nytte af ejendommen. Dette bevirker, at man får skæve
skøn. Det skal dog nævnes, at der sker for få handler på hele boligmarkedet, hvilket
til en vis grad ophæver effekten (de ikke forurenede ejendomme er heller ikke
nødvendigvis ejede af de individer, som har den største nytte). Omsætningshastigheden
er dog efter al sandsynlighed mindre for de forurenede ejendomme, hvilket vil bevirke, at
skønnene for forurenede ejendomme er mere usikre.
Metoden er velegnet, når en miljøparameter spiller en rolle for prisen på en
ejendom, og når variationer i "kvaliteten" af miljøparameteren er synlig.
Metoden er begrænset til områder, hvor der findes relevante og brugbare markedspriser.
5.1.3.4 Avoidance costs
Avoidance costs eller afværgeomkostninger er i sig selv blot en opgørelse af
omkostninger ved at undgå en forurening. Anvendelse af avoidance costs er derfor ikke en
metode, der baserer sig på individuel betalingsvillighed. I mangel af bedre har politiske
beslutninger om at afholde afværgeomkostninger imidlertid været anvendt som estimat for
betalingsvilligheden, idet den politiske beslutning er blevet fortolket som udtryk for den
samfundsmæssige betalingsvillighed. Den politiske beslutning om at nedbringe forureningen
antages at betyde, at samfundet implicit tillægger gevinsten ved at undgå forureningen
mere værdi end omkostningerne for at nedbringe den. Hvis det omvendt gælder, at
samfundet ikke har en politisk beslutning om at nedbringe forureningen, så vil en
værdisætning ud fra avoidance costs metoden lige såvel kunne resultere i en
overestimering som en underestimering af de "sande" omkostninger, og bliver nemt
tautologisk.
En politisk beslutning om at undgå en forurening behøver ikke at være
samfundsmæssig optimal, hvilket kan påvises i de tilfælde, hvor der findes robuste
betalingsvillighedsestimater for de skadevirkninger, forureningen måtte medføre. Der vil
med andre ord kunne være situationer, hvor omkostningerne ved at lade en forurening ligge
er mindre end omkostningerne ved at fjerne den.
Avoidance cost tilgangen kan eventuelt anvendes, når andre metoder ikke er mulige, og
primært til at sikre konsistens mellem de forskellige beslutninger. Det er vigtigt at
understrege, at metoden ikke er et udtryk for borgernes betalingsvillighed for et
miljøgode, men alene et udtryk for, hvad politikerne har besluttet.
Avoidance costs metoden har været benyttet til værdisætning i Danmark for
omkostningerne for luftforurening fra biltrafikken. Således er
luftforureningsomkostningerne i Vejdirektoratet trafikøkonomiske enhedspriser bestemt ud
fra den såkaldte katalysator-tilgang. I tilgangen er værdisætningen baseret på
omkostningerne til katalysatoren sat i forhold til reduktionen i emissioner.
5.1.3.5 Clean-up costs metoden
Ved clean-up costs forstås oprensningsomkostninger forbundet med oprensning af
forurening, som har fundet sted. Clean-up costs metoden er på mange måder parallel til
avoidance costs metoden. Clean-up costs tilgangen er heller ikke er baseret på
individuelle betalingsvilligheder, som den økonomiske velfærdsteori foreskriver.
Princippet i tilgangen er, at omkostninger til oprensning af en given forurening
benyttes som mål for at undgå de negative effekter af forureningen. Idéen bag metoden
er, at når "byrden" af en forurening er opstået, så kan de omkostninger, som
man vælger at bruge til oprensning af området, til det samme niveau som før
forureningen, bruges som et mindste mål for den skade, der ville være opstået.
Ligesom for avoidance costs metoder er dette ud fra et velfærdsøkonomisk synspunkt
diskutabelt. Strengt taget er omkostningerne til oprensning aldrig en substitut til
skadeomkostningerne.
Hvis der gennemføres en foranstaltning som at fjerne en forurening, gælder der de
samme overvejelser som for avoidance costs metoden. Det vil sige, at hvis man i samfundet
vælger at oprense givne forureninger pga. en politisk beslutning, så kan
oprensningsomkostningerne tages til udtryk for at mindstemål af politisk
betalingsvillighed for at undgå skadevirkninger.
5.1.3.6 Benefits transfer
I erkendelse af at værdisætning er både dyrt og tidskrævende, har der de seneste
år internationalt i stedet været anvendt den såkaldte benefits transfer7 metode. Benefits transfer er et begreb som
dækker over en metode, der estimerer en værdi ved at overføre en beslægtet
værdi fra et andet studie. Benefits transfer kan også omfatte overførsel af estimater
på tværs af lande.
Benefits transfer kan gennemføres på basis af en ekspertvurdering af et eller flere
tilgængelige estimater eller på basis af en såkaldt metaanalyse, hvor en række
forskellige estimater analyseres systematisk.
Forskere er uenige om, hvorvidt benefits transfer er en anvendelig metode til
værdisætning af eksternaliteter og andre ikke-markedsomsatte goder. Skeptikere påpeger,
at der er en risiko for, at resultater fra et studie ikke vil være brugbare under andre
omstændigheder i et andet studie (Se EU, 2000.). Estimater af eksterne omkostninger er i
forvejen ofte usikre, og denne usikkerhed forøges yderligere ved benefits tranfer.
Metoden er imidlertid meget anvendt, formentlig i lyset af knappe ressourcer til at
gennemføre originale studier. Der gælder en række regler for korrekt anvendelse af
benefits transfer. Fremgangsmåden for udførelse af benefits transfer samt forbehold for
metodens anvendelig er nærmere beskrevet i EU, 2000.
Med henblik på at afdække det nuværende vidensniveau og muligheder for
værdisætning er der gennemført en litteratur- og informationssøgning efter
værdisætninger af jord- og grundvandsforurening fra vejtrafik. Da det på forhånd var
forventet, at der kun findes meget få eller ingen konkrete prisestimater af jord- og
grundvandsforurening fra vejtrafik, har afsøgningen af information sigtet bredt. Således
har litteratursøgningen omfattet såvel nationale som internationale kilder, ligesom der
er søgt efter kendte værdisætninger af jord- og grundvand, som stammer fra andre kilder
end trafik (f.eks. affald eller udslip fra virksomheder).
Transportens eksterne omkostninger er kortlagt og analyseret i en række danske
studier. Det er imidlertid kun få studier, der indeholder egentlige værdisætninger af
de eksterne omkostninger. Den vigtigste danske kilde på området er Vejdirektoratet
Trafikøkonomiske enhedspriser, som har eksisteret i en lang årrække og løbende er
genstand for opdateringer. De Trafikøkonomiske enhedspriser indgår ofte som
baggrundsdata ved samfundsøkonomiske analyse af eksempelvis infrastruktur projekter, som
er forbundet med ændringer i de eksterne effekter. De Trafikøkonomiske Enhedspriser
indeholder værdisætninger på de eksterne effekter luftforurening, uheld, støj,
barriereeffekt, mv., men jord- og grundvandsforurening indgår ikke.
Det har ikke været muligt at finde danske kilder med værdisætning af jord- og
grundvandsforureninger. I samfundsøkonomiske analyser på transportområdet er effekten
af jord- og grundvandsforurening enten helt udeladt eller diskuteres alene kvalitativt
(For sidstnævnte, se SAS, 1999 eller Vejdirektoratet, 2000).
En nylig rapport om transportens eksterne omkostninger udarbejdet af DMU for
Miljøstyrelsen (Miljøstyrelsen, 2001a) indeholder en oversigt og diskussion af estimater
for de eksterne omkostninger for trafikken for danske forhold. Jord- og
grundvandsforureninger indgår imidlertid ikke i oversigten og bliver kun sparsomt omtalt8.
Det kan på dette grundlag konstateres, at der ikke findes værdisætninger for danske
forhold af trafikkens forurening af jord- og grundvand.
Der findes talrige internationale rapporter, som indeholder oplysninger om
værdisætninger på de eksterne omkostninger fra trafikken. Imidlertid er billedet
internationalt stort set det samme som i Danmark - i hvert fald når hovedkilderne fra EU
og OECD (ECMT) afdækkes.
Som eksempel kan nævnes ECMT fra 1998 "Efficient Transport for Europe - Policies
for Internalisation of External Costs", som analyserer forholdene omkring
internalisering af transportens eksterne omkostninger og indeholder oversigter over priser
for de eksterne effekter. Imidlertid indgår jord- og grundvandsforurening ikke i disse
oversigter og behandles ikke i rapporten (ECMT, 1998 side 92).
I en af de seneste internationale rapporter om transportens eksterne omkostninger
(INFRAS og IWW, 2000) gælder det ligeledes, at de eksterne omkostninger i forbindelse med
jord- og grundvand ikke er medtaget. Der refereres ingen værdisætningsestimater, og
problemet diskuteres heller ikke kvalitativt.
En række andre hovedkilder omhandlende eksterne omkostninger fra transporten er
afdækket (se litteraturlisten). Imidlertid er billedet for disse rapporter det samme.
Jord- og grundvandsforurening er som oftest kun sparsomt behandlet kvalitativt og ikke
værdisat.
I en nylig rapport fra ECMT (ECMT, 2001) om fordele ved transport er det bl.a. belyst,
i hvilket omfang de forskellige lande i EU medtager de forskellige effekter (positive og
negative) af transport i deres samlede vurderinger af et projekt. Rapporten indeholder
således en oversigt over hvilke lande, der i deres officielle analyseramme medtager de
forskellige eksterne effekter, herunder jord- og grundvandsforurening. Af oversigten
fremgår det, at ingen af EU landene medtager prissatte effekter af jord- og
grundvandsforurening kvantitativt. Østrig, Finland, Grækenland og Storbritannien
medtager effekterne som kvalitative vurderinger og Nordirland, Østrig og Grækenland
medtager effekter i multikriterieanalyser, hvor effekterne imidlertid ikke er værdisat.
Generelt er skaderne ved jord- og grundvandsforureninger ikke medtaget kvantitativt i
økonomiske analyser, fordi der ikke foreligger værdisætninger af skaderne ved jord- og
grundvandsforurening. Man er opmærksom på problemet med forurening af jord og grundvand,
men har ikke værdier for omkostningerne.
I det omfattende EU finansierede forskningsprojekt ExternE er eksternaliteterne ved
energiforbrug belyst. Formålet med projektet var at lave den første systematiske tilgang
til vurdering af de eksterne omkostninger fra produktion og forbrug af energi.
ExternE projektet har adopteret impact pathway tilgangen til kvantificering af de
eksterne effekter og de tilhørende omkostninger. I projektet behandles primært de
eksterne effekter forbundet med luftforurening, men effekterne af forurening af vand
berøres også. Bl.a. refereres resultaterne af en række studier, der har analyseret
værdien af højere kvalitet af overfladevand og grundvand (dog ikke fra forureninger fra
trafik). Det bemærkes imidlertid, at resultaterne i meget stor udstrækning knytter sig
specifikt til det sted, de er opgjort for, og således ikke kan tages til udtrykt for de
generelle marginale omkostninger (ExternE, 1999b side 359-383).
Helt generelt bemærkes det i projektet, at vurderingen af skader og den tilhørende
værdisætning er meget vanskelig ved forurening af vandressourcer. Det fremhæves, at der
behøves mere forskning på området.
I Miljøstyrelsen rapport om transportens eksterne omkostninger (Miljøstyrelsen,
2001a) omtales et par udenlandske studier med omkostningsestimater for vandforurening fra
vejtrafikken. Bl.a. omtales to canadiske studier; Litman, T., 2001: Transportation cost
analysis og Bein, P., 1997: Monetization of environmental impacts of roads .I
studiet af Litman fremhæves det, at kvantificeringen af omkostningerne ved vandforurening
er meget vanskelig. Studiet indeholder en liste over estimater for omkostninger for en
række konkrete forureninger (bl.a. olieforurening fra Exxon Valdez ulykken), men også af
overordnede skøn for de samlede omkostninger i forbindelse med oliespild i USA. Studiet
af Bein estimerer ligeledes en værdi på basis af en sammenlignende analyse af
eksisterende estimater fra forskellige sammenhænge. Der er ikke redegjort nærmere for
udarbejdelsen af estimaterne.
Det er ikke kun transportsektoren, som bidrager til forurening af jord- og grundvand.
Affaldsbehandling er ligeledes forbundet med processer, som medfører forurening af jord
og grundvand. I år 2000 udførte COWI et projekt for EU, DG Miljø (EU, 2000), som havde
til formål at redegøre for eksisterende værdisætninger af eksternaliteter fra
deponering og forbrænding af affald. Dette studie belyste bl.a. den daværende viden om
forurening til jord og grundvand og tilhørende værdisætninger.
I studiet fremhæves det imidlertid, at sammenhængen mellem emissioner og skader er
dårligt belyst, hvilket skyldes, at der mangler viden om spredningen og eksponering og
skaderne som følge af eksponering. Men det fremhæves også, at værdisætningerne
knytter sig snævert til det specifikke sted, hvilket er en væsentlig begrænsning i
forhold til at udlede generelle estimater. Følgende konkluderes i forbindelse med
anbefaling af brug af estimater for omkostningerne af jord- og grundvandsforureninger
(emissioner): "Due to lack of robust results for valuation of emissions to soil and
water, it is currently not possible to cite any cost figures".
Studiet kan således ikke anbefale at benytte nogen værdisætninger generelt. Der
refereres resultater af en række studier, som har forsøgt at værdisætte omkostningerne
ved forurening af jord- og grundvand. Det fleste af disse kilder har imidlertid estimeret
omkostningerne for udslippene perkolat (vand som trænger gennem affaldet i et deponi)
direkte udtrykt som en omkostning pr. ton affald deponeret, hvilket ikke er interessant i
forhold til forureningen fra trafik. To kilder (Tellus Institut, 1992 og ECON, 1995)
indeholder værdisætningsestimater af emissioner til jord- og grundvand. Estimaterne er
udledt ved hjælp af såkaldte "miljøindeks" kombineret med et
omkostningsestimat for en enkelt basisemission (bly). Miljøindekset afspejler de
forskellige emissioners toksicitet, sundhedsskadelige virkninger og negative effekter på
økosystemet i de forskellige elementer. Der er imidlertid metodemæssige problemer
forbundet med estimaterne. Tellus baserer ikke sit estimat på en velfærdsteoretisk
tilgang, men anvender såkaldte kontrolomkostninger, dvs. omkostninger som myndighederne
har valgt at afholde for at undgå en forurening (svarende til avoidance costs).
Det må således konstateres, at der internationalt kun findes meget få data om
værdisætning af skader og gener fra jord- og grundvandsforurening, og at disse næppe
umiddelbart vil kunne overføres til danske forhold.
I dette afsnit diskuteres og vurderes de forskellige værdisætningsmetoder i forhold
til jord- og grundvandsforurening fra vejtrafik.
I forbindelse med valg af værdisætningsmetoder kan der skelnes mellem følgende
hovedtyper af skadeseffekter9:
En væsentlig begrænsende faktor i forhold til værdisætningen er tilvejebringelsen
af den nødvendige information.
Generelt gælder, at det som regel er nemmest at tilvejebringe den information, som er
nødvendig for værdisætning ud fra den markedsbaserede metode, hvor effekterne opgøres
i aktuelle markedspriser. Omvendt kræver de direkte og indirekte metoder, at der
indsamles information af individuel karakter. Både contingent valuation og
rejseomkostningsmetoden er meget data-intensive, beror på indsamling af data via
spørgeundersøgelser og stiller store krav til forberedelse og behandling af data.
Derudover fordrer opgørelsen af trafikkens eksterne omkostninger fra jord- og
grundvandsforurening mere end blot værdisætning af skaderne.
For at kunne fastsætte omkostningen pr. km for vejtrafikkens jord- og
grundvandsforurening er det nødvendigt have kvantificeret viden om emissionsfaktorer,
eksponeringsfaktorer, responsfaktorer og værdisætning. Denne information skaber
sammenkoblingen i en årsagskæde fra forurening til skadesomkostninger.
I praksis er de indbyrdes sammenhænge i årsagskæden ofte uhyre komplekse, hvilket i
princippet betyder, at man skal kortlægge sammenhængen for hvert individ, for hvert stof
og for hvert eksponeringsniveau. Imidlertid operationaliserer man ofte sammenhængene ud
fra en pragmatisk tilgang, hvor man gør en række antagelser for at få kvantificerede og
brugbare sammenhænge for hver emission. Der betyder eksempelvis, at man ofte i praksis
benytter nogle grove antagelser som linearitet mv. og beregner omkostningerne ved at gange
de fire faktorer: Emissionsfaktor × Eksponeringsfaktor × Responsfaktor
× Værdisætning.
Selv ud fra de grove antagelser er det imidlertid vanskeligt at kvantificere
sammenhængene på basis af den nuværende videnskabelige dokumentation for jord- og
grundvandsforurening.
Som tidligere beskrevet er det et problem, at de videnskabelige sammenhænge i
årsagskæden ikke er særlig godt belyst. Dette giver i sagens natur nogle væsentlige
begrænsninger i forhold til at opgøre en enhedspris for jord- og grundvandsforureningen.
I lyset af at værdisætningsundersøgelser er kostbare at udføre, ser man ofte, at
erfaringer fra et projekt overføres og benyttes i andre lignende sammenhænge, ligesom
internationale data og ekspertudtalelser bruges i værdisætningsstudier som erstatning
for nye undersøgelser. På det seneste er denne overførsel af konkrete
værdisætningsestimater sat mere i system under betegnelsen benefits transfer. Problemet
på jord- og grundvandsområdet i denne henseende er, at der ikke foreligger relevante
internationale bud på en værdisætning. Dertil kommer de metodiske problemer med
benefits transfer.
Det vil være en stor udfordring at kvantificere omkostningerne ved jord- og
grundvandsforurening, og der er en række begrænsninger for at kunne foretage en
værdisætning af jord- og grundvandsforureningen fra trafikken.
For det første er der store mangler i viden om de videnskabelige sammenhænge mellem
forurening og skade. I mange tilfælde er det kendt, at et givent stof fører til
forskellige skader, men det er ringe belyst, hvor store koncentrationerne skal være før
skaderne indtræffer. Desuden er det meget vanskeligt og usikkert at vurdere i hvilken
grad receptorer (mennesker, dyr og planter) eksponeres for de forskellige stoffer.
For det andet er det vanskeligt at bestemme præcis hvor meget vejtrafikken bidrager
med af den samlede forurening, blandt andet fordi diffus forurening fra andre kilder
ligeledes forekommer.
For det tredje er værdisætning af samtlige skader vanskelig og ressourcekrævende.
Selv hvis man kender mængden af forurening fra vejtrafikken og kan kvantificere de
skader, som opstår som følge af eksponering til forureningen, er det fortsat vanskeligt
at opgøre omkostningerne for tab af biodiversitet, forringet grundvandskvalitet, mv.
Endnu en problemstilling, som vanskeliggør kvantificeringen af omkostningerne ved
jord- og grundvandsforurening, er, at forureningen fra trafikken akkumuleres i jord og
vand. Naturen kan assimilere forureningen op til en vis grænse, men i takt med at
forureningen tiltager, vil koncentrationen af stoffer blive så stor, at skader ved
eksponering vil indtræffe. Dette betyder, at den marginale skadesomkostning for udslip af
et givent stof kan være ubetydelig i en årrække, fordi koncentrationen af stoffet ikke
er forbundet med skader. Over tid kan koncentrationen af stoffet imidlertid blive så
høj, at selv mindre yderligere udslip forårsager skader og omkostninger for samfundet.