| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af jord og grundvand
6 Perspektiver for værdisætning
Forprojektet har vist, at værdisætning af trafikkens
forurening af jord og grundvand er en uhyre kompleks problemstilling, og at der på
centrale områder mangler den nødvendige viden til at foretage en værdisætning. Som det
fremgår af det foregående, forudsætter en samlet værdisætning af vejtrafikkens
forurening af jord og grundvand i princippet, at en række metoder må kombineres for at
værdisætte de mange forskellige typer forurening. En fuldstændig værdisætning af
trafikkens forurening af jord og grundvand er således på grund af omfanget af skader og
kompleksiteten næppe realistisk.
Der vil derfor være behov for at værdisætningen af jord og grundvandsforureningen
begrænses til værdisætning af de mest dominerende skader (eller stoffer) eller til
værdisætning af skaderne fra en eller flere forureningskilder.
Forprojektet har ved anvendelse af impact pathway tilgangen endvidere vist, at der er
god viden om potentielle kilder til forurening og om hvilke typer af skadelige stoffer der
udledes fra vejtrafik og vejanlæg. Der er ligeledes god viden om disse stoffers
potentielt skadelige virkninger på mennesker og miljø. Der mangler imidlertid viden om
de kvantitative sammenhænge, dvs. hvilke mængder af de pågældende stoffer der udledes,
og i hvilket omfang disse stofmængder fører til skader på mennesker og miljø. Det er
med andre ord på det foreliggende vidensgrundlag ikke muligt at kvantificere jord- og
grundvandsforureningen og de deraf følgende skadelige effekter.
Med hensyn til værdisætning foreligger der i dag ikke konkrete danske bud, ligesom
det på det foreliggende grundlag ikke vurderes, at der foreligger udenlandske skøn, som
umiddelbart vil kunne overføres til danske forhold. Der foreligger imidlertid relativt
veludviklede generelle metoder, ligesom der foreligger estimater for visse effekter,
f.eks. værdi af liv eller produktionstab ved sygdom.
Konklusionerne med hensyn til foreliggende viden om vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand er sammenfattet i nedenstående tabel.
Tabel 6.1:
Foreliggende viden
|
God |
Delvis |
Ringe |
Forureningskilder |
X |
|
|
Typer af stoffer |
X |
|
|
Mængder af stoffer udledt |
|
|
X |
Spredning |
|
X |
|
Eksponering |
|
|
X |
Typer af skader |
X |
|
|
Skadesomfang |
|
|
X |
Værdisætning |
|
X |
|
Der vil derfor være behov for at kortlægge sammenhængene mellem udledninger af
forurenende stoffer fra trafikken og de deraf følgende skader, jf. figur 4.1 og impact
pathway tilgangen. Der vil her blandt andet være behov for at skelne mellem punktkilder
og diffus forurening, idet udslip, spredningsforhold og eksponering vil være væsentligt
forskellige for henholdsvis punktkilder og diffus forurening. Punktkilder vedrører som
beskrevet primært tankstationer og service stationer, oliespild f.eks. på
parkeringspladser, trafikulykker og tankuheld, mens den diffuse forurening vedrører
emissioner fra udstødning, dækafslid, vejafslid, undervognsbehandlilng, rust, maling,
mv., samt forurening fra anlæg og vedligeholdelse af veje, glatførebekæmpelse og
ukrudtbekæmpelse. Amterne indsender indberetninger til Miljøstyrelsen om forurening fra
punktkilder, mens der ikke er tilsvarende oplysninger om den diffuse forurening.
På grundlag af en sådan kortlægning vil typer af skader kunne identificeres,
hvorefter valg af værdisætningsmetode kan ske jf. den tidligere oversigt:
Tabel 6.2:
Værdisætningsmetoder til forskellige kategorier af skader
Skadekategori |
Egnet værdisætningsmetode |
Forringet produktivitet |
Den markedsbaserede metode
Avertive behaviour
Defensive expenditure |
Forringet sundhed |
Den markedsbaserede metode
(baseret på Human Capital tilgangen)
Contingent valuation |
Forringede naturværdier |
Rejseomkostningsmetoden
Hedonisk prisfastsættelse
Contingent valuation |
Tab af eksistensværdi |
Contingent valuation |
På grund af kompleksiteten af problemstillingen og den manglende viden om især de
kvantitative sammenhænge bør et værdisætningsprojekt tage udgangspunkt i enkelte eller
eventuelt nogle få forurenende stoffer eller kilder af særlig interesse.
Vidensbehovet for selve værdisætningen vil afhænge af den valgte metode. For den
markedsbaserede metode er der f.eks. behov for viden om markedspriser, mens der for
contingent valuation metoden er behov for at gennemføre interviews.
I forbindelse med yderligere overvejelser om værdisætning af vejtrafikkens
forurening af jord og grundvand vil det være relevant at følge udviklingen i
gangværende relevante projekter, som f.eks. det tidligere nævnte EU-projektet POLMIT -
Pollution of Groundwater and Soil by Road and Traffic Sources: Dispersal mechanisms,
pathways and mitigation measures". Såfremt der her fremkommer ny viden om de
kvantitative sammenhænge, der som nævnt i dag er dårligt belyst, vil denne kunne
bidrage til det videre arbejde med værdisætning af vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand.
Endvidere påtænker Miljøstyrelsen at igangsætte et projekt om værdisætning af
grundvand, som det vil være relevant at følge, med henblik på mulig relevant viden for
værdisætning af vejtrafikkens forurening af grundvand.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |