Målrettet papirstyringsværktøj til avistrykkerier

3. Metode

3.1 Betingelser for en vellykket forandringsproces
3.2 Formulering af indsatsområder
3.2.1 CPS-metodens spilleregler
3.2.2 Faser i CPS’en
3.2.3 Fordele ved CPS-metoden
3.3 Kriterier for valg af indsatsområder
3.4 Registreringsværktøjer
3.4.1 Overordnet makulaturprocent
3.4.2 Makulaturprocent på produktniveau
3.4.3 Makulaturens fordeling pr produkt
3.4.4 Sammenhæng mellem oplagstal og makulaturprocent
3.4.5 Centrale definitioner
3.4.6 Forslag til registreringer
3.5 Organiseringen af forandringsarbejdet
3.5.1 Konsulentens opgaver
3.5.2 Medarbejderinvolveringen
3.6 Intern kommunikation
3.7 Projektforløbet

Formålet med dette projekt er at udvikle et papirstyringsværktøj for avistrykkerier.

Ved papirstyring forstås en systematisk og fortløbende indsats omkring minimering af makulaturen på avistrykkeriet. En proces der dels sikrer, at opnåede resultater bibeholdes, dels sikrer at der vælges og arbejdes med nye indsatsområder med det formål at minimere makulaturen yderligere.

Erfaringerne fra andre miljøprojekter, som har haft ressourceoptimering som mål, har vist, at virksomhedskultur, adfærd og vaner – ikke mindst holdningen til spild – har stor betydning for at der opnås gode resultater. Samtidig er makulaturproblematikken så kompleks, at det er oplagt at udnytte den konkrete viden, medarbejderne har, om årsagerne til at spildet opstår.

Spørgsmålet er, hvordan man som organisation – ledelse og medarbejdere – kan arbejde systematisk og målrettet med de faktorer, der har betydning for makulaturdannelsen, og på en måde så arbejdsformen forankres og bliver en naturlig del af hverdagen på avistrykkeriet.

Ledelsesteoretisk knytter den anvendte metode sig til Kaizen ledelsesfilosofien om gennemførelse og forankring af løbende forandringer. Metoden er i denne sammenhæng både forenklet og gjort den mere indgribende i forhold til medarbejderinvolvering end Kaizen plejer at være.

3.1 Betingelser for en vellykket forandringsproces

Før en virksomhed går i gang med en forandringsproces som den, der er gennemført i projektet, skal det overvejes, hvordan processen får de bedste betingelser.

Der findes mange beskrivelser af disse betingelser. I dette projekt er valgt en overskuelig og let forståelig model. Med udgangspunkt i John P. Kotters bog8 er der formuleret 8 betingelser for en vellykket forandringsproces:

  1. Etablering af en oplevelse af nødvendighed
Undersøgelse af kilder til spild og potentialet af disse kilder
Papirspildets betydning for miljø, arbejdsmiljø og økonomi.

Det er vigtigt at demonstrere størrelsen af den økonomiske gevinst ved en minimering af spildet – den er et væsentligt incitament for avistrykkerierne til at gå i gang.

  1. Oprettelse af en tilstrækkelig stærk og styrende koalition
Sammensætning af en arbejdsgruppe med tilstrækkelig indflydelse til at styre forandringen
Få gruppen til at arbejde sammen som et team

Hvis koalitionen ikke er stærk nok, kan projektet bliver mere til skade end gavn, da troværdigheden ellers næsten altid lider et knæk.

  1. Udvikling af en vision og en strategi
Skabelse af en kort formuleret vision, der kan styre forandringsarbejdet
Formulering af strategier for en realisering af visionen

Visionen skal være så kort, at den kan huskes. Den skal beskrive den ønskede tilstand – målet. Når Bille August går i gang med en ny film, laver han en projektorganisation og han sikrer, at visionen for filmen kommer ud i alle afkrogene af organisationen, så alle arbejder henimod samme mål.

  1. Formidling af forandringsvisionen
Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne
Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne

Det er afgørende, at medlemmerne af den styrende koalition hver især optræder i fuld overensstemmelse med visionen. Det medfører, at andre medarbejdere af sig selv gør det rigtige uden nødvendigvis at have fået det at vide af en leder.

  1. Skabe grundlag for handling på bred basis
Fjernelse af barrierer for handling
Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen
Opmuntring til risikovillighed og utraditionelle ideer, aktiviteter eller handlinger
Etablere effektiv kommunikation mellem aktørerne

Rutiner og papirgange kan blokere for ændringer. Måden den interne kommunikation foregår, bør måske ændres, måske er der faggrænser, der kan blokere for hensigtsmæssig adfærd.

  1. Generering af kortsigtede gevinster
Planlægning af synlige kortsigtede præstationsforbedringer eller "sejre"
Virkeliggørelse af disse sejre
Synlig anerkendelse af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene

Den bedste måde er at synliggøre resultaterne, og gerne sådan at det kan ses, hvem der bidrager til resultaterne.

Egentlig økonomisk belønning af de enkelte medarbejdere er betænkelig, da motivet til en indsats forskydes fra at være en fælles interesse til at blive et økonomisk motiv for den enkelte. Så hellere en fest eller en tur ud i det grønne.

  1. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring
Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer og strukturer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmonerer med forandringsvisionen
Omformulering af rollerne hos de medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen
Opstramning af processen med nye projekter, temaer og aktører

For at fastholde resultaterne skal arbejdsgange og intern kommunikation ændres, så det adskilles klart fra tiden før ændringerne.

  1. Forankring af nye arbejdsmåder i kulturen
Opnåelse af bedre præstationer gennem produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse
Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes
Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet

Forandringsprojektet konsolideres ved at bygge videre på de resultatere, der er opnået og de nye arbejdsprocesser og kommunikationsformer, der er etableret. Vejen er banet for nye forandringsprojekter.

3.2 Formulering af indsatsområder

Avistrykkerierne er virksomheder med en mærkbar daglig puls – det er et stort produktionsapparat, der sættes i gang, hver gang avisen skal ud. Og avisen skal ud til tiden - produktionerne har generelt en kort tidshorisont. Samtidig gælder det, hvad enten det drejer sig om dagbladet eller de øvrige produktioner, at kunderne ønsker så sene deadlines som muligt. Alt i alt skaber denne produktionsmåde en høj grad af dynamik i hverdagen, og ofte må der med kort varsel tages beslutninger, der har store konsekevenser.

I projektet er der forsøgt valgt en fremgangsmåde, der med en tilsvarende dynamisk arbejdsmåde kan fungere i en langsigtet forandringsproces på avistrykkerierne.

Den traditionelle kortlægningsfase, som de fleste miljøprojekter indledes med, er valgt helt fra. Begrundelsen er, at en sådan dataindsamling ofte er så langstrakt en proces, at der – især på avistrykkerierne – vil være en stor fare for at engagementet dør ud, før der er udvalgt indsatsområder og en egentlig handlingsplan er sat i gang.

Faren ved at fravælge kortlægningen er, at man ikke har et "fuldstændigt billede" at tage udgangspunkt i, når indsatsområderne skal vælges. Imidlertid er kategorierne af papirspild relativt godt beskrevet – blandt andet af IFRA9 og i et udenlandsk projekt, som har arbejdet med ressourceoptimering på avistrykkerier. Følgende oversigt over typer af papirspild er inspireret af disse kilder:
Transport- og håndteringsspild
Omslag, endebunde og paprør
Hvid afskær
Hvid makulatur fra pressen
Opstartmakulatur
Makulatur ved genstart
Makulatur ved banebrud
Makulatur ved rulleskift
Restruller
Kontrolkopier
Spild i pakkeri
Overproduktion af indstik
Udslåningsmakulatur

Oversigten angiver spildet, som det optræder i produktionen. Listen er ikke udtømmende, eftersom nogle af spildtypere kan udspecificeres i flere spildtyper – det gælder for eksempel spild i pakkeriet. Mulighederne for at minimere de forskellige spildtyper vil afhænge af et eller flere forhold, og skal som illustreret i figuren i afsnit 1.2. findes forskellige steder i produktionsflowet. Det er ikke kun det, der foregår i selve trykkeriet, men også redaktioner, distribution, kunder, underleverandører osv, der kan spille en rolle.

Med oversigten over spildtyper og figuren i afsnit 1.2, har man imidlertid et godt udgangspunkt for at arbejde mere kreativt med formulering af indsatsområder. Til det formål er valgt en brainstormingmetode, som benævnes CPS; Creative Problem Solving. Den bygger på opdeling af hjernen i den kreative højre side og den vurderende venstre side. Metoden skelner i sit forløb mellem det kreative og det vurderende.

Metoden kan anvendes i grupper fra ganske få til over 20 personer.

3.2.1 CPS-metodens spilleregler

Gennemførelsen af en CPS følger nogle spilleregler, som her er beskrevet ganske kortfattet.

Mødeleder driver processen – fremover kaldet CPS’en. Eventuelt assisteret af en referent, som noterer bud/input på en tavle, overhead eller flipover. Alle skal kunne følge med i det, der bliver skrevet. Deltagerne i gruppen, som helst skal være placeret i en kreds eller "hestesko", spørges derefter en for en:
Alle spørges efter tur
Der må gives eet bud/input i stikord eller kort sætning
Der må ikke kommenteres
Der kan om nødvendigt stilles uddybende spørgsmål
Har man ikke et bud/input meldes "pas"
Har man meldt "pas" kan der stadig bidrages med nye bud/input i næste runde
Der spørges rundt til alle melder pas

3.2.2 Faser i CPS’en

Der er erfaring for, at CPS’en kører bedst, når mødelederen er en person udefra – en neutral person.

Der gennemføres en CPS for hver af følgende faser:
Nødvendighed/fakta - Hvorfor er det nødvendtigt at arbejde med papirspildet/makulaturdannelsen? - Hvad ved vi umiddelbart om makulaturdannelsen og papirforbruget? - Hvad ved vi ikke, og hvad kan konstrueres?
Opstilling af problemer – med efterfølgende vurdering/udvælgelse
Løsningsforslag – med efterfølgende vurdering/udvælgelse
Handlingsplan – opgaver med ansvarsplacering og tidsplan

3.2.3 Fordele ved CPS-metoden

CPS-metoden sikrer:
struktur i bearbejdningen af udfordringer
at kreativiteten frigøres for hele teamet
at alle kan bidrage på lige fod
en hurtig, effektiv problemformulering
at alle støtter den endelige løsning

Metoden modvirker at teamet:
drager forhastede konklusioner
definerer problemet forkert
overser væsentlige fakta
overser alternative løsninger
begrænses af traditionelle løsninger
presser enkelte personers løsning igennem på bekostning af teamet

3.3 Kriterier for valg af indsatsområder

CPS-metoden indebærer, at der rejses en lang række problemstillinger med relation til makulaturdannelsen – potentielle indsatsområder. Her vil det normalt være nødvendigt at foretage både en sortering og en prioritering. I sorteringsprocessen er valgt tre kriterier, som skal være opfyldt, for at en problemstilling samlet set er værd at arbejde videre med. Kriterierne fungerer samtidig som redskab ved prioritering af problemstillingerne. De tre kriterier er
Relevans – problemstillingen skal handle om papirspild/makulatur
Potentiale – der skal være et potentiale i en indsats (økonomisk, kvantitativt)
Styrbarhed – det skal være muligt at påvirke makulaturmængden via en indsats, herunder at måle en effekt af indsatsen

Kriterierne skal naturligvis anvendes med en god portion sund fornuft.

Der vil være problemstillinger, som rummer et stort potentiale, men er svære at påvirke. Eksempelvis udgør indkøringsmakulatur en stor andel af den samlede makulatur, men det er nødvendigt at bruge et vist antal eksemlarer på at indstille farver mv, før produktkvaliteten er i orden. Styrbarheden er derfor ikke god, men selv en mindre besparelse i indkøringsmakulaturen udgør et væsentligt potentiale.

Omvendt vil der kunne være problemstillinger, som kun rummer et mindre potentiale, men som er lette at påvirke. Inden en papirrulle sættes på maskinen skæres de yderste let beskadigede lag af. Der er ikke tale om ret store mængder ad gangen. Det kan imidlertid have betydning, hvis der konsekvent skæres dobbelt så meget papir af som nødvendigt, alene fordi det er en vane. Eller fordi der reelt skæres af i to omgange, som tilfældet har vist sig at være enkelte steder. Her er det let at gøre noget ved problemet. I begge tilfælde vil der være god grund til at vælge problemstillingen som indsatsområde.

3.4 Registreringsværktøjer

En væsentlig erfaring fra projektet er, at udviklingen i makulaturmængden skal synliggøres så tidligt i processen som muligt. Medarbejdernes motivation er i høj grad afhængig af, at resultaterne formidles ud fra starten.

Det er oplagt at gøre brug af grafer, der viser udviklingen i makulaturprocenten for forskellige produktioner.

På avistrykkerier laves der normalt en trykrapport efter hver produktion – det gælder også på de tre deltagende trykkerier. Trykrapporten rummer typisk oplysninger om produktet (sideantal, papirvalg, farvevalg osv) og produktionsoplysninger som tryktidspunkt, antal eksemplarer ved indkøring, bestilt oplag og reelt trykt oplag. Registreringerne samles oftest i tabelform og anvendes af ledelsen – primært i produktionsplanlægning og ved tilbudsgivning. Registreringerne giver også ledelsen oplysninger om udviklingen i makulaturprocenter på forskellige produktioner og totalt for virksomheden.

Det er oplagt at anvende de nuværende registreringer i en mere enkel og formidlingsegnet form. Målet bør være at foretage jævnlig offentliggørelse af "resultater" og på den måde tilstræbe både en konsolidering af resultaterne, en motivation for medarbejderne og et grundlag for fremtidig handling på bred basis.

3.4.1 Overordnet makulaturprocent

Det er i trykkeriets samlede papirspild – den overordnede makulaturprocent – at resultatet af en indsats i sidste ende skal vise sig.

Makulaturprocent på virksomhedsniveau opgjort månedsvis og sammenstillet for et år giver mulighed for at følge udviklingen og sætte målbare mål for den overordnede makulaturprocent.

Figur 3.1
Overordnet makulaturprocent

3.4.2 Makulaturprocent på produktniveau

I det daglige bør der være mulighed for at sætte målbare mål og evaluere på produktniveau. Det stiller krav om mere detaljerede registreringer og grafer, der udarbejdes med så tilstrækkelig kort interval, at medarbejderne kan huske, hvordan den enkelte produktion er forløbet, og det er muligt hurtigt at justere indsatsen.

Sådanne registreringer bør primært anvendes på periodiske produkter – fx dagblade og ugeaviser – hvor en udvikling netop kan følges og resultatet af en indsats måles.

Da produktionen er relativt ens uanset hvilket produkt, der produceres, vil en indsats, som minimerer makulaturen ved de periodiske produktioner, normalt have en tilsvarende positiv effekt på de aperiodiske produktioner.

Det kan foreslåes at registrere og afbilde makulaturen pr. produkt – for eksempel for seneste fem produktioner og månedsvis. Da makulaturprocenten afhænger af oplagstallet – større oplagstal giver relativt lavere makulaturprocent – vil det være en fordel at afbilde makulaturen både som makulaturprocent og i faktiske antal eksemplarer.

Figur 3.2
Makulaturprocenten for fx en ugeavis i uge 1-5.
   

Figur 3.3
Makulaturprocenten for fx et dagblad sammenstillet for en måned

3.4.3 Makulaturens fordeling pr produkt

Skal indsatsen målrettes yderligere, er flere oplysninger om fordelingen af makulaturen på det enkelte produkt nødvendig. Med ganske få ekstra registreringer, vil det de fleste steder være muligt at registrere makulaturens fordeling på hhv indkøring, makulatur i trykkeriet under produktion af "go’e aviser" og makulatur i pakkeriet.

Figur 3.4
Fordelingen af makulatur på henholdsvis indkøring, makulatur i trykkeriet og makulatur i pakkeriet

Som figuren antyder kan samme makulaturprocenter på forskellige produktioner dække over forskelle i de enkelte bidrag.

3.4.4 Sammenhæng mellem oplagstal og makulaturprocent

Ønskes et mere detaljeret overblik over den overordnede makulaturprocent, giver en afbildning af sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent udarbejdet for et år ad gangen mulighed for dels at vurdere normalniveauet for makulaturprocenten for forskellige oplagsstørrelser, dels for at sammenligne normalniveauet fra år til år. I denne sammenhæng vil de aperiodiske opgaver i varierende oplag skulle indgå.

Figur 3.5
Sammenhængen mellem oplagsstørrelse og makulaturprocent

Ved at sammenholde graferne vedrørende det enkelte produkt med den sidste graf, der viser sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent, gives mulighed for at vurdere om makulaturniveauet for det enkelte produkt er rimeligt.

3.4.5 Centrale definitioner

Sammenligning af makulaturprocenter på brancheniveau er vanskelig – ikke kun fordi ordresammensætning og oplagstal har stor betydning for makulaturprocentens niveau, men også fordi beregningen af makulaturprocenter varierer fra sted til sted.

I dette afsnit er formuleret bud på definitioner på de makulaturprocenter, der er nævnt i det foregående afsnit. I beregingerne indgår forskellige størrelser – omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring, bestilt oplag, bruttopoplag og overproduktion. Disse størrelser defineres indledningsvis.

3.4.5.1 Omslag/endebunde/hvid afskær/restruller (R)

Gruppe af papiraffald, som udgør en fast del af det indkøbte papir og som primært afhænger af antallet af indkøbte papirruller, sekundært af restrullens størrelse og mængden af papir, der skæres af før rullen sættes på. Kan bestemmes som gennemsnit (i kg eller procent) for hhv hele og halve ruller og forskellige gramvægte.

3.4.5.2 Indkøring (I)

Alt hvad der køres før "go’e aviser" – det vil sige hvid rotation og indstillingsmakulatur samt eventuelle stop før der køres "go’e aviser". Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

Der kan være variationer i trykkeriernes måde at registrere indkøringsmakulatur. Nogle anvender samme tæller ved registrering af såvel indkøring som makulatur i forbindelse med rulleskift og produktionsstop i hele trykgangen.

3.4.5.3 Bestilt oplag (B)

Det oplag kunden har bestilt, og som der bliver betalt for. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

3.4.5.4 Overproduktion (O)

Overskydende produktion som følge af produktionsstop under produktion af "go’e aviser", overproduktion til indstik osv. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.

Definitionen skal præciseres i forhold til det enkelte trykkeri, idet der som før nævnt kan være variationer i, hvad der tælles med hvor.

3.4.5.5 Indkøbt papir

Ses der bort fra ruller, der sendes retur, viser Figur 2.3, at indkøbt papir svarer til summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøringsmakulatur, bestilt oplag og overskudsproduktion:

Indkøbt papir = R + I + B + O

3.4.5.6 Bruttooplag

Generelt registreres omslag, endebunde, hvid afskær og restruller ikke ved de enkelte produktioner. I stedet for Indkøbt papir anvendes betegnelsen Bruttooplaget for den samlede mængde papir, der er kørt igennem maskinen under produktionen. Bruttooplaget er summen af indkøring, bestilt oplag og overskudsproduktion:

Bruttooplag = I + B + O

3.4.5.7 Total makulatur

Som Figur 2.3 viser, får man den samlede makulatur, når man tager summen af alt det papir, der går til genanvendelse (summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring og overskudsproduktion):

Total makulatur = R + I + O

3.4.5.8 Overordnede makulaturprocenter:

Den overordnede makulaturprocent kan beregnes med eller uden omslag, endebunde, hvid afskær og restruller.

Forslag til beregning af overordnede makulaturprocenter:
   

Total makulaturprocent med R = R + I + O x 100% 
Indkøbt papir
     
  
Total makulaturprocent uden R = I + O x 100%
Indkøbt papir


Makulaturprocenter pr. produkt:

Eksempler på makulaturprocenter pr. produkt:
  

Makulaturprocent på bruttoplag = I + O x 100%
I + B + O
  
  
Makulaturprocent på bestilt oplag = I + O x 100%
B

   
Indkøringsmakulaturprocent = I x 100%
B


3.4.6 Forslag til registreringer

For at kunne generere ovenstående makulaturprocenter må der dels foretages registreringer på hver produktion dels på den samlede produktion.

Registreringer på den enkelte produktion:
Produkt
Tæller ved indkøring
Tæller fra og med "go’e aviser" til produktionsslut
Sidetal
Gramvægt
Bestilt oplag
Dobbelt produktion
Overproduktion (registreret i pakkeriet)

Registreringer på den samlede produktion:
Totalindkøb af papir (pr. måned og pr. år)
Totalmakulatur opgjort via aftager af papir til genanvendelse (pr. måned og pr. år)

3.5 Organiseringen af forandringsarbejdet

Med udgangspunkt i betingelserne for en vellykket forandringsproces, nævnt i afsnit 3.1 nedsættes der en arbejdsgruppe med en sammensætning der sikrer bred repræsentation af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft.

Arbejdsgruppens sammensætning kan sidenhen ændres efter behov, da det er vigtigt at involverede afdelinger eller medarbejdergrupper er repræsenteret.

I løbet af projektperioden – den periode hvor projektet sættes i gang og arbejdsmåden etableres i virksomheden – holdes en række arbejdsgruppemøder.

Møderne holdes efter behov, men mindst hver anden måned – og hver måned i starten.

Det første møde er et tre timers "kickstartmøde", som fører frem til en handlingsplan, der sætter gang i indsatsen på trykkeriet.

Indholdet på første møde er:

Introduktion af projektet
Rollefordeling i projektet - "hvem har hvilke styrker" og "forventninger til hinanden"
"De 8 betingelser for et vellykket forandringsprojekt"
CPS-metoden
RPS-kriterierne
Formulering af arbejdsvision
CPS over over problemformuleringen "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?" , Idégenerering og valg af indsatsområder - herunder udarbejdelse af handlingsplan

De følgende møder har følgende faste punkter:
Siden sidst
Opfølgning på handlingsplan
Eventuelt

3.5.1 Konsulentens opgaver

Proceskonsulenterne ikke er eksperter i minimering af makulatur. Det er derimod medarbejdere og ledelse, som kender virksomhedens egen virkelighed og hver især ved noget om "hvor skoen trykker".

Konsulentens primære opgave er at holde processen i gang; sørge for at møderne holdes, lede møderne, skrive referater, eventuelt deltage i møder med medarbejderne, renskrive handlingsplaner og holde fast i de beslutninger, der tages.

Sekundært er det konsulentens opgave at viderebringe indsamlet viden og erfaringer for eksempel fra avistrykkerier, DDPFF eller fra andre projekter. Det kan desuden være konsulentens opgave at bidrage rent praktisk til etablering af eksempelvis nye registreringer og registreringsmetoder.

3.5.2 Medarbejderinvolveringen

Som nævnt i afsnit 3.1 punkt 4 og 5 er nogle af betingelserne for en vellykket forandringsproces, at forandringsvisionen formidles ud til hele organisationen, og at der gennem "opmuntring til ideer og risikovillighed" skabes "grundlag for handling på bred basis".

Det vil være forskelligt, hvordan man vælger at håndtere den formidling i praksis. I projektet lægges der op til, at alle medarbejdere umiddelbart efter første arbejdsgruppemøde orienteres om projektet, dets formål og vision, samt den vedtagne handlinglan.

Det er en fordel, hvis der mellem første og andet arbejdsgruppemøde kan holdes et medarbejdermøde, hvor der gennemføres en CPS over problemformuleringen "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?".

Resultatet herfra gennemgås på andet arbejdsmøde og der gives en tilbagemelding til medarbejderne.

I løbet af projektet bør der holdes mindst endnu et medarbejdermøde, hvor resultaterne af indsatsen præsenteres. Som en del af anerkendelsen af medarbejdernes indsats – også en betingelse for en vellykket forandringsproces.

I øvrigt bør medarbejderne selvfølgelig deltage ad hoc i de aktiviteter, der sættes i gang, ligesom de opfordres til at bidrage til processen med ideer og kritik. Hvis man helt overlader initiativet til den enkelte, sker der ikke noget. Der findes flere "forslagskasser" end der findes forslag. Hvis alle skal føle, at det er legalt at sige noget, uden straks at blive kritiseret og sådan at alle er med til at tage stilling er CPS eller en variant af denne, en god løsning. Det kan gøres på kort tid enddog stående.

3.6 Intern kommunikation

Kommunikationsbehovet er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Der er forskel på produktionsapparat, virksomhedens layout, ordreprofil. I et dagbladshus er der altid en meget kompleks struktur, som er karakteriseret ved at man er afhængige af hinanden i det daglige arbejde samtidig med at produktionsforløbet er afdelingsopdelt, og hvor produktionen ofte foregår i flere hold.

Produktionen styres via deadlines og kvalitetskrav på alle produktionstrin. Men hver dag er der noget, der afviger fra "normalen" og det stiller store krav til hurtig og sikker kommunikation.

Det problem er der ikke fundet nogen ideel løsning på – og det har der ikke været tid til i projektet.

I selve projektet er det lykkedes at skabe en hidtil uset effektiv kommunikation mellem afdelingerne via den både frihedssættende og stærkt styrende CPS-metode.

I forhold til håndteringen af input fra medarbejderne er der i projektet formuleret nogle mindstekrav:

Det skal sikres, at
at medarbejderinput opfanges og vurderes
at der gives en tilbagemelding på alle input uanset om de bliver et indsatsområde eller ej
at der findes løsninger, laves handlingsplaner og følges op på alle nye indsatsområder

3.7 Projektforløbet

Et typisk projektforløb vil bestå af en indkøringsperiode, som med tiden afløses af en egentlig forankring af arbejdsmetoden. Indkøringsperioden har en tidsplan som skitseret i nedenstående skema.

Aktivitet

Tidspunkt

Formål

Første møde i arbejdsgruppen med deltagelse af proceskonsulent

3 timer

Primo første måned

Præsentation af projektet og deltagere

Introduktion af CPS-metoden (styret brainstorming) og RPS-tankegangen i opstillingen af mulige indsatsområder.

CPS gennemføres og der udarbejdes handlingsplan.

Trykkeriets realisering af handlingsplan med de væsentligste indsatsområder

 

Afholdelse af medarbejdermøde

Første måned

Der dannes et grundlag for registreringer og synliggørelse af indsatsen/resultater

  

At orientere om projektet og indsamle medarbejdernes forslag til indsatsområder

Andet møde i arbejdsgruppen med deltagelse af proceskonsulent

2-3 timer

Primo anden måned

Opfølgning på handlingsplan – herunder gennemgang af medarbejdernes forslag til indsatsområder.

Desuden synliggørelse af indsatsen/resultater.

Idéudvikling – evt. ny CPS

Trykkeriets realisering af ny handlingsplan med de væsentligste indsatsområder

Anden/tredje måned

Forankring af indsatsen

Tredje møde i arbejdsgruppen med deltagelse af proceskonsulent

2-3 timer

Medio tredje måned

Evaluering af projektet udfra de 8 betingelser for et vellykket forandringsprojekt.

Evt. idéudvikling, ny handlingsplan osv.

Eventuelt medarbejdermøde

Efter tredje møde i arbejds-gruppen

Fremlægning af de foreløbige resultater


Et avistrykkeri, som vælger at anvende den metode, der er beskrevet i dette kapitel vil gennemføre følgende:
Etablering af arbejdsgruppe
Formulering af vision
Opstilling af nødvendigheden af en indsats
Opstilling af indsatsområder
Prioritering af indsatsområder udfra RPS-kriterierne
Opstilling af løsningsmuligheder for de valgte problemstillinger
Udarbejdelse af handlingsplan
Gennemførelse af handlingsplan
Formidling af resultater til medarbejderne
Evaluering af indsatsen
Valg af nye indsatsområder/prioritering af indsatsområder evt. tilføjelse af nye

Der er tale om en fortløbende proces, som betyder at problemformulering, opstilling af løsninger og handlingsplaner med videre gennemløbes med mellemrum som en del af systematikken i "papirstyringsværktøjet".

8 John P. Kotter: "I spidsen for forandringer", Industriens Forlag 1997
   
9 IFRA er en international forening for udgivere og deres underleverandører. Papirspildet ved avisproduktion er beskrevet i materialet "IFRA Newsprint and newsink guide – efficient use of newsprint" fra 1990.