Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer

Bilag

4.1 Bruttoliste over faktorer der kan have indflydelse på de kommunale omkostninger til affaldsordninger
4.2 Det kommunale budget- og regnskabssystem
5.1 Vejledning og spørgeskema til de 16 kommuner
6.1 Udfyldte spørgeskemaer fra de 16 kommuner
7.1 Regulativfastsatte ordninger i de 16 kommuner
8.1 Spørgeskema udsendt til 48 kommunale anlæg
8.2 Opfølgende spørgeskema til 5 udvalgte affaldsselskaber
8.3 Andre faktorer og forhold der kan forventes at have indflydelse på gebyrfastsættelsen

Bilag 4.1. Bruttoliste over faktorer der kan have indflydelse på de kommunale omkostninger til affaldsordninger

Faktorer der har indflydelse på omkostninger for kommunale affaldsordninger

Faktorens indflydelse på gebyrets samlet størrelse

Har kommunen indflydelse på faktoren

 

 

 

Økonomiske forhold

 

 

Driftsomkostninger

 

 

Personale og administration

Jo større administration, des højere gebyrer.

Stor, da kommunen, inden for rammerne af lovgivningen, selv fastsætte størrelsen og organiseringen af administrationen, herunder omfanget af de opgaver der skal løses og hvordan

Varekøb

Jo flere varekøb, des højere gebyrpriser (alt andet lige)

Gennem kommunernes indkøbspolitik har kommunen indflydelse (kvalitetskrav, miljøkrav, muligheder for mængderabat m.v.)

Vedligeholdelse

Jo mere vedligeholdelse, des højere gebyrer. Vedligeholdelsen vil i et vist omfang afhænge af den valgte teknologi/materiel. God vedligeholdelse kan på lang sigt føre til færre investeringer

Stor, da kommunerne har indflydelse på valg af teknologi/materiel og heraf følgende vedligeholdelse

Indsamling af affald

Jo større udgifter til driften af indsamlingen, des højere gebyrer (driften kan såvel være udliciteret som varetaget af kommunen selv)

Stor, da kommunen selv træffer beslutning om, hvorledes indsamlingen skal foregå

Omkostninger ifm. større investeringer

 

 

Henlæggelser

I det omfang kommunen foretager henlæggelser til senere investeringer, vil gebyret blive større. Tilsvarende vil ske, hvis investeringer finansieres efter den er foretaget.

Afhænger af om investeringen er frivillig eller nødvendig samt forudsætningerne for den valgte investering (fx teknologivalg, miljøkrav, m.v)

Etablering af anlæg

Mulighederne for at etablere anlæg, vil påvirke gebyret. Påvirkningen vil afhænge af fx de geografiske og demografiske forhold samt valget af teknologi.

Begrænset, da der stilles omfangsrige krav til fx etableringen af forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg.

Indkøb af materiel (indsamlingsmateriale, køretøjer, containere o.lign)

Kvaliteteten og mængde af materiel påvirker gebyret i opadgående retning

Stor, da kommunen selv træffer beslutning om kvaliteten og mængden af materiel

Afskrivningsperiode

Afskrivningsperiodens længde har betydning for størrelsen af det årlige bidrag fra gebyrerne

Rimelig, da kommunen selv vælger sin afskrivningsperiode

Udgifter/indtægter

 

 

Behandlingsgebyrer

Jo højere behandlingstakster, des højere gebyrer

Begænset, afhænger af fx ejerforhold, teknologi og effektivitet

Afsætningspriser, herunder energi- og varmepriser

Jo højere afsætningspriser, des lavere gebyrer og vice versa

Afhænger af hvad affaldet skal afsættes til. Hvis kommunen har ejerskab til behandlingsanlægget er der mulighed for indflydelse. For en række affaldsfraktioner har markedspriserne stor betydning, da behandlingen varetages af private behandlingsvirksomheder

Afgifter (affaldsafgifter, affaldsvarmeafgifter)

Jo højere afgifter, des højere gebyrer og vice versa

Kommunerne har ingen direkte indflydelse på fastsættelsen af afgifterne

Renteindtægter/-udgifter

Jo flere renteindtægter, des lavere gebyrer og vice versa

Begrænset, da renteindtægter må formodes at være begrænset, qua det er et hvile-i-sig-selv-område

Salg af ekstra sække, stativer, kompostbeholdere, m.v.

Jo flere vare du kan sælge til borgerne uden for ordningen, des lavere gebyrer

Stor, da kommunen bestemmer ordningens omfang og indhold

Salg af vare fra genbrugsbutik på genbrugsstationen

Jo mere salg, des lavere gebyrer (alt andet lige)

Stor, da kommunen selv beslutter om den vil etablere en genbrugsbutik

 

 

 

Organisatoriske forhold

 

 

"In-house" produktion

Kommunerne kan selv, eller i fælleskommunale samarbejder vælge at løse en række af opgaverne. Dette kan påvirke gebyret såvel positivt som negativt

Stor, da kommunen selv beslutter dette, under hensyntagen til de konkurrenceretlige regler

Udlicitering

Kommunerne kan selv, eller i fælleskommunale samarbejder vælge, at udlicitere en række af opgaverne.Dette kan påvirke gebyret såvel positivt som negativt.

Stor, da kommunen selv beslutter om opgaver skal udliciteres.

Varetages opgaven af kommunen og/eller et affaldsselskab

Det kan ikke konkluderes entydigt, i hvilken retning dette forhold påvirker gebyret. For mindre kommunerne vil etableringen af et fælleskommunat selskab kunne føre til effektiviseringsgevinter, mens større kommuner ikke nødvendigvis vil kunne opnå effektiviseringsgevinter

Stor, da kommunen selv beslutter om den vil indgå i et fælleskommunalt selskab.

Ejerskab af behandlingsanlæg

Det kan ikke afgøres om ejerskabet har en positiv eller negativ indflydelse på gebyrets størrelse

Stor, da kommunen selv træffe beslutning om ejerskab, under hensyntagen til de konkurrenceretlige regler

 

 

 

Demografiske forhold

 

 

Boligtyper/boligsammen-
sætningen

Fordelingen mellem etagebyggeri, række, villaer og parcelhuse samt tætheden heraf påvirker gebyret i begge retninger

Begrænset (og langsigtede), da det kræver ændringer i kommunens boligstruktur

Befolkningstætheden

Des større befolkningstæthed, des lavere gebyrer (alt andet lige)

Begrænset (og langsigtede), da det kræver tiltrækning af "nye" borgere til kommunen.

Antal beboere pr. husstand

Jo flere beboere pr. husstand, des højere gebyrer (alt andet lige)

Begrænset

"Besværlige" afhentningsadresser

"Besværlige" afhentningsadresser, vil det medføre øget gebyrer for den/de pågældende husstande, da de kan pålægges et "særgebyr"

Kommunen kan opfordre til at adgandgsforholdene gøres bedre, men kan ikke tvinge borgeren. Pålægningen af et "særgebyr" kan dog virke motiverende

Erhvervstæthed

Des større erhvervstæthed, des lavere gebyrer (alt andet lige)

Begrænset, da det kræver ændringer i erhvervsstrukturen (udlægning af områder, erhvervspolitik m.v.)

Erhvervssammensætning

Jo flere forskellige affaldsfraktioner, des dyrere vil det alt andet lige være at indsamle den enkelte affaldsfraktion

Begrænset, kan blandt andet ske gennem den førte erhvervspolitik

Virksomhedernes størrelse

Jo flere ansatte, des større mængder affald pr. virksomhed (alt andet lige)

Begrænset, kan blandt andet ske gennem den førte erhvervspolitik

 

 

 

Serviceforhold

 

 

Antal affaldsordninger

Jo flere affaldsordninger, des højere gebyrer (alt andet lige). Dette kan dog afhænge af fx behandlingspriserne, indsamlingspriser o.lign. Det er ikke utænkeligt, at øget udsortering kan føre til lavere gebyrer set under et, blandt andet må man forvente at der kan opnås rationaliseringsgevinster i administrationen.

Stor, da kommunen selv vælger antallet af ordninger, udover hvad der kræves i henhold til affaldsbekendtgørelsen

Ordningstype (indsamlings- eller anvisningsordning)

Anvisningsordninger betyder lavere gebyrer

Rimelig, da kommunen i et vist omfang selv bestemmer ordningens form (bekendtgørelsen stiller dog visse krav til ordningernes type)

Indsamlingsmateriel

Jo dyrere indsamlingsmateriel, des højere gebyrer. Kvaliteten/enkeltheden af den valgte teknologi/ordning vil desuden have indfllydelse på gebyrets størrelse.

Stor, da kommunerne i vidt omfang står for valget af indsamlingsmateriel

Antal afhentninger

Jo flere afhentninger, des højere gebyrer

Stor, da kommunerne i vidt omfang selv fastlægger antallet af afhentninger

Affaldsordningernes dækningsgrad

Jo større dækningsgrad, des højere gebyrer (alt andet lige)

Rimelig, da kommunen inden for rammerne af affaldsbekendtgørelsen selv kan bestemme dækningsgraden af affaldsordningerne

Antal genbrugsstationer

Jo flere genbrugsstationer, des højere samlet gebyrer

Stor, da kommunerne bestemmer hvor mange genbrugsstationer der skal etableres

Antal fraktioner på genbrugsstationerne

Øget udsortering kan fører til lavere behandlingsomkostninger for den samlede affaldsmængde, da det betyder renere affaldsfraktioner. Det omvendte kan dog også være tilfældet, såfremt behandlingsomkostningerne for nogle af de udsorterede fraktioner er forholdsvis stor. Øget udsortering stiller endvidere større krav til genbrugspladsen etablering og drift, hvilket alt andet lige øger omkostninger og dermed gebyret.

Stor, da kommunen har indflydelse på antallet af fraktioner på genbrugspladsen samt driften heraf

Genbrugsbutik på genbrugspladsen

Etableringen af en genbrugsbutik fører til lavere gebyrer, da mindre affald vil skulle videreføres til "normal" behandling. Omvendt kræver genbrugsbutikken ressourcer, hvilket øger gebyret.

Stor, da kommunen selv bestemmer om der skal være en genbrugsbutik.

Åbningstider på genbrugspladsen

Jo længere åbningstider, des større gebyrer (alt andet lige). Begrænset åbningstider, kan medfører at udsorteringen begrænses, hvilket kan medfører højere gebyrer

Stor, da kommunen selv fastsætter genbrugsstationens åbningstider

Borgerservice (mulighed for borgerhenvendelse, dialog, informationsmateriale m.v.)

Øger service vil alt andet lige øge gebyrets størrelse. Omvendt kan servicen medvirke til en bedre udsortering m.v., der samlet set vil begrænser udgifterne og dermed medføre lavere gebyrer

Stor, da kommunen selv bestemmer sit serviceniveau overfor borgerne

Virksomhedsservice (erhvervsaffalds-
konsulenter, informationsmateriale, mulighed for virksomhedshenvendelser m.v.)

Øget service vil alt andet lige øge gebyrets størrelse. Omvendt kan servicen medvirke til bedre udsortering m.v., der samlet set vil begrænse udgifterne og dermed medføre lavere gebyrer

Stor da kommunen selv bestemmer sit serviceniveau overfor virksomhederne

 

 

 

Andre forhold

 

 

Borgernes indstilling

Jo bedre udsortering, des lavere gebyrer (alt andet lige).

Kommunerne har ikke direkte indflydelse på borgernes indstilling, men kan påvirke motivationen gennem informationsmateriale, dialog og delvist gennem gebyrets størrelse, fx vægtbaseret gebyrer (under hensyntagen til principperne for gebyrfastsættelsen)

Øvrige myndigheders administrationspraksis (amter, skat og told, arbejdstilsynet m.v.)

Der kan ikke siges noget entydigt om, hvorledes dette påvirker gebyret

Begrænset i det omfang de øvrige myndigheders administration sker inden for rammer af lovgivningen på de respektive områder

Affaldsmængder

Jo større affaldsmængder i kommune, des højere gebyrer (alt andet lige)

Begrænset, da kommunes vanskeligt kan styre brugernes forbrug og dermed deres affaldsproduktion

Arbejdsmiljø

Jo bedre arbejdsmiljø, des højere gebyrer. Bedre arbejdsmiljø kan dog motivere medarbejderne til en mere effektiv indsats, hvilket kan resultatere i lavere gebyrer

Stor, da kommunerne kan bestemmer arbejdsmiljøforholdene udover det påkrævet

Kvalitetskrav til behandlingen

Jo højere kvalitetskrav, des højere gebyrer (alt andet lige)

Stor, da kommunerne selv fastsætte kravene til behandlingen af affaldet ud over det påkrævet. Det kræver selvfølgelig at der eksisterer behandlingsanlæg, som kan leve op til kommunens krav

Bilag 4.2. det kommunale budget- og regnskabssystem

Som led i en analyse af gennemsigtighed i kommunale affaldsgebyrer skal det undersøges, i hvilken udstrækning den generelle statistik, der indsamles inden for rammerne af Indenrigsministeriets kommunale budget- og regnskabssystem (KBRS), kan anvendes i analyser eller udvælgelse af de 15 pilotkommuner under Del A i metodebeskrivelsen.

KBRS er netop blevet revideret, og med de nye ændringer er der skabt et bedre grundlag for at anvende KBRS som udgangspunkt for en vurdering af det kommunale omkostningsniveau på affaldsområdet (herunder en vejledende kontoplan). Det er dog ikke muligt at anvende det revideret KBRS, idet denne undersøgelse bygger på 1999-tal.

Analysen af gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer

I det foreløbige metodeoplæg vedrørende Del A – kommunale affaldsordninger for affald fra private husstande og erhverv lægges der op til, at der skal foretages analyser baseret på nøgletal for de 15 kommuner, som omfatter udgifter/omkostninger vedrørende:
Administration
Genbrugsordninger
Haveaffald
Storskrald/genbrugsstation
Dagrenovationsindsamling
Miljøfarligt affald.

Analysemetoden forudsætter, at rimelig detaljerede udgiftsoplysninger vedrørende ovenstående udgifter til administration og ordninger kan sammenholdes med mål for serviceniveau, frekvenser, befolkningstæthed mv.

I oplægget fravælges et antal poster, herunder poster som:
Renteudgifter/indtægter
Investeringer
Henlæggelser.

Det kommunale budget- og regnskabssystem

Inden for rammerne af Indenrigsministeriets kommunale budget og regnskabssystem (KBRS) indsamles fra kommunale budgetter og regnskaber, drifts- og anlægsudgifter og indtægter på hovedfunktionen 0.45 Renovation.

Hovedfunktionen renovation er underopdelt i funktionerne:

0.45.60 Fælles formål
0.45.61 Renovation
0.45.62 Konverteringsanlæg
0.45.63 Lossepladser
0.45.64 Olie- og kemikalieaffald mv.
0.45.65 Genanvendelsesanlæg og forsortering.

For samtlige funktioner er følgende grupperinger autoriserede for drift:

90 Administrationsudgifter
91 Renter af kommunens udlæg
92 Gebyr for genanvendelsesordninger
93 Salg af genanvendelige materialer

Endvidere er udgifts- og indtægtsarterne autoriseret tværgående i den kommunale kontoplan og dermed også for renovation.

Yderligere indsamles kommunernes budgetterede personale (omregnet til fuldtidsstillinger) på funktionsniveau som led i KBRS.

Endelig indsamles uden for de egentlige statistik hovedtal for fælleskommunale virksomheder i henhold til styrelseslovens §60, herunder 53 fælleskommunale selskaber (B2000) inden for området renovation og genbrug.

Regnskabsprincipper

Regnskabsprincipperne, som anvendes i KBRS, er det såkaldte modificerede udgiftsbaserede regnskab. Det betyder, at de løbende udgifter og indtægter registreres og periodiseres efter transaktionsprincippet pr. regnskabsår. Alle udgifter også større investeringer med et flerårigt sigte udgiftsføres på transaktionstidspunktet, mens beregnede omkostninger, som fx periodiserede afskrivninger, ikke anvendes.

Kommunerne skal imidlertid fastsætte deres takster efter hvile-i-sig-selv-princippet, hvor taksterne skal dække alle omkostninger på lang sigt, herunder:
Forrentning af lån optaget til investeringer
Forrentning af henlæggelser til investeringer
Fordelte omkostninger, herunder udgifter afholdt af den almindelige kommunale administration
Afskrivning af større investeringer.

Med henblik på at sikre gennemsigtighed i forholdet mellem kommunen og den brugerfinansierede forsyningsvirksomhed gennemføres et antal eksterne og interne regnskabsrutiner.

Kravet til de eksterne regnskabsrutiner understøttes blandt andet. gennem de autoriserede grupperinger på funktionerne anført ovenfor. De interne regnskabsrutiner skal herudover sikre målsætningen om brugerfinansiering på lang sigt og en sammenhæng mellem omkostninger og takster.

De autoriserede eksterne regnskaber

Renter af udlæg

Når renovationsopgaven udføres af kommunen selv, optages eventuelle lån af kommunen, og eventuelle henlæggelser indgår i kommunens samlede likviditet. Der opgøres imidlertid et mellemregningsforhold mellem kommunen og forsyningsvirksomheden (renovation). De interne beregnede renter af mellemværendet føres på gruppering 91, jf. ovenfor, med modpost på konto 7.35 gruppering 01. Mellemregningen fremgår af kommunens finansielle status på konto 9.35 gruppering 01.

Fordelte omkostninger

I den udstrækning kommunen, som led i arbejdet i den almindelige kommunale administration, varetager opgaver for renovationsvirksomheden fx gebyropkrævning, planlægning mv. fordeles disse omkostninger på renovationsvirksomheden ved kontering på gruppering 90. Beløbene på gruppering 90 er ikke nødvendigvis den fulde administrationsudgift, idet renovationsfunktion kan have egne administrationsudgifter, som ikke føres på konto 6 og derfor ikke indgår i fordelingen med kommunen.

Gebyr for genanvendelsesordninger og salg af genanvendelige materialer

Indtægter fra genanvendelse er endvidere autoriserede på grupperingerne 92 og 93. Indtægterne fra gebyr og salg skal i henhold til hvile-i-sig-selv-princippet indgå i den samlede finansiering og således også i fastsættelsen af renovationsgebyrer.

Kommunens udgifter til renovation

Hvile-i-sig-selv-princippet og adskillelsen fra den skattefinansierede kommunale aktivitet understøttes endvidere af en bestemmelse om, at kommunerne skal betale for og udgiftsføre forsyningsydelser på linie med andre forbrugere af ydelserne.

Interne regnskaber(Renovationsregnskabet)

KBRS’s principper om straksafskrivning (fuld udgiftsføring) af alle udgifter betyder, at der ikke inden for rammerne skal føres en aktivkonto (anlægskartotek) over fysiske aktiver (værdien af containerpladser, lastbiler og andet teknisk udstyr).

Endvidere er der ikke i dag fastsat retningslinier for værdiansættelse samt af- og nedskrivning af drifts- og anlægsaktiver i KBRS.

Imidlertid skal kommunerne for at kunne leve op til hvile-i-sig-selv-målsætningen føre et internt takstregnskab, der sikre, at der kan fastsættes takster, der på længere sigt sikre fuld brugerfinansiering. I det interne regnskab skal kommunen føre regnskab over afskrivning og restværdi for drifts- og anlægsaktiver, som ikke er udgiftsført (straksafskrevet) i takstregnskabet. De fysiske aktiver skal værdisættes til anskaffelsesprisen. Der er som sagt ikke faste regler for afskrivningen af fysiske aktiver, men almindeligvis søger kommunerne at tage hensyn til:
Den faktiske levetid for aktivet
Tilbagebetalingstiden for eventuelle lån optaget til finansiering af aktivet
En nogenlunde jævn udvikling i gebyrerne

Nye regler om omkostningsregnskaber forventes indført fra regnskab 2001 eller 2002, jf. betænkning 1369, det fremtidige budget- og regnskabssystem. Ifølge betænkningen er det hensigten, at alle beløb, som indgår i takstfastsættelsen, skal autoriseres for hele hvile-i-sig-selv (forsynings) området. De nærmere regler herfor skal fastlægges af Indenrigsministeriets Budget- og regnskabsråd.

Budgetteret personale

I statistikken over budgetteret personale anføres kommunernes forventede personaleforbrug omregnet til fuldtidsansatte på funktionerne. Personalestatistikken viser det antal personer, som er aflønnet direkte af kommunen og kan således anvendes som indikator for, i hvilken udstrækning opgaven løses af kommunalt personale eller løses i andet regi fx af private eller varetages i selskabsregi eller af en fælleskommunal virksomhed.

§60 fællesskaber

Indenrigsministeriet har netop afsluttet indsamlingen af hovedtal for fælleskommunale virksomheder under styrelseslovens §60 for budget 2000.

Hovedtal i budget 2000 for §60 fællesskaber: Renovation og genbrug

Antal selskaber 53
Driftsudgifter 2.274 mio. kr.
Driftsindtægter 2.682 mio. kr.
Anlægsudgifter 460 mio. kr.
Anlægsindtægter 4 mio. kr.
Personaleforbrug 1438 fuldtidsansatte

Oplysninger om kommunal deltagelse mv. kan rekvireres hos Indenrigsministeriet.

KBRS’s anvendelighed i analysen af gennemsigtighed

Generelt er specifikationerne i KBRS ikke egnede til dyberegående analyser af omkostninger i forbindelse med takstfastsættelsen. Udgifterne, som skal analyseres, indgår i funktionerne fælles formål, renovation og olie- og kemikalie affald mv., men specifikationerne må anses for at være utilstrækkelige til væsentligt at bidrage til at forklare taksterne.

Sekretariatet har analyseret regnskabsstatistikken for Horsens Kommune, og har tillige vurderet Horsens Kommunes egne interne regnskaber fra 1998. Horsens Kommune løser selv store dele af renovationsopgaven og har 58,7 fuldtidsansatte på hovedfunktionen.

Sammenligning af statistik og eksternt regnskab

Det fremgår, at udgifts- og indtægtsbalancen stemmer for funktionerne, bortset fra forskelle som følge af afrunding af alle statistikkens beløb til hele 1000 kr. Endvidere kan beløbene på de autoriserede grupperinger genfindes i begge opstillinger.

I statistikken indgår på højeste detailjeringsniveau arter til brug for den realøkonomiske (nationalregnskab) opdeling, mens regnskabet for Horsens Kommune viser et antal ikke autoriserede grupperinger i to niveauer.

I henhold til reglerne for KBRS kan kommunerne frit gruppere udgifter og indtægter inden for kontoområdet 20-89 på gruppering 1. niveau (intervallerne 01-19 og 90-98 er forbeholdt autoriserede grupperinger), mens gruppering 2. niveau er helt frit. Når Danmarks Statistik modtager de kommunale regnskaber, konverteres gruppering 20-89 til gruppering 99, som er koden for ikke autoriserede grupperinger.

Statistikken kan således anvendes til at vurdere, i hvilken udstrækning kommunen selv varetager opgaven med eget personale (art 1.0 løn samt personalestatistikken) eller har udliciteret større eller mindre dele af driften (art 4.5 Entreprenør og håndværkerydelser).

Renter og gæld

Endvidere redegør statistikken for mellemværendet med kommunen. Hvis renovationsvirksomheden har lånt penge af kommunen, eller hvis kommunen gennem henlæggelser har beholdninger opbygget til investeringsformål.

Samlet har kommunerne et nettotilgodehavende i renovationsvirksomheden på 306,2 mio. kr. i status 1998. Nettobeløbet dækker over, at 71 kommuner har et tilgodehavende på 577,7 mio. kr., mens 95 kommuner skylder 271,5 mio. kr. til renovationsvirksomheden. Nettorentebetalingen i 1998 udgjorde 33,2 mio. kr. Afdrag på gælden indgår ikke separat i regnskabsstatistikken, men forskydningerne fra år til år kan opgøres ved at sammenligne status for flere regnskabsår.

Størrelsen af gæld og renter afviger betydeligt fra kommune til kommune:

Renter og gæld pr. husstand 1998

 

Rente pr. husstand (kr.)

Gæld pr. husstand (kr.)

Største

180,15

2.469,98

Gennemsnit

22,57

211,89

Mindste

-65,65

-1.669,54

  
Konklusioner

Det kan anbefales, at statistikken fra KBRS anvendes i forbindelse med ud- vælgelsen af kommuner til brug for analysen. Fx således, at der tages hensyn til de oplysninger, der foreligger i KBRS statistikkerne og herved sikres en spredning inden for:
Udliciteringsgrad/Egen kommunal løsning
Gæld og renter pr. husstand
Engagement i fælleskommunal virksomhed (§60).

Endvidere må det anbefales, at afskrivninger, henlæggelser, gæld og renter inddrages i den finansielle del af analysen.

Bilag 5.1. Vejledning og spørgeskema udsendt til de 16 kommuner

Formål

Formålet med vedlagte spørgeskema er at finde frem til, om det er muligt at udvikle en metode til udarbejdelse af nøgletal, der kombinerer oplysninger om de enkelte kommuners ordninger og serviceniveau med omkostningerne til de enkelte ordninger fordelt på private og erhverv.

Omkostninger til de enkelte affaldsordninger

Omkostningerne til de udvalgte affaldsordninger skal fordeles på husholdninger og erhverv. Det er vigtigt, at omkostningerne fordeles, eventuelt efter et kvalificeret skøn. I tilfælde af at en kommune undlader at foretage fordelingen på erhverv og private kan resultatet af spørgeskemaet fx blive, at det kun er private, der betaler omkostningerne til en ordning. Derfor er det ligeledes vigtigt, at kommuner, hvor erhverv fx kan aflevere haveaffald uden beregning – skønsmæssigt – reducerer omkostninger, mængder m.v.

I forbindelse med besvarelsen af skemaet modtager vi gerne forklaringer til eventuelle skøn over såvel mængder som omkostninger. Dette skal bruges til, at vi   i det endelige spørgeskema kan opstille mere håndfaste kriterier for, hvordan kommunerne skønner.

Vejledning til spørgeskema for fordeling af omkostningerne til den enkelte affaldsordning i kr.

Omkostningerne opgøres fordelt på erhverv og private eksklusive statsafgifter. I   det tilfælde at omkostningerne ikke kan opgøres særskilt på affaldsordninger, skal der foretages en fordeling efter kvalificeret skøn.
Administration, incl. udgifter til administration hos affaldsselskab og/eller private entreprenører, der er pålignet den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999
Driftsposter, til daglig drift, herunder løbende udgifter til materiel som poser, beholdere m.v. og eksklusiv administrationsudgifter, der er pålignet den pågældende ordning. Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling henhøre under punkt 3. I tusind kr. for 1999
Indtægter/udgifter i forbindelse med affaldsbehandling og salg af genanvendelige materialer, der omhandler den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999
Investeringer, lagerforskydning, henlæggelser, gæld. Renter og afskrivning til materiel, der er pålignet den pågældende ordning. I tusind kr. for 1999
De samlede omkostninger fordelt pr. ordning. I tusinde kr. for 1999
Indsamlet affaldsmængder i ton pr. år fordelt på de enkelte ordninger
Det af kommunen skønnede samlede potentiale i ton pr. år
Antal opsamlingssteder (fx antal husstande, affaldsøer, kuber, spande m.v.) fordelt på de enkelte ordninger pr. uge
Den i kommunen samlede tømte volumen i hektoliter, der er stillet til rådig- hed pr. uge. Her ønskes fx volumen på glaskuber, containere der tømmes en gang månedligt fordeles pr. uge. Ligeledes ønskes fx tømninger af dagrenovation fra etageboliger flere gange om ugen omregnet
Er de enkelte ordninger udliciteret sættes kryds og udgifterne hertil registreres under punkter 1 til 4.

Returner venligst skemaer inden den …

Hvis der er behov for råd og vejledning ved kvalitetssikring/udfyldelse af spørgeskemaet, er du velkommen til at kontakte mig.

Du bedes ligeledes gennemgå de vedlagte oplysninger om kommunernes ordninger og rette eventuelle fejl og mangler. Det er vigtigt, fordi disse oplysninger er en beskrivelse af kommunens service, og det er forholdet mellem omkostninger og service, som Miljøstyrelsen blandt andet ønsker, vi skal belyse.

Med venlig hilsen
Anders Faber
43 48 67 99

Spørgeskema
Omkostningerne i 1999 fordelt efter affaldsordninger for X-kommune (1000 kr) Mængder angives i ton/år og volumen i hektoliter

Se her!

Bilag 6.1. Udfyldte spørgeskemaer fra de 16 kommuner

Skema 7.1:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for København og Frederiksberg Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.2:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ballerup Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.3:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Værløse Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter

Se her!
   

Skema 7.4:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Helsingør Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.5:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hillerød Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter

Se her!
   

Skema 7.6:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Holbæk Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter

Se her!
   

Skema 7.7:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hvidebæk Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter

Se her!
   

Skema 7.8:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Skælskør Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.9:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ravnsborg Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.10:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for BOFA-Kommunerne (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.11:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Nørre Aaby Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.12:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Ryslinge Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.13:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Svendborg Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.14:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Skanderborg Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!
   

Skema 7.15:
Omkostninger i 1999 i fordelt efter affaldsordninger for Hirtshals Kommune (1.000 kroner). Mængder er angivet i ton/år og volume i hektoliter.

Se her!

Bilag 7.1 Regulativfastsatte ordninger i de 16 kommuner

Tabel 7.1.1.
Regulativfastsatte ordninger for affaldstyper i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.2.
Regulativfastsatte ordninger for affaldskategorier i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.3.
Storskraldsordninger for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.4.
Storskraldsordninger for etageboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.5.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.6.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for etageboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.7.
Regulativfastsat ordning for madaffald for erhverv i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal

København

Madaffald

Henteordning

27625

Frederiksberg

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

4580

Ballerup

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

1906

Værløse

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

788

Helsingør

Madaffald fra storkøkkener

Anvisningsordning

2989

Hillerød

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

1929

Holbæk

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

1738

Hvidebæk

Madaffald

Henteordning

323

Skælskør

Madaffald

Henteordning

764

Ravnsborg

Madaffald fra storkøkkener

Anvisningsordning

415

Nørre Aaby

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

371

Ryslinge

Madaffald fra storkøkkener

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

419

Svendborg

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

2031

Skanderborg

Madaffald

Henteordning

1149

Hirtshals

Madaffald fra storkøkkener

Henteordning

1017

   
Tabel 7.1.8.
Regulativfastsat ordning for klinisk risiko affald for erhverv i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal

København

Specielt sygehusaffald

Ringeordning

27625

Frederiksberg

Specielt sygehusaffald

Henteordning

4580

Ballerup

Specielt sygehusaffald

Henteordning

1906

Værløse

Specielt sygehusaffald

Henteordning

788

Helsingør

Specielt sygehusaffald

Henteordning

2989

Helsingør

Specielt sygehusaffald

Bringeordning

2989

Hillerød

Specielt sygehusaffald

Henteordning

1929

Holbæk

Specielt sygehusaffald

Bringeordning

1738

Hvidebæk

Specielt sygehusaffald

Henteordning

323

Skælskør

Specielt sygehusaffald

Anvisningsordning

764

Skælskør

Specielt sygehusaffald

Henteordning

764

Ravnsborg

Klinisk risikoaffald

Henteordning

415

Rønne

Specielt sygehusaffald

Henteordning

728

Rønne

Specielt sygehusaffald

Henteordning

728

Nørre Aaby

Specielt sygehusaffald

Henteordning

371

Ryslinge

Specielt sygehusaffald

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Specielt sygehusaffald

Henteordning

419

Svendborg

Specielt sygehusaffald

Henteordning

2031

Skanderborg

Klinisk risikoaffald

Henteordning

1149

Hirtshals

Specielt sygehusaffald

Henteordning

1017

   
Samtlige kommuner har en ordning for klinisk risikoaffald. Ud over at have en henteordning har flere kommuner givet erhvervene de yderligere mulighed, der ligger i en anvisnings- eller en bringeordning, der, når det kommer til stykket, formodentligt er ens udformet.

Tabel 7.1.9.
Regulativfastsat ordning for transportemballage af plast for erhverv i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

PE-plast

Ringeordning

27625

København

PVC-plast til genanvendelse

Ringeordning

27625

København

PVC-plast til specialdeponering

Ringeordning

27625

Frederiksberg

PE

Ringeordning

4580

Frederiksberg

PVC

Ringeordning

4580

Ballerup

PE

Anvisningsordning

1906

Værløse

Plast

Anvisningsordning

788

Helsingør

Genanvendeligt plastfolie

Anvisningsordning

2989

Helsingør

PVC

Anvisningsordning

2989

Holbæk

EPS

Anvisningsordning

1738

Holbæk

Plast

Anvisningsordning

1738

Holbæk

PVC-plast

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Plast

Anvisningsordning

323

Skælskør

Plast

Anvisningsordning

764

Ravnsborg

Plast

Anvisningsordning

415

Rønne

Transportemballage af plast

Anvisningsordning

728

Nørre Aaby

Plast

Anvisningsordning

371

Ryslinge

EPS

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Plast

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Plastfolie

Anvisningsordning

419

Ryslinge

EPS

Bringeordning

419

Ryslinge

Plast

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Kloakrør, PVC

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Plast

Anvisningsordning

419

Svendborg

Transportaffald af plast

Bringeordning

2031

Svendborg

Transportaffald af plast

Anvisningsordning

2031

Skanderborg

PVC

Anvisningsordning

1149

Skanderborg

Transportemballage af plast

Anvisningsordning

1149

Hirtshals

EPS

Anvisningsordning

1017

Hirtshals

PVC

Anvisningsordning

1017

Hirtshals

Transportemballage af plast

Anvisningsordning

1017

   
Tabel 7.1.10.
Regulativfastsat ordning for forbrændingsegnet affald for erhverv i de 16 kommuner

Kommune

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

Ballerup

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

1906

Værløse

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

788

Helsingør

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

2989

Holbæk

Brændbart affald

Anvisningsordning

1738

Holbæk

Brændbart affald

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

323

Skælskør

Brændbart affald

Anvisningsordning

764

Skælskør

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

764

Ravnsborg

Brændbart affald

Anvisningsordning

415

Ravnsborg

Brændbart, stort

Anvisningsordning

415

Nørre Aaby

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

371

Skanderborg

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

1149

Hirtshals

Forbrændingsegnet affald

Anvisningsordning

1017

   
Tabel 7.1.11.
Regulativfastsat ordning for ståltromler/jern for erhverv i de 16 kommuner

Kommune

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

Jern og metal excl. kasserede køretøjer, kølemøbler og elektronikaffald

Anvisningsordning

27625

Frederiksberg

Jern og metal

Anvisningsordning

4580

Ballerup

Jern og metal

Anvisningsordning

1906

Værløse

Jern og metal

Anvisningsordning

788

Helsingør

Jern og metal

Anvisningsordning

2989

Holbæk

Jern og metal

Anvisningsordning

1738

Holbæk

Jern og metal

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Jern og metal

Anvisningsordning

323

Skælskør

Jern og metal

Anvisningsordning

764

Ravnsborg

Jern og metal

Anvisningsordning

415

Rønne

Jern og metal

Anvisningsordning

728

Nørre Aaby

Jern og metal

Anvisningsordning

371

Ryslinge

Jern og metal

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Jern og metal

Anvisningsordning

419

Svendborg

Jern og metal

Henteordning

2031

Skanderborg

Jern og metal

Anvisningsordning

1149

Hirtshals

Jern og metal

Anvisningsordning

1017

Hirtshals

Ståltromler

Anvisningsordning

1017

   
Tabel 7.1.12.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.13.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for etageboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.14.
Regulativfastsat ordning for kølemøbler for erhverv i de 16 kommuner

Kommune

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

CFC-holdige kølemøbler

Henteordning

27625

København

Kølemøbler

Ringeordning

27625

Frederiksberg

CFC-holdige kølemøbler

Ringeordning

4580

Ballerup

CFC-holdige produkter

Bringeordning

1906

Værløse

Kølemøbler

Anvisningsordning

788

Helsingør

CFC-holdige kølemøbler

Anvisningsordning

2989

Holbæk

Kølemøbler

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

CFC-holdige kølemøbler

Anvisningsordning

323

Skælskør

CFC-holdige kølemøbler

Anvisningsordning

764

Ravnsborg

Køle/fryseanlæg

Anvisningsordning

415

Rønne

Køle- og frysemøbler

Henteordning

728

Nørre Aaby

Kølemøbler

Anvisningsordning

371

Ryslinge

Kølemøbler, CFC-holdige

Bringeordning

419

Svendborg

Hårde hvidevarer

Henteordning

2031

Svendborg

Kølemøbler, CFC-holdige

Bringeordning

2031

Skanderborg

CFC-holdige kølemøbler

Anvisningsordning

1149

Hirtshals

Kølemøbler

Henteordning

1017

  
Tabel 7.1.15.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.16.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for etageboliger i de 16 kommuner

Se her!
   

Tabel 7.1.17.
Regulativfastsat ordning for elektronikskrot for erhverv i de 16 kommuner

Kommune

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

Elektronikaffald

Ringeordning

27625

Frederiksberg

Elektronikaffald

Ringeordning

4580

Ballerup

Elektronisk Skrot

Bringeordning

1906

Værløse

Elektronikaffald

Anvisningsordning

788

Værløse

Elektronikaffald

Bringeordning

788

Værløse

Elektronikaffald

Henteordning

788

Helsingør

Elektronikaffald

Anvisningsordning

2989

Holbæk

Elektronikaffald

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Elektronikaffald

Anvisningsordning

323

Hvidebæk

Elektronikaffald

Bringeordning

323

Skælskør

Elektronikaffald

Anvisningsordning

764

Skælskør

Elektronikaffald

Bringeordning

764

Ravnsborg

Elektronikaffald

Anvisningsordning

415

Nørre Aaby

Elektronikaffald

Anvisningsordning

371

Ryslinge

Elektrisk og elektronisk affald

Bringeordning

419

Ryslinge

Elektrisk og elektronisk affald

Ringeordning

419

Svendborg

Elektrisk og elektronisk affald

Bringeordning

2031

Svendborg

Elektrisk og elektronisk affald

Ringeordning

2031

Skanderborg

Elektronikskrot

Anvisningsordning

1149

Skanderborg

Elektronikskrot

Henteordning

1149

Hirtshals

Elektronikaffald

Anvisningsordning

1017

    
Tabel 7.1.18.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for en-/tofamilieboliger i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Hillerød

Specielt sygehusaffald

En-/tofamilieboliger

Bringeordning

Ryslinge

Specielt sygehusaffald

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

Svendborg

Specielt sygehusaffald

En-/tofamilieboliger

Bringeordning

 

Kommune

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Helsingør

Genanvendeligt plastfolie

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

Helsingør

PVC

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

Ryslinge

EPS

En-/tofamilieboliger

Bringeordning

Ryslinge

Plast

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

Ryslinge

Kloakrør, PVC

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

Ryslinge

Plast

En-/tofamilieboliger

Anvisningsordning

 

Kommune

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Holbæk

Brændbart affald

En-/tofamilieboliger

Henteordning

Rønne

Forbrændingsegnet affald

En-/tofamilieboliger

Bringeordning

   
Tabel 7.1.19.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for etageboliger i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Hillerød

Specielt sygehusaffald

Etageejendomme

Bringeordning

Ryslinge

Specielt sygehusaffald

Etageejendomme

Anvisningsordning

Svendborg

Specielt sygehusaffald

Etageejendomme

Bringeordning

 

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Helsingør

Genanvendeligt plastfolie

Etageejendomme

Anvisningsordning

Helsingør

PVC

Etageejendomme

Anvisningsordning

Ryslinge

EPS

Etageejendomme

Bringeordning

Ryslinge

Plast

Etageejendomme

Anvisningsordning

Ryslinge

Kloakrør, PVC

Etageejendomme

Anvisningsordning

Ryslinge

Plast

Etageejendomme

Anvisningsordning

 

Kommune

Affaldsfraktion

Område

Ordning

Holbæk

Brændbart affald

Etageejendomme

Henteordning

Rønne

Forbrændingsegnet affald

Etageejendomme

Bringeordning

    
Tabel 7.1.20.
Regulativfastsat ordning for øvrige affaldsfraktioner for erhverv i de 16 kommuner

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

Emballageglas

Ringeordning

27625

Frederiksberg

Flasker og glas

Ringeordning

4580

Ballerup

Flasker og glas

Anvisningsordning

1906

Værløse

Flasker og glas

Anvisningsordning

788

Værløse

Flasker og glas

Bringeordning

788

Hillerød

Flasker og glas

Bringeordning

1929

Holbæk

Flasker og glas

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Flasker og glas

Bringeordning

323

Hvidebæk

Flasker og glas

Anvisningsordning

323

Skælskør

Flasker og glas

Bringeordning

764

Skælskør

Flasker og glas

Anvisningsordning

764

Skælskør

Glas og flasker

Henteordning

764

Ravnsborg

Flasker og glas

Henteordning

415

Ravnsborg

Flasker og glas

Anvisningsordning

415

Rønne

Flasker og glas

Henteordning

728

Nørre Aaby

Flasker og glas

Anvisningsordning

371

Ryslinge

Flasker og glas

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Flasker og glas

Bringeordning

419

Ryslinge

Flasker og glas

Anvisningsordning

419

Ryslinge

Glas

Anvisningsordning

419

Svendborg

Flasker og glas

Henteordning

2031

Skanderborg

Glas

Anvisningsordning

1149

   
Skælskør, Ravnsborg, Rønne og Svendborg kommuner oplyser alle, at de har en henteordning for glas fra erhverv, uden at de dog har oplyst indsamling- sintervallerne. Hirtshals Kommune er den eneste kommune, der ikke har en regulativfastsat ordning for glas fra erhverv.

Tabel 7.1.21.
Regulativ fastsat ordning for storskrald for erhverv

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

Værløse

Storskrald

Bringeordning

788

Hillerød

Storskrald

Henteordning

1929

Holbæk

Storskrald

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Storskrald

Bringeordning

323

Skælskør

Storskrald

Henteordning

764

Ryslinge

Storskrald

Bringeordning

419

Ryslinge

Storskrald

Anvisningsordning

419

Svendborg

Storskrald

Henteordning

2031

   
I tabellen for storskraldsordninger for erhverv ses det, at ud af de syv kommuner, der har en sådan ordning, er der i de to tilfælde tale om en henteordning, dog
uden at der fra kommunernes side er oplyst indsamlingsintervaller.

Tabel 7.1.22.
Regulativfastsat ordning for haveaffald for erhverv

Kommunenavn

Affaldsfraktion

Ordning

Antal erhverv

København

Have- og parkaffald

Ringeordning

27625

Frederiksberg

Have- og parkaffald

Ringeordning

4580

Ballerup

Haveaffald

Anvisningsordning

1906

Værløse

Have- og parkaffald

Anvisningsordning

788

Værløse

Haveaffald

Bringeordning

788

Helsingør

Have- og parkaffald

Anvisningsordning

2989

Helsingør

Haveaffald

Anvisningsordning

2989

Hillerød

Haveaffald

Henteordning

1929

Holbæk

Haveaffald

Anvisningsordning

1738

Holbæk

Haveaffald

Anvisningsordning

1738

Hvidebæk

Haveaffald

Afbrændingsordning

323

Hvidebæk

Haveaffald

Henteordning

323

Hvidebæk

Haveaffald

Anvisningsordning

323

Skælskør

Haveaffald

Bringeordning

764

Skælskør

Haveaffald

Anvisningsordning

764

Ravnsborg

Have- og parkaffald

Anvisningsordning

415

Rønne

Have- og parkaffald

Anvisningsordning

728

Nørre Aaby

Have- og parkaffald

Anvisningsordning

371

Ryslinge

Haveaffald

Bringeordning

419

Ryslinge

Haveaffald

Anvisningsordning

419

Svendborg

Haveaffald

Henteordning

2031

Hirtshals

Haveaffald

Anvisningsordning

1017

   
Af tabellen for regulativfastsatte ordninger for haveaffald fremgår det, at Skanderborg Kommune ikke som de øvrige har en ordning. Hillerød Kommune angiver, at de har en henteordning, men ikke hvor mange indsamlinger, der er tale om kvartalsvis eller årligt.

Bilag 8.1. Spørgeskema udsendt til 48 kommunale anlæg

Projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer"

KL er projektleder for projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer". For at kunne gennemføre projektet har KL brug for oplysninger fra affaldsselskaber og kommunalt ejet forbrændingsanlæg. Det er i den anledning, at vi henvender os til Dem.

Projektets formål

Projektets formål er at styrke informationen om kommunernes omkostninger og serviceniveau for de enkelte affaldsordninger.

Miljøstyrelsens Udviklingsordning under program for renere produkter m.v. yder tilskud til projektet.

Formålet skal blandt andet opfyldes ved at opstille nøgletal for kommunernes omkostninger til håndtering af affald fra husstande og erhverv.

En væsentlig del af omkostningerne til kommunernes affaldsordninger omfatter udgifterne til forbrænding og deponering af affaldet. Disse udgifter kan som bekendt variere betydeligt fra anlæg til anlæg.

Projektet skal i den anledning indeholde en udredning af det regnskabstekniske grundlag for selskabernes beregning af behandlingstaksterne/-gebyrerne til forbrænding og deponering med henblik på at identificere eventuelle forskelle i regnskabsprincipperne.

Dette skal gerne medvirke til, at vi i projektet kan opstille mulige årsagsforklaringer i relation til de varierende behandlingstakster/-gebyrer.

Projektets baggrund

Projektet skal bidrage til, at skabe større åbenhed og gennemsigtighed i de kommunale renovationsgebyrer.

Projektets målgruppe er kommuner, fælleskommunale affaldsselskaber, borgere og erhvervsvirksomheder.

Projektet 1. fase indeholder en pilotundersøgelser, hvor der skal udvælges 15 forsøgskommuner og 5 forsøgsaffaldsselskaber/forbrændingsanlæg, der skal være genstand for en nærmere undersøgelse.

Opnås der i fase 1 de ønskede resultater, er det hensigten at gennemføre en landsdækkende undersøgelse (projektets 2. fase).

Oplysninger som ønskes fra affaldsselskabet/forbrændingsanlægget

KL skal anmode om at følgende oplysninger fremsendes:
Årsregnskab 1999, gerne med supplerende bilag, specifikationer eller beretninger
Oversigt over forbrændingstakster/-gebyrer, og/eller
Oversigt over deponeringstakster/-gebyrer.

For så vidt angår behandlingstakster/-gebyrer bedes det fremgå, om det er inklusive den statslige affaldsafgift.

Endvidere bedes vedlagte lille spørgeskema returneret sammen med ovenstående oplysninger i vedlagte svarkuvert.

Oplysningerne bedes venligst fremsendt senest torsdag den 18. maj 2000.

I forbindelse med indsamlingen af oplysningerne, vil vi eventuelt henvende os med henblik på supplerende oplysninger.

Spørgsmål i forbindelse med undersøgelsen bedes rette til Henrik Holst (PriceWaterhouseCoopers, 97 52 30 22) eller Niels Remtoft (KL, 33 70 33 76).

Med venlig hilsen
Niels Remtoft

Spørgeskema vedr. projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer"

Selskabets/anlæggets navn:

 

 

 

 

Ja

Nej

Er selskabet/anlægget (med)ejer af et forbrændingsanlæg?

 

 

Er selskabet/anlægget (med)ejer af et deponeringsanlæg?

 

 

Vil selskabet/anlægget være interesseret i at være et af de 5 forsøgsselskaber/anlæg, der gøres til genstand for en nærmere undersøgelse (projektets 1. fase)?

 

 

  
Det besvarede spørgeskema vedlægges de øvrige oplysninger fra selskabet/anlægget.

Bilag 8.2. Opfølgende spørgeskema til 5 udvalgte affaldsselskaber

Projekt "Gennemsigtighed i kommunale renovations- gebyrer"

KL er projektleder for projektet "Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer".

I den anledning henvendte vi os til Dem i maj måned, hvor vi anmodede om, og efterfølgende modtog, en række økonomiske oplysninger, der skal bruges i projektet (kopi af henvendelsen er vedlagt).

I første omgang vil vi gerne takke for det fremsendte materiale.

Grunden, til at vi henvender os til Dem igen, er, at De i forbindelse med oven- nævnte henvendelse var positive over for at være ét af de 5 affalds- selskaber/forbrændingsanlæg, der skal indgå i projektets 1. fase.

Som det tidligere er meddelt, indgår der i projektet en undersøgelse af regnskabsprincippernes m.v. indflydelse på størrelsen af de kommunale renovationsgebyrer.

Vi har tidligere forespurgt om regnskabsmateriale og gebyrstørrelser, og fået dette tilsendt. I den anden del af undersøgelsen vil vi nærmere undersøge de fem selskabers regnskabspraksis og gebyrberegning.

Undersøgelsen vedrører forbrænding og deponi, hvorfor det er disse to driftsområder, de konkrete spørgsmål og oplysninger vil dreje sig om.

Baggrunden for denne del af undersøgelsen er at undersøge og kortlægge eventuelle forklaringer på forskelle i gebyrstørrelser hidhørende fra forskelle i opgørelsesmetoder og regnskabsprincipper.

I vedlagte notat er redegjort for, hvilke materiale og oplysninger vi ønsker. Vi håber, at De kan afsætte tid til at fremsende de ønskede materialer og oplys- ninger.

Materialet og oplysningerne bedes fremsendt senest fredag den 3. november til følgende adresse:

KL
Kontoret for Teknik og Miljø
Gyldenløvesgade 11
1600 København K
Att.: Niels Remtoft

I forbindelse med indsamlingen af oplysninger, vil vi eventuelt henvende os med henblik på supplerende oplysninger.

Spørgsmål i forbindelse med undersøgelsen bedes rettet til Henrik Holst (PriceWaterhouseCoopers, 97 52 30 22) eller Niels Remtoft (KL, 33 70 33 76).

Med venlig hilsen
Niels Remtoft

Ønskede økonomiske oplysninger vedrørende forbrænding og deponering

Materiale
Budget for 1999 med eventuelle bemærkninger
Specifikationer, der viser beregningerne af gebyrer for deponering og forbrænding
Gebyrstørrelser/behandlingspriser/takster for deponering og forbrænding for årene 1996-2000

Oplysninger

  1. En kort redegørelse for principperne i gebyrberegningen, herunder om der er sket ændringer af principperne for gebyrberegningen inden for de seneste 5 år.
  2. Oplysninger om, hvorvidt der sker indregning af tidligere års underskud eller overskud i det/de efterfølgende års gebyrberegninger
  3. Oplysninger om, hvorvidt der indgår henlæggelser i gebyrberegningen
  4. Oplysninger om, hvorvidt der indgår "teoretiske afskrivninger" i gebyrberegningen eller om der anvendes udgiftsførsel af anlægsan- skaffelser
  5. Oplysninger om, hvorvidt der har været særlige forhold ved gebyr- beregningen eller selskabets aktiviteter, der kan gøre årets gebyrer a- typiske
  6. Oplysninger om, hvorvidt selskabet tilstræber at holde en "konstant/jævn" udvikling i gebyrerne, når der ses bort fra udefrakommende faktorer som fx stigning i den statslige affaldsafgift
  7. Oplysninger om, hvorvidt der fordeles fællesomkostninger ved beregningen  af gebyrerne
  8. Oplysninger om, hvorvidt der indgår beregnede renter eller lignende ved gebyrberegningen

Bilag 8.3. Andre faktorer og forhold, der kan forventes at have indflydelse på gebyrfastssættelsen

Ud over regnskabsprincipper og deres anvendelse har en lang række andre forhold indflydelse på gebyrfastsættelsen. Det må endda forventes at disse andre forhold har en væsentlig større betydning for gebyrfastsættelsen, end hvorvidt diverse regnskabsprincipper anvendes eller ej i regnskabsaflæggelsen. Forholdene er opdelt efter, hvorvidt de gør sig gældende generelt i form af forbrænding eller i form af deponi. Kapitlet baserer sig væsentligst på oplysningerne i Arbejdsrapport nr. 4, 2001 fra Miljøstyrelsen. Forundersøgelse af effektiviseringspotentialet på forbrændings- og deponeringsområdet i Danmark. Det skal bemærkes, at de an- førte lister ikke nødvendigvis er udtømmende.

Generelt

Behandlingsanlæggenes beliggenhed kan have betydning for omkostnings-
niveauet i form af varierende grundgebyrer, der ved nødvendig ekspansion kan betyde varierende omkostninger til ekspropriering specielt, hvis behandlingsanlægget er placeret i erhvervs- eller bymæssig bebyggelse. Omvendt kan placering af behandlingsanlæg fjernt fra naboer og i tyndt befolkede områder resultere i en meromkostning til etablering af veje og tilkørselsforhold. Det er dog muligt, at kommunale myndigheder vil overtage sådanne økonomiske forpligtelser.

Generelt i forbindelse med drift og specielt i forbindelse med opførsel af affaldsbehandlingsanlæg vil gældende lovgivning i form af miljøkrav i høj grad være med til at fastsætte omkostningsniveauet, påvirke indtjeningsbehovet og dermed gebyrfastsættelsen. Myndighedskrav kan omfatte filtrering, grundvandssikring, luftrensning osv.

For både forbrændingsanlæg og deponier er den forventede levetid/driftstid af betydning for, hvilke etableringsomkostninger der skal dækkes via indtjeningen og dermed de opkrævede gebyrer. Afhængig af investeringernes omfang vil anlæg til affaldsbehandling have begrænsninger. Deponier vil blive fyldt op og vil afhængig af forseglingen nedadtil kunne håndtere visse typer affald, men ikke nødvendigvis alle på grund af risiko for nedsivning af perkolat til undergrunden. Ligeså vil forbrændingsanlæg kun kunne afbrænde relativt rene fraktioner af dagrenovation og mindre brændbart affald. Jo færre og mere begrænsede investeringer der foretages i affaldsbortskaffelse, jo hurtigere må man forvente, at anlæggene slides ned og bliver utidssvarende ikke mindst som følge af skærpede lovkrav. Man vil også være nødt til at gøre sig overvejelser omkring, hvor længe der skal vedligeholdes og moderniseres, herunder bringe den tekniske standard up to date.

Endelig kan det enkelte affaldsmodtagningsselskab have en vis indtjening ved salg af affald til genanvendelse såsom glasflasker og avispapir. Der kan derfor ligge principielle valg om, hvorvidt disse indtægter gennem indgåelse i det samlede regnskab kan/skal påvirke gebyrfastsættelsen i nedadgående retning.

Lokalpolitiske ønsker om miljø og genanvendelse og det generelle ambitionsniveau på området kan give forskelle. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med den lokalpolitiske selvbestemmelsesret, men kan altså give anledning til reelle forskelle i gebyrstørrelserne.

Specifikt vedrørende forbrændingsanlæg

Antallet af forbrændingslinier og dermed kapaciteten for det enkelte anlæg kan variere. Afhængig af kapacitetsudnyttelsesgrade\n kan selskabets relative driftsomkostninger således også variere.

Kapacitetsudnyttelsesgraden kan endvidere afhænge af, hvorvidt afbrændingen af affald udnyttes til kraft/varmeproduktion, idet behovet for fjernvarme er forskelligt efter årstiden. Afhængig af den geografiske placering kan der være forskelle i omgivelsernes efterspørgsel efter fjernvarme. Som udgangspunkt er et salg af kraft/varme således et aktiv for affaldsmodtagelsesselskabets økonomi, men med henvisning til ovennævnte grunde kan den potentielle indtjening være svær at opnå, ligesom den kan være vanskelig at styre efter. Evnen til og erfaringen med at koordinere tilrådighedværende kapacitet med omgivelsernes behov for kraft/varme er derfor af stor betydning for muligheden for at lade eventuelle indtægter komme "kunderne" til gode gennem lavere affaldsbortskaffelsesgebyrer.

Konkrete valg af anvendt teknologi eksempelvis til røgrensning har også betydning for indtjeningsgrundlaget. Forskellige metoder til røgrensning producerer forskellige mængder røgrensestøv, der efterfølgende skal deponeres. Omkostningen til deponering af støv reducerer således indtjeningen ved affaldsbaseret kraft/varme-produktion. Lovgivningen på området skærper gradvist emissionskravene, hvilket også går i retning af øgede mængder støv til deponering. Der findes i dag muligheder for genanvendelse og indkapsling af røgrensestøv i cement, men det er ikke hele produktionen af støv, der finder sådan genanvendelse. Visse teknologier til røgrensning er desuden mere energitunge end andre og dermed mere omkostningskrævende.

Faktorerne kan opsummeres således (ikke udtømmende):
Lokalitet/beliggenhed
Antal linjer og driftstid pr. linje
Alder på ovnlinjer
Kraftvarme- eller varmtvandsproducerende
Grænseflade for afsætning af energi/leveringspunkt
Type røgrensning
Renseniveau røgrensning
Etableringstidspunkt for røgrensning
Bortskaffelse af røgrensningsprodukter
Levetid/afskrivningsperiode
Åbningstid
Arbejdstilsynskrav
Myndighedskrav til miljøkontrol/miljøanalyser
Variation i afregningspris for varme.

Deponering

Valg af teknologi har også betydning for omkostningsniveauet i forbindelse med deponering af affald. Farligheden og toksiditeten af de deponerede affaldstyper er bestemmende for, hvor effektivt et deponi skal forsegles såvel nedadtil som opadtil. Derudover gives forskellige metoder til sikring mod nedsivning. Nogle løsninger kræver mindre vedligeholdelse end andre. Når omkostningerne til deponering skal dækkes via indkrævning af bortskaffelsesgebyrer, får det således betydning for gebyrernes størrelse.

Faktorerne kan opsummeres således (ikke udtømmende):
Lokalitet/beliggenhed
Membrankrav
Levetid/volumen
Åbningstid
Specielle håndteringskrav
Parallelaktiviteter, for eksempel kompostering, slaggehåndtering, mellemlagring mv.
Perkolatmængde
Forbehandlingskrav fra kommunalt renseanlæg
Transport og gebyr for perkolatbortskaffelse
Myndighedskrav til miljøkontrol/miljøanalyser
Plejeniveau for udenomsarealer mv.
Gasindvinding.