| Forside | | Indhold | | Næste |
Gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer
1. Forord
Vurderingen af, om kommunerne løser deres opgaver på affaldsområdet
tilfredsstillende, har i mange år baseret sig på miljømæssige kriterier. Genanvendes
der nok affald, deponeres der for meget, behandles affaldet miljømæssigt
tilfredsstillende m.v.
Tilsvarende har der været fokus på kommunernes tilrettelæggelse af
affaldsordningerne. Er det nemt for borgerne/virksomhederne, er ordningerne effektive,
informeres der nok osv.
Inden for de senere år er der i stigende grad sat fokus på kommunernes
renovationsgebyrer og dermed indirekte på omkostningsniveauet i de kommunale
affaldsordninger. Affaldsområdet er som bekendt brugerfinansieret, og på den baggrund er
der intet mærkeligt i, at blandt andet brugerne (borgere/virksomhederne) har en interesse
i at vide, hvad de får for deres renovationsgebyrer.
Men også fra politisk hold er der udtrykt ønske om, at kunne få et større indblik i
de kommunale omkostninger til affaldshåndteringen.
Et sådan indblik tjener tre formål:
For det første vil en større gennemsigtighed i de kommunale affaldsgebyrer gøre det
muligt for brugerne at se, hvad de får for deres renovationsgebyr.
For det andet vil det skabe større bevidsthed i den enkelte kommune om
omkostningsniveauet for affaldsordningerne, og dermed indirekte være et incitament til at
gå ordningerne og den tilhørende administration efter i sømmene.
For det tredje vil der kunne opnås en større sammenlignelighed i de kommunale
renovationsgebyrer. En indsigt som også kan bidrage til øget fokus på effektiviteten af
ordningerne i de enkelte kommuner, herunder erfaringsudveksling mellem kommunerne.
Baggrunden for dette projekt er netop et ønske om at styrke informationerne om
kommunernes omkostninger og tilhørende serviceniveau for de enkelte affaldsordninger.
Projektet er støttet af Miljøstyrelsens Udviklingsordning under Program for renere
produkter m.v. Projektet er blevet udført i samarbejde mellem KL, Dansk Industri, Carl
Bro A/S og PriceWaterhouseCoopers. KL har stået for projektledelsen. Projektet er blevet
fulgt af en følgegruppe bestående af repræsentanter fra:
Miljøstyrelsen (formand)
Københavns Kommune
Foreningen af miljømedarbejdere i Kommunerne
Kommunalteknisk Chefforening
RenoSam
Affaldsteknisk Samarbejde
Indenrigsministeriet
Finansministeriet
Projektet er afsluttet i foråret 2002.
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top |