Brancheindsats inden for emballageindustrien, forprojektrapport

2 Branchen og dens produkter

Det moderne samfund er utænkeligt uden emballage. Der er et stadigt voksende udbud af varer, der handles mellem alle dele af verden og som skal transporteres over store afstande. Urbanisering, demografisk udvikling, arbejdsmønster og livsstil er andre faktorer, som har betydning for emballagebehovet.

Emballagen skal beskytte vare og/eller forbruger, forlænge holdbarhed, være bærer af information, muliggøre transport og meget andet. Emballagen er også i mange tilfælde en del af produkternes image.

Emballagen har en funktion i en meget længere kæde, end en forbruger umiddelbart er opmærksom på. Der er mange krav, der skal opfyldes, for at emballagen mest hensigtsmæssigt kan indgå i processerne og opfylde sin funktion i alle led af kæden. Kravet om miljøoptimering er derfor et komplekst problem.

Innovation på emballageområdet varierer meget inden for de forskellige produkttyper. Der er f.eks. en ganske betydelig innovation og en hurtig udvikling for fødevareemballage, noget langsommere for drikkevarer, mens f.eks. emballage til sko er uændret gennem lang tid.

Emballageindustriens Branchefællesskab, EiB, er et branchefællesskab for de emballageproducenter, der er medlemmer af Dansk Industri. EiB dækker dermed producenter af de fleste emballagematerialer, såsom forskellige plasttyper, papir, karton og bølgepap, metaller, glas og træ. Medlemmerne fremstiller emballage ved hjælp af forskellig teknologi, råvarer og hjælpestoffer og til et bredt sortiment af varer. Virksomhederne er størrelsesmæssigt meget forskellige. En del af virksomhederne har en meget betydelig eksportandel.

De fleste af EiB’s medlemmer er enten medlemmer af Plastindustrien i Danmark eller Emballageindustrien (papir/pap, bølgepap og kartonnage). Desuden er der en metalemballagegruppe, nogle træemballagevirksomheder og en enkelt glasemballageproducent. EiB har ikke p.t. medlemsvirksomheder inden for tekstilemballage.

De danske emballageproducenter har allerede, både af miljømæssige og økonomiske grunde arbejdet med optimering af deres emballager. Det har også givet resultater; men der er utvivlsomt mulighed for yderligere forbedringer, især når der samarbejdes i emballagekæden, og hvis der tilvejebringes standardiserede og lettilgængelige redskaber for virksomhederne.

Den foreliggende brancheindsats har kun set på pap/papir, plast, glas og metal og har forholdt sig materialeneutralt til de forskellige emballagetyper.