Brancheindsats inden for emballageindustrien, forprojektrapport

3 Forprojektets proces og resultater

3.1 Forprojektets LFA proces
3.2 Interessentanalyse
3.3 Livscyklusbaseret miljøfagligt input
3.4 Problemanalyse og opstilling af problemtræer
3.5 Målanalyse og opstilling af måltræer og alternative strategier
3.6 Projekt-idégenerering og projektplanlægning
3.7 Brancheindsatsens overordnede målsætninger og projektmål

I dette kapitel diskuteres den proces, som forprojektet har gennemført, og der gives en oversigt over resultaterne og hvordan de er fremkommet.

3.1 Forprojektets LFA proces

Forprojektet er gennemført som en såkaldt LFA (Logical Framework Approach) proces. Denne proces, som oprindeligt er udviklet til brug for projekter inden for ulandsbistanden, er rettet mod at analysere et problemkompleks og frembringe et levedygtigt projekt til problemets løsning, under iagttagelse af interessent- og aktørkredsens roller, behov, styrker og svagheder, og de ydre rammer og forudsætninger for projektet. En LFA proces identificerer således de centrale problemer, opstiller herudfra målsætninger for projektaktiviteter, designer projektaktiviteter og vurderer, om projektaktiviteterne realistisk kan udføres. Miljøstyrelsen har derfor valgt LFA metoden til rækken af forprojekter for brancheindsatser, idet den netop designer og validerer indholdet i en brancheindsats, nemlig hovedprojekterne.

Den udgave af LFA processen, som nærværende forprojekt har fulgt, har været indrettet efter emballagebranchens særlige behov og muligheder. Processen er skematisk beskrevet i figuren nedenfor.

Figur 1.
Forprojektets proces

3.2 Interessentanalyse

Forprojektets første aktivitet var at gennemføre en analyse af brancheindsatsens interessenter og aktører. Interessentanalysen blev gennemført af EiB, RAMBØLL og LOGISYS A/S ved to workshops i december 2000, idet der blev taget udgangspunkt i aktører i emballageprodukters livsforløb, samt i myndigheder, organisationer og samarbejdspartnere til branchen. Interessentanalysen og beskrivelsen af aktørkredsen kan findes i bilag A.

Følgende 21 interessenter og aktører blev identificeret:

Aktører i livscyklusforløbet:
Råvareproducenter
Transportører
Emballageproducenter
Emballagebrugere (packers & fillers)
Detailhandel (engroshandel)
Forbrugerne
Genbrugsvirksomheder
Materialegenvindere
Renovationsselskaber

Myndigheder, organisationer og samarbejdspartnere:
Miljøstyrelsen
Erhvervsministeriet, herunder Erhvervsfremmestyrelsen
Konkurrencestyrelsen
Fødevareministeriet, herunder Fødevaredirektoratet
Arbejdstilsynet
Dansk Standard
Forskningsinstitutioner
Center for Emballage og Transport
Uddannelsesinstitutioner
Rådgivere og konsulenter
Miljø-NGO'er
Europa-Kommissionen

Følgende 11 interessenter eller interessentgrupper blev identificeret som centrale aktører:
Emballageproducenter
Emballagebrugere
Detailhandel (engroshandel)
Forbrugerne
Genbrugsvirksomheder
Materialegenvindere
Renovationsselskaber
Miljøstyrelsen
Fødevareministeriet/Fødevaredirektoratet
Arbejdstilsynet
Center for Emballage og Transport

I bilag A er hver af disse aktører eller interessenter/interessentgrupper beskrevet ved deres mål og behov, samt styrker og svagheder i forhold til en brancheindsats. Herudover diskuteres den indbyrdes afhængighed, interessekonflikter og samarbejdsrelationer i bilag A.

3.3 Livscyklusbaseret miljøfagligt input

Som et oplæg til den efterfølgende analyse af de centrale problemstillinger blev desuden udarbejdet en serie notater, som kort opsummerer de miljømæssige problemstillinger for de enkelte emballagematerialer i deres livscyklusforløb ud fra tidligere foretagne danske undersøgelser og rapporter. Disse notater fungerede som input til primært workshoppen om problemanalyse vedr. optimering af emballagesystemer – se senere.

Der blev fokuseret materialeneutralt på materialegrupperne pap/papir, plast, glas og metal. Pap/papir-gruppen omfatter bølgepap, støbepap, papir og karton. Plastgruppen omfatter emballagematerialerne high density polyethylen - HDPE, low density polyethylen - LDPE, polypropylen - PP, polyethylen terephthalat- PET, polystyren - PS og polyvinylchlorid – PVC. Glasgruppen omfatter forskellige glasmaterialer i forskellige farver (hvid, grøn, brun). Metalgruppen omfatter aluminium- og stålemballager.

3.4 Problemanalyse og opstilling af problemtræer

To workshops, én for hvert hovedformål, blev gennemført i marts 2001 med formålet at identificere og analysere de centrale problemstillinger omkring forprojektets to hovedmål, nemlig:

  1. Reduktionen af emballageforbruget gennem materialeneutral optimering af emballagesystemer
        
  2. At vurdere barrierer og undersøge muligheder for, herunder fordele og ulemper ved, at etablere genbrugs- eller refillemballagesystemer

Med udgangspunkt i hvert af hovedmålene identificerede workshop-deltagerne (se bilag B for en liste over workshopdeltagerne) en lang række problemstillinger og barrierer for at opfylde hovedmålet. I workshopforløbet blev der som baggrundsmateriale hovedsageligt brugt aktøranalysen, mens de ovennævnte notater med miljøfaglige input ikke viste sig at spille nogen egentlig rolle i processen, da det som baggrundsviden var kendt stof for workshopdeltagerne. De under workshoparbejdet identificerede problemstillinger og barrierer blev efterfølgende af projektgruppen organiseret i et såkaldt problemtræ, som forbinder de enkelte problemstillinger/barrierer ved deres årsag og virkning. Problemtræerne kan ses i bilag B.

Når problemstillinger og barrierer er opstillet i et problemtræ, er det forholdsvist nemt at identificere egentlige problemkomplekser. Disse problemkomplekser er diskuteret i bilag B, men er gengivet her i overskriftsform:

Ad emballageoptimering - problemkomplekser
Dårlig kravsspecifikation og manglende produktkædesamarbejde
Fastlåsning i traditioner og imagehensyn
Teknologiske mangler og barrierer for omstilling
Hygiejnelovgivning og krav til mærkning af levnedsmiddelemballager
Kritisk teknisk optimering
Leverandører tænker på egne materialer
Standarder, afgifter og LCA vurderinger
Strukturelle/transportmæssige årsager til øget emballageforbrug
Andre hensyn
Grundlæggende problemstillinger

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer - problemkomplekser
Forbrugerens accept
Detailhandelens accept
Systemtænkning
Transport og logistik
Svært i fødevarebranchen
Generelle problemer for genbrugssystemer
Emballageproducenternes situation
Andre problemer

Det bemærkes, at de væsentligste barrierer og problemer vedr. genbrugs- og refillemballagesystemer er knyttet til business-to-consumer segmenter, mens vejen er mere farbar for nye systemer inden for business-to-business og catering segmenterne.

3.5 Målanalyse og opstilling af måltræer og alternative strategier

Brancheindsatsens to hovedmål er beskrevet ovenfor. Under hver af disse to hovedmål ligger en serie vejledende målsætninger, som kan uddrages af de identificerede problemkomplekser. Disse vejledende målsætninger (vejledende for tilrettelæggelse af brancheindsatsen) er fremkommet ved at opstille et mål for hver problemstilling eller barriere, og gruppere målene i et måltræ på samme måde som problemtræet. Måltræerne kan også ses i bilag B.

De vejledende målsætninger er her gengivet i overskriftsform, idet det bemærkes at der ikke er foretaget nogen prioritering eller vurdering af ønskeligheden af målsætningerne:

Ad emballageoptimering – vejledende målsætninger
En etableret dialog om miljø og teknik i produktkæden
Fleksible pakkemaskiner
Lovkrav til levnedsmiddelemballager medfører ikke overemballering
Nye nemme optimeringsmetoder eksisterer
Der er gennemsigtighed i valget af emballager
Afgifterne udgør ikke en teknisk/økonomisk og psykologisk barriere
Emballager er differentierede i et globaliseret marked
Der er bedre måder at tyverisikre og pilfingersikre på end overemballering

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer – vejledende målsætninger
Forbrugerne accepterer genbrugs- og refillsystemer
Detailhandlen accepterer genbrugs- og refillsystemer
Systemtænkning præger produktkæden
Transport- og logistikproblemer er løst
Det er nemt at etablere genbrugs- og refillsystemer for fødevarer
Genbrugssystemer er mulige for små volumener, små triptal og lav omsætningshastighed
Emballageproducenterne og vareproducenterne kan drage fuld konkurrencemæssig fordel af genbrugs- og refillsystemer
Fundamentale problemer som EU problematikken, varedifferentiering og stimulering af returgivning er løst

Disse vejledende målsætninger modsvarer ikke nødvendigvis problemkomplekserne en til en, idet der i praksis kan være ingen eller flere end én vejledende målsætning for hvert problemkompleks.

Med udgangspunkt i problem- og målanalysen er opstillet en række alternative strategier, som kan følges for at opfylde brancheindsatsens hovedmål:

Ad emballageoptimering – alternative strategier
Nytænkning og samarbejde i produktkæden om teknik og miljø
Udvikling af varedeklarationer og markedskommunikation
Udvikling af fleksible pakketeknologier
Opnå lempning af lovkrav til levnedsmiddelemballager
Udvikling af kritiske tekniske optimeringsmetoder
Opnå gennemsigtighed i vareproducentens valg af emballage
Opnå differentiering af emballager mht. marked og anvendelse
Stimulere efterspørgsel efter miljøoptimerede emballager

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer – alternative strategier
Opnå forbrugernes accept
Opnå detailhandelens accept
Etablere systemtænkning i produktkæden
Opfylde hygiejnestandarder inden for fødevareområdet
Opnå at alle har en konkurrencemæssig fordel af nye systemer
Etablere internationale systemer
Opnå høje returprocenter

Der er ikke foretaget nogen prioritering eller vurdering af ønskeligheden af de opstillede alternative strategier.

3.6 Projekt-idégenerering og projektplanlægning

To workshops blev gennemført i april 2001, en for hver af de to hovedmål, med det formål at generere projektideer, som er i tråd med de vejledende målsætninger og alternative strategier for brancheindsatsen. De to workshops tog udgangspunkt i en redegørelse for de vejledende målsætninger og de alternative strategier, og en række konkrete projektideer blev foreslået. Bilag B indeholder deltagerlister for de to workshops.

De to workshops resulterede i tilsammen 14 skitsemæssige projektideer, 8 for hovedmål A og 6 for hovedmål B. Disse projektideer, som kun blev løseligt beskrevet på workshoppene, blev af projektgruppen formaliseret som konkrete projektforslag med projektbeskrivelser. Disse beskrivelser findes i bilag C, som er et katalog over mulige hovedprojekter i brancheindsatsen.

De 14 projektforslag er:

Ad emballageoptimering - projektforslag
Omformning af CEN’s forebyggelsesstandard til et praktisk værktøj
Udvikling af simple metoder til emballageoptimering i varekæden
Demonstrationsprojekt i værdikædesamarbejde vedrørende emballage og kortlægning af krav i produktkæden
Demonstrationsprojekt om miljøvaredeklaration af emballage
Udarbejdelse af inspirationsmateriale på basis af succeshistorier
Udvikling af web-side som kan skabe overskuelighed i valg af emballage
Afhjælpning af seriestørrelse-problematikken
Differentiering af emballage med hensyn til marked og anvendelse

Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer - projektforslag
Kortlægning af eksisterende genbrugsemballage- og refill-systemer
Udarbejdelse af håndbog i etablering af genbrugsemballage- og refill-systemer
Effektiv organisering af genbrugsemballage- og refill-systemer
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for business-to-business-sektoren
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for business-to-consumer-sektoren
Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer inden for service og/eller catering-sektoren

3.7 Brancheindsatsens overordnede målsætninger og projektmål.

Det blev efterfølgende set som formålstjenligt at fokusere rækken af vejledende målsætninger, beskrevet tidligere i kapitlet, til i alt otte overordnede målsætninger, som gælder for brancheindsatsen. Disse otte overordnede målsætninger og deres sammenhæng med projektmålene for hvert af de 14 projektforslag er diskuteret i bilag B.

Brancheindsatsens otte overordnede målsætninger er:

Ad hovedmål A - emballageoptimering – overordnede målsætninger
Nedbryde barrierer for arbejdet med miljøorienteret produktudvikling
Stimulere etableringen af samarbejde og optimering i varekæden
Øget kommunikation til markedet og stimulering af markedskræfterne
Gennemsigtighed i valget af emballage
Øget fleksibilitet i produktionen af emballage

Ad hovedmål B - genbrugs- og refillemballagesystemer – overordnede målsætninger
Skabe overblik
Muliggøre vurdering og etablering
Etablering af demonstrationsprojekter