| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Forprojekt til udarbejdelse af handlingsplan for kølebranchen
På ansøgningstidspunktet var hensigten med at udarbejde en handlingsplan for
kølebranchen at yde en særlig indsats for omstillingen af branchen til at kunne
projektere, installere og drive HFC-fri systemer til nye køleinstallationer efter
1/1-2006 iht. Miljøstyrelsens udkast til ny bekendtgørelse om industrielle drivhusgasser
med forventet ikrafttræden medio oktober 2001. Med bekendtgørelsen ville kølebranchen
stå over for en langt større omstilling end ved udfasningen af CFC-kølemidlerne, og der
var behov for iværksættelse af et tværorganisatorisk køleteknisk samarbejde om en
koordineret og målrettet brancheindsats for at blive i stand til at håndtere
situationen.
Omstillingsprocessen ville næppe kunne lykkes på den relativt korte tid, der var til
rådighed, hvis ikke branchen i samarbejde med myndighederne håndterede situationen med
stor alvor og tog initiativ til en indsats, der kunne bringe alle hensigtsmæssigt og
sikkert i mål. Hvis man ikke reagerede hurtigt og seriøst og blot lod tiden gå, var det
let at forestille sig en situation, hvor kølefirmaerne med ryggen op ad muren kunne blive
nødt til at installere uafprøvede komponenter og anlægsløsninger med "nye"
kølemidler uden tilstrækkelig viden og erfaring med de følger, dette ville have for
kunder, miljø, energiforbrug m.m. I yderste konsekvens kunne der opstå en situation,
hvor nogle kølefirmaer ikke ville være i stand til at levere nye køleanlæg.
Der er gennem de senere år gennemført adskillige forsknings- og udviklingsopgaver med
henblik på at fremskaffe og opbygge den fornødne alternative teknologi. Dette arbejde
har bl.a. resulteret i installation af demonstrationsanlæg for en række
køleapplikationer med kølemidler uden ozonlagsnedbrydning eller drivhuseffekt (de
såkaldte naturlige kølemidler). På den teknologiske side er der altså (genop)fundet
alternativer til den eksisterende teknologi, men erfaringsmaterialet er yderst begrænset
på mange områder og mangler helt i en række tilfælde.
Der var derfor behov for hurtigt at få alle branchens virksomheder til at opbygge
tilstrækkelig kompetence og erfaringsgrundlag med de nye systemudformninger til alle
forekommende applikationer. Såfremt dette ikke skete, ville der, som nævnt, være risiko
for, at mange nyinstallationer i en overgangsperiode i bedste fald ville være af
forringet kvalitet, og i værste fald ville være fejlbehæftet med resulterende
omkostningskrævende driftsforstyrrelser eller havarier, samt kunne have et forøget
energiforbrug.
Alternative teknologier på forsknings-, udviklings- og demonstrationsstadiet alene er
ikke tilstrækkeligt. For at hele branchen kan blive i stand til at anvende de alternative
teknologier, er der bl.a. behov for uddannelse, videnformidling, rådgivning og adgang til
relevant information for at opbygge den nødvendige kompetence i virksomhederne.
Hertil kommer en række problemstillinger mht. udvikling af og tilgang til komponenter
til konkurrencedygtige priser, omfang og kompleksitet af love og regelværker især for
mindre virksomheder, samt behov for hensigtsmæssige krav til projektering og
dimensionering under hensyntagen til energieffektivitet og kvalitetssikring.
Ansøgningen om støtte til et forprojekt var udarbejdet med baggrund i indledningsvise
drøftelser og tilkendegivelser på et møde mellem de danske køletekniske foreninger og
Miljøstyrelsen 28/6-2001 vedrørende tankerne om udarbejdelse af en handlingsplan for
kølebranchen i relation til udkastet til ny bekendtgørelse om industrielle
drivhusgasser. Mødet var initieret af brancheforeningerne med henblik på at diskutere
idéen om en branchehandlingsplan under relativt uformelle former.
Initiativet til udarbejdelse af en branchehandlingsplan var tidligere blevet
introduceret på en workshop på Danske Køledage 2001, hvor relativt mange valgte at
deltage, hvilket vidnede om interesse for at "gøre noget ved sagen".
Nødvendigheden af et samarbejde mellem myndigheder og alle "køleaktører",
samt behovet for overordnet koordinering og videnformidling til hele branchen, var - set
med foreningernes øjne - afgørende for, om det skulle lykkes for branchen at gennemføre
den forestående omstillingsproces til anvendelse af kølemidler uden ozonlags- og
drivhuseffekt (naturlige kølemidler) inden for de af myndighederne foreslåede
tidsrammer. Det handlede om at løfte opgaven i fællesskab.
Igangsætning af et forprojekt var en måde at komme i gang på, og det blev pointeret,
at man vanskeligt kunne komme længere i foreningsregi (fritidsarbejde), uden at
ressourcer blev stillet til rådighed (til betalt arbejde).
Projektansøgningen blev indsendt til Miljøstyrelsens "Program for renere
produkter m.v." i forbindelse med "Udviklingsordningens 5. ansøgningsrunde
2001". Ansøgningen var her særdeles relevant i relation til følgende punkt i
annoncen: "Industrielle drivhusgasser (HFC´er, PFC´er og SF6)". Der
blev her specifikt bedt om "Viden- og formidlingsprojekter om begrænsning og/eller
substitution af kraftige drivhusgasser, herunder især projekter, der beskriver behovet
for særlig indsats i de berørte branchers omstillingsprocesser".
Efter at ansøgningen var indsendt, skulle udkastet til ny bekendtgørelse om
industrielle drivhusgasser i løbet af efteråret 2001 have være underskrevet af
daværende miljøminister Svend Auken og være trådt i kraft efter sidste behandling i
det daværende Miljø- og planlægningsudvalg. Imidlertid blev mødet aflyst umiddelbart
forinden, og et folketingsvalg udskrevet, som resulterede i at Danmark fik ny borgerlig
regering med Hans Christian Schmidt som ny miljøminister. Dette forhold kunne ændre
situationen en del og dermed hensigten med, baggrunden for, samt indholdet af
forprojektet, idet den nye regerings miljøminister ikke nødvendigvis behøvede at have
samme holdning til udfasningsplanerne for drivhusgasser.
Imidlertid blev der efter valget fra Miljøstyrelsens side givet tilsagn om støtte til
projektet, hvilket projektgruppen efter forudgående diskussion om formålet og hensigten
accepterede umiddelbart før julen 2001 med nogle bemærkninger i følgebrevet. Her blev
projektgruppens erkendelse af, at regeringsskifte kunne få betydning for forprojektets
indhold og målsætning omtalt. Der stod også, at følgegruppen løbende skulle håndtere
situationen, samt at gruppen fortsat mente, at forprojektet havde et særdeles relevant
indhold og formål.
I projektperioden har den politiske situation løbende været fulgt og drøftet på
følgegruppemøderne.
Ved følgegruppens første møde var et møde under opsejling mellem AKB og
miljøministeren, hvor man bl.a. kunne udveksle synspunkter om udfasningsbekendtgørelse
for visse drivhusgasser. Der blev også talt om, at CO2-reduktion iht.
Kyoto-aftalen også ville kunne opnås med andre midler end reduktion af HFC-udslip alene
(energieffektivitet), samt drøftet, hvordan regeringens snak om mest miljø for pengene
kunne forstås. Det blev i øvrigt fastslået, at tilsagnet til forprojektet ikke var
givet under forudsætning af en bekendtgørelses ikrafttræden. Man var enige om, at der
var behov for et svar mht. ja/nej til afvikling og evt. datoer. Indholdet af aktiviteter i
en handlingplan ville stort set være identisk, uanset om der kom udfasningkrav ved lov
eller ej, men omkostningsniveauet ville afhænge af terminerne. Man så muligheden for at
benytte forprojektets resultat som en del af beslutningsgrundlaget for
udfasningshåndteringen.
Følgegruppen konkluderede, at uanset om der kommer en dansk lovgivning eller ej med
krav om udfasning af HFC-kølemidler til et bestemt tidspunkt, vil udviklingen fortsætte
i retning af kølesystemer med anvendelse af kølemidler med lavest mulig
miljøbelastning, høj energieffektivitet og optimal levetidsøkonomi. Udviklingen drives
også af andre større landes miljømyndigheder og store internationale
fødevarekoncerner.
Ved følgegruppens andet møde havde der været afholdt et møde mellem AKB og
ministeren. AKB havde meldt ud, at man gerne vil fortsætte i retning af kølesystemer med
reduceret CO2-belastning, herunder overgang fra HFC til naturlige kølemidler,
men også reduktion af energiforbrug, reduceret lækage, minimeret levetidsøkonomi m.m
på systemer med gamle og nye kølemidler. AKB mente, at det ville være bedst både for
branchen og for kunderne mht. fremtidens køleanlæg. Ministeren erkendte, at udfasning
ville medføre behov for løsning af en række problemstillinger og så positivt på at
yde hjælp og støtte til overgangen i kølebranchen. Der havde været en god dialog, men
der var ikke fremkommet stillingtagen eller politiske udmeldinger. Efter dette var al
tvivl og usikkerhed borte mht., om forprojektet ikke ønskedes gennemført. Det var
sandsynligt, at et nyt revideret forslag til udfasning med nye datoer ville komme ud til
ny høring, hvor forprojektet kunne blive en vigtig del af høringssvaret. Det blev
aftalt, at forprojektet kunne medvirke til at give relevant information om, hvad branchen
kan og vil, samt give et bud på realistiske terminer for ikke-forceret overgang med
tilhørende omkostninger baseret på angivne forudsætninger.
Ved tredje følgegruppemøde umiddelbart før konferencen Danske Køledage forelå
endnu ingen udmelding fra departementet/miljøministeren. Ministeren var refereret i flere
aviser for udtalelser om, at udkastet var lige på trapperne. Det blev aftalt, at Frank
Jensen kunne orientere om det i plenumindlægget, hvis det nåede at udkomme forinden.
Ved sidste følgegruppemøde var udkastet til bekendtgørelse endelig udsendt til ny
høring sidst i april med få ændringer i forhold til efterårets udgave. For anlæg med
fyldninger over 10 kg er fristen bl.a. forlænget med et år frem til 1. januar 2007, og
airconditionanlæg i hermetisk lukket system med fyldning op til 50 kg er undtaget.
Desværre har det ikke været muligt at ændre ret meget på indholdet i forprojektet i
relation til det nye udkast pga. det meget sene tidspunkt i projektforløbet. Imidlertid
har foreningerne uden for projektet deltaget i udarbejdelsen af et fælles høringssvar,
hvori der er taget stilling til udkastet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|