Forprojekt til udarbejdelse af handlingsplan for kølebranchen

2. Projektindhold

I ansøgningen til forprojektet var det hensigten at udarbejde et forslag til komplet handlingsplan for kølebranchen beskrevet med hoved- og delprojekter, deres indhold, budget, terminer, m.m.

Som udgangspunkt for handlingsplanen forelå på ansøgningstidspunktet kun en "råskitse" med flg. overskrifter fra et indledende møde mellem Miljøstyrelsen og foreningerne:

  1. Hvilke kølemidler til hvilke applikationer
  2. Autorisation/certificering/kompetence
  3. Uddannelse/grund-/efter-/kurser
  4. Videnformidling/internet/infocenter/hotline/rådgivning/…
  5. Komponenter/udvikling/import/grossister/…
  6. Anlægserfaring/fieldtest/systemopbygning/anlægsdesign/dimensionering/…
  7. Organisering/koordinering/KKO/KMO/samarbejdsudvalg/…
  8. Regelsæt/vejledninger/…
  9. Videnformidling til projekterende, rådgivende, udførende
  10. Økonomi
  11. Konkurrenceevne/eksportforhold
  12. Energiforbrug/miljøbelastning/levetidsøkonomi

Til "råskitsens" overskrifter hører nogle stikord uden detaljer, der viser, hvilke tanker og idéer, der foreligger i relation til en overordnet branchehandlingsplan, der havde til hensigt over den kommende periode på ca. 4½ år frem til 1. januar 2006 at klæde kølebranchen bedst muligt på til at kunne projektere, installere og drive kølesystemer uden kølemidler med drivhuseffekt (naturlige kølemidler) i fremtiden. Stikordene og overskrifterne, der efterfølgende er angivet, stammer bl.a. fra workshoppen om kølemiddelsituationen i Danmark på Danske Køledage 2001 /1/.

Hvilke kølemidler til hvilke applikationer
Grundlæggende kortlægning af den danske branche mht. hvem der laver hvad
Udarbejdelse af fælles kurs mht. hvilke anlæg, der skal bruge hvilke kølemidler
Gøre mest muligt for at alle trækker i samme retning (undgå spredehagl)
Stort behov for afklaring af kølemidler og teknologi til fremtidens køleinstallationer.

Autorisation/certificering/kompetence
Er den nuværende autorisationsordning tidssvarende? – Hvad skal evt. ændres?
Hvordan sikres virksomheders og enkeltpersoners kompetence?
Skal der evt. arbejdes med certificeringsordninger?
Skal man evt. koordinere i forhold til udspil fra AREA på EU-plan?
Hvordan får man alle autoriserede firmaer opgraderet til certifikat 2 til tiden?

Uddannelse/grund-/efter-/kurser
Hvad skal der til af grund- og efteruddannelse samt kurser til dækning af alle behov?
Hvem skal udbyde hvad?
Vigtigt at udvikle og afholde konkrete kurser i små, kommercielle og store anlæg

Videnformidling/internet/infocenter/hotline/rådgivning/…
Skal der evt. oprettes en informationstjeneste i kølebranchen baseret på internettet?
Hvordan sikres, at viden på institutter og uddannelsessteder videregives til udførende firmaer?
Skal VPO/KKO/KMO udvides til at omfatte information om ny teknologi?

Komponenter/udvikling/import/grossister/…
Hvordan skaffer vi komponenter til fremtidens anlæg?
Kølegrossisternes rolle i denne sammenhæng – herunder at lægge pres på leverandører.
Hvad gør vi, hvis der ikke kommer nye konkurrencedygtige komponenter på markedet i tide?

Anlægserfaring/fieldtest/systemopbygning/anlægsdesign/dimensionering/…
Hvordan videregives viden fra prototyper og laboratoriearbejde?
Hvordan skaffes driftserfaringer med nye anlægssystemer?
Hvordan hjælper vi bedst muligt firmaer til hurtigt at få erfaringer med nye anlægstyper?

Organisering/koordinering/KKO/KMO/samarbejdsudvalg/…
Hvordan skal udarbejdelsen af en branchehandlingsplan evt. organiseres?
Hvordan får man alle aktører med?
Foreninger, organisationer, ordninger, …
Virksomheder, institutter, uddannelsessteder
Projekterende, rådgivende, ..

Regelsæt/vejledninger/…
Er regelsættene hensigtsmæssige – eller bør nogle forhold tilpasses?
Hvordan kan man gøre myndighedskravene operative?
Branchen har især behov for viden om reglerne for kulbrinter (og ammoniak?)
Oversættelse af standarder fra "fremmedsprog" – heriblandt DS/EN 378
Skal der stilles nye krav til tæthed og brug af velegnede komponenter og samlingsmetoder?
Hvornår kommer den nye kølebekendtgørelse?
Overveje om små anlæg med små fyldninger skal have lov til at bruge HFC indtil videre

Videnformidling til projekterende, rådgivere, udførende
Hvordan skal viden formidles til projekterende, rådgivende, mv.?
Overveje om internet eller et informationscenter er realistiske og hensigtsmæssige løsninger.

Økonomi
Hvordan finansieres alle de nødvendige tiltag?
Hvilke støttemuligheder og steder findes?
Kan midler fra kølemiddelafgifterne tilbageføres?
Kan man give kunderne kompensation for merudgiften til nye anlæg – evt. i en overgangsperiode?

Konkurrenceevne/eksportforhold
Hvordan kan forringet konkurrenceevne i eksporterhverv evt. afhjælpes?

Energiforbrug/miljøbelastning/levetidsøkonomi
Hvordan sikres, at nye installationer ikke er af ringere niveau end nuværende?
Kan krav evt. integreres i Kølebranchens Kvalitetssikringsordning – og i givet fald hvilke?

På Danske Køledage 2001 blev initiativet til en brancheplan som nævnt præsenteret gennem en workshop om kølemiddelsituationen i Danmark, hvor en af hovedkonklusionerne var, at der er behov for koordinering og afklaring af, hvordan nødvendig viden kan formidles og bibringes hele branchen. Der foreligger et skrift /1/ med konklusioner og resultater, samt præsenteret OH-materiale og kortfattede referater fra workshoppens flg. 5 sessioner:
Hvordan kan vi gøre myndighedskravene operative
Hvordan skal viden formidles til projekterende, rådgivende, mv.
Hvordan skal viden formidles til de udførende køleinstallatører
Hvordan skaffer vi komponenter til fremtidens anlæg
Hvad findes af driftserfaringer med nye anlægssystemer

Et afgørende element i branchehandlingsplanen er at få branchen aktiveret, så virksomhederne hurtigst muligt får taget stilling til, hvilke anlægstyper, med hvilke kølemidler man vælger at anvende til hvad. Dette vil også give komponentudviklere og -producenter det nødvendige input til deres arbejde.

Der ligger et stort og reelt problem i, at mange komponenter importeres, og at udenlandske producenter ikke anser det danske marked for stort nok til at bære udvikling og produktion af specialprodukter. Det kan således i en lang overgangsperiode blive svært at skaffe standardkomponenter til konkurrencedygtige priser, hvilket dels bevirker, at der skal bruges tid på at finde anvendelige komponenter fra andre brancher og dels fordyrer installationernes materialepris.

I forprojektet skulle indsatsen specielt koncentreres om at afklare, hvorvidt andre igangværende aktiviteter eller initiativer dækker kølebranchens behov, eller om der er behov for yderligere tiltag eller koordinering. En udredning om "Vurdering af mulighederne for at substituere kraftige drivhusgasser", som er udført for Miljøstyrelsen af Per Henrik Pedersen, Teknologisk Institut, skal naturligvis integreres i for- og hovedprojektet /2/. I udredningen er hovedvægten lagt på behovet for udvikling og test af alternative teknologier, men initiativet til en branchehandlingsplan omtales også.

Et andet vigtigt emne i forprojektet er at få vurderet og skønnet omkostningerne for de aktiviteter, der beskrives i handlingsplanen. Der forelå på ansøgningstidspunktet allerede et foreløbigt skøn over den danske kølebranches samlede omkostninger for en fuld gennemført handlingsplan (bilag G) på i alt 113.5 mio. kr., men dette overslag skal tages med store forbehold og bør kun anvendes til at give en fornemmelse af størrelsesordenen. Skønnet blev udarbejdet i forbindelse med Per Henrik Pedersens udredningsarbejde. Omkostningerne kan vise sig at være væsentlig større! I øvrigt er dele af omkostningerne under "Anlægsefa./fieldtest/systemopbygning/anlægsdesign/ dimensionering" ikke udvikling, men videnformidling.

Finansieringsmæssigt er det af stor betydning at få klarlagt, hvilke midler der er til stede, og om der evt. er muligheder i det politiske system for "tilbageføring" af en del af kølemiddelafgifterne til aktiviteterne. Der skal desuden fremskaffes et overblik over behov og mulighed for andre finansieringskilder (en "Grøn Fond" har bl.a. været nævnt).

Forprojektets hovedaktiviteter var i ansøgningen formuleret på flg. måde:

1. Udarbejdelse af forslag til handlingsplan for kølebranchen

I tæt kontakt med relevante nøglepersoner og –virksomheder i kølebranchen udarbejdes et forslag til en branchehandlingsplan, der i detaljer beskriver, hvilke aktiviteter, der eksisterer, og hvilke, der bør igangsættes af hvem med henblik på omstilling af kølebranchen til at kunne projektere, installere og drive HFC-fri systemer til nye køleinstallationer efter 1/1-2006. Arbejdsmetoden til indsamling af oplysninger fra branchen om ønsker, behov og idéer mht. uddannelse, videnformidling, udvikling, fieldtest, kompetenceforhold mv., vil være en kombination af telefonsamtaler, møder, interviews og strukturerede spørgeskemaer. Vigtige problemstillinger og barrierer identificeres og beskrives. Der udarbejdes forslag til hensigtsmæssig organisering, koordinering og gennemførelse af selve handlingsplanen, herunder især muligheder i og behov for adfærdsstyrende virkemidler.

2. Udarbejdelse af økonomisk overslag for handlingsplanens aktiviteter

Omkostningsniveauet for handlingsplanens enkelte aktiviteter skal vurderes og skønnes på overslagsniveau ud fra overordnede aktivitetsbeskrivelser i forslaget til handlingsplan. For hver aktivitet skal "omkostningsbæreren" defineres, samt behov og muligheder for støtte kortlægges.

3. Udarbejdelse af forslag til tidsplan for handlingsplanens aktiviteter

Et forslag til overordnet tidsplan for hensigtsmæssig afvikling af handlingsplanen udarbejdes, hvoraf det klart fremgår, hvem, der bør gøre hvad, hvornår.

4. Projektrapportering og videnformidling

Forprojektet afsluttes med en projektrapport til Miljøstyrelsen, der foruden en beskrivelse af forprojektets forløb primært består af forslaget til handlingsplan, det økonomiske overslag, samt forslaget til tidsplan. Materialet skal umiddelbart kunne anvendes som grundlag for implementeringen af handlingsplanen og til ansøgninger om støtte til delaktiviteter ved relevante parter. Projektrapporten distribueres til målgruppen og omtales i køletekniske blade, ligesom viden om såvel projekt som handlingsplan tænkes formidlet via medlemsinformationer, temadage, debatarrangementer, samt omtale på Danske Køledage i marts måned 2002.

Projektets følgegruppe har efter projektets start og gennem projektforløbet valgt, at forprojektets aktiviteter stort set skal følge beskrivelsen i ansøgningen. Det skal fortsat indeholde en afdækning og beskrivelse af de aktiviteter, der skal til for at omstille kølebranchen som helhed fra HFC´er til naturlige kølemidler, men scenariet udvides til at dække både situationen med og uden lovgivningskrav til udfasning. Dermed vil forprojektet få mulighed for at udgøre en del af beslutningsgrundlaget for udfasningshåndteringen.

Forprojektet skal desuden gå mere ind i andre mulige tiltag ud over udfasning af HFC til opnåelse af CO2-reduktion iht. Kyoto-aftalen såsom energieffektivitet, Kølebranchens Kvalitetssikringsordning, tæthedskrav, Kølebranchens Miljøordning m.m.

For ikke at have et for diffust grundlag at arbejde ud fra og ikke blot afvente og se, hvad der skete, besluttede arbejdsgruppen at tage udgangspunkt i det seneste forslag til udfasningsbekendtgørelse. Derved kunne man eventuelt definere, hvordan udviklingen med implementering af naturlige kølemidler ville kunne forløbe, uanset om der ville komme en udfasningsbekendtgørelse eller ej, samtidig med man kunne få belyst effekten af en endnu bedre – og strengere – lovgivning omkring tæthedskravene til køleanlæg. Som ofte anført har kølemidler ingen direkte effekt på miljøet, så længe de forbliver i anlæggene.

Der forventes en EU-forordning med minimumskrav til køleanlæg, men der vil antagelig gå mindst eet år inden fremlæggelse af et eventuelt forslag, og derefter minimum to år til ikrafttræden – i bedste fald. Med det stade den danske kølebranche har på dette område, opfattes det nærmest som at sætte uret i stå.