| Forside | | Indhold | | Næste |
Nye veje til Konkurrencefordele
"Miljøet er gået fra at være et spørgsmål om teknik til at være et
spørgsmål om marketing - selvom teknikken selvfølgelig fortsat skal være i
orden".
Sådan formuleres det hos Aarhus Olie. Aarhus Olie er en af de virksomheder, der i
denne pjece fortæller om deres erfaringer med markedet for miljøvenlige produkter - og
om de konkurrencefordele, de har fået eller forventer at få.
I dag handler miljø både om at begrænse virksomhedernes forurening og om at afsætte
renere produkter på markedet - og dermed om udvikling, vækst og innovation.
For nogle handler det om at tænke langsigtet og være på forkant med udviklingen,
mens det for andre handler om at kunne leve op til umiddelbare kundekrav. Nogle
virksomheder kan tydeligt se, at satsningerne betaler sig, mens andre endnu venter på, at
markedet i større grad efterspørger miljøvenlige produkter.
Det er regeringens mål, at en grøn markedsøkonomi skal understøtte en bæredygtig
udvikling. Miljørådet for Renere Produkter bidrager til dette gennem tilskud til
udvikling af viden og værktøjer - og ved at motivere de parter, der har indflydelse på
udvikling, produktion og indkøb af produkter.
I de senere år er der kommet flere klare miljøkrav fra især internationale kunder.
Det kan flere virksomheder berette om her i pjecen. Samtidig vil dialog og samarbejde om
miljøforhold i varekæderne komme til at omfatte flere og flere virksomheder. Fokus på
produkternes miljøbelastning fra vugge til grav betyder nemlig, at alle aktører skal
involveres.
Vi håber, at pjecen både kan inspirere virksomhederne og de rådgivere, konsulenter,
brancheforeninger, politikere og andre, der interesserer sig for miljøet og for
udviklingen af dansk erhvervsliv.