Nye veje til Konkurrencefordele

Gode råd om produkter, marked og miljø

I denne pjece sættes der fokus på virksomheder, der har erfaring med at udvikle, producere og sælge renere produkter.

Nogle af disse virksomheder har lavet grønne regnskaber, indført miljøledelse eller fået miljømærket virksomhedens produkter. Det er en fordel, fordi disse værktøjer systematiserer og dokumenterer miljøindsatsen.

Virksomheder, der står over for at styrke miljøindsatsen, kan sagtens starte i det små. De kan begynde med at fastsætte synlige og realistiske mål på afgrænsede områder. Det giver erfaringer, der kan bygges videre på, og tiden må så vise, hvor langt virksomheden ønsker at gå.

Derfor handler det om at komme i gang!

Hos Skanska Danmark, der er en af de virksomheder, der omtales i denne pjece, siger de, at miljøarbejde er som at spise en elefant - man skal gøre det i små bidder. Man kan tilføje, at det er en god idé at undersøge, hvad der står på menuen, inden man går i gang - og det er i øvrigt slet ikke sikkert, at man skal spise hele elefanten.

Der findes mange erfaringer, råd og værktøjer for virksomheder, der vil i gang med miljøarbejdet. Dem kan man læse om på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.

Virksomheder kan ønske at styrke miljøarbejdet af mange forskellige grunde: F.eks. forventningen om at spare ressourcer - og dermed penge, for at spare miljøafgifter, for at klare nuværende og kommende krav fra myndighederne, for at undgå dyre forsikringer, hensynet til medarbejdere og arbejdsmiljø, og ønsket om at skaffe kapital. Og så er der denne pjeces tema: Markedet, kunderne og virksomhedens image.

Temaet er relevant for alle virksomheder - også de små og mellemstore. Uanset størrelse og branche er det nemlig fornuftigt at vurdere, hvilken rolle virksomheden vil spille på markedet for miljøvenlige produkter.

Til brug for denne pjece er der udarbejdet en række råd med fokus på netop markedet og miljøet. 40 virksomheder er blevet interviewet, og det er virksomhedernes egne erfaringer med markedet og miljøet, der gives videre i en kort og koncentreret form.

10 gode råd om marked og miljø

  1. En aktiv miljøindsats skal ses som en langsigtet investering i virksomhedens og produkternes image - og i en række tilfælde får virksomhederne konkrete markedsfordele.

  2. Dokumentation af virksomhedens miljøpræstation signalerer troværdighed og ansvarlighed til forbrugere, professionelle indkøbere, offentligheden mv.

  3. Miljømærker og anden miljøinformation gør kommunikationen med forbrugerne lettere og giver i nogle sammenhænge øget salg.

  4. Miljøledelse og grønne regnskaber kan primært anvendes i markedsføringen over for professionelle kunder, hvor de er vigtige værktøjer.

  5. Vær opmærksom på, at en dokumenteret miljøindsats i stigende grad er et krav i produktkæden på nationale og især internationale markeder.

  6. Gå derfor i åben dialog og samarbejde med leverandører og professionelle kunder.Ved at udveksle erfaringer og systematiserede informationer kan I sammen finde miljørigtige løsninger for hele produktkæden. Det giver en stærk markedsposition.

  7. Miljøvenlige løsninger kan være løsninger, der umiddelbart koster mere for kunderne. Derfor skal virksomheden, når det er muligt, sætte fokus på begreber som kvalitet, holdbarhed, totalomkostninger og levetidsomkostninger.

  8. Brug miljøindsatsen aktivt i virksomhedens markedsføring og eksterne og interne kommunikation. Vær kreativ og fortæl historier om produkterne og virksomheden - husk, at forbrugerne ikke nødvendigvis skal høre om et helt miljøledelsessystem.

  9. Hvis virksomhedens marked forventes at efterspørge miljøvenlige produkter om 2-3 år, er det en god idé at komme i gang med miljøarbejdet.

  10. Vær opmærksom på, om de nuværende kunder måske allerede i dag forventer, at virksomhedens produkter har en høj miljøstandard. Vær derfor på forkant med udviklingen!