Nye veje til Konkurrencefordele

Fra teknik til marketing

Aarhus Olie oplever meget kontant, hvordan miljøforholdene påvirker markedsmulighederne. Virksomheden har flere store internationale kunder, der kritisk følger Aarhus Olie. Aarhus Olie leverer vegetabilske olier til bl.a. fødevareindustrien.

En gang årligt kommer de såkaldte auditører og gennemgår virksomheden. Auditørerne giver point for miljø, hygiejne, sikkerhed, kvalitetskontrol mv. Maksimal score er 100 point, og hvis virksomheden ikke nærmer sig 85 point, kan Aarhus Olie godt regne med at blive strøget af leverandørlisten. Når miljøet kan give op til ti point, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvor vigtigt det er, at Aarhus Olie også scorer højt her.

Standard-of-the-world

- Hvis de store kunder stiller nye krav, skal forholdene opgraderes - også selvom man synes, at kravene skyder over målet. Tit vil kravene gå længere end dansk lovgivning, men det forventes, at vi kan leve op til "standard-of-the-world", siger miljøchef Tom Christiansen og fortsætter:

- Vores store internationale kunder kan ikke acceptere dårlig omtale. Hvis det bliver internationalt kendt, at deres underleverandører er useriøse, smitter det af på dem. Derfor dækker de sig ind. Miljøet er gået fra at være et spørgsmål om teknik til at være et spørgsmål om marketing - selvom teknikken selvfølgelig fortsat skal være i orden.

- Færre og færre virksomheder køber et produkt alene. De køber en løsning, hvor også social ansvarlighed - herunder hensynet til miljø og sikkerhed - er væsentlig. Forbrugerne bliver mere og mere bevidste om de produkter, de køber, og det kan producenterne og detailkæderne ikke sidde overhørig. De stiller større krav til sig selv og dermed også til en leverandør som Aarhus Olie. Kæden hænger sammen, siger marketingchef Lars Gravholt.

- Vi stiller krav til kæden, så på den måde breder det sig som ringe i vandet. Derfor mener jeg også, at det er vigtigt, at virksomheder skaber stærke netværk med andre virksomheder, siger Tom Christensen, som ikke er i tvivl om, at der på længere sigt vil blive flere og flere krav til miljødokumentationen i den internationale handel.

Aarhus Oliefabrik A/S, Århus, 500 medarbejdere.