Kommuner med store sommerhusområder eller med formodet stor grænsehandel blev, med en
enkelt undtagelse, ikke taget med, da det blev vurderet, at det ville være vanskeligt at
vurdere, hvilken konkret indflydelse det ekstra antal beboere i sommermånederne samt
grænsehandelen måtte have på den indsamlede glasmængde.
Der er i projektet taget udgangspunkt i år 1999. Nogle kommuner har dog efterfølgende
leveret data fra år 2000, enten fordi indsamlingssystemet var blevet ændret, eller fordi
det var de tilgængelige data. Det anses ikke for at udgøre et problem, da det er
systemets evne til at indsamle meget og godt glas, der vurderes, og da den samlede
indsamlingsmængde ikke er ændret væsentligt mellem årene.
Efter at det gennem indledende telefoninterviews var blevet fastlagt, hvilke
kommuner, der skulle indgå i det fortsatte projekt, blev der indledningsvist taget
kontakt med 3 kommuner, hvor der blev gennemført besøg og interviews, som en slags
pilotprojekt. På baggrund af de erfaringer, der blev indsamlet herved, blev der
gennemført besøg hos de øvrige kommuner.
Rapporter fra besøg og interview blev efterfølgende sendt til kommunerne til
kommentering. Der er efterfølgende blevet indhentet yderligere og supplerende oplysninger
fra kommunerne.
Til nærmere belysning af glasindsamlingen i de enkelte kommuner, blev der desuden
indhentet informationer fra flaskehandlere, andre glasindsamlere samt fra Rexam Glass
Holmegaard.
På baggrund af de indsamlede data for de 15 udvalgte kommuner, blev der udvalgt et
antal kommuner, hvor der enten blev indsamlet store mængder glas, eller hvor det
indsamlede glas havde en god kvalitet.
Udvælgelsen skete med henblik på at udpege, hvilke dele af kommunernes systemer der
har betydning for, at der opnås den indsamlede mængde eller kvalitet.
Der blev gennemført en miljøvurdering af dele af de valgte systemer, for at
vurdere, om der er aspekter ved nogle af de udpegede kommunale indsamlingssystemer, som
medfører væsentlige miljømæssige påvirkninger. Miljøvurderingen gennemførtes efter
MEKA-metoden, som er beskrevet i kapitel 8.
Der blev ved gennemgangen af kommunernes forskellige indsamlingssystemer udarbejdet
overslag over økonomien i indsamlingssystemerne. I overslagene indgår etablerings- og
driftsomkostninger, ligesom indtægter og udgifter ved salg/bortskaffelse af glasset er
søgt oplyst.
Der er ved projektets gennemførelse indhentet oplysninger om indsamling af
dagrenovationen i de undersøgte kommuner, idet faktorer som størrelse af
sække/beholdere samt hyppigheden af tømning kan have indflydelse på husstandens
mulighed for at lægge glasemballager i restaffaldet.
Der anvendes en del specialudtryk og begreber indenfor glasindsamlingsområdet. For at
sikre forståeligheden af rapporten, er der derfor i det efterfølgende givet en kort
forklaring af de forskellige udtryk og begreber, der bruges i rapporten.
Emballageglas omfatter vin- og spiritusflasker samt glasemballager fra nærings- og
nydelsesmiddel- samt medicinalsektoren. Dertil kommer engangs øl- og vandflasker købt i
grænsehandel.
I dette projekt omfatter emballageglas, der skal indsamles, ikke pantbelagte
øl- og vandflasker, idet disse indsamles i parallelle indsamlingssystemer via
detailhandlen, og disse glasmængder er således ikke en del af den potentielle mængde,
den kommunale indsamling af glasemballage eventuelt kan øges med.
Der kan være problemer med indsamling af visse medicinemballager dels på grund
af arbejdsmiljøet i forbindelse med eventuelle rester af medicin i emballagen, men også
i forbindelse med sammensætningen af nogle glastyper, der anvendes til medicin. Det er
derfor ikke alle kommuner, der modtager medicinglas til genanvendelse. Denne glastype
udgør kun en ganske lille del af den samlede mængde emballageglas.
I rapporten bruges der jævnligt opgørelser, der omfatter flasker og skår.
Flasker til genbrug er den del af glasindsamlingen, der kan afsættes til genbrug efter
skylning, mens skår genanvendes som råmateriale og derfor afsættes til omsmeltning ved
produktion af nyt glas.
Flasker er i denne sammenhæng hele vin- og spiritusflasker, der skylles og genbruges
direkte, mens skår er en samlet betegnelse for
Som supplement til dette, har detailhandlen opstillet flaskeautomater, der ud over
pantbelagte øl- og vandflasker også modtager vin- og spiritusflasker. En del af de
flasker, der ellers ville blive indsamlet i det kommunale system, bliver således
indsamlet af detailhandlen.
Også forskellige organisationer og institutioner har opstillet indsamlingsmateriel til
flasker. Det kan være pallerammer, containere eller andet.
Kuber er i dette projekt en samlebetegnelse for lukkede beholdere, hvor der er lavet
indkast til glasset. Kuberne kaldes i andre sammenhænge også for igloer, glaskuber,
kupler, bobler m.m.
Der er desuden produceret forskellige minicontainere, ofte 600-800 liters
plastcontainere med indkast til glas, disse benævnes i projektet som containere.
Henteordninger er ordninger, der er etableret ved den enkelte
husstand. I etageejendomme vil en henteordning være fælles opsamlingsmateriel i gård
e.l.
Ved bringeordninger forstås ordninger, hvor borgerne skal bringe
emballageglasset til opsamlingsmateriel opstillet på et offentligt tilgængeligt område.
Der kan være tale om forskellige kubeordninger eller opsamling på genbrugspladser.
Både hente- og bringeordninger kan enten være suppleret med en kommunal
storskraldsordning, hvor der medtages glasemballage fra de enkelte husstande. Eller med
parallelle private indsamlingsordninger som fx periodiske husstandsindsamlinger forestået
af frivillige organisationer. Ved sådanne ordninger sættes glasset som oftest ud til
vejen på nærmere annoncerede dage.
Frivillige organisationer kan dog også have opstillet fast materiel parallelt med det
kommunale indsamlingsmateriel.
Skårprocenten er den procentvise andel af de indsamlede glasmængder, der ender med at
blive omsmeltet.
Ifølge de potentielt (dvs. solgte) mulige mængder glas, der kan indsamles er 69
procent flasker og 31 procent andet glas. Det betyder, at skårprocenten som udgangspunkt
vil være mindst 31 procent, og i praksis langt højere, måske omkring 40. Det er ikke
alle vin- og spiritusflasker, der er aftagere til. Derfor vil en del af flaskerne, selv om
de ikke er gået i stykker, ende som skår. Kommuner, der opnår en skårprocent omkring
31, har derfor efter al sandsynlighed en for stor indsamling af flasker i forhold
indsamlingen af skår. Det kan være tegn på, at der i indsamlingen ikke lægges vægt
på indsamling af skårdelen af glasset, eller at borgerne ikke er klar over, at andet
emballageglas end flasker også skal indsamles og genanvendes.
Sigtet med projektet har været, at der på baggrund af en bedømmelse af de kommunale
systemer for indsamling af glas skulle identificeres et optimalt indsamlingssystem. Ved et
optimalt kommunalt indsamlingssystem forstås der, som tidligere nævnt, i dette projekt
et system, hvor der indsamles så store mængder glas som muligt, samt et system, hvor
kvaliteten af det indsamlede glas er god, således at så stor en del af flaskerne som
muligt bevares hele. Der vil nedenfor blive diskuteret, hvad "kvalitet" af det
indsamlede glas kan betyde.
Indsamling af glas i kommunerne foregår ofte ad flere kanaler og ved anvendelse af
flere systemer.
Ved siden af den kommunale indsamling, der fx kan ske ved kuber, genbrugsplads,
indsamling ved husstanden mm. indsamles der glas via ikke-kommunale systemer. Det kan for
eksempel være indsamling via detailhandelen eller indsamling via foreninger, spejdere
m.fl.
Det er kendetegnende for alternativerne eller de supplerende indsamlinger til de
kommunale systemer, at glaskvaliteten her ofte er høj, det vil sige, at der bliver
indsamlet et stort antal hele flasker. Generelt bliver flaskerne ved de alternative
ordninger ikke indsamlet i kuber, men anbringes enten i pallerammer e.l., eller indsamles
direkte ved husstanden. Dvs. at indsamlingen som oftest foregår langt mere skånsomt, end
det er tilfældet ved de kommunale indsamlingssystemer. Endvidere skyldes den høje
glaskvalitet, at de alternative ordninger stort set kun indsamler flasker frem for andet
emballageglas.
Når det hovedsageligt er flasker, der indsamles via de alternative ordninger, skyldes
det, at både detailhandelen og foreningerne generelt indsamler ud fra en interesse i at
tjene på indsamlingerne, og dermed ikke har interesse i at indsamle andre former for
glasemballage, der betyder udgifter ved bortskaffelsen.
De kommunale systemer vil derfor i nogle tilfælde være "skraldespanden" for
de alternative indsamlingsordninger, idet der i det kommunale system også indsamles andet
emballageglas end flasker, fx syltetøjsglas mv., der har en lav eller ligefrem negativ
handelsværdi.
Der kan således foretages en grov opdeling af indsamlingsordninger i kommunale
ordninger, der ofte indsamler en stor del af den kommunale andel af glasset via kuber,
hvor alle typer emballageglas indsamles, samt i alternative ordninger hvor borgerne som
hovedregel kun opfordres til at aflevere genbrugelige, hele flasker, og hvor der anvendes
indsamlingsudstyr, der kun i meget begrænset omfang medfører, at glasset knuses ved
afleveringen.
Der kan opstilles flere kriterier for, hvad der er af betydning for, om indsamlingen af
glas i en kommunes eller i et affaldsselskabs område er en succes.
Set fra et samfundssynspunkt kan succeskriterierne for indsamlingen af glasemballage i
en kommune være, at der
- indsamles så meget glas som muligt, både genbrugelige flasker samt andet
emballageglas,
- indsamles så mange hele flasker som muligt
Punkt 1 kan begrundes i miljømæssige hensyn, mens punkt 2 er af betydning for både
miljøet og for økonomien i ordningerne.
Dertil kommer, at det kan være en miljømæssig fordel, hvis glasset farvesepareres
ved kilden.
De kommunale ordninger er brugerbetalte. Dvs. at eventuelle økonomiske gevinster ved
indsamlingerne kommer borgerne til gode mens udgifter skal betales af borgerne. For
indsamlingssystemet kan det være en økonomisk fordel, såfremt der indsamles så mange
hele omsættelige flasker som muligt i det kommunale system.
Det må antages, at det ud fra samfundshensyn vil være bedst at få så meget
glasemballage som muligt indsamlet og samtidig undgå, at genbrugelige flasker slås i
stykker uanset, hvem der står for indsamlingen.
2.3.2.1 Hvad er det bedste kommunale indsamlingssystem?
Ved udvælgelsen af de kommuner, hvis erfaringer indgår i projektet, er der taget
udgangspunkt i, at der skulle udvælges et antal kommuner, hvor der i det kommunale system
indsamles større mængder glas per indbygger end i gennemsnittet af kommuner. Kvaliteten
af det indsamlede glas (det vil sige hvor stor eller lille del, der er knust) indgår i
vurderingerne af de udvalgte systemer.
Denne udvælgelse kan kun være retningsgivende, idet en række andre faktorer, især
tilstedeværelsen af andre, parallelle indsamlingsordninger, kan influere stærkt på, om
en kommunal ordning ligger i den gode eller i den dårlige ende af spektret både med
hensyn til den indsamlede mængde og kvaliteten af det indsamlede glas. Der er således et
konkurrenceforhold mellem det kommunale system og alternative, parallelle indsamlinger.
Udgangspunktet for projektet er ikke at bedømme den samlede indsamling af glas i en
kommune eller i et indsamlingsområde, det vil sige indsamlingen fra både det kommunale
system og de alternative indsamlinger, men at bedømme det kommunale indsamlingssystem
både med hensyn til indsamlingseffektivitet og med hensyn til kvaliteten af det
indsamlede glas. Disse to parametre må dog nødvendigvis ses i lyset af tilstedeværelsen
af andre indsamlingsordninger.
En isoleret vurdering af de kommunale systemer vil ikke nødvendigvis sige noget om
indsamlingseffektiviteten af de samlede indsamlingsaktiviteter i kommunen eller
indsamlingsområdet. Det samme gælder med hensyn til kvaliteten af det indsamlede glas.
Dette kan belyses ved de følgende eksempler.
2.3.2.2 Glaskvalitet- og mængde, eksempel
Det kan tænkes, at en kommune via de kommunale ordninger indsamler meget små
glasmængder per indbygger. Samtidig kan det tænkes, at kvaliteten af det indsamlede glas
er ringe, hvilket betyder, at det mest er skår, der kommer ud af den kommunale
indsamling.
Dette kan dække over mindst følgende forhold:
- Der er en meget effektiv indsamling hos detailhandelen og/eller foreninger. Disse tager
den gode del af glasemballagen, nemlig de hele, genbrugelige flasker.
Det kommunale system tager en del af det resterende glas, det vil sige syltetøjsglas,
ukurante flasker m.m., der ikke har nogen værdi for foreningerne. Kommunen indsamler
derved næsten udelukkende skår.
- Den kommunale indsats for at informere borgerne om, at glas skal indsamles, er dårlig,
samtidig med at det kommunale indsamlingsudstyr ikke er særligt skånsomt overfor
glasset, der knuses i stor udstrækning.
I tilfældet A kan der være tale om en kommune eller et indsamlingsområde, hvor der
set ud fra et miljøsynspunkt formodentlig indsamles tilfredsstillende mængder glas.
Bedømt alene ud fra indsamlingen via det kommunale indsamlingssystem, vil det
imidlertid se ud, som om indsamlingsordningen ikke er særligt effektiv, ligesom
kvaliteten af det indsamlede (for det meste skår) kunne tyde på, at der er tale om
dårligt indsamlingsudstyr.
I tilfældet B vil de indsamlede mængder og kvaliteter heller ikke sige noget særligt
præcist om den kommunale indsamling; det er nødvendigt at have kendskab til eventuelle
alternative indsamlinger.
Omvendt kan det tænkes, at det kommunale system indsamler relativt store glasmængder
af pæn kvalitet. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at det kommunale
indsamlingssystem er godt, men resultatet af indsamlingen kan måske i stedet skyldes, at
der ikke er væsentlig konkurrence med andre indsamlere. En lav skårprocent kan også
betyde, at der ikke indsamles skår i tilstrækkeligt omfang.
2.3.2.3 Projektets mål
Et af målene med projektet var at søge at identificere det kommunale system -
eller dele af de kommunale systemer - hvor der kan indsamles store glasmængder, og hvor
der indsamles glas er af en god kvalitet. Det behøver det ovenstående taget i
betragtning ikke at betyde, at der reelt findes en kommune, hvor systemet opfylder
disse mål. Målet har i stedet været at identificere systemer, der ideelt set kunne
opfylde disse mål.
Når det kommunale system ikke ses i sammenhæng med de øvrige alternative systemer,
kan det ikke bedømmes, om systemet er godt eller dårligt, hverken med hensyn til de
indsamlede mængder eller med hensyn til kvaliteten af det indsamlede glas.
Ved gennemgangen af kommuner er det derfor bl.a. søgt at vurdere det kommunale systems
effektivitet og kvaliteten af det indsamlede i forhold til, hvilke andre
indsamlingsaktiviteter, der finder sted i den respektive kommune. Det har dog i de fleste
tilfælde ikke været muligt at få oplyst alle tal for indsamlinger uden om det kommunale
system, hvorfor det i en vis udstrækning har måttet skønnes, om det kommunale system er
velfungerende både med hensyn til indsamlet mængde og kvaliteten af det indsamlede.
2.3.2.4 Information til borgerne
Oplysning og information til borgerne om indsamling af glas kan være en væsentlig
faktor for indsamlingseffektiviteten i indsamlingsområdet som helhed. Et kommunalt
system, som har oplysning og information som en væsentlig bestanddel, kan derfor på
dette område eventuelt karakteriseres som effektivt, selvom glasset kun i mindre omfang
indsamles via de kommunale ordninger. Det må antages, at borgerne ikke skelner mellem de
forskellige indsamlingsordninger, men reagerer på opfordringer om, at glas skal
indsamles.
Det er en kommunal afgørelse at overlade en del af indsamlingen til organisationer, og
derved eventuelt opnå en effektiv indsamling af emballageglasset samtidig med, at en stor
del af flaskerne indsamles hele. Det er dog ikke formålet med dette projekt at belyse
eller anbefale, hvorledes kommunerne ved anvendelse af kombinationer mellem kommunale og
private indsamlinger kan opnå den bedste kvalitet af det indsamlede glas samtidig med, at
der indsamles de største mængder.