Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger

7 Økonomi i indsamlingssystemet

7.1 Henteordninger og bringeordninger
7.2 Manglende oplysninger
7.3 Samlede omkostninger
7.4 Indtægter ved salg af flasker og skår
7.5 Udgifter ved indsamling af glas
7.5.1 Henteordninger
7.5.2 Bringeordninger
7.5.3 Farvesepareret indsamling
7.6 Sammenfatning
  

For at søge at sætte de enkelte indsamlingssystemer i et økonomisk perspektiv, er der samlet oplysninger om de indtægter og udgifter, de enkelte kommuner har i forbindelse med glasindsamlingen.

I flere tilfælde er økonomitallene anslåede, idet det ikke i alle tilfælde har været muligt for kommunerne at adskille tallene for indsamling af glas fra tallene fra indsamling af andre materialer. Ligeledes er tallene for administration af ordningerne ofte vurderinger, idet denne post ikke har kunnet skilles præcist ud i forhold til den samlede administration af kommunernes ordninger.

7.1 Henteordninger og bringeordninger

Indsamlingssystemerne i de valgte kommuner kan overordnet opdeles på to indsamlingsformer; henteordninger og bringeordninger.

Økonomien for kommuner med henteordninger fremgår af Tabel 10, mens økonomien for kommuner med bringeordninger fremgår af Tabel 11.

Tabel 10
Indtægter og udgifter ved indsamling af glas i kommuner med hentesystemer

 Kroner per år (ekskl. moms)

Albertslund
1999

Fredericia
2000

Greve
2000

Kolding
1999

Ringsted
1999

Indsamlede mængder I ton

381,5

969

884

1200

605

Skårprocent

77

47

47

63

76

Indtægter

 

 

 

 

 

Salg af flasker

68.321

664.258

110.504

470.400

43.552

Salg af skår

-67.391

84.387

0

0

0

Indtægter i alt

930

748.645

110.504

470.400

43.552

Indtægter per ton glas

2

773

125

392

72

Indtægter per ton flasker

778

1293

235

1059

299

 

 

 

 

 

 

Udgifter

 

 

 

 

 

Administration af glasordningen i planlægnings- og etableringsfasen

0

?

2.500

0

7.500

Administration af glasordningen

50.000

?

7.500

5.720

65.000

Information til borgerne

30.000

?

100.000

0

5.000

Indkøb af nye kuber/pallerammer

 

?

28.075

 

 

Indkøb af plastsække

 

 

396.350

 

 

Indkøb af beholdere

 

 

 

75.573

67.110 

Indkøb af kassetter

 

 

 

31.500

 

Indkøb af stativer

 

 

 

 

580.455

Vedligeholdelse/indkøb materiel

15.000

?

 

 

5.500

Husstandsindsamling

640.000

 

1.196.106

830.000

905.000

Indsamling

 

 

377.520

 

 

Udgifter i alt

735.000

?

2.108.071

942.793

1.635.565

Udgifter per ton indsamlet glas

1.927

?

2.385

786

2.703

  
Tabel 11
Indtægter og udgifter ved indsamling af glas i kommuner med bringesystemer

Se her!

7.2 Manglende oplysninger

I forbindelse med salg af glasset, er der mange måder at opgøre indtægter på. Flaskehandlerne har forskellige afregningssystemer, der betyder, at der i nogle tilfælde skal betales for det indsamlede glas pga. dårlig glaskvalitet, men der hos andre betales håndterings- eller miljøafgifter. Der kan i de opgivne indtægter derfor være variationer alt efter afregningsmetode.

Fredericia og Hobro Kommuner har ikke kunnet opgøre deres udgifter i forbindelse med indsamling af glas. I disse kommuner sker der en sortering af glasset. Etablering af en kommunal sortering må forventes at øge de samlede udgifter.

I Fredericia, hvor der indsamles 6 genbrugsfraktioner, kan udgifter ikke opdeles på de forskellige fraktioner, og det er dermed heller ikke muligt at opgøre udgifter til indsamling af glas.

I/S Fælles Forbrænding indsamler glas fra flere kommuner end Hobro, men er ikke i stand til at opdele indtægter og udgifter på de kommuner, der deltager i fællesskabet. Dermed kan økonomien for glasordningen i Hobro Kommune ikke adskilles fra resten af kommunerne.

Andre kommuner har opgivet, at der ikke er anvendt tid i forbindelse med etablering af kommunens ordning, eller at ordningen er etableret for så mange år siden, at udgifterne i forbindelse hermed er gået i glemmebogen.

Indkøb af indsamlingsmateriel er ikke opgjort i alle kommuner. Dette skyldes, at nogle kommuner har investeret i indsamlingsmateriel for mange år siden og nu alene vedligeholder og udskifter en enkelt enhed nu og da.

Økonomien påvirkes også af, hvorvidt der er tale om en landkommune eller en bykommune. Tømningsprisen per enhed for indsamling i en landkommune med stor arealmæssig udbredelse vil alt andet lige være større end i en bykommune. De opgivne priser for indsamling er ikke sammenlignelige uden denne viden.

Det giver dermed ikke særligt sammenlignelige tal kommunerne imellem. De økonomiske oplysninger skal derfor tages med forbehold for de forskelle kommunerne imellem, der betinger forskelle i indsamlingspriser, indkøb af indsamlingsmateriel m.m.

7.3 Samlede omkostninger

Når indtægterne ved salg af flasker og evt. skår fratrækkes kommunernes udgifter i forbindelse med at "drive" ordningerne for glasemballage, kan omkostningen ved drift af ordningen per borger opgøres. Opgørelsen fremgår af Tabel 12.

Omkostningerne ved de kommunale ordninger for glasemballager varierer fra 41 øre per borger i Lemvig Kommune som det laveste, til godt 54 kr. per borger i Ringsted Kommune som den højeste.

Tabel 12
Kommunernes udgifter i forbindelse med glasindsamling

Kommune

Indbyggertal

Udgifter – indtægter ved drift af ordning

Omkostninger per borger

Henteordninger:

Albertslund

29.315

734.070 kr.

25,04 kr.

Fredericia

47.947

? kr.

? kr.

Greve

47.631

1.997.567 kr.

41,94 kr.

Kolding

61.327

472.393 kr.

7,70 kr.

Ringsted

29.454

1.592.013 kr.

54,05 kr.

Bringeordninger:

Ballerup

45.286

315.015 kr.

6,96 kr.

Gentofte

67.709

289.146 kr.

4,27 kr.

Hobro

15.199

? kr.

? kr.

Holmegaard

6.877

167.437 kr.

24,35 kr.

Hundested

9.410

73.650 kr.

7,83 kr.

Kalundborg

19.421

473.580 kr.

24,38 kr.

Lemvig

18.858

7.704 kr.

0,41 kr.

Roskilde

52.202

541.900 kr.

10,38 kr.

Silkeborg

52.135

177.940 kr.

3,41 kr.

Svendborg

43.003

230.831 kr.

5,37 kr.


Den højere pris i Ringsted Kommune skyldes bl.a., at kommunen er en landkommune, der har valgt at etablere en henteordning for glas. Indsamlingen vil derfor have en forholdsvis høj tømningspris per enhed, og dermed udgøre en større omkostning per borger sammenlignet med kommuner med bringeordninger eller kommuner med henteordninger i byzoner.

7.4 Indtægter ved salg af flasker og skår

Indtægter fra salg af glas varierer kommunerne imellem. Indtægterne afhænger dels af skårprocenten, dels af hvor meget uvedkommende affald der er i det indsamlede glas, dels om der sorteres i farvet og klart glas og ikke mindst af, hvilke aftaler der er indgået med aftager af glasset.

Enkelte af kommunerne har indgået aftaler, der betyder, at de gennem et selskab har en fælles forhandling om afsætning af glasset. Andre kommuner har en fast aftager, mens andre igen skifter mellem aftagere alt efter bedste aftagerpriser.

Albertslund og Holmegaard Kommuner får økonomisk set ikke noget ud af deres glasindsamling, hvilket bl.a. hænger sammen med, at begge kommuner har en usædvanlig høj skårprocent. Men det hænger for Albertslunds vedkommende også sammen med, at kommunen er med til at afbetale et nu nedlagt sorteringsanlæg hos VEGA, og indtægter for glasset derfor bl.a. bruges her.

Flaskehandlerne har ofte afregningspriser med kommunerne, der betyder, at hvis skår- eller genbrugsprocenten på det indsamlede glas overstiger en fast grænse, kommer kommunerne til at betale for håndtering af glasset frem for at have en indtægt på det.

Hundested Kommune har langt den største indtægt per indsamlet ton glas. Det kan dels forklares med kommunens indsamlingsform i pallerammer, der er skånsom over for glasset, men hænger også sammen med, at der - set i forhold til potentialet - indsamles for lidt andet emballageglas i kommunen.

Der ses desuden, at der i de kommuner, hvor der er etableret en kommunal sortering (Kalundborg, Fredericia og I/S Fælles Forbrænding (Hobro)) opnås forholdsvis høje indtægter per indsamlet ton glas, hvilket hænger sammen med, at flaskerne her grovsorteres inden salg, ligesom affald fjernes.

7.5 Udgifter ved indsamling af glas

Udgifter i forbindelse med indsamlingssystemerne hænger sammen med mængden af indsamlet glas, således at kommuner med en stor indsamling af glas per borger generelt har en lavere udgift per indsamlet ton, end kommuner med en lille mængde indsamlet glas.

7.5.1 Henteordninger

Det er ikke overraskende de kommuner, der har henteordninger, der som hovedregel har de største udgifter ved glasindsamlingen. Men der er alligevel stor spredning på udgiftsniveauet.

Ringsted Kommune har de største udgifter med godt 2.700 kr. per indsamlet ton glas, mens Kolding Kommune "kun" bruger knap 800 kr. per indsamlet ton glas.

I Ringsted er det indkøb og afskrivning af stativer, der er årsag til de store udgifter, mens indsamlingsudgifter m.m. også er noget højere per tømningsenhed sammenlignet med de andre kommuner med henteordninger. I Ringsted vil indsamlingsudgifter pga. kommunens store udbredelse alt andet lige være større end i en bykommune. Ringsted Kommune har desuden ved valg af system lagt vægt på, at systemet skulle overholde At-anvisningen for indsamling.

Kolding Kommune skiller sig ud fra de øvrige kommuner med henteordning ved at have en lav udgift per ton indsamlet glas. Kommunen har i modsætning til Albertslund, Greve og Ringsted ikke udliciteret opgaven med indsamling af glas, men har i stedet etableret en kommunal indsamling.

Fredericia Kommune har også etableret en kommunal indsamling af genbrugsmaterialer (bortset fra tømning af kuber), men her har det desværre ikke været muligt at opgøre udgifter ved indsamling af glas, da kommunen ikke har særskilt opdeling af udgifter for indsamling af genbrugsmaterialer. Det må dog forventes, at den sortering, der foregår af glasset efter indsamling, vil øge udgifterne.

7.5.2 Bringeordninger

Også blandt kommuner, der har etableret bringeordninger for glasset, er der store variationer i udgifterne.

Hundested og Kalundborg kommuners samlede udgifter ligger på niveau med de udgifter, kommuner med henteordninger har – nemlig ca. 2.000 kr. per indsamlet ton glas.

I Hundested Kommune bliver alle opstillede pallerammer tilset hver dag af en kommunal medarbejder. Det er en privat entreprenør, der fjerner rammerne, når de er fyldte.

I Kalundborg Kommune er det kommunen selv, der henter alle kuber ved et byttesystem, hvor tomme kuber på standpladserne byttes med fulde, der tages med tilbage til genbrugscentret. Der er i kommunens udgifter medregnet udgifter til sortering af glasset på genbrugscentret, hvilket er medvirkende til det høje udgiftsniveau.

Gentofte og Ballerup Kommuner har to sammenlignelige ordninger. De er begge med i fællesordningen hos I/S Vestforbrænding, hvor der betales per indbygger til affaldsselskabet for tømning og information. Alligevel er der en forskel på udgiftssiden på knap 200 kr. per ton indsamlet glas. Forklaringen synes at være forskel i indsamlet glasmængde, hvor Gentofte Kommune, der har de laveste udgifter til indsamling per ton glas, indsamler næsten dobbelt så meget som Ballerup Kommune.

En stor del af kommunerne har udgifter fra 600 til 1.200 kr. per ton indsamlet glas for en bringeordning.

7.5.3 Farvesepareret indsamling

Farvesepareret indsamling foregår i to af de undersøgte kommuner. Farvesepareringen er imidlertid af en dårlig kvalitet, således at de fleste læs klare skår kasseres på glasværket og i stedet omklassificeres som blandede skår.

Der er en økonomisk fordel for kommunerne ved at farveseparere. Fordelen kan dog muligvis gå tabt ved indkøb af ekstra kuber m.m. Tilsyneladende er der dog ikke nogen af kommunerne, der for alvor har sat ind med en oplysningskampagne for at få farvesepareringen til at fungere.

I år 2000 sendte Holmegaard Kommune 12 læs separerede skår til Rexam Glass Holmegaard. Heraf blev kun 4 læs accepteret som tilstrækkelig rene. I 2001 sendte kommunen 12 læs til Rexam Glass Holmegaard, og kun ét læs blev accepteret. Salget af klare skår er i realiteten den eneste indtægt, kommunen har haft ved glasindsamlingen, om end denne indtægt har været begrænset på grund af den dårlige separering.

I Fredericia Kommune og på I/S Fælles Forbrænding sker der efter indsamling en farveseparering af skår i forbindelse med grovsortering af glasset. Denne sortering er af en god kvalitet.

7.6 Sammenfatning

Med forbehold for at det er oplysninger af meget varierende kvalitet, kommunerne har leveret, og at kommunernes demografiske forhold m.m. også betinger forskelle i udgifter for indsamling af glas. Kan der sammenfattes følgende:

Der er meget store variationer i de indtægter kommunerne har per ton indsamlet glas. Disse variationer i indtægter skyldes ikke alene varierende skårprocenter, men også den enkelte kommunes formåen med hensyn til at afsætte både skår og hele flasker til den bedste pris. Kommuner, der jævnligt afsøger markedet, får en høj tonpris for deres flasker.

De kommuner, der foretager en grovsortering af flaskerne, får desuden en højere pris ved afsætningen af flaskerne.

Ifølge oplysninger fra Rexam Glass Holmegaard er der ingen kommuner, hvor der farvesepareres i indsamlingsleddet, der i større omfang leverer farvesepareret glas af god kvalitet til glasværket. Hvis kommunerne formåede at få borgerne til at farveseparere glasset, kunne der ligge en indtægtskilde her. Denne indtægt ville øges ved, at den farvede del af glasset ville have en højere andel af flasker og blive mindre belastet med skår. Dette ses i Hundested Kommune. I Holmegaard Kommune, der har den højeste skårprocent blandt de 15 udvalgte kommuner, har farvesepareringen imidlertid ikke givet en lavere skårprocent i det farvede glas. Hvorfor dette er tilfældet, har ikke kunnet belyses, men kan muligvis tilskrives håndteringen af glasset.

Kommuner med henteordninger har generelt et højere udgiftsniveau end kommuner med bringeordninger. Der er dog også nogle af kommunerne med bringeordninger, der har et betydeligt omkostningsniveau – afhængig af graden af tilsyn med indsamlingsmateriel og evt. sortering af glasset.

Nogle af omkostningerne kan dog hentes ind ved at sælge de indsamlede flasker på den mest fordelagtige måde. En skånsom indsamling vil betyde, at muligheden for at få en bedre pris for glasset væsentligt forbedres.

Omkostningerne for glasindsamlingen skal desuden ses i lyset af, hvilket serviceniveau, den enkelte kommune ønsker at give borgerne.