Miljøledelse i produktkæder

Forord

En række danske virksomheder har de senere år etableret miljøsamarbejder, hvor forskellige virksomheder i en produktkæde hver især bidrager til at forbedre slutproduktets samlede miljøpræstation. Miljøsamarbejdet i produktkæden kan i mange tilfælde betragtes som en udvidelse af virksomhedernes eget miljøledelsessystem.

Miljørådet for renere produkter iværksatte i 2000-2001 en opsamling af erfaringerne fra miljøsamarbejdet i 25 produktkæder. Erfaringsopsamlingen skulle belyse det konkrete samarbejde mellem leverandører, virksomheder og aftagere, gennemgå værktøjer og redegøre for muligheder og barrierer for en miljøindsats i den samlede produktkæde. Undersøgelserne blev foretaget i to etaper, hvor der i anden runde blev lagt særlig vægt på perspektiver omkring miljømærker/ miljøvaredeklarationer samt miljøsamarbejde på tværs af landegrænser.

Med henblik på fremover at kunne udnytte de danske erfaringer med miljøsamarbejde i produktkæder sigter det foreliggende notat på at formidle erfaringerne fra de 25 miljøorienterede produktkæde-beretninger ensartet og let overskueligt. Produktkædesamarbejderne er hver især beskrevet ud fra en skabelon med følgende opdeling:
Startfasen
Produktkæden
Miljøsamarbejdet
Miljøresultater
Perspektiver

Det skal bemærkes, at der ikke er indhentet supplerende information fra hverken de deltagende virksomheder eller de konsulenter, der står bag de enkelte afrapporteringer. Grundet de bagvedliggende rapporters (delvist) forskellige struktur og meget varierende omfang og indhold har det derfor ikke været muligt at belyse alle punkter lige detaljeret for alle miljøsamarbejder. De bagvedliggende rapporter findes publiceret i deres helhed (dog kun på dansk) på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk under udgivelser.

For de produktkæder, hvor et egentligt samarbejde mellem flere aktører tydeligt fremgår, er dette illustreret med et diagram af typen:

Notatet er udført af Birgitte Ettrup og Bjørn Bauer, PlanMiljø, foråret 2002.