| Forside | | Indhold | | Forrige |
Miljøledelse i produktkæder
Virksomhed |
1. Teknos
A/S
Producent af vådmaling og pulvermaling |
|
Startfasen |
Miljø- og kvalitetschefen så nogle
muligheder for virksomheden. Virksomheden havde tidligere arbejdet med andre
miljøprojekter, bl.a. et større projekt om LCA for et lakprodukt, og havde dermed
kendskab til området. |
Produktkæden |
En kunde (MH A/S møbelproducent)
og en leverandør (Cray Iberia Valley kemikalieproducent) til Teknos A/S indgik i
samarbejdet. De blev dels valgt udfra deres interesse for egne miljøforhold og interesse
for at arbejde med LCA, dels i forhold til personlige relationer.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe på hver af de tre virksomheder og
afholdt en række seminarer for at opbygge den nødvendige kompetence i forbindelse med
udarbejdelse af LCA for den udvalgte lak samt stole og borde. På baggrund af et ønske
fra MH Møbler blev målet for samarbejdet at få licens til Svanemærket på
skolemøbler. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter i miljøsamarbejdet:
| Personlige relationer
|
| Engagement en ildsjæl, der kunne sælge projektet til
ledelsen og et bagland af engagerede medarbejdere
|
| Opbakning fra ledelsen
|
| Fælles sprog eneste samarbejdsmulighed med de udenlandske
leverandører var en spansk virksomhed, der havde en dansker ansat
|
| Ekstern konsulentbistand med overblik og nye inputs
|
| Godt at have god tid det tager lang tid at indhente data til
LCA
|
| Tilskud var en motiverende faktor (gav mod på at afprøve
ambitiøse projekter)
|
| Entydig og klar kommunikation, med frister for aflevering af data
etc.
|
| Løbende udvikling af uddannelseskonceptet efter individuelle behov
|
Barrierer i miljøsamarbejdet:
| Manglende viden hos leverandører (det var svært at "være
forud for sin tid" og kræve data, som leverandørerne ikke har overblik over). Dette
medførte i øvrigt også ekstra tidsforbrug
|
| Produkthemmeligheder, videregivelse af data begrænses pga.
konkurrencehensyn
|
| Manglende personlige kontakter især med udenlandske
leverandører, hvor kommunikationen foregår via kontaktperson dermed blev
indhentning af data langt mere besværlig (til tider umulig)
|
| UMIP-PC-værktøjet var meget avanceret og behæftet med fejl og
mangler derfor ikke mulig at anvende for ikke-specialister
|
|
Miljøresultater |
Der blev identificeret mulige
miljømæssige hot spots i de forskellige komponenter i produktkæden, der
kunne arbejdes videre med. Desuden blev samarbejdet mellem virksomhederne styrket. |
Perspektiver |
Teknos A/S anser virksomheder, der
producerer til det offentlige marked, som potentielle partnere i fremtidigt samarbejde. MH
A/S ønsker at udvide tilsvarende samarbejder med leverandører af træ og stål.
Cray Iberia Valley vil ikke være proaktiv på området, men give
positiv respons ved fremtidige henvendelser |
Bemærkninger |
Kunder stillede krav i forhold til
Miljøstyrelsens indkøbsvejledninger |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
2. Gabriel
A/S
Producent af møbelstoffer |
|
Startfasen |
På baggrund af forespørgsel fra et
konsulentfirma fandt Gabriel interesse for et LCA-projekt, og Miljøstyrelsen blev ansøgt
om støtte til projektet.
For Gabriel var motivationen dels, at arbejdet skete som en integreret
del af eget miljøsystem, dels at kunderne stillede krav. |
Produktkæden |
I samarbejdet skulle en række
underleverandører fremskaffe dokumentation til udarbejdelsen af LCA: Et farvestof og tre
overfladeaktive stoffer blev detaljeret vurderet af en stor kemikalieleverandør, og en
leverandør af uldstoffer leverede data for miljøpåvirkning i forbindelse med
produktionen af uld.
I forbindelse med det videre arbejde i produktkæden formidlede
virksomhedens sælgere information om miljøforhold til kunderne. Ifølge Gabriel er
miljø en vigtig parameter hos kunderne. Miljøforhold indgår i Gabriels tilbudsgivning,
og virksomheden stiller krav til egne leverandører om fuld dokumentation. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter i miljøsamarbejdet:
| Engagement hos de involverede kontaktpersoner
|
| Ledelsens opbakning
|
| Formidling af konkrete miljøfordele efter kundernes ønsker
|
| Formalisering af miljøsystemet ved skriftlige procedurer etc. Samt
formidling til kunderne har været et stærkt kort ved kundernes sammenligning med andre
mulige leverandører
|
| Erkendelse af egen begrænsning og indhente konsulentbistand
outsourcing
|
| Opbygning af egen miljøkompetence, som kunne modsvare kunders
ønsker. Hentede inspiration hos de ledende kunder for selv at være på forkant
|
| Bred viden i virksomheden (via miljøledelsessystem) så alle kunne
tage imod spørgsmål og henvise til rette person
|
| Præcis arbejdsdeling ved kundehenvendelse, så spørgsmål altid
kunne besvares
|
| Offentlig støtte gav mod på at starte de svære miljøprojekter
|
| Sælgernes personlige kontakt til kunderne gav god fornemmelse af
kundernes behov
|
Barrierer i miljøsamarbejdet:
| Manglende viden hos leverandørerne
|
| Leverandørers frygt for konkurrenter, når data søges indhentet
(særligt i kemikalie-branchen)
|
| Nogle kunder efterspurgte udfasede (giftige) produkter her
tilstræbte Gabriel at overtale kunderne til miljøets fordel og undgå at gå på
kompromis med egne miljømål
|
|
Miljøresultater |
Gabriel A/S blev i forbindelse med
projektet opmærksom på, at nogle af de indkøbte farvestoffer indeholdt bly, hvilket
førte til krav fra Gabriel om substitution.
Desuden blev Gabriels miljøsamarbejde med leverandører formaliseret. |
Perspektiver |
På baggrund af kunders efterspørgsel
på dokumentation for miljøforhold vil Gabriel anvende EU's miljømærke, Blomsten. |
Bemærkninger |
Gabriel oplever efterspørgsel fra kunder
i Norge, Sverige og Tyskland. Når der indledes miljøsamarbejde opstår der ofte et
tættere samarbejde, som i sig selv er en fordel. |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
3. Jydsk Nylon
Foretager sandblæsning, fosfatering og lakering |
|
Startfasen |
Jydsk Nylon oplevede stigende efterspørgsel på
information om miljøforhold fra kunder (specielt udenlandske kunder og i Danmark
offentlige indkøbere). For håndtering af denne efterspørgsel fra kunder blev der
indledt et samarbejde med to leverandører og en kunde om koordinering og formidling af
miljøinformationer. Efterfølgende blev der søgt støtte fra Miljøkompetenceordningen. |
Produktkæden |
Et produkt blev valgt som case for udviklingen af en
model for besvarelse af kundehenvendelser. En LCA-screening af produktets komponenter
dannede grundlag for det videre arbejde med formidling af de væsentlige
miljøpåvirkninger fra produktets livscyklus. Samarbejdet mellem de fire mindre
virksomheder foregik med konsulentbistand. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter i miljøsamarbejdet:
| Offentligt tilskud muliggjorde udviklingsarbejdet
|
| Ledelsens engagement, primært motiveret af kundehenvendelser
|
Barrierer i miljøsamarbejdet:
| Virksomhedens lille størrelse var en begrænsning for rækkevidden
af miljøkrav til leverandører
|
| Krav til skriftlig dokumentation var hæmmende virksomhederne
fandt (på grund af deres størrelse) beskrevne procedurer etc. besværlige/unødvendige
|
| UMIP-PC-værktøjet blev opgivet, da det var for kompliceret til
LCA-screening, og der har manglet anvendelige værktøjer
|
|
Miljøresultater |
Miljøsamarbejdet var ikke afsluttet ved
afrapportering af eksemplet og derfor kunne de direkte miljømæssige resultater ikke
opgøres. Dog har samarbejdet medført en tættere relation mellem de deltagende
virksomheder.
Bl.a. for at opbygge egen kompetence til miljøsamarbejder har Jydsk
Nylon indført ISO 14001-baseret miljøledelsessystem, som har reduceret virksomhedens
egen miljøbelastning bl.a. ved en stor reduktion af el-forbruget og markant fald i
forbrug af trichlorethylen. |
Perspektiver |
Jydsk Nylon har intentioner om at udvikle en
hjemmeside med produktinformationer, som kan anvendes af kunder og leverandører. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
4. Post Danmark
Transportbranchen |
Startfasen |
Som del af Post Danmarks satsning på åben dialog
med kunder blev der taget initiativ til et miljøvurderingsværktøj på Post Danmarks
hjemmeside for at være på forkant indenfor miljøområdet og som reaktion på kunders
efterspørgsel på transportydelsens miljøprofil. |
Produktkæden |
Det blev gjort muligt for kunder at beregne
miljøbelastning i form af bidraget af CO2, SO2 og NOx
udfra forsendelsestype, idet den direkte miljøeffekt dog ikke blev opgjort. Post Danmark
mente, at det havde positiv indvirkning på kunder, og samtidig kunne Post Danmark nemt
opgøre miljøbelastningen i forbindelse med udbudsopgaver etc. Dette image havde
betydning overfor såvel kunder som ansatte. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter
| Specifik efterspørgsel på miljøinformation fra kunder
|
| Miljøkommunikationen er på nuværende tidspunkt møntet på
specialister, og en videreudvikling af værktøjet vil give mulighed for en bredere
anvendelse
|
| Tilbagevendende henvendelser fra kunder virkede understøttende i
forhold til, at Post Danmark valgte at udvikle sin profil på forkant med miljøforhold
|
Barrierer
| Det har været svært at finde linket til
miljøvurderingsredskabet på Post Danmarks hjemmeside, hvilket har betydet, at det kun er
brugt i begrænset omfang
|
| En generel stor informationsmængde har gjort det svært at skabe
opmærksomhed omkring miljøinformationerne på hjemmesiden
|
| Det viste sig svært at sprede interesse for redskabet internt i
Post Danmarks organisation
|
|
Miljøresultater |
Efterspørgsel fra kunder påvirker Post Danmarks
opmærksomhed på egne miljøforhold |
Perspektiver |
|
Bemærkninger |
Ofte efterspurgte kunder bare noget med
miljø uden specifikationer. Post Danmark havde en forventning om, at det ville
bringe virksomhederne mere i offensiven, hvis de kunne præsentere en miljøprofil. |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
5. DSB
Transportbranchen |
Startfasen |
Miljøsamarbejdet foregår primært i
forbindelse med indkøb, hvor DSB siden 1992 har haft en politik om miljøhensyn i
indkøb. Med Miljøministeriets Cirkulære om grønne indkøb i offentlige
institutioner (1996) blev DSB indsats i forhold til grønne indkøb systematiseret
via miljøkrav til leverandørerne. |
Produktkæden |
Der er formuleret miljøkrav i
forbindelse med indkøb i form af minimumskrav, som i nogle tilfælde fører til et
udviklingssamarbejde med leverandøren. DSB har arbejdet systematisk med overblik over
kemikalie-forbruget, og udarbejdet sin politik ud fra Miljøstyrelsens liste over
uønskede stoffer. Miljøkrav anvendes ved udbud, vurdering af tilbud og indgåelse af
rammeaftaler. |
Miljøsamarbejdet |
Værktøjer:
| Grundig dialog med leverandørerne medfører større
opmærksomhed hos leverandørerne. Katalysator-effekt
|
| Organisering og arbejdsdeling giver mulighed for prioritering
af en grundig indsats på de rigtige områder (fx ved fornyelse af rammeaftaler)
|
| Miljøvejledninger og miljømærker anvendes, hvor de findes
|
| Synlige politikker og målsætninger giver klare
forventninger
|
| Helhedsorienteret tænkning opmærksomhed på hele produktets
livscyklus
|
Drivkræfter:
| Fokus på offentlige grønne indkøb
|
Barrierer:
| Manglende viden hos leverandører og underleverandører
særligt hos leverandører fra Sydeuropa eller Østen
|
| UMIP-PC-værktøjet er for kompliceret og tidskrævende mere
anvendeligt værktøj ønskes
|
|
Miljøresultater |
Ved indkøb af nye S-tog blev der
foretaget LCA-screeninger af forskellige materialer. Fx blev PVC-gulve, der i første
omgang var det bedste valg erstattet af kunstgummi, da PVC-belægningen ville
blive et problem i forbindelse med bortskaffelse.
Ved udbud af rengøring blev to stoffer udpeget som problematiske, og
DSB gik i forhandling med leverandøren om substitution. Leverandøren produktudviklede og
udfasning af disse stoffer blev betinget inden 8 mdr. fra indgåelse af kontrakt.
Et krav om anvendelse af bionedbrydelig smøreolie blev genovervejet
efter reaktioner fra leverandører prisen var fire gange højere end anden olie.
Pga.. nye undersøgelser frafaldt DSB kravet, da olien efter brug ville være forurenet og
have samme status som almindelig olie. For fremtiden vil den bionedbrydelige smøreolie
blive foretrukket, hvis prisen falder.
Resultaterne af DSBs indkøbsindsats er, at de kan opfylde egne
miljøkrav og desuden har øget bevidstheden hos leverandører om levering af
miljøvenlige ydelser. |
Perspektiver |
|
Bemærkninger |
Selv om DSB gerne vil have sine
leverandører til at stille krav til underleverandører for at forbedre miljøprofilen af
ydelserne, er det vanskeligt at skubbe dette videre. Reelt undlader nogle leverandører at
byde på DSBs opgaver, fordi de er for krævende!
DSBs miljøindsats kan ikke relateres til efterspørgsel fra kunder. |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
6. Danogips A/S
Producent af gipsplader |
|
Startfasen |
Danogips har gennem mange år arbejdet på at
reducere mængden af affald til deponering fra egen produktion og har etableret et anlæg,
som kan genanvende produktionsspild i ny produktion. I forlængelse af et ønske om
returnering af nedrivningsgips fra en større renovering tog Danogips initiativ til at
udvikle et landsdækkende indsamlingssystem for brugt gips. Samarbejdet foregik mellem
Danogips og Gyproc samt to affaldsselskaber. |
Produktkæden |
Samarbejdet har ført til formulering af fælles krav
til genbrugsgipsen på et detaljeret, teknisk niveau. Der er sket en geografisk deling af
landet vest og øst for Storebælt, og der blev i samarbejde med affaldsselskaber aftalt
en pris for aflevering på 200 kr./ton. Der har dog været ringe tilslutning fra
kommunerne, der skal anvise affaldet. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter
| Engagement forskellige aktører med forskellig motivation
villig til handling
|
| Økonomisk fordel
|
Barrierer
| Manglende engagement fra kommuner
|
| Kvalitetskrav gipsen skal være ren
|
| Manglende information
|
|
Miljøresultater |
Der har været ringe opbakning til retursystemet, fx
få kommunale anvisninger af gipsaffald. Dog påpeger virksomhederne, at det har givet
positive erfaringer at indgå et formaliseret miljøsamarbejde. |
Perspektiver |
Danogips arbejder videre med idéen og er gået i
samarbejde med Nedbrydningsfirmaet Karsten Rasmussen om at udvikle indsamlingssystemet
primært omkring logistikken. Målet er samtidig at kunne indsamle gips med tapet
eller glasvæv, som kan separeres og sikre genanvendelse af gipsen. |
Bemærkninger |
Der kan være stort behov for ekstern opbakning for
at understøtte nye systemer. Retursystemets resultater blev begrænset af afhængighed af
eksterne parter (kommuner), som kun i begrænset omfang har bakket op. |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
7. Danfoss Drives
A/S
Produktion af frekvensomformere til regulering af elmotorer |
Startfasen |
Danfoss startede etablering af en database over
indholdsstoffer i deres komponenter i 1996, da de som del af deres miljøledelsessystem
ønskede at tage udtjente produkter tilbage og aflevere dem til genbrugsvirksomheder.
Dette krævede imidlertid et mere detaljeret produktkendskab. Samtidig fik Danfoss en
forespørgsel fra en stor kunde, Tetra-Pak, som på baggrund af byggevaredirektiv i
Sverige ønskede deklaration af en række kemiske indholdsstoffer. I erkendelse af, at
sådanne efterspørgsler fra kunder kunne blive mere udbredt, brugte Danfoss Drives en del
ressourcer på at opbygge databasen. |
Produktkæden |
I forbindelse med etablering af databasen har Danfoss
Drives indhentet oplysninger fra leverandører om indholdsstoffer i komponenterne. Hos
Danfoss Drives udarbejdes en demonteringsvejledning, som angiver hvordan produktet kan
skilles og genanvendes efter endt brug. Kendskabet til komponenterne har Danfoss Drives
endvidere brugt til at lave en designhåndbog, der sikrer inddragelse af miljøforhold ved
udvikling af nye produkter. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Efterspørgsel fra kunder
|
Barrierer:
| Det kan være svært at skaffe oplysninger fra leverandører
enten fordi de ikke kan eller vil oplyse indholdsstoffer
|
| Hvis virksomheden ikke har strategisk betydning for leverandøren,
er det særlig vanskeligt at stille krav
|
|
Miljøresultater |
Bedre produktkendskab har givet mulighed for
udvikling af mere miljøvenlige produkter, og kommende krav fx fra EU's
elektronik-direktiv(er) vil nemmere kunne efterleves. |
Perspektiver |
Leverandørerne vil på sigt selv skulle indtaste
data for de komponenter, som leveres til Danfoss Drives. Databasen vil senere blive brugt
til egentlig LCA-vurdering hos Danfoss Drives. |
Bemærkninger |
Selvom startskuddet var en kundeforespørgsel,
opleves ikke kundekrav på miljøområdet måske fordi der ikke er konkurrerende
virksomheder? |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
8.
Brødrene Hartmann A/S
Producent af pap-emballager |
Startfasen |
Hartmann har på baggrund af
livscyklusvurderinger opbygget en database, som bl.a. bruges til at vise kunderne, hvilken
miljøprofil emballagen får, afhængigt af kundens valg af f.eks. farve. Denne viden
bruges aktivt til at komme i dialog med kunderne om miljø i hver enkelt salgssituation.
Brødrene Hartmann har desuden udviklet et system til
leverandørvurderinger, hvor leverandører via spørgeskemaer vurderer deres egen position
i forhold til: netværk, miljøledelse, renere teknologi, kommunikation og
efteruddannelse, samt redegør for deres væsentligste miljøpåvirkning. Desuden har
Hartmanns indkøbere gennemgået et træningsforløb i anvendelsen af
leverandørvurderingerne. Hartmann anvender værktøjet til prioritering af, hvilke
leverandører der skal indgås dialog med, og leverandører med størst
forbedringspotentiale gives særlig opmærksomhed. |
Produktkæden |
Hovedessensen i samarbejdet er
videnoverførsel. Hartmann har i dag et data- og vidensberedskab, som er mange andre
overlegne, fordi de har flere års erfaring med miljøoptimering, renere teknologi,
miljøledelse og ikke mindst LCA. Det er vigtigt for Hartmann at komme så bredt ind i
organisationen hos samarbejdspartnerne, så de kan komme i dialog med de rette
beslutningstagere i forhold til de forskellige miljøargumenter.
Hartmann præsenterer såvel egne produkters som konkurrenters
miljøpåvirkning (primært plastemballager). Dialog med kunderne varetages af sælgere,
kommunikations- og miljøeksperter i fællesskab, der præsenterer såvel produktion,
design, logistik og miljø for kunderne. Hartmanns opgave er oftest at undervise kundernes
ikke-miljøkyndige personalegrupper. Key-account managerne fra alle Hartmanns
salgskontorer holder fællesmøder et antal gange om året, og her er miljøet fast punkt
på dagsordenen. |
Miljøsamarbejdet |
Fordelene ved miljøindsatsen er:
| Nye kunder og øget salg til gamle
|
| Læreproces for koncernmiljøafdelingen
|
| Kundeinteresse fjerner barrierer internt i organisationen
|
| Salgsarbejdet er blevet multidisciplinært
|
| Hartmann videregiver viden om miljø og emballage
|
|
Miljøresultater |
Via dialog med leverandører og kunder
tilstræbes at få bedre miljømæssige profiler af emballagerne. |
Perspektiver |
Påvirkning og "uddannelse" af
kunderne er vigtige for at få dem til at forstå både miljøkonsekvenserne af deres
valg, og hvordan de selv kan bruge miljø som konkurrenceparameter, få interne gevinster
m.m. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
Dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI
Institut for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
9.
Berendsen Tekstil Service
Tekstilvask |
|
Startfasen |
Berendsen og Henkel-Ecolab har indgået en syv-årig
rammeaftale om levering af kemikalier og service til Berendsens vaskerier. En
væsentlig motivation for samarbejdet skal findes hos Scandic Hotels, som er en af
Berendsens store kunder. Scandic (i Sverige) ønskede i 1994-95 at vaskemidler
overholdt miljøkrav i Bra Miljöval. Berendsen indgik et samarbejde med
Henkel-Ecolab om udvikling af vaskemidler, der kunne opfylde dette krav. |
Produktkæden |
Aftalen forpligter Berendsen til at købe vaskemidler
hos Henkel-Ecolab og Henkel-Ecolab til at levere til konkurrencedygtige priser.
Desuden skal Henkel-Ecolab levere doseringsudstyr til Berendsens
vaskerier. Der samarbejdes bl.a. om: Optimering og standardisering af vaskerecepter samt
fælles mål om miljø- og sundhedskriterier for kemikalier. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Efterspørgsel fra væsentlig kunde
|
| Fokus på direkte kommunikation med vaskerierne, hvor serviceaftaler
og minimering af slitage også er gjort til centrale emner
|
Barrierer:
| Vaskerierne har vist modstand mod at ændre praksis
|
|
Miljøresultater |
Det er målet at substituere stoffer i vaskemidlerne
med uønskede egenskaber.
Resultaterne opsummeres som
| Fælles problemløsning
|
| Tillid og teknologisk udvikling
|
| Henkel-Ecolab udvider miljøledelsessystem til at omfatte kunder
|
| Yderligere dialog i produktkæden
|
|
Perspektiver |
Et muligt udviklingspotentiale ligger i en direkte
dialog mellem Henkel-Ecolab og Scandic (i dag formidlet via Berendsen), hvor fx en
reduktion af mængden af jordslåede tekstiler kan nedbringe brugen af blegemidler. |
Bemærkninger |
Tilliden mellem virksomhederne sikres med den
syv-årige aftale og er en betingelse for at få kendskab til indholdsstoffer hos
kemikalie-leverandøren. |
Konsulent |
Dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
10. Akzo Nobel Deco
Produktion af maling |
Startfasen |
På baggrund af opmærksomhed fra medierne
iværksatte Akzo Nobel Deco på eget initiativ substitutionsarbejdet. |
Produktkæden |
Inden for malerfaget inddeles malingen i tre klasser:
a. må anvendes af gravide
b. må anvendes af gravide ved særlige gunstige betingelser
c. må ikke anvendes af gravide.
Disse krav retter sig mod stoffer, som fordamper ved malerarbejdet og
dermed udgør et arbejdsmiljøproblem, men ikke mod stoffer, der fx er problematiske ved
udledning til vandmiljø.
Akzo Nobel Deco har i samarbejde med bl.a. Perstorp og P. Brøste
arbejdet på at substituere en uønsket stofgruppe (APEO) og endvidere i samarbejde med
malerfaget søgt at udvikle malinger, som uden risiko kan anvendes af gravide (klasse a).
En forudsætning for samarbejde med råvareleverandører har været, at der er tillid og
fortrolighed, da opskrifter på indholdsstoffer hemmeligholdes overfor konkurrenter. |
Miljøsamarbejdet |
Tillid mellem virksomhederne om hemmeligholdelse af
recepter og indholdsstoffer har været afgørende for, at der kunne foregå et samarbejde.
Ved fokus på erstatning af enkeltstoffer er der fare for, at de blot
substitueres med andre stoffer, som kan være ligeså problematiske. Derfor har
samarbejdet været koncentreret omkring at undgå uønskede egenskaber ved produktet
fremfor substitution af enkeltstoffer
Opmærksomhed fra presse/kunder/myndigheder er medvirkende til, at
Akzo Nobel vælger at være på forkant på miljøområdet.
Arbejdsmiljøkrav fra malerfaget imødekommes ved fælles
udviklingssamarbejde. |
Miljøresultater |
Akzo Nobel Deco har igennem de seneste fem år
substitueret mere end 90% af den uønskede stofgruppe APEO fra deres vandbaserede
malinger.
Indhold af VOC, restmonomerer m.m. er løbende blevet reduceret i
samarbejde med Maler-BST. |
Perspektiver |
I dag søger Akzo Nobel Deco at være på forkant med
krav/pres fra medier, myndigheder eller kunder gennem deres "product
stewardship"-program. Akzo Nobel-koncernledelsen og Akzo Nobel Deco fastsætter i
samarbejde miljømål indenfor områder såsom miljømærkning, miljøfareklassificering,
reduktion af VOC-indhold m.m.
Akzo Nobel Deco har et gensidigt givtigt samarbejde med Maler-BST om
udvikling af malinger, som bruges af gravide. |
Bemærkninger |
Akzo Nobel fokuserer på uønskede egenskaber og har
mål for produkternes VOC-indhold, ligesom der er mål for, at produkterne ikke skal
faremærkes mv. Et krav til leverandørerne om fuldstændig deklaration af de kemiske
produkter anses for urealistisk, da netop indholdsstofferne er den vigtigste
konkurrenceparameter. |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
11. Novotex
Fremstilling af miljøvenlige tekstiler |
|
Startfasen |
Skjern Trikotagefarveri
fremførte ved et salgsmøde hos Novotex idéen om at erstatte formaldehyd i
tekstilbehandlingen. Novotex fandt frem til en græsk leverandør, som kunne levere garn,
der ikke krævede behandling med formaldehyd. Dette var startskuddet til fremstillingen af
Novotex Green Cotton. Novotex stiller nu krav til alle leverandører, så det
sikres, at Green Cotton-produkterne har en miljømæssig fordel på alle områder. |
Produktkæden |
Novotex stiller krav til 9 faser i
tekstilproduktionen og inden for fem kategorier: Miljøledelse, Livscyklus, Kommunikation,
Produktion, Produkt.
Forholdet til leverandørerne har udviklet sig i forløbet, hvor
leverandørerne i starten var meget villige til at levere dokumentation og gav gode priser
for at få Novotex som reference.
Det blev senere mere besværligt at skaffe dokumentation og Novotex
har måttet betale for nogle analyser. Samtidig er antallet af leverandører steget i takt
med at produktsortimentet er udvidet. Novotex har koncentreret sig om færre leverandører
og har i dag hovedsageligt danske levarandører, som er hurtigere til at besvare
forespørgsler og følge udviklingen. Her opstod behovet for et PC-værktøj til vurdering
af leverandører. |
Miljøsamarbejdet |
Novotex har oplevet, at det er lettere at
stille krav til danske end udenlandske leverandører. Desuden har det været en fordel at
operere med færre leverandører, hvorved Novotex bliver en større kunde og dermed får
lettere ved at stille krav. |
Miljøresultater |
| Udvikling og markedsføring af Green Cotton
|
| Dokumentation af leverandørers og leverancers miljøpræstation
(Novotex har udviklet værktøj til vurdering af leverandørers og leverancers
miljøpræstation)
|
|
Perspektiver |
Novotex har planer for udvikling af andre
typer miljøtekstiler (fx viscose, polyester etc.). Kunderne skal overbevises om værdien
af miljømærket tøj, og miljøvenligheden skal udvides til også at omfatte etiske
retningslinier personalehåndtering i hele produktkæden. |
Bemærkninger |
De fleste Green Cotton-produkter opfylder
kriterierne for miljømærkede textiler. |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI
Institut for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
12.
Phønix-Trykkeriet A/S
Levering af designede, miljøvenlige tryksager |
|
Startfasen |
Kontrapunkt, som laver grafisk design, ønskede et
trykkeri med god miljøprofil og fandt Phønix. Denne kombination har givet ordrer fra
store, miljøbevidste kunder. |
Produktkæden |
Kontrapunkt har stillet mange og vanskelige krav, men
Phønix var indstillet på at imødekomme og løse opgaver i samarbejde med Kontrapunkt.
De leverede tryksager opfylder kriterier for Svanemærket.
Phønix fik adgang til store kunder via Kontrapunkt. Phønix inddrages
i designfasen for at bidrage med miljøviden. Begge er også inde i salgsarbejdet og
virksomhederne går sammen om tilbud på licitationer.
I dag kan flere levere tilsvarende miljøvenlige løsninger, og
fremtidens konkurrenceparameter bliver derfor "serviceydelser". |
Miljøsamarbejdet |
Resultater:
| Øget salg og nye kunder
|
| Samarbejdet med Kontrapunkt har været med-katalysator for
Phønixs salgsstrategi
|
| Kontrapunkts designere har fået bedre miljøkompetence
|
| Samarbejdet i sig selv giver bedre resultater mindre spild
pga. misforståelser
|
|
Miljøresultater |
|
Perspektiver |
|
Bemærkninger |
|
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
13. Leika Danmark
A/S |
|
Startfasen |
I samarbejde med tre møbelleverandører satte Leika
Danmark A/S et mål om at præsentere en kollektion af Svanemærkede møbler i kataloget
for 2002.
Alle parter har givet håndslag, og Leika forventer, at
dokumentationsarbejdet bliver mindre, når alle leverandører kan levere Svanemærkede
produkter. |
Produktkæden |
Med støtte fra en ekstern konsulent samarbejder
virksomhederne om at skaffe dokumentation og udvikle produkterne, så de kan opnå
Svanemærkelicens. Leverandørerne får Svanemærkelicensen, mens tegningerne til
møblerne ejes af Leika. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Forventning om nyt marked
|
| Svanemærkningen er en udvidelse og styrkelse af samarbejdet mellem
Leika og leverandørerne
|
| Offentlige indkøbere efterspørger grøn profil
|
Barrierer:
| Små leverandører kan have svært ved at skaffe dokumentation for
miljøforhold
|
| Trods kunders forespørgsler om miljøforhold er der tvivl om,
hvorvidt det indgår som parameter ved valg af produkter
|
|
Miljøresultater |
Udvikling af møbelserie, der opfylder kravene i
Svanemærket |
Perspektiver |
Hvis der er en tilfredsstillende afsætning af de nye
møbler, vil parterne formentlig udvikle flere Svanemærkede møbler. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
14. Center for
ressourcebesparende betonkonstruktioner
Fremstilling og opførelse af cement/betonkonstruktioner |
Startfasen |
På initiativ fra Betoncenteret på Teknologisk
Institut blev Center for ressourcebesparende betonkonstruktioner etableret. Centeret er
delvist finansieret af Erhvervsfremmestyrelsen. |
Produktkæden |
Formålet med centeret er at skabe en platform, hvor
der kan være dialog mellem parterne om udvikling af mere miljøvenlige produkter.
Leverandører, producenter, eksperter og aftagere af beton er repræsenteret i
centersamarbejdet.
Der foregår en række projekter om bl.a. design,
materialesubstitution, formidling og opførelse af en Grøn Bro. |
Miljøsamarbejdet |
Parterne forventer, at den danske cement- og
betonindustri får en international konkurrencefordel ved samarbejdet.
Aalborg Portland og Unicon oplever stigende interesse for miljø- og
arbejdsmiljøforhold og har løbende dialog med deres leverandører om indholdsstoffer. |
Miljøresultater |
Ressourceoptimering og substitution af miljøfarlige
stoffer. Øget genanvendelse af restprodukter. |
Perspektiver |
Centeret giver øget mulighed for forståelse for og
dialog om såvel tekniske som miljømæssige problemstillinger i produktkæden. Gennem den
delvise formalisering af samarbejdet bliver det klart for deltagerne, hvilke muligheder
den enkelte har for at påvirke sin del af produktkæden. Herved øges mulighederne for at
påvirke i fællesskab også. |
Bemærkninger |
Aalborg Portland og Unicon samarbejder med den
europæiske brancheorganisation på cement- og betonområdet om gennemførelse af
livscyklusanalyser samt i samarbejde med nordiske partnere at medvirke til udvikling af et
koncept for nordiske miljøvaredeklarationer. Viden herfra kommer de andre virksomheder
til gode i forbindelse med vurderingen af mulighederne for substitution og de
miljømæssige konsekvenser heraf. |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
15. KOMPAN A/S
Producent af legeredskaber |
|
Startfasen |
KOMPAN har en målsætning om at reducere egen
miljøpåvirkning og forbedre produkternes miljøprofil.
KOMPAN leverer til krævende markeder og vil gerne fastholde og
udvikle en høj miljøprofil. Virksomheden har derfor i flere tilfælde indgået konkrete
samarbejder med leverandører. KOMPAN har en politik om vurdering af leverandørers
kvalitets- og miljøforhold, dog uden specifikke mål for samarbejdet. |
Produktkæden |
Leverandører vurderes på kvalitet og miljø. De
strategiske leverandører, som er inddraget i produktkædeanalysen, har leveret til KOMPAN
gennem flere år og har i en række år samarbejdet om kvalitet og leveringssikkerhed.
Gennem de seneste år er også miljøforhold indgået i samarbejdet. Leverandørernes
produktion er i mange tilfælde indrettet på kravene til KOMPANs produkter og der er
således et gensidigt afhængighedsforhold.
Samarbejdet mellem KOMPAN og leverandørerne tager udgangspunkt i
KOMPANs produkter; mens der isoleret set ikke har været fokus på at reducere
leverandørers miljøbelastning. KOMPAN forventer, at leverandørerne som reaktion på
forespørgsler om miljøforhold selv vil udvikle sig på området. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Virksomhederne har gensidigt udbytte af miljøarbejdet/udviklingen,
når virksomhederne gerne vil profilere sig på miljø og kvalitet
|
| Information om KOMPANs miljøprofil til leverandørerne har
medført, at leverandørerne uopfordret understøtter KOMPANs miljøprofil hvor muligt
|
| Tillidsforhold til leverandørerne giver generelt bedre klima for
dialog
|
| Forespørgsel om miljøforhold bl.a. fra kunder i Tyskland
|
|
Miljøresultater |
| PVC er udfaset i hele produktkæden
|
| Plastaffald kan genanvendes leverandørens innovation
|
| En leverandør foreslog udfasning af cadmium i indfarvning af en
plastdel, efter at en anden af leverandørens kunder havde fået denne ændring
|
| KOMPAN har krævet af leverandørerne, at alle produkter kan opfylde
den europæiske EN 71-3. Én leverandør har stillet krav videre til egne
underleverandører
|
| En leverandør har indbygget en test for indhold af tungmetaller i
underleverandørers varer som del af deres eget miljøledelsessystem
|
| KOMPANs installering af efterforbrænding blev til dels udviklet i
samarbejde med farveleverandør
|
| Reduceret spild i KOMPANs maleproces i samarbejde med
farveleverandør
|
| Et udviklingssamarbejde mellem KOMPAN, Teknos og en underleverandør
har medført, at malingen er meget miljøvenlig og holdbar
|
| Udfra KOMPANs fokus på egen udledning ønskes højt tørstofindhold
i malingen, hvor Teknos har udviklet og selv reduceret sin udledning samtidig
|
| Leverancer til KOMPAN sker fra flere leverandører i
returemballager, hvilket betyder mindre affald hos KOMPAN
|
|
Perspektiver |
Det tætte samarbejde giver mulighed for at vurdere
produktets miljøforhold i en livscyklusbetragtning og sætte ind dér, hvor der er
størst miljømæssige perspektiver. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
PlanMiljø |
Virksomhed |
16. Skanska
Danmark A/S
Entreprenørvirksomhed |
|
Startfasen |
Skanska Danmark A/S har i deres kvalitets-, miljø-
og arbejdsmiljøsystem tre indsatsområder: Affald, kemikalier og energi. Foruden krav til
leverandører af produkter stiller Skanska også krav til leverandører af serviceydelser
på byggepladser, fx tømrere og affaldstransportører. |
Produktkæden |
Som del af standardbetingelserne for samarbejde med
Skanska indgår en miljødel, som omhandler:
| Registrering af kemikalier (Skanska inddeler kemikalier i tre
lister: forbudsliste, afviklingsliste og positivliste)
|
| Affald, særligt regler for oprydning
|
| Støv, støj mv.
|
| Opgravning og flytning af jord
|
Leverandørens kvalitets- og miljøplan skal godkendes af Skanska,
før arbejdet igangsættes.
Skanska har ikke faste kriterier for udvælgelse af leverandører, men
i forbindelse med udvælgelsen beskrives hvilke kriterier, der indgår ved valget af
leverandører. Til mindre leverandører gives vejledning i udarbejdelse af kvalitets- og
miljøplan. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Leverandørerne påpeger, at de personlige relationer er vigtig for
dialogen ved udskiftning af personer opstår forsinkelser i samarbejdet
|
| Skanskas system er i stand til at håndtere særlige
miljøkrav/ønsker fra kunden gennem produktkæden
|
Barrierer:
| De høje krav fra Skanska kan være med til at reducere antallet af
interesserede leverandører
|
| I branchen indgår leverandørerne til tider som konkurrenter på de
samme opgaver, og det præger også miljødialogen, der er blevet mindre åben, da
miljøforhold er en konkurrenceparameter
|
|
Miljøresultater |
| Genbrugsgips samarbejde med Gyproc (incitament fra Skanska er
såvel økonomisk som fremsynet ift kommende regler samt med sigte på miljøprofilering,
mens Gyproc ikke opnår økonomisk besparelse, men dels prioriterer miljøprofil og
udvikling af samarbejdet med en god kunde)
|
| Øget genbrug i samarbejde med Renoflex er der opmærksomhed
på mere genanvendelse fra byggepladserne
|
| Generel miljøpåvirkning politik om miljøcertificering af
opkøbte virksomheder inden for 2 år samt deltagelse i en række udviklingsprojekter.
Miljøeffekten er ikke vurderet
|
|
Perspektiver |
Yderligere miljøresultater kan opnås ved, at
Skanska formulerer enkle mål for udvalgte, væsentlige produkter, ydelser og
leverandører. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
PlanMiljø |
Virksomhed |
17. HCI Nordic A/S
Distributør af kemiske råvarer |
|
Startfasen |
I forbindelse med bl.a. miljøkrav fra en stor
leverandør har HCI Nordic indledt miljøsamarbejde med såvel leverandører som kunder,
der foretager en videre forarbejdning af HCIs halvfabrikata. |
Produktkæden |
HCIs mål for leverandør/kundesamarbejdet er:
| at miljøforhold indgår i vurderingen af leverandører
|
| at udvikle mere miljøvenlige produkter i samarbejde med
kunde/leverandør
|
| at videregive oplysninger om miljø-, sundheds- og sikkerhedsforhold
ved produkterne
|
Der er stor fokus på håndtering af produkterne, og HCI tilstræber
at hjælpe kunder i den rigtige håndtering og anvendelse. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Der er stor miljømæssig opmærksomhed på branchen, og eventuelle
uheld med de kemiske stoffer, fx ved transport eller anvendelse, vil kunne skade hele
produktkæden. Derfor opleves generelt positiv holdning overfor miljødialogen
|
| Mangeårigt tillidsforhold til leverandører og kunder udgør et
godt klima for miljøsamarbejde
|
Barrierer:
| Det kan være vanskeligt at stille krav og påvirke leverandørerne,
da HCI ofte ikke har stor strategisk betydning for leverandørerne
|
| HCI er afhængig af sine leverandører med specielle
leverancer, hvor der ikke umiddelbart vil være alternative leverandører
|
| Ofte er HCI bundet af længerevarende kontrakter i visse
tilfælde indgået af moderselskabet i Holland
|
|
Miljøresultater |
| Udvikling af palletank, der mindsker spild iværksat som
enkeltstående samarbejdsprojekt
|
| Udvikling af logistik omkring fremstilling og salg af natronlud
|
| Påvirkning af leverandører til indførelse af miljøledelse
|
|
Perspektiver |
En prioritering af miljøarbejdet overfor
leverandører ud fra princippet "Mest miljø for indsatsen" kan styrke det
miljømæssige udbytte af produktkædesamarbejdet. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
PlanMiljø |
Virksomhed |
18. H+H Fiboment
A/S
Producent af beton og letbeton |
Startfasen |
Virksomheden ønsker at fremstå som værende i front
med udviklingen af bæredygtige produktionsmetoder og valgte derfor at deltage i et
projekt om udvikling af miljøvaredeklarationer. Projektet er foregået i samarbejde med
andre betonproducenter og støttet af Erhvervsfremmestyrelsen og Miljøstyrelsen. Andre
betonmaterialer var veldokumenterede og branchen opfordrede til en tilsvarende
dokumentation for letklinkerbeton. |
Produktkæden |
Rapporten beskriver H+H Fiboments arbejde med
miljøvaredeklaration, som på længere sigt kan anvendes som grundlag for
miljøsamarbejde i produktkæden. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Brancheorganisationens ønske om at være på forkant var
grundlæggende
|
| Virksomhedens ønske om at kunne skaffe miljødeklaration
|
| Eksperthjælp fra konsulenter
|
| Ildsjæl i virksomheden
|
Barrierer:
| Miljøvaredeklarationen vil ikke kunne sammenlignes entydigt med
andre miljøvaredeklarationer
|
| De eksisterende værktøjer er for indviklede for mange data
skal indtastes og det giver fejl og frustrationer
|
| Manglende viden om nytten ved miljøvaredeklarationer
|
| Ingen standard for udformning af miljøvaredeklarationer
|
|
Miljøresultater |
Der er tilvejebragt data, som kan danne grundlag for
udarbejdelse af en miljøvaredeklaration |
Perspektiver |
Miljøvaredeklarationen kan anvendes ved udvælgelse
af indsatsområder i et produktkædesamarbejde og som dokumentation overfor kunder |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
19. Trevira
Neckelmann A/S
Forarbejder og farver tekstiler |
|
Startfasen |
På baggrund af forespørgsler og krav fra kunderne
var Trevira Neckelmann interesseret i at udvikle en bio-olie til forarbejdning af garn. |
Produktkæden |
Trevira Neckelmann indgik samarbejde med
leverandører omkring udvikling af miljøvenlig garnolie, der opfylder følgende
betingelser:
| Termostabil, dvs. at olien ikke frigives til luften under opvarmning
ved forarbejdning af garnet (kundekrav betinget af strammet lovgivning i tyske og
østrigske delstater)
|
| Stoffer, der udledes til spildevand skal være bionedbrydelige
(tyske, svenske og tjekkiske kunder under lovgivning om samme)
|
Volvo stillede krav om fjernelse af NPE (et vaskeaktivt stof) |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Opbygning af miljøviden, som gjorde det muligt at forstå kunders
diffuse forespørgsler
|
| Opbakning fra ledelsen tro på, at miljøtiltag kunne betale
sig
|
| Økonomi tro på rentabilitet i miljøarbejdet
|
| Myndighedskrav
|
| Struktur i projekter vigtigt med en god tilgang
for at nå resultaterne bedst
|
| Stærke samarbejdsparter
|
| Udpegelse af kontaktpersoner hurtig handling og koordinering
|
| Personlig kompetence hos kontaktperson
|
Barrierer:
| Interne vanskeligheder mellem afdelinger hos samarbejdspartner
|
|
Miljøresultater |
Virksomheden kan i dag levere et miljøoptimeret
produkt, der videreudvikles til at kunne leve op til kriterierne for Blomsten. Dermed er
tyske, tjekkiske og svenske kunder blevet fastholdt.
Desuden er der sket opbygning af viden hos den tyske underleverandør. |
Perspektiver |
Trevira Neckelmann har kontakt til flere mulige
samarbejdsparter om udvikling af flere miljøvenlige produkter. |
Bemærkninger |
Kundekrav har medført produktudvikling.
Trevira finder det ikke afgørende om samarbejdsparter er danske eller
udenlandske. Det er mere virksomhedskulturen, der har betydning. |
Konsulent |
COWI |
Virksomhed |
20. Bambo
Fremstilling og salg af Svanemærkede bleer |
|
Startfasen |
I 1994 påbegyndte Bambo produktion af miljømærkede
bleer i forventning om, at der ville være en efterspørgsel. |
Produktkæden |
Fra fremstillingen af papirprodukt (fluff) til
bleerne og til udbygning af indkøbsportal til også at omfatte miljøforhold blev der sat
fokus på forbedring af bleernes miljøprofil. Ved salget gives vejledning i optimal
anvendelse af bleerne. Stora Enso leverer Svanemærket fluff, mens Sækko afsætter
bleerne til offentlige kunder.
I forbindelse med Bambos Svanemærkelicencer har virksomheden indgået
et forpligtende samarbejde med Stora Enso om leverance og teknisk og miljømæssig
produktudvikling. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Grøn profil i offentlige indkøb
|
| Svanemærket synliggør kundernes grønne indkøb
|
Forudsætninger:
| Samme syn på miljøforhold hos virksomhederne i Norden
|
| Sækkos direkte kontakt med kunderne, hvor der bl.a. bruges
sygeplejersker i kontakten med plejehjem
|
Barrierer:
| Med undtagelse af nordiske kunder mangler kunderne kendskab til
Svanen
|
| EU's miljømærke, Blomsten, har ikke udviklet kriterier for bleer
|
| Det er ca. 4% dyrere at fremstille Svanemærkede bleer
|
|
Miljøresultater |
Ud over selve produktforbedringen er der ikke
beskrevet resultater af miljøsamarbejdet. |
Perspektiver |
Der satses på mindre anvendelse af syntetiske
stoffer, bedre udnyttelse af træressourcen, øget brugervenlighed fx med
vådindikatorer. |
Bemærkninger |
De offentlige indkøbere har med stigende fokus på
miljøoptimerede varer en vigtig rolle at spille som katalysator. Samarbejdet mellem de
forskellige led i produktkæden er afgørende for, hvor nemt produktet er at profilere
(fremskaffelse af dokumentation etc.). Miljømærkning er ikke ubetinget en succes, når
kunderne (særlig udenlandske) ikke kender mærkerne. |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
21.
Levison+Johnson+Johnson A/S
Trykkeri |
|
Startfasen |
Levison+Johnson+Johnson stiller høje krav til såvel
kvalitet som miljø og har i flere tilfælde været katalysator for, at kunder træffer
mere miljøvenlige valg i deres indkøb. |
Produktkæden |
LJJ opfordrede Albertslund Kommune til at inddrage
miljøforhold ved indkøb af tryksager. Albertslund Kommune inddrager miljø på lige fod
med pris, kvalitet og leveringssikkerhed i indkøb. Inden for bl.a. det grafiske område
sender kommunen kun udbud til trykkerier, der er miljøcertificeret og har
miljømærkelicens.
LJJs miljøchef er i øvrigt ofte i direkte dialog med
leverandører om miljøforhold. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Offentlige indkøbere har pligt til at inddrage miljøhensyn
|
| Svanemærket er et nemt valg for kunder, der ønsker en grøn profil
|
| Svanemærket vælges af nogle kunder pga. mærkets tydelige
signalværdi
|
| Tæt samarbejde mellem miljøafdelingen og salgsafdelingen hos LJJ
er en styrke for salget af mere miljøvenlige produkter
|
Ulemper ved Svanemærket:
| Det er ikke kendt syd for Danmark
|
| Nogle fravælger det pga. grimt design
|
| Nogle fravælger det pga. en lille meromkostning (0,4%)
|
| Ikke alle finder det nødvendigt som signal til kunderne
|
|
Miljøresultater |
Miljøresultaterne er ikke kvantificerede, men
Svanemærkede tryksager garanterer, at miljøbelastningen ikke overstiger et vist niveau
per enhed. |
Perspektiver |
LJJ ønsker at videreudvikle deres salgsarbejde i
forhold til at få kunder til at træffe mere miljøvenlige valg. Fx overvejes det, om
Svanemærket skal være standard på tryksagerne medmindre kunderne vælger det fra. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
22. ISS Danmark
Rengøringsservice |
|
Startfasen |
DiverseyLever og ISS har siden 1997 samarbejdet om
miljø- og kvalitetsoptimerede rengøringsløsninger. Et formaliseret samarbejde om
rengøringssystemer foregår om miljø, kvalitet, ergonomi og økonomi. |
Produktkæden |
ISS og DiverseyLever har en strategisk
samarbejdsaftale på verdensplan og virksomhederne i Danmark og Norden samarbejder om at
få de Svanemærkede Nordic Line-produkter ind i det globale varekatalog hos ISS. De
miljømærkede produkter kan herigennem spredes til ISSs øvrige globale
rengøringsaktiviteter.
Ved rengøring sker en væsentlig del af miljøbelastningen hos
slutkunden, hvorfor miljøledelse i dette led er væsentlig. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Miljøvenlige produkter sælges gennem en strategi, hvor der
samtidig argumenteres for forenkling gennem rengøringsmetoder, transport, emballage mv.
|
| En direkte kontakt mellem teknikere i DiverseyLever og de lokale
medarbejdere hos ISS giver tillid og et godt klima for at udvikle rengøringssystemerne
|
| Samme kontakt giver god respons ved afprøvning af nye produkter
|
Barrierer:
| Kun nordiske virksomheder ønsker umiddelbart at inddrage
miljøhensyn i konkurrencestrategien. Globalt fokuseres primært på pris og tidligere
købte mængder.
|
| Professionelle kunder er som udgangspunkt konservative
og det kræver stort salgsarbejde at overbevise kunderne om, at fx parfume og farvestoffer
i rengøringsmidlerne kan undværes
|
| Omsætningsafgiften på Svanemærket (0,4%) er en belastning for
DiverseyLever, som derfor kun har eet Svanemærket produkt indenfor hver produktkategori,
selv om flere produkter reelt kunne mærkes
|
|
Miljøresultater |
ISS har med en særlig miljøindsats på Brædstrup
Sygehus reduceret vandforbruget med 70%, halveret kemikalieforbruget og reduceret
affaldsmængden fra rengøringen til en tredjedel.
Svanemærkede produkter er under udbredelse i ISS-koncernen globalt. |
Perspektiver |
Udviklingen af den nordiske produktserie kan bruges
til en mere miljøvenlig udvikling på øvrige markeder.
DiverseyLever og ISS kan styrke produktkædesamarbejdet fremover
gennem systematisk opstilling af mål og handlingsplaner hos deres rengøringskunder. |
Bemærkninger |
Globale koncerner kan udbrede miljøvenlige produkter
på tværs af landegrænser gennem deres harmoniserede produktsortimenter. |
Konsulent |
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, DHI Institut
for Vand & Miljø, Valør & Tinge |
Virksomhed |
23. CardoDoor
Miljøvaredeklaration på en port |
|
Startfasen |
I rapporten beskrives baggrunden for udarbejdelse af
en miljøvaredeklaration i en dialog mellem de tre virksomheder. |
Produktkæden |
Rapporten er et pilotprojekt for udvikling af en
miljøvaredeklaration på en port. Eksemplet demonstrerer, hvordan en
miljøvaredeklaration kan håndteres, således at producenten får mulighed for at
sammenligne forskellige produkter fra leverandører og dermed vurdere sin egen
miljøpåvirkning.
Samtidig gøres det muligt at videreformidle oplysninger til næste
led i kæden. Hvis alle følger samme standard for deklaration er det nemmere for
aktørerne at sammenligne og formidle produktegenskaber. |
Miljøsamarbejdet |
Teknos erfaring med UMIP-PC-værktøjet er, at
det ikke er muligt at skaffe tilstrækkelige data og dermed ikke muligt at foretage en
fuldstændig miljøvaredeklaration af produkterne. Dette er særligt problematisk i den
kemiske industri, hvor indholdsstoffer og processer holdes hemmelige for konkurrenterne
(Eksempel fra Teknos med dataindsamling via UMIP-PC-værktøjet gav 3-10% af de
nødvendige data). Det har vist sig betydeligt nemmere at arbejde med Svanemærket, som
sætter grænser i forhold til specifikke miljøpåvirkninger. |
Miljøresultater |
|
Perspektiver |
Deklaration af porte vil primært omhandle brug af
opløsningsmidler og uønskede stoffer i maling og affaldshåndtering. Portene fremstilles
af aluminium, jern, plast, isolering. Der findes ingen miljømærkning og for at finde
relevante kriterier er der taget udgangspunkt i kriterier for Svanen og Blomsten samt i
listen over uønskede stoffer. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
PlanEnergi |
Virksomhed |
24. DAN-RENS A/S
Service og handel inden for grafisk og medicinsk industri |
Startfasen |
DAN-RENS har udarbejdet en indkøbspolitik, hvor alle
produkter vurderes i forhold til miljø, arbejdsmiljø, økonomi og teknik. I forlængelse
af det ønsker DAN-RENS at skabe dialog med deres leverandører. |
Produktkæden |
Virksomheden har fokus på logistik og optimerer
kørsel bl.a. ved tilbagetagning af brugte kemikalier fra kunderne. Kunderne får respons
på deres evne til at sortere affald og på deres årlige affaldsmængder. |
Miljøsamarbejdet |
Drivkræfter:
| Der er god dialog med virksomheder, der opbygger miljøledelse efter
ISO 14001 eller udvikler produkter til Svanemærkelicens
|
| Kunder med en positiv indstilling til miljødialog anvendes til test
af nye produkter
|
| Kunder vejledes i sortering og mærkning af affald
|
Barrierer:
| Der er en rimelig dialog med danske leverandører, mens særlig de
sydeuropæiske leverandører ikke har fokus på miljø
|
| Udarbejdelse af LCA for et produkt kan være så langvarigt, at den
er teknologisk forældet, inden analysen er afsluttet
|
| Trods opfordring er ingen leverandører kommet med oplysninger om
udvikling af mindre miljøbelastende produkter
|
| Det er vanskeligt at oversætte forskellige landes
forskellige affaldskoder de europæiske affaldskoder er ikke slået igennem
|
| Danmarks særlige regler betyder, at flere varer skal
omklassificeres ved import
|
| De danske regler for mærkning af affald er indviklede, og kunder
tilbageleverer affald, der er forkert mærket
|
| Trods anerkendelse for indsatsen på miljøområdet oplever
DAN-RENS, at offentlige kunder i området vælger billigere leverandør med ringere
miljøprofil
|
| Det påpeges, at den danske miljølovgivning er svær at håndtere
|
|
Miljøresultater |
|
Perspektiver |
|
Bemærkninger |
|
Konsulent |
FORCE Instituttet |
Virksomhed |
25. SKY-LIGHT A/S
Fremstiller plastfolier til emballageindustrien |
Startfasen |
Udgangspunkt i virksomhedens miljøledelsessystem |
Produktkæden |
SKY-LIGHT har formaliseret miljødialog med kunder og
plastgenvindingsvirksomheder. |
Miljøsamarbejdet |
Barrierer:
| Det er vanskeligt at eksportere emballage til det tyske marked, som
skal registreres hos Grüne Punkt
|
| Ufuldstændig harmonisering af lovgivning i EU-landene
besværliggør det praktiske samarbejde mellem virksomheder i forskellige EU-lande
|
| De danske miljøregler er komplicerede og uigennemskuelige for
virksomhederne
|
| Forskel i kommunale regler for affaldshåndtering
|
|
Miljøresultater |
|
Perspektiver |
Det videre arbejde tager i høj grad udgangspunkt i
kundetilfredshedsundersøgelser. |
Bemærkninger |
|
Konsulent |
FORCE Instituttet |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |