Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

19 Bilag - Del B

Spørgsmål til den indledende undersøgelse
Spørgeguide til produktkædeeksempler
    

Bilag B.1

Spørgsmål til den indledende undersøgelse

Spørgsmålene skal bruges til at afklare, hvilken type information fra/om virksomheders erfaringer, som de virksomheder, der er i starten af en produktrettet/produktkædebaseret indsats har mest brug for.

Om den interviewede virksomhed
Kort om deres virksomhed (produktion, størrelse, produkter, organisering af miljøindsatsen ...)
Hvilken konkret produktrelateret miljøindsats er de i gang med, og hvor langt er de nået

Spørgsmålene skal bruges til at forstå rammerne for jeres ønsker og behov.

Det kunne være interessant at høre, hvordan et eksempel skal være for at være brugbart. Mere detaljeret vil jeg gerne komme ind på:

Hvilke overvejelser indgik i jeres beslutningsgrundlag (marked, kundekrav, økonomi, interne værdier, ...)?

Hvilke oplysninger havde I brug for i f.m. beslutningen om at gå i gang? Hvad ville I gerne have hørt om fra andre virksomheder? F.eks.
Organisering af arbejdet
Involvering af de andre parter i produktkæden
Baggrund for valg af indsats
Ressourcebehov (investeringer og mandetimer)
Start "problemer" og hvordan de blev overvundet
andet?

Har forløbet fra I gik i gang og frem til nu været som forventet, eller er der dukket uventede problemer, barrierer eller udfordringer op? Hvilke? Hvilken viden kunne have gjort det lettere at tackle dem? F.eks. om
Planlægning af indsatsen
Informationsflowet i og mellem virksomhederne i produktkæden
Dokumentation af indsatsen i og mellem virksomhederne i produktkæden
Uddannelse af bestemte medarbejdergrupper
Ansvarsfordeling
(Forskellig) prioritering af indsatsen i de involverede virksomheder
Fastholdelse af motivationen
Andet?

Oplysninger som lederne efterspørger

Det gode vil være at få dem til at vægte spørgsmålene, altså sige hvad de oplever som væsentligst, og meget gerne supplere og/eller konkretisere spørgsmålene. F.eks. ved at få dem til at nævne de 3 forhold, de er vigtigst for virksomhedens miljøindsats. Med forhold mener jeg f.eks. besparelser, nye markedsmuligheder, medarbejderinddragelse, kommunikation og dokumentation m.m.

Desuden vil det også være godt at spørge til den miljøansvarliges egne behov for viden - der kan godt være forskelle på, hvad ledelsen lægger vægt på, og hvad den miljøansvarlige har brug for for at varetage sit ansvarsområde.

Er det vigtigt at erfaringerne er direkte anvendelige for jeres type virksomhed, eller foretrækker I mere generel inspiration? Hvordan vil I gerne have erfaringerne serveret? Opslagsværk? (hvor meget tid har I til at læse?) Erfa-grupper? Gå-hjem møder? Andet? E-mail abonnementsservice på nyheder, erfaringer og eksempler? Hjemmesider?

Bilag B.2

Spørgeguide til produktkædeeksempler

Resultatdel, som viser hvad miljøsamarbejdet i produktkæden handler om og de vigtigste miljømæssige, økonomiske og organisatoriske resultater

Vejledende spørgsmål:
Hvilket produkt samarbejder I om - og hvorfor netop dette produkt?
Hvad er formålet med samarbejdet? Fx produktudvikling, miljømærke, miljøvaredeklaration eller anden form for dokumentation
Hvilke virksomheder deltager i samarbejdet, og hvem er drivkraften?
Hvordan er arbejdsdelingen mellem virksomhederne generelt, ikke blot i ft miljøsamarbejdet?
Hvordan er samarbejdet organiseret og hvor meget forpligter det de enkelte parter?
Hvilke miljømæssige resultater har samarbejdet givet?
Hvilke økonomiske konsekvenser har der været som følge af samarbejdet?
Reduktion i omkostninger
Øget salg
Højere priser
Adgang til nye kunder eller markeder
Øget kendskab til produktet
Hvordan er miljøforbedringen en kvalitet for produktet?
Hvilke andre sidegevinster har der været af samarbejdet? Fx opbygning af større tillid, videnoverførsel, fælles forståelse, lettere at tackle evt. problemer i hverdagen?
Hvordan bruger I resultatet over for kunder og andre interessenter?

Opstartsdel, som beskriver situationen, da samarbejdet startede. Denne del handler om hvordan samarbejdet startede. Hvad der fik dem til at gå i gang. Hvordan de gik i gang og hvilke barrierer de mødte.

Vejledende spørgsmål
Hvordan startede miljøsamarbejdet?
Hvem tog initiativ til det?
Hvordan blev de andre parter i produktkæden engageret / involveret?
Hvilke personalegrupper fra de enkelte virksomheder er involveret i samarbejdet?
Hvilken opbakning hhv. modstand mødte I fra medarbejdere og ledere? Der er ofte en generel modstand mod forandringer, men kan I præcisere det? Hvordan bruger I opbakningen hhv. overvinder barriererne?
Hvilke ressourcer (økonomiske, timer, viden) var der brug for til at starte samarbejdet?
Hvilke barrierer opstod og hvordan blev de overvundet?
Hvordan har samarbejdet generelt ændret sig som følge af miljøsamarbejdet?

Driftsdel, der over to sider viser hvordan virksomhederne har systematiseret samarbejdet efter den indledende hektiske fase.

Vejledende spørgsmål
Hvilket informationsflow er der mellem og internt i virksomhederne, hvad dokumenteres mere formelt og hvordan?
Hvordan fungerer samarbejdet efter den første opbygningsfase, dvs hvilke relationer der er nu, og er der ændret på ansvarsfordeling, initiativ m.m. ?
Hvad er ændret siden starten – f.eks. samarbejdets formål, indhold, omfang og form. Herunder også overvejelser om, hvad man med de nuværende erfaringer ville have gjort anderledes i opstartsfasen

Udviklingsdel, som på en halv side viser hvordan virksomhederne har tænkt sig at udvide samarbejdet i nærmeste fremtid.

Vejledende spørgsmål
Hvilke forventninger har I til fremtiden og hvad har indflydelse på indsatsen, f.eks. teknologiske muligheder, markedsønsker, myndighedsinitiativer m.m.?
Hvilke andre parter/interessenter bliver involveret og hvordan?
Hvad skal der til for at indsatsen fortsætter "uendeligt" eller bliver stoppet?