Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling

20 Del C - Eksemplerne 15 til 17

Udarbejdet af PlanMiljø
20.1 Forord
20.2 Indledning

Udarbejdet af PlanMiljø

20.1 Forord

Denne rapport er udarbejdet for Miljøstyrelsen som led i Program for renere produkter, støttet af Miljørådet for Renere Produkter.

Rapporten bygger på interviews med en lang række danske og enkelte udenlandske virksomheder, som er involveret i én af de udvalgte produktkæder:

KOMPAN A/S, Spilophøne M101
Skanska Danmark A/S, isætning af vinduer og døre
HCI Nordic A/S, natronlud 27,5% og synperonic 91/8 – 85%

Der skal rettes en tak til alle de virksomheder, der har bidraget til projektets gennemførelse, og særligt til KOMPAN A/S, Skanska Danmark A/S og HCI Nordic A/S, der med velvillighed har medvirket i projektet, informeret om miljøledelsessystemer og miljøsamarbejdet i produktkæderne og viderebragt referencer til leverandører og kunder.

Rapporten er udarbejdet af PlanMiljø ved:

Claus Birch,
Birgitte Ettrup og
Bjørn Bauer

20.2 Indledning

Miljøstyring er betegnelse for en systematisk proces, som har til formål at sikre, at den enkelte virksomhed løbende forbedrer alle de processer, som kan medvirke til at belaste miljøet. Målet er at sænke den samlede miljøbelastning fra industrien på en omkostningseffektiv måde.

Miljøstyring indebærer blandt andet, at den enkelte virksomhed:
kortlæggger alle sine miljøforhold gennem bl.a. at gennemgå alle produktions- og forarbejdningsprocesser
fastlægger en miljøpolitik
opstiller miljømålsætninger
udarbejder en miljøhandlingsplan
fastlægger og beskriver ansvar og kompetence
løbende reviderer sin miljøpræstation

Når virksomheden har gennemgået denne proces og har udarbejdet en miljøredegørelse, som stilles til rådighed for offentligheden, kan den søge om at blive EMAS-registreret hos Miljøstyrelsen. EMAS-ordningen er en frivillig EU-ordning for industrivirksomheder, der har indført miljøstyring på højt niveau. Pr. marts 2001 har 170 danske virksomheder ladet sig registrere i EMAS-ordningen.

Systematisk miljøstyring anvendes i stigende grad til at inddrage miljøbeskyttelsen i den daglige tilrettelæggelse af driften i virksomheden. Endvidere inddrages miljøstyring i den mere langsigtede tekniske og økonomiske planlægning for at nedbringe ressourceforbruget og miljøbelastningen på en økonomisk forsvarlig måde.

Det helt centrale er, at virksomheden på tilstrækkeligt højt ledelsesniveau arbejder strategisk og forebyggende med miljøforholdene. Dette sikrer samtidig, at miljøhensynene indgår som en naturlig del i organisationen.

Det foreliggende projekt2 har til formål at illustrere mulighederne for at mindske miljøbelastningen i et produktperspektiv ved - som en videreudvikling af arbejdet med miljøledelse - at etablere et formaliseret og forpligtende miljøsamarbejde i produktkæden. Projektet beskriver konkret de aktiviteter, som tre virksomheder med certificeret miljøledelse har gennemført med henblik på at etablere et miljømæssigt samarbejde i produktkæder.

20.2.1 Målgrupper

Projektet sigter i første led på de medvirkende projektvirksomheder (Skanska Danmark A/S, HCI Nordic A/S og KOMPAN A/S), som ved hjælp af de indkomne erfaringer vil kunne fortsætte arbejdet med miljøforbedringer i produktkæderne som led i miljøledelsesarbejdet.

I næste led er målgruppen Miljøstyrelsen, der vil anvende de fremkomne resultater i det videre arbejde med at styrke miljøledelse i produktkæder. Målgruppen for Miljøstyrelsens videre indsats er virksomheder, som arbejder med miljøledelse, og som via det erfaringsmateriale, der fremkommer i projektet, kan blive inspireret til selv at inddrage leverandører i miljøarbejdet.

20.2.2 Projektets mål og resultater

Projektet sigter på at afdække mulighederne for optimering af projektvirksomhedernes (Skanska Danmark A/S, HCI Nordic A/S og KOMPAN A/S) relationer til leverandørerne med henblik på udvikling af de produkter og tjenesteydelser, virksomheden udbyder. Samtidig er det projektets mål at dokumentere, hvordan projektvirksomhederne i deres miljøledelsesarbejde har inddraget underleverandører i miljøsamarbejde i produktkæder.

Projektet har sigtet på at frembringe følgende konkrete resultater:
Konkrete oplæg til projektvirksomhederne (Skanska Danmark A/S, HCI Nordic A/S og KOMPAN A/S) vedrørende muligheder for at opnå yderlige miljømæssige gevinster i produktkæderne. Disse oplæg er fremsendt direkte til de tre virksomheder.
Afrapportering til Miljøstyrelsen (den foreliggende rapport) af konkrete eksempler på miljøsamarbejde i projektvirksomhedernes (Skanska Danmark A/S, HCI Nordic A/S og KOMPAN A/S) produktkæder, inkl. resultater, anvendte værktøjer, muligheder og barrierer.

20.2.3 Projektets indhold, metode og opbygning

Projektet er blevet gennemført i fire faser med delvist tidsmæssigt overlap.

  1. Efter at have udviklet en spørgeguide3 til hovedvirksomheden over følgende emneområder:
Virksomhedens system
Produktkæden
Miljøkommunikation og samarbejde
Erfaringer
Miljømæssige resultater

har konsulenten gennemført indledende interviews med de tre hovedvirksomheder og gennemgået relevante dele af virksomhedernes miljøledelsessystem.

  1. Dernæst har virksomhederne og konsulenten i samarbejde udvalgt leverandører og kunder til interviews, og konsulenten har indhentet oplysninger fra disse ved kvalitative interviews ved besøg eller pr. telefon, suppleret af fremsendelse af spørgeguide og indhentning af skriftlige kommentarer4.
      
  2. På baggrund af interviews og indhentet materiale er der udarbejdet et oplæg til virksomhederne og en afrapportering til Miljøstyrelsen af projektresultaterne.

Projektet er opdelt i fire afsnit, eet for hver af de tre hovedvirksomheder og et afsluttende med en opsamling af de mest væsentlige erfaringer fra miljøsamarbejdet i produktkæderne.

Beskrivelsen af hver hovedvirksomhed er bygget op omkring følgende elementer:

  1. En kort beskrivelse af virksomheden og dens primære miljøprioriteringer, beskrevet ud fra mål i miljøledelsessystemerne
  2. En præsentation af produktkæden, som danner udgangspunkt for udvælgelse af leverandører til analysen
  3. En præsentation af de udvalgte leverandører, der er indgået i analysen af hovedvirksomhedens miljødialog med leverandører
  4. En beskrivelse af hovedvirksomhedens rammer for samarbejde med leverandørerne
  5. Eksempler på resultater af miljøsamarbejdet i produktkæden
  6. Perspektiver for en udvidelse af miljødialogen mellem de tre hovedvirksomheder og deres leverandører med en beskrivelse af muligheder og barrierer, som tager udgangspunkt i det nuværende miljøsamarbejde.
2 Projektet er eet af tre projekter, der gennemføres i foråret 2001 og som til sammen beskriver erfaringerne med miljøsamarbejde i produktkæder i ca. 12 virksomheder.
  
3 Bilag 1
  
4 Bilag 2