De screenede projekter og rapporter er resumeret i bilag E. På baggrund af den
gennemførte screening med relation til nærværende projekt kan der drages følgende
konklusioner:
Transportstatistikkerne kan opdeles i danske, europæiske og øvrige statistikker.
Den danske godstransportstatistik (fra Danmarks Statistik) er mangelfuld.
Indberetningerne om godsmængder har ry for at være usikre og tilfældige.
Godsmængdestatistikkerne skal derfor tages som retningslinier eller anslåede
størrelser. Hvorvidt dette vil influere på projektet, vil afhænge af de metodiske
overvejelser, der skal foretages i fase 2.
Hvis det bliver besluttet at anvende transportstatistikkerne som grundlag for en
bestemmelse af den samlede produktivitet i transportsektoren, kan usikkerheden i
godstransportstatistikken medføre en bias. De eksisterende udtræk fra Danmarks Statistik
giver ganske enkelt ikke et tilstrækkelig nøjagtigt billede af, hvor meget gods der
transporteres, hvordan det transporteres, og hvor langt det transporteres.
Der findes mindre autoriserede kilder til transportstatistikken, det vil sige
statistikker, der baserer sig på cases eller mindre lokalområder. Disse statistikker kan
anslås at være pålidelige i et indskrænket område.
De europæiske transportstatistikker lider af de samme mangler som de danske. De
nord/vesteuropæiske statistikker må dog vurderes at være bedre end de
syd/østeuropæiske.
På verdensplan er der meget dårligt overblik over godstransportens omfang. Det
gælder både transportmidler, godsmængder og transportafstande.
Emissionsfaktorerne er i denne screening blevet defineret som de traditionelle
emissionsfaktorer for miljøvurdering af godstransport. Det vil sige:
Ovenstående er en relativ bedømmelse af datakvaliteten for emissionsfaktorer i
relation til fx miljøstyring af godstransporten for danske data.
2.2.2
Emissionsfaktorer i Europa (+ USA, Canada, Australien m.fl.)
Generelt kan emissionsværdierne for CO, HC, NOx, SO2 og partikler variere
op til flere hundrede procent fra land til land. Dette skyldes dels forskelligheder i krav
til brændstof, filtre og andre transportmiddelteknologier, dels forskelligheder i
modellerne, der anvendes til emissionsberegninger. Via fælles lovgivning findes der dog
en vis ensartethed inden for EU.
I EU står Miljøagenturet bag computerprogrammet Copert (European Environmental
Agency, 1997), som på meget detaljeret niveau kan beregne emissioner og brændstofforbrug
for vejtransport. Oplysningerne skønnes at være af høj kvalitet. Nogle oplysninger er
dog fremskrevet ved faktortildeling af ældre data. Ud over en omfattende
dataparameterisering bringer programmet også detaljerede oplysninger om VOC's
sammensætning, hvad der er af betydning for bl.a. vurdering af miljø- og
sundhedsskadelige effekter. Miljøagenturet udgiver ligeledes opslagsværket for
europæiske luftemissioner EMEP/CORINAIR (European Environmental Agency, 1999), som ud
over at bringe data fra COPERT også har oplysninger om tog, skib, fly og pipeline. På
nær pipeline skønnes disse oplysninger at være moderat til relativt gode. Der er fundet
andre referencer, som kan understøtte EMEP/CORINAIR. Alt i alt vurderes datasituationen i
EU således:
Ovenstående er en relativ bedømmelse af datakvaliteten for emissionsfaktorer i
relation til fx miljøstyring af godstransporten for data i EU.
I USA har USEPA, Office of Mobile Sources, udviklet "Highway Vehicle Particulate
Emission Modeling Software PART5". Modellen beregner for bl.a. dieseldrevne lastbiler
partikelemissionen for partikler op til 10 mm og omfatter partikler i udstødningen og
deres komponenter, slid på bremser og dæk samt ophvirvlet støv.
Det gælder generelt, at vejtransporten er den bedst beskrevne, hvad angår de
traditionelle emissionsfaktorer. Kvaliteten af emissionsfaktorerne fra bane og
søtransport varierer noget, og emissionsfaktorerne fra lufttransport og pipeline er
dårlige eller ikke eksisterende.
Uden for den vestlige verden er der kun meget begrænsede data for emissionsfaktorer
ved godstransport. Der må forventes meget store udsving for emissionsværdier for CO, HC,
NOx, SO2 og partikler. Selv emissionsfaktorerne for CO2 må forventes at være
usikre.
Partikler
Der er fundet en enkelt dansk rapport (Drivsholm et. al., 2000), der beskæftiger sig
med dannelsen af partikler som følge af slid på bildæk og asfaltbelægninger.
PAH
Der er fundet to danske (Elvebakken, 1991), (Fauser, 1999) og en svensk publikation
(Eriksson et. al., 1995), der giver et vist overblik over emissionen af PAH som følge af
dækslid og slid af asfaltbelægninger.
Tungmetaller
I den danske massestrømsanalyse for nikkel er bl.a. angivet emissionen af nikkel med
fuelolie, benzin og gasolie, smøreolie, bitumen og naturgas (Lassen et. al., 1996b).
I den danske massestrømsanalyse for cadmium er bl.a. angivet emissionen af cadmium med
galvaniserede køretøjer, dæk, olieprodukter og naturgas (Drivsholm et. al., 2000).
I en svensk publikation (Westerlund, 1998) er angivet emissionen af cadmium, chrom,
kobber, nikkel, bly og zink fra bremsebelægninger på bl.a. lastbiler.
Der er fundet en schweizisk publikation (Frischknecht, 1996), som på detaljeret niveau
gør rede for ressourceforbrug og emissioner ved udvinding, raffinering, oplagring og
distribution af brændstof i Schweiz og EU. Det nævnte opslagsværk EMEP/CORINAIR fra
Miljøagenturet har ligeledes gode data, men ikke så operationelt anvendelige som det
schweiziske værk.
Der er fundet en dansk rapport (COWIconsult, 1992), som angiver materialeforbruget for
trafikanlæg. Der er fundet en schweizisk publikation (Maybach et. al., 1995), som på
detaljeret niveau gør rede for ressourceforbrug og emissioner forbundet med opbygning og
nedtagning af forskellige transportanlæg.
Førnævnte danske rapport (COWIconsult, 1992) angiver også materialeforbruget for
transportmidler.
Der er fundet en schweizisk publikation (Maybach et. al., 1995), som på detaljeret
niveau gør rede for ressourceforbrug og emissioner forbundet med fremstilling og
bortskaffelse/genvinding af de forskellige transportmidler. Også en svensk rapport
beskæftiger sig med emnet (Eriksson et. al., 1995).
Der er fundet en dansk rapport (COWIconsult, 1992), der beskæftiger sig med disse
forhold.
Der er i det gennemgåede materiale flere undersøgelser om de logistiske sammenhænge.
Der bør foretages en mere detaljeret screening af dette område for at undgå overlapning
med andre projekter.
Det har ikke indenfor den afsatte tid været muligt at afklare mulighederne for at
inddrage erfaringer fra udenlandske undersøgelser af transportstatistik og
logistikplanlægning. For transporter i Danmark er der allerede i dag modeller, der på et
rimeligt niveau kan redegøre for emissionsfaktorerne for landtransport på vej. Derimod
er der stadig væsentlige usikkerheder for emissionsfaktorer for bane-, sø- og
lufttransport samt pipeline.
For godstransport i EU vurderes transportstatistikkerne at være behæftet med samme
usikkerhedsfaktorer som de danske, og der bør foretages en metodiske prioritering i
relation til disse transporter. Transportstatistik uden for EU vurderes at være meget
usikker.
For transporter i EU findes der modeller, som på detaljeret niveau kan redegøre for
emissionsfaktorerne for vejtransport og på rimeligt niveau for emissionsfaktorerne for
bane-, sø- og lufttransport. For pipeline findes mere usikre faktorer. Det skønnes, at
disse faktorer med fordel kan indgå i det danske arbejde.