Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet 6 Planlægning af permanent indsamling af bioaffald6.1 BaggrundI forbindelse med fuldskalaforsøget blev der i november 2001 afholdt en workshop for de deltagende kommuner og affaldsselskaber, samt rådgiver. Målet med workshoppen var med baggrund i erfaringer fra fuldskalaforsøget at redegøre for konsekvenserne ved at indføre en eventuel obligatorisk 2-delt indsamlingsordning. Da erfaringerne fra fuldskalaforsøget ikke på alle punkter umiddelbart kan overføres til idriftsættelse af en obligatorisk ordning, belyses emnet ud fra såvel kommunernes erfaringer fra etablering af tilsvarende indsamlingsordninger, som ud fra de erfaringer, der er opnået via fuldskalaforsøget. Forsøget har specielt adskilt sig fra en obligatorisk ordning på følgende punkter:
Nedenstående afsnit beskriver, hvorledes en obligatorisk ordning kan planlægges og idriftsættes. Der redegøres også overordnet for organisatoriske og økonomiske forhold ved idriftsættelse af en indsamlingsordning for bioaffald, forudsat at ordningen er gjort obligatorisk. 6.2 Tidshorisont ved indførelse af obligatorisk ordningProceduren ved planlægning, idriftsættelse og drift af kildesortering og separat indsamling af bioaffald svarer på mange punkter til proceduren for andre indsamlingsordninger for dagrenovation og øvrige genanvendelige materialer fra husholdninger. Bioaffaldet adskiller sig dog fra den øvrige dagrenovation ved, at det forholdsvis let bliver uhygiejnisk. Det er derfor vigtigt at opnå forståelse for og accept af systemet hos brugerne, medarbejdere i den kommunale administration, renovatører og øvrige implicerede aktører. Ligeledes er det vigtigt at sikre hensigtsmæssigt indsamlingsmateriel og effektive sanktionsmuligheder over for borgere, der ikke vil sortere eller som fejlsorterer. Planlægningen, idriftsættelsen og driften skal således tage udgangspunkt i, at ovennævnte basale krav skal være opfyldt. Den tidsmæssige horisont ved implementering af en 2-delt ordning for indsamling af bioaffald og restaffald er oversigtligt angivet i tabel 6.1. Tabel 6.1:
Idriftsættelsesfasen skal påregnes at strække sig over 1 - 2 år, hvor tidshorisonten for udbudsprocedurerne (frem til kontraktstart) for en gennemsnitskommune ligger på ca. 1 år, afhængig af hvor mange ressourcer der afsættes til at udarbejde udbudsmateriale, og hvor mange udbud der skal gennemføres. Den samlede tidshorisont for planlægnings- og idriftsættelsesfasen vil derfor ligge på 2 - 4 år. Efter opstart af indsamlingen skal der påregnes en indkøringsperiode på 4 - 6 måneder. Den første sommer kan ligeledes betragtes som indkøring, da både kommune, borgere og renovatør skal lære at håndtere de problemer, der kan opstå i varme perioder. 6.3 Den kommunale beslutningsprocesPlanlægning af et 2-delt indsamlingssystem indeholder to mere eller mindre sideløbende faser - en politisk fase og en teknisk/administrativ fase. Nedenfor er begge faser beskrevet ud fra en kommunal administrativ synsvinkel, men forholdene kan uden videre overføres til en ordning, hvor arbejds- og ansvarsområder helt eller delvist er overgivet til en form for fælleskommunalt samarbejde. En generel fremgangsmåde ved planlægning af en ny obligatorisk indsamlingsordning i en kommune kan typisk inddeles i nedenstående hovedelementer. Tabel 6.2:
6.4 Valg af indsamlingssystemFor at træffe valg af indsamlingssystem skal følgende overordnede forhold undersøges:
6.4.1 Kortlægning af eksisterende forholdFor at kunne foretage de nødvendige ændringer af eksisterende ordninger, træffe valg om indsamlingssystem til bioaffaldet, samt indgå aftaler, er det nødvendigt at kortlægge eksisterende forhold i dagrenovationssystemet. Følgende forhold skal som udgangspunkt kortlægges:
Ved opdeling af dagrenovationen på 2 indsamlingssystemer bliver der ofte behov for at lave ændringer i indsamlingen af restaffaldet til forbrænding; typisk ændret volumen af opsamlingsmateriel eller ændret afhentningsfrekvens for at opnå de nødvendige besparelser. I nogle tilfælde er det nødvendigt at ændre på de lokaliteter, hvor indsamlingsmateriellet skal placeres - det kan især komme på tale i gårdrum ved etageejendomme. 6.4.2 Valg af serviceniveauDet er væsentligt at fastlægge det serviceniveau og den grad af valgfrihed, man ønsker i en given kommune i forbindelse med, at 2-delt indsamling af dagrenovation indføres. Der skal blandt andet tages stilling til følgende forhold:
Graden af valgfrihed og det valgte serviceniveau vil påvirke den tid, som kommunen skal anvende i planlægningsfasen, før man kan gå i gang med selve idriftsættelsen. For at sikre et højt serviceniveau overfor borgerne, er det projektdeltagernes erfaring, at borgerne skal have indflydelse på eksempelvis valg af køkkenmateriel. Dette underbygges af brugerundersøgelsen, hvor en betydelig andel har givet udtryk for at specialtilpasset materiel til køkkenet vurderes at kunne styrke indsamlingen af bioaffald. 6.4.3 Valg af indsamlingsmaterielAffaldsbeholdere og tømningsfrekvens skal tilpasses ud fra blandt andet fysiske forhold, volumenbehov, hygiejniske forhold, krav fra modtageanlægget og ud fra det serviceniveau, man har valgt i kommunen. Brugerundersøgelsen viste at:
I fuldskalaforsøget blev der benyttet papirposer i enten spand eller trådstativ. Den første leverance af papirposer var ikke tilstrækkeligt tætte, hvorfor de lækkede væske og gik itu. Dette resulterede i utilfredshed blandt borgere. Det organiske affalds sammensætning, perkolatdannelse og problemer med fluer og maddiker betød, at der generelt under forsøget opstod behov for vask af opsamlingsmateriellet. Papirposer er i forsøget blevet omdelt af ejendomsfunktionær eller renovatør. Det var vanskeligt målrettet at levere papirposer, da der var stor forskel på, hvor mange poser den enkelte husstand havde behov for.
Da der i sommerperioden kan opstå uhygiejniske forhold omkring bioaffaldet, kan ændringer i tømningsfrekvens i sommermånederne være nødvendig. Overvejelser om tømningsfrekvens og størrelse af materiel danner udgangspunkt for udbudsmateriale og kontraktændringer, såvel for eksisterende indsamling af restaffald som ved nye aftaler om indsamling af bioaffald. Valget af indsamlingssystem er ligeledes meget afhængig af det serviceniveau kommunen har besluttet sig for, samt af kommunens generelle "affaldskultur". Eksempel herpå er graden af valgfrihed for den enkelte borger med hensyn til beholdere, tømningsfrekvens og fysisk placering af opsamlingsmateriel, samt muligheden for ændringer undervejs. Andre væsentlige forhold i relation til serviceniveauet er eksempelvis:
Et væsentligt element ved valg af et 2-delt indsamlingssystemet tager udgangspunkt i de krav, som stilles af forbehandlingsanlæg og biogasanlæg. Krav til sammensætningen af affaldet og emballage indarbejdes i systemet via sorteringskriterierne. Når sorteringskriterierne fastsættes, vil det være nærliggende samtidig at overveje mulighederne for alternativ afsætning af bioaffaldet i forbindelse med midlertidige behandlingsstop på det normalt anvendte modtageanlæg. Sorteringskriterierne er udgangspunktet for formulering af en sorteringsvejledning som omdeles til borgerne. Information og kommunikation er en væsentlig faktor i forbindelse med at indføre en 2-delt indsamling af dagrenovation, da brugernes forståelse for og accept af systemet er afgørende for den indsamlede mængde affald og kvaliteten heraf. Erfaringer fra forsøget og generelt i kommunerne viser, at det er en god ide at formulere en informationsstrategi. Strategien i fuldskalaforsøget indeholdt:
Der er en række helt generelle forhold som informationsmaterialet i fuldskalaforsøget belyste:
Den største informationsindsats ved etablering af et nyt indsamlingssystem ligger i opstartsfasen. Da bioaffald er mere vanskeligt at håndtere, vurderer projektdeltagerne, at det kan være nødvendigt med løbende information om indsamling af bioaffald - især i den første periode efter at ordningen er sat i værk. Dels fordi bioaffaldet - specielt i varme perioder - nemt kan blive uhygiejnisk, dels fordi ukorrekt sortering kan medføre, at en stor del af bioaffaldet ikke vil kunne afsættes til bioforgasning. Kommunikation mellem kommunen og borgere om eksempelvis spørgsmål eller klager kræver ekstra administrativ kapacitet ved separat indsamling af bioaffald i forhold til en almindelig dagrenovationsordning. En anden væsentlig del af informationsstrategien består i eventuelt at etablere samarbejder mellem kommunen og boligforeninger omkring formidling af information m.v. Et nært samarbejde med eksempelvis boligfunktionærer og kommunen har i fuldskalaforsøget bidraget til formidlingen af information om forsøget. 6.4.5 Idriftsættelse af 2-delt indsamlingNår der er truffet valg af indsamlingssystem for såvel rest- som bioaffald, skal der indgås aftaler med renovatør om indsamling af begge fraktioner. Desuden skal der eventuelt indgås aftaler om levering af indsamlingsmateriel. Aftalerne er typisk af et sådant omfang, at de skal udbydes i henhold til EU's direktiv for udbud af tjenesteydelser og indkøb af varer (Boligministeriets bekendtgørelser nr. 789, 1998, "Fremgangsmåderne ved offentlige indkøb af tjenesteydelser i Den Europæiske Union", og nr. 788, 1998, "Fremgangsmåderne ved offentlige indkøb af varer i Den Europæiske Union"). Inden udbud gennemføres, skal det ønskede indsamlingssystem specificeres. Når aftaler indgås med en renovatør, kan der være særlige forhold for indsamling af bioaffald, der bør medtages i specifikationen af ydelsen:
Selve idriftsættelsen indeholder typisk følgende overordnede aktiviteter:
Leveringen af indsamlingsmateriel kan med fordel ledsages af information. På mange ejendomme kan fysiske forhold betyde, at der ikke umiddelbart er plads til at opstille ekstra indsamlingsmateriel, hvorfor der skal sikres en omhyggelig planlægning og god tid. Succes ved idriftsættelsen af systemet vurderes af kommunerne at spille en væsentlig rolle for at opnå accept af ordningen blandt de involverede aktører. Det skal derfor så vidt muligt sikres, at der ikke opstår problemer med levering af materiel og med håndtering af affaldet (eksempelvis forhold omkring levering af poser, utætte poser der forårsager at væske kan sive ud og give problemer med lugt og maddiker). Desuden er erfaringen fra fuldskalaforsøget, at der skal udvises særlig opmærksomhed på, om sorteringskriterierne forstås og at fejl og mangler i forbindelse med afhentning af affaldet undgås. 6.5 Drift og administrationEn ny ordning med separat indsamling af bioaffald vil i driftsfasen administrativt ligne eksisterende ordninger for indsamling af dagrenovation til forbrænding. En væsentlig forskel på den administrative belastning vil typisk bestå i, at bioaffaldet ofte er mere vanskelig at håndtere og derved oftere giver anledning til borgerhenvendelser. De administrative rutiner, der skal fastlægges i kommunen, indbefatter typisk:
Generelt vil det administrative arbejde omfatte:
For at forankre ordningen, bør brugerne regelmæssigt informeres om ordningen i en periode på op til 1-2 år efter at denne er igangsat. Erfaringerne fra fuldskalaforsøget viser, at løbende information og opfølgning er vigtig. Der er flere eksempler på, at borgerne - især i områder med fælles opsamlingsmateriel - har fejlplaceret affald i biobeholderen, hvilket har forårsaget at bioaffaldet i en beholder bliver afhentet som restaffald. 6.6 Økonomi for anlæg og drift af en permanent ordningSom supplement til de omkostninger, der har været i driftsfasen i fuldskalaforsøget, er de økonomiske aspekter ved en permanent ordning belyst via 2 eksempler; dels en opgørelse over økonomien i et indsamlingssystem i Københavns Kommune baseret på beregnede omkostninger for indsamling via R98, og dels på en opgørelse af omkostninger ved indsamling af bioaffald i en etableret ordning i Klintholm I/S, som består af kommunerne Gudme, Langeskov, Nyborg, Ryslinge og Ørbæk Kommuner på Østfyn. Hertil kommer overslag på øvrige driftsomkostninger fastlagt på fuldskalaforsøgets workshop med udgangspunkt i kommunernes erfaringer. 6.6.1 Anlægsinvesteringer og administration til planlægningInvesteringer i opsamlingsmateriel for forsøget er af en størrelsesorden som den investering en kommune med ca. 16.000 husstande skal foretage ved iværksættelse af en indsamlingsordning for bioaffald. Øvrige driftsinvesteringer og tidsforbrug til administration vil typisk bestå af:
Samlet vurderes den administrative omkostning at beløbe sig til ca. ½ årsværk. 6.6.2 Driftsudgifter og administrationI dette afsnit er der vist eksempler på udgifter til drift af indsamling af bioaffald. Eksemplerne er dels beregnede og dels baseret på aktuelle udgifter i allerede etablerede ordninger. For et område der ligner forholdene i eksempelvis Københavns eller Frederiksberg Kommuner (område med mange etageejendomme - med fælles opsamlingsmateriel), har R98 lavet en overslagsmæssig kalkule på de forventede omkostninger til indsamling af bioaffald. For et område med overvejende åben/lav bebyggelse (område med overvejende husstande med individuelt opsamlingsmateriel), er de faktiske omkostninger til indsamling af bioaffald angivet. Som område er valgt kommunerne i Klintholm I/S. Der er i disse kommuner etableret indsamling af bioaffald fra ca. 21.400 husstande i alt. Området har sammenlagt 50.000 indbyggere. Indsamling af bioaffald i kommunerne blev sat i drift først i 90'erne. Tabel 6.3:
Opgørelsen over forsøgets omkostninger består af udgifter til tømning, samt øvrige driftsudgifter (information m.v.). Til driftsudgiften for fuldskalaforsøget skal lægges 20 kr. til omdeling af papirposer ved husstande, når renovatøren forestår udbringningen. Ved etageejendomme var der ingen udgifter, da poserne blev leveret direkte fra leverandøren til etageejendommene og omdelt af ejendomsfunktionærer. Af hensyn til sammenligneligheden er der i ovennævnte omkostninger for fuldskalaforsøget ikke medtaget de omkostninger som der har været til omlastning og transport til Herning. I forsøget har denne omkostninger været 19 - 51 kr. pr. husstand samlet for forsøgsperioden (1 år). Det er af forsøgskommunerne vurderet, at tidsforbruget til administration i driftsfasen andrager ca. 1 - 1,5 dag pr. uge pr. 30.000 indbyggere. Omkostningerne for fuldskalaforsøget er beregnet på grundlag af de i afsnit 3.2.3 angivne driftsomkostninger. I afsnit 7.2 er der udarbejdet en beregning af de samlede omkostninger til investeringer, drift og behandling af organisk dagrenovation ved bioforgasning.
|